Selittäminen ja tieteenalojen erot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
Advertisements

Tervetuliaistoivotus
Tutkimussuunnitelma…
Aineen rakenteen standardimalli
Tieteellinen selittäminen ja kausaliteetti
AS Automaation signaalinkäsittelymenetelmät
Yhteiskuntatieteiden filosofia
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Psykoanalyysi, yhteiskunta ja politiikka Foucault/ Lacan Lacan-seminaari 13. – Pertti Hämäläinen Nuorisopsykiatrian kl op/Tay.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Ajankohtaista lakirintamalta Toimitusjohtaja Jukka Pötry Silta yrittäjyyteen - Lahden alueen uusyrityskeskus Pellervon Päivä Tapahtumatalo.
Helmikuun uusintatentti
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Tiede & tieteellinen menetelmä
Tieteenhistorian ja – historiografian filosofia LUENTOKURSSI OULUN YLIOPISTO JOUNI-MATTI KUUKKANEN.
Intentionaalisen toiminnan selittäminen
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Mitä on kognitiotiede?.
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Empiirinen psykologia
Selityskehikot Kausaalinen Hermeneuttinen Teleologinen
Filosofian juuret ovat antiikin Kreikassa
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Selityskehikot Kausaalinen Hermeneuttinen Teleologinen Funktionaalinen Intentionaalinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Yhteiskuntatieteiden filosofia Kf 270 Aki Lehtinen
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Tieteellinen selittäminen Selitys: (1) tekee ymmärrettäväksi tutkimuskohteen; (2) toimii pohjana tutkimuskohteeseen liittyville ennustuksille. Kaksi pääperinnettä.
Tieteenfilosofia 4/4 Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia 1.
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
2 Tutkimuksen suunnittelu
Mita laatuauditointi merkitsee bio- ja ympäristötieteiden laitokselle? Leena Lindström.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
KIRKKOHISTORIA Mitä se on ja miten sitä tutkitaan?
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010 osa 3 John Pajunen.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Eläimiin suhtautuminen, tieto ja asiantuntijuus Nora Schuurman, FM, tutkija JoY/Yhteiskuntapolitiikka
Tutkimuksen suunnittelu
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Fysiikka ja kemia Antiikin aikoina ja pitkään sen jälkeen tutkijat pohtivat laajasti luonnonilmiöitä. Sama tiedemies saattoi tutkia geometrisiä ongelmia,
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
Ikuisia kysymyksiä Maailma synty - miten kaikki tapahtui? Luonnontieteet: fysiikan, biologia kemia - miksi kaikki sai alkunsa? Uskontojen maailmansyntymyytit.
Tutkimussanaston harjoittelemiseen
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Humanistinen psykologia
Eksistentialismi taustaksi kysymys siitä, onko kaikilla olioilla jokin perimmäinen OLEMUS (lat. essentia) ESSENTIALISMIN (olemusajattelun) mukaan kullakin.
Psykologia on tiede.
Bayes-päättelyn kertausta
Tiede ja tieteellinen maailmakatsomus
OMAN AJATTELUN KEHITTYMINEN AATE- JA KÄSITEHISTORIA
Valistus 1700-luvulla vaikuttanut aate- virtaus, joka korosti…
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Kirjoittajaprofiilit
Esityksen transkriptio:

Selittäminen ja tieteenalojen erot selityksen suunta KAUSAALINEN SELITYS Kivi lensi ikkunaan, koska Kalle heitti sen. SYY Kalle heitti kiven. SEURAUS Kivi lensi ikkunaan. TELEOLOGINEN SELITYS Kalle heitti kiven, koska halusi sen lentävän ikkunaan.

teleologiset selitykset voivat vedota… asioiden TELOKSEEN eli sisäiseen päämäärään esim. Sakset on tehty leikkaamaan. henkilöiden INTENTIOIHIN eli tarkoitusperiin esim. Kalle halusi heittää kiven. osan FUNKTIOON eli tehtävään jossain järjestelmässä esim. Sydän on olemassa, koska se pumppaa verta.

teleologisten selitysten tieteellisyydestä käydään keskustelua asioiden telokseen vetoamalla kukaan ei enää selitä mitään, mutta… …esim. biologiassa funktionaalisia selityksiä …esim. ihmis- ja yhteiskuntatieteissä intentionaalisia ja funktionaalisia selityksiä

kausaalisten selitysten kaksi tyyppiä: DETERMINISTISET selitykset: syy A aiheuttaa seurauksen B väistämättömästi PROBABILISTISET selitykset: syy A aiheuttaa seurauksen B tietyllä todennäköisyydellä

Carl Hempel on esittänyt kausaalisesta selittämisestä nk Carl Hempel on esittänyt kausaalisesta selittämisestä nk. PEITTÄVÄN LAIN mallin, jossa selitykseen tarvitaan jokin yleinen lainalaisuus (kr. nomos), joka peittää tai kattaa selitettävän ilmiön vaikutuspiiriinsä kutsutaan myös DEDUKTIIVIS-NOMOTEETTISEKSI selittämiseksi SELITTÄJÄT SELITETTÄVÄ ILMIÖ ämpäri halke-si viime yönä ALKUEHDOT täysi vesiämpäri unohtui yöksi pihalle kyseinen yö oli pakkasyö DEDUKTIIVINEN PÄÄTTELY (seuraus tapahtuu välttämättömästi) YKSI TAI USEAMPI LAKI veden jäätymispiste 0 °C vesi laajenee jäätyessään

luonnontieteellisen ajattelun murros 1500- ja 1600-luvuilla KESKIAIKAINEN TIEDE vallitsevan tiedon KO- KOELMA huomio kokoelman JÄR- JESTÄMISEEN opetta- mista ja opettelemista silmällä pitäen aristoteliset TELEOLO- GISET selitykset UUDEN AJAN TIEDE uutta tietoa tavoitteleva PROSESSI huomio oikeaan MENE- TELMÄÄN (metodiin), jolla tietoa hankitaan galileiset KAUSAALISET selitykset

tieteiden jaottelu TIETEET EMPIIRISET TIETEET FORMAALIT TIETEET - matematiikka - logiikka LUONNON- TIETEET IHMIS- JA YHTEISKUN- TATIETEET - fysiikka - kemia - biologia - historia psykologia

ihmis- ja yhteiskuntatieteet tilanne luonnontieteissä: SUBJEKTI TUTKIJA OBJEKTI LUONTO tilanne ihmistieteissä: Subjekti on itsekin yksi objekteista (esim. politiikan tutkijan omat poliittiset mielipiteet) SUBJEKTI TUTKIJA OBJEKTI IHMISET Tutkimustulokset voivat vaikuttaa objektin käyttäytymiseen (esim. teoria siitä, miten pärjätä pokerissa)

ihmistieteet eivät siis aina vaikuta toteuttavan tieteellisyyden ihanteita SUBJEKTIN ja OBJEKTIN sekoittuminen heikentää objektiivisuutta TELEOLOGISTEN SELITYSTEN käyttö esim. historialliset tapahtumat tai psykologiset tapauskertomukset AINUTKERTAISIA ja JO TAPAHTUNEITA, eivät yleispäteviä tai kenen tahansa toistettavissa

mitä erilaisia johtopäätöksiä tästä voidaan vetää: myönnetään, että ihmistieteet EIVÄT OLE TIETEITÄ vrt. anglosaksisessa maailmassa historiaa, kirjallisuudentutkimusta yms. ei kutsuta nimellä ”sciences” vaan ”humanities” asetetaan LUONNONTIEDEMÄISYYS ihmistieteidenkin TAVOITTEEKSI esim. moderni psykologia on suosinut laboratoriokokeita ja tilastotieteen käyttöä ehdotetaan ihmistieteiden noudattavan TOISENLAISTA TIETEELLISYYDEN IHANNETTA esim. täsmällisen selittämisen sijaan ymmärtäminen (hermeneuttinen menetelmä, laadullinen tutkimus)