Sivistystoimialan ajankohtaiset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hirvionnettomuuksien kehitys
Advertisements

PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Suomi osaamisen kärjessä 2030 Olli Luukkainen Educa
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Maahanmuuttajien yrittäjyys ei ole pelkkää pizzaa ja pubeja Maahanmuuttajien yrittäjyys Suomessa on tuoreen väitöstutkimuksen mukaan melko samanlaista.
Satakunnan museo 125 vuotta. Arvoisat kutsuvieraat, Satakunnan museon aktiivit 125 vuotta oikeita päätöksiä. Onneksi olkoon myös 40-vuotiaalle museorakennukselle,
Norssi ja Varis juttusilla
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Drop out-ilmiö SPL:n Turun piirin juniorijalkapallossa
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
Perusopetuksen ryhmäkoko
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Tuottavuuden mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamisessa – mitä eväitä tutkimuksella on antaa Timo Sipiläinen MTT Taloustutkimus Helsinki
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
Talous- ja strategiaryhmä Tampereen työttömyys, kesäkuu 2006 Työttömyysasteen paraneminen on jatkunut tasaisesti lähes prosenttiyksikön vuosivauhtia syksystä.
Terveydenhuollon menot ja rahoitus 2011
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Suomalaisten lukutaito eurooppalaisessa kontekstissa Sari Sulkunen Jyväskylän yliopisto Lukutaito maailmalla, Euroopassa ja.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
OPINTOTUKI OPINTOIHIN ULKOMAILLA KELA MYÖNNETÄÄN  Jos opinnot vastaavat Suomessa tuettavia opintoja tai sisältyvät Suomessa suoritettavaan tutkintoon.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Vieraskielisen väestön ennuste Helsingin kaupungin tietokeskus Pekka Vuori Työryhmä: Helsinki: Pekka Vuori, Marjo Kaasila, Netta Mäki.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
TAULUKOIDEN JA KUVIOIDEN TULKINTA.  ILMAISIA PISTEITÄ EI KANNATA MENETTÄÄ LAISKUUDEN VUOKSI!  Tulkinnan ydinkohtia: pääsanoma, suurimmat ja pienimmät.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Maailman ja Suomen talouden kehitys Suomea koskevia suhdanne-ennusteita *) Suomen Pankki, Euroopan komissio, OECD ja IMF raportoivat yhdenmukaistetun.
Sivistystoimialan ajankohtaiset
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
Sivistystoimialan ajankohtaiskatsaus helmikuu/2017
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Vuosikokous Reijo Petrell
Kasvatus- ja opetuslautakunta/huhtikuu 2017
Sivistystoimialan/Kasvatus- ja opetuslautakunnan tilinpäätös 2016
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Sivistystoimialan/Kasvatus- ja opetuslautakunnan tilinpäätös 2016
Joko taantuma on ohi? Vesa Vihriälä Pellervon Päivä
Tasa-arvosuunnitelma
Kuukausiraportti 10/2015.
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Peruskoulu on pelastettava!
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
ULVILA GMT Raimo Gröhn GMT Raimo Gröhn.
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Päihdetilanne 10 vuotta sitten ja nyt
Turun väestönkehitys ja vuotuinen muutos
Maatilayritysten tietoja Raahen seutukunnassa 2004–2016
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
Esityksen transkriptio:

Sivistystoimialan ajankohtaiset Marraskuu 2016

Marraskuun lopun taloustilanne Päivän arviossa talous on jo ylittynyt noin 0,25 milj. euroa. Koska joulukuussa menot ja tulot ovat tavallista suuremmat, on oletettavaa, että ylitys tulee olemaan huomattavasti suurempi

Mylly-Antin koulu Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin ky yllä pitää vaikeasti vammaisille omaa koulua Turussa. Sote-uudistuksen yhteydessä 2019 kyseinen kuntayhtymä lakkaa ja toiminnat siirtyvät maakuntahallintoon. Maakuntahallinnolla ei tule olemaan (?) perusopetuksen järjestämislupaa. Perusopetuslain mukaan (4§) oppilaan kotikunta järjestää opetuksen. Turun alueen sivistysjohtajat ovat useaan otteeseen ilmoittaneet ottavansa vastuulleen Mylly-Antista omat oppilaat kesällä 2018. Mainittu koulu ei oikein toteuta ajan henkeä, jossa vammaiset eristetään muusta yhteiskunnasta omaan oppilaitokseensa useiksi vuosiksi. Turkulaisia oppilaita on tällä hetkellä 2 ja syksyllä 2018 enää 1. Kaikki muut vaikeasti vammaiset ovat Luolavuoren koulun Inkilänkadun yksikössä, jossa yhden lapsen lisäys ei aiheuta mitään erityisempiä toimenpiteitä. Nyt oppilaita 33. Mylly-Antin osalta on kysymys lähinnä henkilöstön hyvin aiheellisesta huolesta liittyen omaan tulevaisuuteen. Turun kaupungin ei kannata ottaa vastuulleen toimintaa yhden oppilaan vuoksi.

Pisa 2015 Luonnontieteiden keskiarvopistemäärän (531) mukaan suomalaiset 15-vuotiaat olivat OECD-maiden joukossa kolmanneksi parhaita. Japanin pistemäärä (538) oli muita OECD-maita korkeampi. Kaikista osallistuneista maista ja alueista Suomen edellä olivat Singapore (556), Japani, Viro ja Taiwan (532). Kaikkien edellä mainittujen maiden tulokset olivat selkeästi OECD-maiden keskiarvoa parempia. Suomessa luonnontieteiden keskiarvo on pudonnut 32 pistettä vuoteen 2006 (563 pt) verrattuna, jolloin luonnontiede oli edellisen kerran pääalueena. Tulosten heikkeneminen vastaa miltei yhden kouluvuoden edistystä. PISA-arvion mukaan vuosittain runsaat 6 000 nuorta jää Suomessa vaille riittäviä perustaitoja luonnontieteissä, mikä lisää riskiä selvitä jatko-opintojen ja nykyaikaisen työelämän vaatimuksista. Motivaatio opiskella luonnontieteitä, arvostus luonnontieteitä kohtaan sekä suoritusluottamus luonnontieteellistä osaamista kohtaan olivat Suomessa selvästi keskimääräistä heikompia tai korkeintaan OECD-maiden keskiarvon tuntumassa. Luonnontieteiden motivaatio- ja asennetekijät ovat kuitenkin vahvasti yhteydessä oppilaiden luonnontieteiden osaamiseen.

Pisa 2015 Lukutaidossa suomalaisnuoret ovat edelleen parhaiden joukossa. Selkeästi paras lukutaidon taso oli Singaporessa, jossa oppilaiden saavuttamien pisteiden keskiarvo oli 535 pistettä. Tämän jälkeen hyvin tasaväkisiä olivat Hongkong (527 pistettä), Kanada (527), Suomi (526) ja Irlanti (521). Suomen naapurimaista menestyi parhaiten Viro, jonka tulos oli heti kärkiviisikon perässä. OECD-maista suomalaisnuoret menestyivät toiseksi parhaiten. Kun kaikki osallistuvat maat huomioidaan, Suomen sijoitus oli neljäs. Suomen pistemäärä oli kaksi pistettä parempi edelliseen tutkimuskertaan verrattuna. Matematiikan osaaminen on Suomessa säilynyt ennallaan. Suomen sijoitus oli seitsemäs OECD-maiden joukossa yhdessä tasapistein Tanskan kanssa. Edelle sijoittuivat Japani, Korea, Sveitsi, Viro, Kanada ja Alankomaat. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden maiden ja alueiden joukossa Suomi oli kolmastoista. Vuonna 2013 Suomi oli kuudes OECD-maista ja 12. kaikista maista.

Pisa 2015 PISA2015-tutkimus antaa kaksijakoisen viestin. Suomi on edelleen koulutuksen kärkimaa. Jo kymmenen vuotta jatkunut oppimistulosten lasku on taittunut lukutaidossa ja matematiikassa se on hidastunut. Koulujen väliset erot ovat meillä edelleen pienet. Toisaalta PISA viestii huolta koulutuksen tasa-arvosta, erityisesti pojista. Myös sosioekonomisen taustan vaikutus oppimistuloksiin on kasvussa. Tyttöjen ja poikien tasoero kasvaa ja oli Suomessa OECD:n suurin, 19 pistettä tyttöjen hyväksi. Suomen tytöt olivat kaikkien maiden tyttöjen vertailussa toiseksi parhaita Singaporen tyttöjen jälkeen. Poikien välisessä vertailussa Suomen pojat sijoittuivat kymmenenneksi. Suomi oli ainoa maa, jossa erinomaisesti osaavista oppilaista enemmistö oli tyttöjä. Poikien tulosten heikkeneminen kasvattaa sukupuolten välistä eroa entisestään tyttöjen hyväksi. Koulujen väliset erot ovat Suomessa edelleen osallistujamaiden pienimpiä, mutta alueelliset erot nousevat esille entistä vahvemmin. Nyt varsinkin pääkaupunkiseudun tulokset olivat huomattavasti muita parempia, erityisesti Länsi- ja Itä-Suomeen verrattuna.