Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Advertisements

Avoin tieto – keskusteluteemoja Mitä avoin tieto julkishallinnossa tarkoittaa? Mitä siihen sisältyy? Mitä esteitä on tiedon avoimuudelle? Missä kulkevat.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Käytännön yhteistyötä yli hallinnonalojen Mikael af Hällström, Verohallinto KMR/YSR.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys Luonnos JHS 179 –suosituksen liitteeksi.
JHKA periaatteet Päivitys JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteentoimivat tietomääritykset ja semanttista yhteentoimivuutta tukeva välineistö osana yhteistä tietoarkkitehtuuria Suvi Remes Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä.
Avoin data, TK ja virallinen tilasto
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
JHKA esittely JulkICT.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Case: Kansallinen tulorekisteri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Metadata-hankkeen tilannekatsaus ja jatko 2018
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
06/16.
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Anne Kauhanen-Simanainen
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Koodistopalvelu ja yhteentoimivuustyö
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
OKM:n tietovarastopalvelut -kokonaisuuteen liittyvän tiedon avaaminen
Anne Kauhanen-Simanainen
VARDA-tietovarannon tietomalli
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
Osatyökykyisille tie työelämään
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely
Avoimen tiedon tavoitteet
Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmä, OKM Suvi Remes, VM
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Julkisen hallinnon tietoalue N Julkisen hallinnon yhteinen toimija
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Vauhtia kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatioon.
Kansallinen palveluväylä
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? 17.10.2017 JHKA Yksi toimintamalli siihen, miten jatketaan mm. KaPAn jälkeen, miten tehty työ elää ja kehittyy. Esityksessä kaksi osaa; ensin hankkeen yleisesittely, toiseksi JHKA-painotuksella tehty työpakettinosto; hankkeessa nähdään jo nyt yhteistyötarve JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke

Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? Digitalisoidaan julkiset palvelut -kärkihankkeen toimenpide, 2016- 2018 Tavoitteena hyvä tiedonhallinta ja laadukas tieto Oman tiedon asiakaslähtöinen näkökulma Yhteensopiva tieto; tiedon ymmärrettävyys ja luotettavuus, tietojen vertailukelpoisuus Tarvittava tiedonhallinnan infrastruktuuri ja palvelut Tietosuojan ja tietoturvan huomioiminen Mahdollistava lainsäädäntö ja sen tulkinta toimintatapoja uudistamalla digitalisoidaan julkiset palvelut, sujuvammat palvelut kansalaiselle ja viranomaisille Monet julkiset palvelut perustuvat tietoon. Tietoa tarvitaan päätöksenteossa tai kansalaiseen liittyvää tietoa syntyy palveluissa. Edellytyksiä ja mahdollisuuksia: Tiedon hakeminen ja helppo löytyminen Tiedon reaaliaikainen hyödyntäminen >> kansalaisen ajansäästö, päätöksenteossa aina viimeisin tieto, tietotuotannon nopeutuminen Toimiva infra (KaPA ja perusrekisterit) >> julkisen hallinnon toiminta tehostuu, työmäärä vähenee, yhteistyö

Kysytään vain tarvittaessa – edellyttää hyvää tiedon laatua Jos palvelut halutaan digitalisoida, täytyy myös niiden taustalla olevan tiedonhallinnan olla koneluettavaa Tieto on paremmin käytössä. Kun tiedon sisältö on hyvin ymmärretty niin sitä voidaan ottaa laajasti käyttöön toiminnassa. Tieto on nopeammin käytössä. Tehokas tiedon suunnittelu nopeuttaa projekteja. Päätöksenteossa ajantasainen tieto. Tieto on halvemmalla käytössä. Yhteiset ja vakiintuneet menettelytavat, palvelut ja välineet tehostavat tiedon määrittelyä ja ylläpitoa. Kehityskustannukset laskevat. Tieto on turvallisesti käytössä. Tietoturva lähtee tietosisällön ymmärryksestä. Tietosuoja parantuu.

Yhteinen tiedon hallinta -hankkeen työpaketit Omadata julkisessa hallinnossa, jossa sovelletaan omadata-periaatteita julkisessa hallinnossa oleviin kansalaisen tietoihin Yhteinen tiedon hallintamalli, jossa kehitetään yhteisesti käytettävän tiedon hallintaa Tiedon jakeluratkaisu, jolla voidaan mm. siirtää ja julkaista suuria tiedostoja Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet, joilla parannetaan ja yhtenäistetään tietosisältöjen määrittelyä Tiedolla johtamisen kokeilu, jossa lisätään kuntien taloustiedon käyttöä Tietopolitiikka, joka määrittää pitkän aikavälin linjaukset tiedon hyödyntämiselle ja hallinnalle Tiedon hallinnan lainsäädäntö, joka varmistaa ja mahdollistaa tiedon käytön 1-5 operatiivisia työpaketteja Tietopolitiikka ja lainsäädäntötyö asetetaan erikseen Työpaketit ovat hyvin eri vaiheessa; osa vaatinee aivan aluksi selvitysosion, toisissa voidaan odottaa tuotoksia ja tuloksia jo varsin pian jo tehdyn työ tai pitkälle edenneet valmistelun johdosta (6) (7)

Omadata julkisessa hallinnossa: kansalainen voi käyttää ja hyödyntää julkisen hallinnon tallentamia tietojaan Yksilö voi hyödyntää tietoaan sekä jakaa, vaihtaa tai myydä sitä edelleen valtuuttamaansa palveluun hyödynnettäväksi Yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa

Yhteisen tiedon hallintamallin ansiosta toiminta tehostuu ja laatu paranee Ylläpito tehostuu skaala-edun ansiosta Ydintiedot ovat yli yhteiskunnan ja sen toimijoiden tarvittavia keskeisimpiä tietoelementtejä Uudet tuotettavat palvelut tarvitsevat ylläpito- ja hallintamallit, mutta aivan eniten kyse toimintamalleista, osin olemassa olevien vakiinnuttamisesta (esim. JHS-175 mukainen sanastotyö, avoindata), osin uusien tarvittavien luomisesta Avoimen tiedon hallinnan ja jakelun tavoitteena on tietovarantojen avaaminen suunnitelmallisesti, jotta kaikki merkittävät julkiset tietovarannot ovat mahdollisimman laajasti koko yhteiskunnan saatavilla ja käytettävissä

Monikäyttöinen tiedon jakeluratkaisu: suurien tiedostojen siirto, tallennus ja julkaisu Kyseessä väylän palveluiden jatkokehitys; tässä ensimmäistä ideointia tunnistettuun tarpeeseen, mutta tekemistä ja rajauksia tarvitsee täsmentää

Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet parantavat ja yhtenäistävät tietosisältöjen määrittelyä Tietosisältöjen yhteensovittaminen sanastojen avulla Yhteinen tapa määritellä tieto- sisältöjä ja rajapintoja julkisen hallinnon tietojärjestelmiin Jos palvelut halutaan digitalisoida, täytyy myös niiden taustalla olevan tiedonhallinnan olla koneluettavaa Ns. kansallinen metatietopalvelu, esiselvitys v. 2013 Tarkoittaa käytännössä mm. sanastopalveluita (esimerkiksi Finto), koodistopalveluita (useita eri toimijoilla, tarvitaanko yhteistä kansallista palvelua) ja välineitä tietomallien kollaboratiiviseen tuottamiseen ja ylläpitoon (ns. IOW, Interoperability workbench) Taustalla mm. ”Tietohallintolaki” 10.6.2011/634, ”Julkisen hallinnon viranomaisen on … noudatettava laadittua ja ylläpidettyä kokonaisarkkitehtuuria ja sen edellyttämiä yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä sekä toimialakohtaisia tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä.” Oleellista, että määritykset tuotettu systemaattisin menetelmin (sanastopuolella terminologisen sanastotyön standardoidut menetelmät, tietomallinnuksessa yhteentoimivuusmenetelmä, koodistojen sisällön määrittäminen sanastotyön menetelmin), tehty työ on dokumentoitu, ja dokumentoitu ihmis- ja koneluettavaan muotoon >> kyse toimintatavoista, mutta myös palvelukehityksestä, miten tämä työ yhdistetään esimerkiksi Liityntäkatalogiin Tietojen harmonisointi auttaa sekä kansalaista että viranomaisia termiviidakossa Ymmärrys, mitä mikäkin termi tarkoittaa

Tiedolla johtamisen kokeilun ansiosta kuntien taloustietoa käytetään päätöksenteon tukena Kuntien taloustietojen ja rekisterien yhdenmukaistaminen esim. kuntien taloustietoja, palveluiden hintoja on aiempaa helpompaa vertailla Osana tiedolla johtamisen työpakettia toteutetaan: Tilinpäätösrekisteri, jossa on kuntien, kuntayhtymien ja itsehallintoalueiden kaikki kerättävät taloustiedot Taloustietojen palveluoperaattori ja käyttöpalvelut: palveluoperaattori on rekistereiden käyttöön muodostettava palveluiden kokonaisuus, jolla tuotetaan tietoja valtionhallinnon päätöksentekoon On käyttötapaus hankkeen muille työpaketeille, niissä syntyville toimintamalleille ja palveluille; syntyy myös räätälöityjä palveluita Valmistelua tehty mm. Kuntatieto-hankkeessa

Kustannukset ja aikataulu Aikajänne 2016: hankkeistus, ensimmäiset versiot määrittelyvälineistä; työpaketit eri vaiheissa, osassa käynnistellään vasta selvitysvaihetta, toiset pitkälläkin toteutuksissa, mm. Y-välineet, 2017: suunnittelu ja toteutus, hallintamalli 2018: käyttöönotto, kuntien taloustieto

Tunnistettuja JHKA-yhteistyöalueita - julkisen hallinnon yhteinen tietoarkkitehtuuri?

Kärkihanketyöpaketti: Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet Esimerkiksi Julkisen hallinnon yhteinen sanasto – YSR Koulutus-, opetus- ja varhaiskasva-tussanasto – OKM Kiinteistö- ja rakennusalan sanasto (KIRA) Esimerkiksi Julkisen hallinnon tietokomponentti-kirjasto – KMR Koulutuksen tietokomponentti-kirjasto – OKM/korkeakoulut Rakennetun ympäristön tietokomponentti- kirjasto - ?? Esimerkiksi Palvelutietovarannon rajapinta - VRK Opintotietopalvelun (VIRTA) rajapinnat – OKM/korkeakoulut Sähköinen asunto-osakerekisteri (ASREK) - MMM/MLL/..

Kärkihanketyöpaketti: Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet Sanastojen kehitykseen liittyen tulee huomata myös ns. kuvailevien sanastojen kehitystyö, käyttö ja näihin liittyvät yhteiset palvelut (mm. Finto).

Esimerkki tarvittavasta JHKA-linjauksesta kohdealueet – toimialueet – toiminnallisin perustein tuotettu luokitus Tavoitteena, osin tuotekehitysprosessissa jo, digitalisoida määritysprosessiin liittyviä siirtymiä ja tehostaa sanastojen päivityssykliä. Em. vaatii ”taustaluokitukset”, johon/joihin määritykset kiinnitetään.

Tarve ohjaaville luokituksille – esimerkki Tietokomponenttikirjastoille (luonnos): Yhteiset tietokomponentit Koulutus, tiede ja kulttuuri Rakennettu ympäristö .. … Miten tulisi muodostaa? mallinnus- prosessissa syntyvä käsite-ehdotus voidaan automaattisesti ohjata oikeaan, kyseisessä mallissa hyödynnettävään sanastoon

Linkkejä ja lisätietoa YTI-hankesivusto – tulossa YTI-hanke käyntiin -seminaari 14.11.2016 Säätytalolla – ohjelma julkaistaan ja ilmoittautuminen avataan pian Työpaketti 4, Yhteentoimivuusmenetelmä & välineet YSR – Julkisen hallinnon sanastoryhmä (JHS-175 mukaisesti) KMR – Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä JHS-179 – Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri (päivityshanke, liite 7) ”IOW-palvelu”/tietomallieditori – iow.csc.fi (betaversio) / iowdev.csc.fi (testiympäristö) Yhteentoimivuuden välineistö -projektisivusto Kansallinen sanastopalvelu – www.finto.fi Jatkossa yhdestä osoitteesta – yhteentoimivuus.fi (tulossa)

Ota yhteyttä – osallistu, vaikuta! Kysymyksiä? Ota yhteyttä – osallistu, vaikuta! Jari Kallela neuvotteleva virkamies etunimi.sukunimi@vm.fi Suvi Remes erityisasiantuntija etunimi.sukunimi@vm.fi