Finnair-konserni Osavuosikatsaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alalla varaudutaan kilpailun kiristymiseen •Kilpailu jatkui kovana, varsinkin Pohjoismaissa •Kaikilla.
Advertisements

Finnair-konserni Osavuosikatsaus Vaikeuksista huolimatta valoa näkyvissä Alan tappioennuste kuluvalle vuodelle oli 5,6 miljardia dollaria,
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Järki palaa pätkittäin, lentoalallekin •Monet lentoyhtiöt edelleen hatarassa taloudellisessa kunnossa.
Finnair-konserni Tilinpäätös oli rakennejärjestelyjen vuosi •Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian- liikenteen ehdoilla •Keväällä.
Osavuosikatsaus Q Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Rohkaiseva alkuvuosi Reittiliikenteen kysyntä vahvaa, erityisesti Aasia vetää Finnairin markkinaosuus.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-03/2010 •Tulikivi-konsernin liikevaihto oli 10,7 me (11,0 me 01-03/2009). •Konsernin tulos.
Reinforcing your business
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala kriisissä Matkustaja- ja rahtikysyntä selvästi alle viime vuoden Keskihinnat alamaissa liikematkustuksen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätöstiedote
Tilinpäätösinfo M Honkala TILINPÄÄTÖS 2000 Matti Honkala
Osakesuositukset Rovaniemen Osakesäästäjät Ry:n 10-vuotisjuhla
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentomatkustus kasvussa, infrastruktuuri koetuksella Eurooppalaisten lentoyhtiöiden suorite kasvoi alkuvuonna.
KONE Positiivisella ja kasvumahdollisuuksiin tarttuvalla asenteella eteenpäin Pörssiaamu, 1. marraskuuta 2012 Toimitusjohtaja Matti Alahuhta.
Tulikivi tulevaisuudessa. Tuottaa koteihin lämpöä ja viihtyisyyttä korkealaatuisilla, sisustukseen sopivilla merkkituotteilla. Liiketoiminta-alueetLiikeidea.
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Finnair konserni Osavuositulos Alalla voimakas käänne huonompaan - Finnair edelleen eturivin eurooppalainen.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt.
Osavuosikatsaus Q3/2008 Exel Oyj Toimitusjohtaja Vesa Korpimies
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.
Juha Sivonen Tulikivi Oyj. Tiedotustilaisuus klo 9:30 Tervetuloa Tilinpäätös 2005 Toimitusjohtajan katsaus Tulevaisuuden tavoitteet.
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.
Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu Alkuvuoden kasvu suunnitellun mukainen Liikevaihto 294 M€ (236 M€), kasvua 25 % Liikevoitto 35 M€ (23 M€),
Suomen Posti Oyj:n osavuosikatsaus Q1-Q3 / 05
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-06/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto toisella vuosineljänneksellä 14,7 me (13,0 me 04-06/2009),
Finnair-konserni Osavuosikatsaus Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.
Finnair konserni Tilikausi KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. -Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13, 5Meur (16,6 Meur 07-09/2008 ja tulos.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
LT Q1 2007, Lännen Tehtaat Oyj OSAVUOSIKATSAUS Q1/2007 Matti Karppinen Toimitusjohtaja.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Osavuosikatsaus 01-09/2010 Tulikivi-konsernin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 13,9 me (13,5.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto31,636,6-13,6 Liikevoitto0,61,5-63,4 Prosenttia liikevaihdosta1,84,2 Voitto ennen veroja0,21,3-87,2.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Liikevaihto14,619,2-24,2 Liikevoitto-0,30,8-133,2 Prosenttia liikevaihdosta-1,74,0 Voitto ennen veroja-0,60,6-191,7.
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
RGB Brändiuudistuksen värit Lehto Group Oyj Puolivuosikatsaus.
LASSILA & TIKANOJA OYJ VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
YIT-Yhtymän osavuosikatsaus 1-6/2001.
VALTION ELÄKERAHASTO Hallituksen kokous
1 Hannu Leinonen Toimitusjohtaja Analyytikko- ja sijoittajatilaisuus YIT-konsernin tilinpäätös 2007.
11 YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-9/2008 Itävalta Latvia Liettua Norja Puola Romania Ruotsi Saksa Suomi Tanska Tshekki Unkari Venäjä Viro Hannu Leinonen.
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Kasvatus- ja opetuslautakunta/huhtikuu 2017
Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Finnair-konserni Tilinpäätös
YIT-konserni Osavuosikatsaus 1-3/2008
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
YIT-konsernin Osavuosikatsaus 1-3/2007
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Varsinainen yhtiökokous 2018
Talouskasvu euromaissa on lähes puolittunut vuodesta Teollisuuden ja palvelujen ostopäällikköindeksi,
Maailmantalouden kasvu jatkuu suotuisana
Tilinpäätöstiedote 2018 Toimitusjohtaja Petri Roininen
Esityksen transkriptio:

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2006

Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen teon edellytyksiä Kilpailu jatkuu kovana Pohjoismaissa, mutta kannattamattomia reittejä jo lakkautettu Suomen markkinoilta poistunut kaksi yhtiötä Vahvat investoivat uusiin, vähemmän polttoainetta kuluttaviin, lentokoneisiin Muutokset turvakäytännöissä lisäävät kustannuksia

Finnairilla vaisu neljännes Vahva kysyntä jatkui Matkustajakäyttöasteet ennätyslukemissa Business-luokan matkustus kasvussa Polttoainekustannukset kasvoivat 25 milj. euroa Yksikkökustannukset laskivat kaikissa muissa kuluerissä Lentotoimintapalvelut ja lomaliikenne alle tavoitetason FlyNordicin liiketulos voitollinen

Rakennemuutos etenee Suunnitelluilla tehostamistoimilla saavutetaan 80 milj. euron vuosittaiset kustannushyödyt 670 työpaikkaa vähenee vuosina 2006-2007, vähennyksistä pääosin sovittu Säästökohteita ja joustoja myös lentävän henkilöstön kanssa, neuvottelut jatkuvat Kiinteistöpalvelut ulkoistetaan ja maapalvelujen myyntiä tutkitaan

Henkilöstö keskimäärin Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin 1996/97 1997/98 1998/99 1999/00 2000 Henkilöä 10533 10706 11264 11462 11051 8

Polttoainekulut ja tukipalvelut rasittivat tulosta Q3/2006 Q3/2005 Muutos % Liikevaihto, milj.€ 515,4 479,7 7,4 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia, järjestelykuluja sekä poistoja ja vuokria 69,8 71,0 -1,7 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 22,5 25,7 -12,5 Myyntivoitot 0,1 0,6 - 83,3 Johdannaisten käyvän arvon muutos -7,9 5,8 - Liikevoitto/-tappio (EBIT) 14,7 32,1 - 54,2 Tulos ennen veroja 13,5 36,2 - 62,7

Yksikkökustannukset pienenivät Q3 /2006 Q1-Q3/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK -4,7% +3,6 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK -10,0% -2,3 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK -12,0% +2,8 % Polttoaineet c/ATK +15,5% +29,3 % Liikennöimismaksut c/ATK -1,5 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja -2,0% Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja -10,9% -7,8 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK -7,0% +0,2 % Muut kulut c/ATK -4,5 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

Polttoainelasku kasvoi alkuvuonna lähes 80 milj. euroa 2003: 10,2 % liikevaihdosta 2004: 12,5 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: ~20,0 % liikevaihdosta nykyhintatasolla ja suunnitellulla liikenteen kasvulla Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 62 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 30 kuukautta. Lomalentojen talvikauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 78 %.

Johdannaisten hinnat laskevat hitaasti Historiallinen totetunut hinta & swap-hintoja eri aikoina 31.10.2006

Polttoaineen hinnan ja yksikkötuottojen epäsuhta kasvaa Lentojen keskihinnan ja polttoaineen markkinahinnan kehitys 2001 - 2006

Yksikkökustannusten sopeutus jatkuu Muutos edelliseen vuoteen 2002 2003 2004 2005 2006 % 1 1

Modernein Eurooppa-laivasto Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä alle neljä vuotta Boeing MD-80-koneet poistettu emoyhtiön reittiliikenteestä heinäkuussa Uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita Kymmenen pienempää Embraer-konetta marraskuussa, kuusi isompaa konetta tulossa, neljä optiota käyttämättä Kahdeksan koneen kaukoliikennelaivasto Ensimmäinen Airbus A340 liikenteeseen heinäkuussa Kaksi uutta Airbus A340 -konetta vuosittain 2007-08

Taseessa varauduttu investointeihin Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste % 1996/97 1997/98 1998/99 1999/2000 2000 % 42,9 46,5 44,4 42,1 42,9 16

Finnairilla hyvä kassatilanne Rahavirrat tammikuu-syyskuu

Eteneminen Aasiaan jatkuu Kysyntä (tammi-syyskuu) kasvoi 29,2 %, matkustajamäärä 28,5 %, matkustajakäyttöaste 1,6 %, rahdin määrä 22,4 % Lokakuussa avattiin reitti Delhiin. Ensi vuonna Kuala Lumpur, jolloin 11 kohdetta Aasiassa Kiinaan jo yli 100 lentoa kuukaudessa Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 %

Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q3/2006 Aasian osuus kasvussa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q3/2006

Finnair muotoutumassa Aasia-Eurooppa -lentoyhtiöksi Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille Toiminnan ehtoja työstetään kilpailukykyisiksi 1-2 uutta Aasian-kohdetta vuosittain, lisävuoroja nykyisiin kohteisiin Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa Kysyntä jatkuu vahvana paranevalla hintatasolla Finnairin Aasian-myynti esimerkiksi Ruotsissa kasvanut tammi-syyskuussa yli 70 %

Arvioita tulevasta kehityksestä Lakon tulosvaikutus Q4:llä -10 milj. euroa Tuottavuutta parannetaan rakennemuutoksella, 80 miljoonan euron säästöt täysimääräisinä 2008 Laivaston uudistamisohjelma jatkuu Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat Vuoden 2006 toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan voitollinen, mutta selvästi alle viime vuoden tason Yksikkökustannusten kehitys oikeansuuntainen Edellytykset merkittävälle tulosparannukselle ensi vuonna

Liitteet

Rakennemuutoksen neljännes Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, operatiivisen tulevan kassavirran suojauksia ja järjestelykuluja) MEUR 2002 2003 2004 2005 2006 1 1

Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK 2002 2003 2004 2005 2006 1 1

Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA   2006 2005 Q3 MEUR Reittiliikenne 20,3 20,1 Lomaliikenne 8,2 8,5 Lentotoimintapalvelut -4,4 7,9 Matkapalvelut 1,0 1,9 Kohdistamattomat erät -2,6 -12,7 Yhteensä 22,5 25,7

Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR

Lentokoneiden vuokravastuut Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 30.9.2006 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 30.9.2006 108,0 %

Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %

Tuotteen ylivoima Suoraan 50 kohteeseen maailmalla ei aikaa vieviä vaihtoja ruuhkaisilla kentillä Parhaimmat aikataulut aamu-ilta konsepti Euroopan täsmällisin ja vähiten peruutuksia Palvelutaso Euroopan huippua oneworld - kattavin ja laadukkain allianssi Uudet koneet Euroopan liikenteessä

Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => 110-120 mill. € lähivuosina EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Finnairin keskeisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa arvo siihen sijoittaneille osakkeenomistajille viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee keskimäärin noin 15%:n vuotuista kokonaistuottoa osakkeenomistajalle. Kokonaistuotto sisältää sekä osakkeen arvonnousun että osakkeelle maksetut osingot. Välitavoitteena kohti arvoa luovaa kasvua on se, että yhtiön markkina-arvostus vastaa osakekohtaisen oman pääoman määrää. Edellytykset vähintään oman pääoman tasoiselle markkina-arvolle ovat olemassa, kun käytetylle pääomalle saadaan vähintään sen kustannusta vastaava tuotto. Pääoman kustannusta vastaava tuotto merkitsee noin 6%:n liikevoittotasoa, eli noin 110-120 M€ liikevoittoa lähivuosina. Vastaavasti EBITDAR-%:n tavoitetaso on 17%, mikä lähivuosien tavoitteena merkitsee vähintään 300M€:n EBITDAR:ia. Liikevoitto- ja EBITDAR-tasojen ero on 11% johtuen strategian mukaisesti hankitusta vuokratun laivaston merkittävästä määrästä. Taloudellisen lisäarvon osalta tavoitteena on parantaa taloudellista lisäarvoa ja saada se kestävästi positiiviseksi viimeistään vuonna 2004. Future growth value... Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja –näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon. Velkaantumisaste (nettovelan suhde omaan pääomaan) saa olla enintään 0,6 ja omavaraisuusasteen (oma pääoma/taseen loppusumma) pitää olla vähintään 30%.

Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos Finnairin keskeisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa arvo siihen sijoittaneille osakkeenomistajille viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee keskimäärin noin 15%:n vuotuista kokonaistuottoa osakkeenomistajalle. Kokonaistuotto sisältää sekä osakkeen arvonnousun että osakkeelle maksetut osingot. Välitavoitteena kohti arvoa luovaa kasvua on se, että yhtiön markkina-arvostus vastaa osakekohtaisen oman pääoman määrää. Edellytykset vähintään oman pääoman tasoiselle markkina-arvolle ovat olemassa, kun käytetylle pääomalle saadaan vähintään sen kustannusta vastaava tuotto. Pääoman kustannusta vastaava tuotto merkitsee noin 6%:n liikevoittotasoa, eli noin 110-120 M€ liikevoittoa lähivuosina. Vastaavasti EBITDAR-%:n tavoitetaso on 17%, mikä lähivuosien tavoitteena merkitsee vähintään 300M€:n EBITDAR:ia. Liikevoitto- ja EBITDAR-tasojen ero on 11% johtuen strategian mukaisesti hankitusta vuokratun laivaston merkittävästä määrästä. Taloudellisen lisäarvon osalta tavoitteena on parantaa taloudellista lisäarvoa ja saada se kestävästi positiiviseksi viimeistään vuonna 2004. Future growth value... Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja –näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon. Velkaantumisaste (nettovelan suhde omaan pääomaan) saa olla enintään 0,6 ja omavaraisuusasteen (oma pääoma/taseen loppusumma) pitää olla vähintään 30%.

Finnair konserni sijoittajasuhteet www.finnair.fi/sijoittaja Finnair konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092