Infinitiivi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Persoonapronominit.
Advertisements

Prepositiot ajanilmauksissa
Ruotsin kielen verbien käyttö
Neuvottelupäivät 2012 Kysely: Hyvin- vai pahoinvointia kuurojen yhteisössä? Diskussionsdagarna 2012 Enkät: Välmående eller dåligt mående i dövsamhallet?
Substantiivien epämääräinen ja määräinen muoto
Ruotsin kielen verbien käyttö
Sanajärjestys.
Adjektiivit Adjektiivi on kuvaileva sana, se kertoo millainen jokin esine, asia tai ilmiö on. Adjektiiveilla on kolme muotoa, ja ne taipuvat pääsanansa.
Substantiivien epämääräinen ja määräinen muoto
Titta mamma! Jag hörde något!! Lyckligtvis är jägaren Åsa här.. Titta mamma! Jag hörde något!! Lyckligtvis är jägaren Åsa här..
sanajärjestys etusivu päälause sivulause liikkuvat määreet tehtäviä
Valmistautuminen harjoituksiin Förberedelse inför en träning Syö terveellistä, ravitsevaa ja juo vettä 1-2h ennen harjoitusta. Tarkista varusteet ja ole.
Partisiipin perfekti Bordet är dukat. Maten är serverad.
VERBIT.
PERSOONAPRONOMINIT.
Ruotsi, 1 viikkotunti Kurssilla syvennetään jo opittua sanavarastoa ja rakenteita.
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
EPÄSUORA KYSYMYSLAUSE
PÄÄLAUSEEN SANAJÄRJESTYS PÄÄLAUSEITA OVAT 1. VÄITELAUSEET Sofia har en hund. 2. KYSYMYSLAUSEET Vad gör du? Spelar du gitarr? 3. KÄSKYT JA KEHOITUKSET Ring.
Substantiivin määräysmuodot
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
Adjektiivin taivutus ja käyttö. Adjektiivilla on yleensä kolme muotoa: En-sukuEtt- sukuMonikko/Määräinen storstortstora suuri.
Palaute ”Min mobiltelefon” 5411_H07 TFM Puhelin = en mobil, en telefon, en mobiltelefon, en smarttelefon Nykyinen = nuvarande (tpm) Aikaisempi = tidigare,
Substantiivit Taivutus ja käyttö. Esimerkkejä Olen poika. >Jag är en kille.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma Kouluille suunnattu liikenneturvallisuuskysely Tuloksia
APUVERBIT JA APUVERBIEN KALTAISET VERBIT. Käännä ja taivuta. 1. osata, voida______ ______ ______ ______ 2. saada______ ______ ______ ______ 3. haluta______.
APUVERBIT TRÄNA GENOM ATT ÖVERSÄTTA. Minun pitää mennä kirkkoon. Jag bör gå till/in i kyrkan. Minun pitäisi istua hiljaa. Jag borde sitta stilla/tyst.
Det-pronomini Den, det, de = se, ne  sekä ilman substantiivia ja subst. kanssa Den dagen glömmer jag aldrig = Sitä päivää (korostaa) Det året åkte jag.
Den 13 november 2016sc/EK KIELIOPIN PERUSKÄSITTEITÄ: Lauseet: Päälause: hallitseva lause Jag åker hem efter att jag har blivit färdig med detta. Väitelause:
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
Oppikirjana Magnet 5 (WSOY), (käytetyt kirjat (valmiit vastaukset-1 arvioinnissa, e-kirja) tuntiaktiivisuuden arviointi asteikko O=osallistunut, 4-10)
SIVULAUSEESSA AINA SUORA SANAJÄRJESTYS! SUBJEKTI ENNEN PREDIKAATTIA!! Alistuskonjunktiolla alkavat sivulauseet.
Som (joka, jotka) -viittaa edellä olevaan sanaan Esim. :Lasse har en bil som är billig och bra. (Lassella on auto, joka on halpa ja hyvä.) Han har vänner.
Lauseet.
Adjektiivin vertailu.
Indefiniittipronominit
Substantiivin taivutus ja käyttö
Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa.
Käskymuoto.
Ruotsin Man-rakenne.
Relatiivilause.
Pronominit (pronomen)
Persoonapronominit.
Pronominit.
Apuverbit.
Interrogatiivipronominit
Genetiiveistä.
Epäsuora kysymyslause
Adjektiivin taivutus ja käyttö
5410_H10 Agumenterande text.
Palaute e-post 5411_H06 eny rym
Konditionaali.
Pronominit man ja det.
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Sanajärjestys.
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Demonstratiivipronominit
Sivulauseet.
Epäsuora kysymyslause
5411_h06 eny,rym: Arg.text apuverbi+infinitiivi: VOIN/HALUAN+ostaa (ei voi olla *voin/haluan ostan) apuverbit: kan, vill, måste, ska, bör, lär… jag kan/vill.
Interrogatiivipronominit
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Infinitiivi ATT GÖRA något lätt som en plätt!!!.
Persoonapronominit.
Verbin taivutus ja aikamuodot
Substantiivin taivutus ja käyttö
Relatiivilause.
Epäsuora kysymyslause
Päälauseen sanajärjestys
Esityksen transkriptio:

Infinitiivi

Infinitiivi Infinitiivi ilman att-sanaa (__göra) Infinitiivin edessä ei ole att-sanaa, kun: Infinitiivin edessä on apuverbi. Vad kan/ska/vill du göra? Mitä voit/aiot/haluat tehdä? Infinitiivin edessä on apuverbin kaltainen verbi. Vad hinner/tänker/brukar du göra? Mitä ehdit/aiot/sinulla on tapana tehdä?

Infinitiivi Infinitiivi ilman att-sanaa (__göra) Infinitiivin edessä ei ole att-sanaa, kun: Infinitiivi esiintyy objekti + infinitiivi-rakenteessa. Jag såg dig göra det. Näin sinun tekevän sen. Han ber mig göra det. Hän pyytää minua tekemään sen.

Infinitiivi Infinitiivi att-sanan kanssa (att göra) Infinitiivin edessä on att-sana, kun: Infinitiivi liittyy substantiiviin, adjektiivin, pronominiin tai prepositioon. Har du tid att göra det? Onko sinulla aikaa tehdä se? Jag har svårt att förstå det. Minun vaikea ymmärtää sitä. Vi har ingenting att göra. Meillä ei ole mitään tekemistä. Hon är bra på att sjunga. Hän on hyvä laulamaan. Infinitiivi liittyy verbiin, joka ei ole apuverbi eikä apuverbin kaltainen verbi. Jag älskar/hatar att sjunga. Rakastan/vihaan laulamista.

Infinitiivi Infinitiivi att-sanan kanssa (att göra) Att+infinitiivi voi olla myös lauseen subjektina. Att röka är farligt. Tupakointi on vaarallista. (Det är farligt att röka. ) (On vaarallista tupakoida.) Att äta grönsaker är nyttigt. Vihannesten syöminen on terveellistä. (Det är nyttigt att äta grönsaker.) (On terveellistä syödä vihanneksia.)

Infinitiivi Infinitiivi att-sanan kanssa (att göra) Huomaa seuraavat rakenteet: Det lönar sig att träna. Kannattaa treenata. Det gäller att träna. Täytyy treenata. Jag håller på att träna. Olen treenaamassa. Jag låter bli att träna. Olen treenaamatta. Jag kom hit för att träna. Tulin tänne treenatakseni. Jag blir bättre genom att träna. Tulen paremmaksi treenaamalla. Jag blir inte bättre utan att träna. En tule paremmaksi treenaamatta. Jag har blivit bättre efter att ha tränat. Olen tullut paremmaksi treenattuani.

1a Taivuta ja suomenna verbit. bruka I orka I våga I verka I behöva II tänka II hinna IV kunna IV få IV vilja IV brukar, brukade, brukat olla tapana orkar, orkade, orkat jaksaa vågar, vågade, vågat uskaltaa verkar, verkade, verkat tuntua, vaikuttaa olevan behöver, behövde, behövt tarvita tänker, tänkte, tänkt ajatella, aikoa hinner, hann, hunnit ehtiä kan, kunde, kunnat osata, voida får, fick, fått saada vill, ville, velat haluta

1b Täydennä. Vi (on tapana tavata) varje dag. De (oli tapana hengailla) på stan. (Oletko) du (ehtinyt tehdä) allt? Jag (en jaksanut mennä) på gym i går. Du (ei tarvitse treenata) så ofta. Han (aikoi jäädä) hemma. De (eivät uskaltaneet kertoa) det. Det (vaikuttaa olevan) ganska lätt. Vi brukar träffas varje dag. De brukade hänga på stan. Har du hunnit göra allt? Jag orkade inte gå på gym i går. Du behöver inte träna så ofta. Han tänkte stanna hemma. De vågade inte berätta det. Det verkar/tycks vara ganska lätt.

2 Käännä. Ehditkö urheilla joka päivä? Kuinka usein sinulla on tapana käydä elokuvissa? Mitä aiot tehdä viikonloppuna? Uskallatko kertoa kaiken vanhemmillesi? Jaksatko aina tehdä läksysi? Hinner du sporta varje dag? Hur ofta brukar du gå på bio? Vad tänker/ska du göra på veckoslutet? Vågar du berätta allt för dina föräldrar? Orkar du alltid göra dina läxor?

3 Käännä. Jag råkade se allt. Nu slipper vi vänta. Det här tycks vara lätt. Han bad mig komma med. Vi såg dem göra det. Har du hört henne sjunga? Satuin näkemään kaiken. Nyt vältymme odottamasta. Tämä vaikuttaa olevan helppoa. Hän pyysi minua tulemaan mukaan. Näimme heidän tekevän sen. Oletko kuullut hänen laulavan?

4a Käännä. Alla har inte råd att köpa en ny bil. Det finns mycket att se här. Jag har lätt att förstå dig. Han är dålig på att ljuga. Jag hatar att läsa böcker. Kaikilla ei ole varaa ostaa uutta autoa. Täällä on paljon näkemistä. Minun on helppo ymmärtää sinua. Hän on huono valehtelemaan. Vihaan kirjojen lukemista.

4b Käännä. Onko sinulla aikaa auttaa minua? Heillä ei ole mitään tekemistä. Meidän on vaikea ymmärtää sitä. Hän on hyvä laulamaan. Pidätkö pelaamisesta? Har du tid att hjälpa mig? De har ingenting att göra. Vi har svårt att förstå det. Hon är bra på att sjunga. Gillar du att spela? / Tycker du om att spela?