Jyväskylän Lyseon lukio Valmistautuminen ja valmentaminen Erasmus+KA1 -vaihtoon
Hakemusvaiheessa KV-koordinaattori lähetti kaikille opettajille s-postin ja kertoi Erasmus+KA1 –vaihdosta ja mahdollisuudesta hakea siihen S-postin liitteenä myös koulun European Plan Vaihdosta kiinnostuneet opettajat lähettivät hakemuksensa rehtorille ja KV-koordinaattorille määräaikaan mennessä (job shadowing vai kurssi, maa, aikataulu, miksi) Rehtori ja KV-koordinaattori valitsivat hakemusten perusteella mahdollisia Erasmus+KA1 –ohjelmaan osallistujia ja päättivät haettavien liikkuvuuksien määrän ja laadun
Päätöksen tultua Kv-koordinaattori ilmoitti sähköpostilla kaikille opettajille Erasmus+KA1 –hankkeesta ja sen aikataulusta Erasmus+KA1 –vaihdosta kiinnostuneiden opettajien tuli vielä kerran ilmoittaa halukkuudestaan osallistua ohjelmaan (JS, kurssi, maa, aika ja kesto ja miksi) Rehtori teki päätöksen osallistujista – ensikertalaisuus etusijalla ja mm. perustelujen sopiminen European Development Planiin Kv-koordinaattori ilmoitti päätöksestä kaikille opettajille ja laittoi viestiin linkin CIMO:n sivuilla olevaan SchoolEducationGateaway - sivustolle
Ennen vaihtoon lähtöä KV-koordinaattori : opasti job shadowing –koulun ja kurssin etsimisessä (mm. SchoolEducation Gateaway, ibo.org, kollegojen kontaktit ja koulun jo olemassa olevat yhteistyökoulut) täytti jokaisen opettajan kanssa kahden kesken kaikki tarvittavat paperit (Grant…, Learning agreement, osallitumistodistus) kertoi matkatuen ja yksilöllisen tuen käytöstä ja matkatuen kuittien säilyttämisestä neuvoi lentojen ja majapaikan varaamisessa tuliaiset, Suomi-tietous, Suomen koulujärjestelmästä kertominen Vakuutukset, eurooppalainen sairausvakuutuskortti
Vaihdon aikana Ei ollut ongelmia opettaja laittoi mahdollisesti kuvia esim koulun Facebook- tai Instagram –sivulle ja myös mahdolliselle omalle FB- tai IG-sivulle opettaja lähetti mahdollisesti myös s-postiviestejä
Vaihdon jälkeen Opettaja kirjoitti vaihdostaan blogitekstin Jyväskylän Koulutuskuntayhtymän intraan blogit.jao.fi Koulun VESO-päivässä oli workshop, jossa vaihdossa olleet opettajat kertoivat Erasmus+KA1 –liikkuvuusjaksostaan learning café - systeemillä - opit ja kopit –3 hyvää, 3 ei niin hyvää Aikaa yhteensä yksi tunti Esitykset oli ajettu 4 ryhmään maittain ja aiheittain Jokaisella ryhmällä aikaa 15 minuuttia esitellä omia kokemuksiaan Apuna power point Muut opettajat kiersivät pisteeltä toiselle ja saivat myös kysellä esittäjiltä
Koulun tapahtumapäivänä toukokuussa opettajat esittelivät omissa pisteissään Erasmus+KA1 –vaihtoaan myös opiskelijoille KV-koordinaattori keskusteli vaihdon onnistumisesta opettajan kanssa Rehtori otti/ottaa Erasmus+KA1 –vaihdon puheeksi kehityskeskustelussa
Uusia ideoita tälle kaudelle Laadimme yhdessä Erasmus-KA1 –vaihtoon osallistuvien opettajien kanssa 10 kysymystä Vaihdon aikana opettaja yrittää saada vastaukset kysymyksiin keskustelemalla ja tarkkailemalla Kysymysten aiheena työelämän erityispiirteet ja käytänteet Lopuksi teemme vastauksista yhteenvedon Yhteenveto esitellään opettajakunnalle Opettajat saavat parempia valmiuksia ja osaavat perehdyttää opiskelijoita eri maiden käytänteisiin globaalissa työelämämaailmassa