Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokonaisarkkitehtuuri
Advertisements

Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 3. kokous Tommi Oikarinen.
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA esittely JulkICT.
Työsuunnitelma vuodelle 2013
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
Taloudellinen katsaus kesä 2017
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
JHS 179- ja JHS 198 -suositusten esittely JHKA-jaosto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
JHKA Toimialojen ja yhteisten palvelujen tilannekatsaus
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
I Selja Luostarinen ja Maarit Rajala YSR-kokous
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
JHKA kehityspolku ja budjetointi
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
I Selja Luostarinen KMR-kokous
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Anne Kauhanen-Simanainen
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Economic Survey Winter 2015
RAKENNUSALAN SUHDANNERYHMÄ Rakentaminen
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Suomen julkisen talouden näkymät ja haasteet
Taloudellinen katsaus Talvi 2016
Yhteinen termistö julkisen hallinnon suosituksissa (JHS)
Taloudellinen katsaus Syksy 2016
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JHKA tilanne Q
Taloudellinen katsaus Kevät 2016
Taloudellinen katsaus Talvi 2015
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Taloudellinen katsaus Talvi 2017
Taloudellinen katsaus syksy 2018
Esityksen nimi / Tekijä
Tiedonhallintalain valmistelu Tiedonhallinta ja kokonaisarkkitehtuuri
Taloudellinen katsaus kesä 2018
EIS & EIF revisions JulkICT Jari Kallela
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Taloudellinen katsaus syksy 2017
Taloudellinen katsaus Talvi 2018
Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
Esityksen transkriptio:

Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä 31.8.2016 Jari Kallela JHKA-työryhmän kokous JulkICT

Asetuksen tavoitteet Yhtenäistä ja määrämuotoista kuvaustapaa tarvitaan Tietojärjestelmien ja yhteentoimivuuden suunnitteluun Suunnitelmien ja nykytilan arviointiin Viestintään ja tiedon jakamiseen Uudelleenkäytön edistämiseen Mitä tietoa tarvitaan julkisen hallinnon viranomaisista ja miksi? Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen tietotarpeet Valtiovarainministeriön muiden tehtävien tietotarpeet Toimialojen tietohallinnon ohjauksen tietotarpeet Viranomaisen omien tehtävien, velvoitteiden ja muiden tekemisten tietotarpeet Mitä tietoa tarvitaan julkisen hallinnon toimialoista ja miksi? Muita tavoitteita Hallinnollisen taakan minimointi

Sääntelyn kohde 1 2 P1 P2 Viranomaisen kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen yleisesti Viranomaisen tietojärjestelmien välinen yhteentoimivuus

Tavoite = asetuksen kohde Sääntelyn kohde Ei näin (yritetään normittaa JHS 179 kuvauksia, koska työryhmä on ne sattunut suositukseen nostamaan) Vaan näin (mietitään mitä standardin tulee sisältää jotta sen mukaisesti tuotettu tieto palvelee tarvetta?) Tavoite = asetuksen kohde Tarve Tarve Tarve Asetuksen kohde Standardin sisältö? ? Tavoite?

Asetuksella riittävä kokonaiskuva Viranomainen A Julkisen hallinnon KA Perustieto-varanto 4 Viitearkki-tehtuuri Sidos-arkkitehtuuri Palvelu Tieto 2 Tieto-varannot Rajapinta 1 Järjestelmä Tavoitteet 5 Rajapinta 3 Teknologia 6 1 2 Päätietoryhmät 3 Rajapinta Käsitteet Järjestelmä Tietojärjestelmäkartta Tieto Viitearkki-tehtuuri Palvelu Toimialan KA Viranomainen B

Mitä asetus tuo lisää? Menetelmä kuvattu JHS179:ssä (suositus) Perustason kuvaukset määritelty liitteessä 4 (yhä suositus) Liite 4 omaksi suositukseksi teknisen eritelmän muotoon (suositus) Teknisen eritelmän määrääminen standardiksi (yhä suositus) Asetus perustuu standardiin (ei siis ole sama) Asetuksella määrätään Mitkä kuvaukset ovat tehtävä Kenen on laadittava kuvaukset Milloin kuvaukset on laadittava

Miten standardi ja JHS179 eroavat / tukevat toisiaan? Yksinkertainen Osittain velvoittava Peruskuvaukset Tiivis kuvauksiin keskittyvä suositus JHS179 Laaja, perusteellinen Monipuoliset kuvaukset, kuten kyvykkyydet Mitä suosituksessa ei pidä olla? Hallintamalli on JHKAssa Sisältö: yhteiset palvelut tulee muualla Viitearkkitehtuuri

Kuvaukset

Nykytilan kuvaaminen perustasolla Ministeriö X Viranomainen

Hankkeiden yhteydessä laadittavat kuvaukset Viranomainen

Toimialan kuvaukset Sanastot, käsitteet ja ontologiat

Viranomaiset nykytilan kuvaukset Loogiset tietovarannot Nimi Kuvaus … …. Järjestelmäsalkku Nimi Kuvaus … …. Rajapintakuvaus Nimi Kuvaus … ….

Viranomaiset tavoitetilan kuvaukset Sidosarkkitehtuurit Nimi Kuvaus … …. Kehittämisvaatimukset ja tavoitteet Nimi Kuvaus … …. Teknologiatiekartta

Aikataulu ja työsuunnitelma

Tekninen eritelmä ja standardi Tiimi Jari, Pekka, Hannu, Suvi, Anu Tuotos JHS179 liite 4 omaksi JHS- suositukseksi Suositus standardiksi Kesä- ja heinäkuu TE liitteen 4 pohjalta JHS179 ilman liite 4 Elo- ja syyskuu II Palautekierros liite 4 kommentit JHS179 kanssa yhdessä Työpaja: tekninen eritelmä ja asetus 15.9. klo 13-16 Loka- ja marraskuu Tekninen eritelmä VM:n standardi

Valtioneuvoston asetus Tiimi Sami, nn, Jari, Pekka, Hannu, Anne Tuotos Standardiin pohjautuva asetus Perustelut Kesä- ja heinäkuu Asetuksen rakenne ja muoto Perustelujen pääsisältö Elo- ja syyskuu Työpaja: tekninen eritelmä ja asetus n. 15.9. Asetusteksti perusteluineen Loka- ja marraskuu Lausuntokierros Lausuntopalautteen käsittely Asetuksen anto

Jari Kallela Neuvotteleva virkamies Puh. 0295 16001 (vaihde) Lisätieto: etunimi.sukunimi@vm.fi www.vm.fi Valtiovarainministeriön viestintä vm-viestinta@vm.fi Mediapalvelunumero (arkisin 8–16) 02955 30500