KESU-arviointiryhmä diaa. Tilastokuviot päivitetty HEVI- työryhmän jälkeen.
PHKK
01/07 Työvoiman tarjontaennuste KESU-arviointiryhmä SM työvoiman tarjontaennuste maakuntahallitus SM Aluetyöryhmille toimitetaan ammattirakenne-ennustetyötä tukeva tilastoaineisto (OPH) 01-02/07 Aluetyöryhmien koulutustilaisuudet (OPH+aluetyöryhmät) (Maakuntahallitus 12.2.) 02-03/07Maakuntakohtaisten ammattirakenne-ennusteiden laatiminen (OPH) Työelämän neuvottelukunnat (Maakuntahallitus 12.3.) 02–03/07 Maakuntakohtaisten koulutustarvelaskelmien laatiminen porrastetusti (OPH) ammattirakenne-ennuste KESU-arviointiryhmä OPH koulutustarvelaskelmat KESU-arviointiryhmä OPH 03/07Ohjeita ja tukea koulutustarvelaskelmien tulkintaan (OPH) 04/07Tarkennetut ohjeet alueille tarvittavista tiedoista aloittaja- ja tutkintotavoitteiden mitoittamiseksi (OPM) ammattirakenne-ennuste maakuntahallitus OPH 04-06/07 Vuoropuhelu Koulutustarjonta valmisteluryhmän, opetusministeriön ja maakuntien liittojen välillä alueellisten aloittaja- ja tutkintotavoitteiden mitoittamiseksi. Työelämän neuvottelukunnat koulutustarvelaskelmat maakuntahallitus OPH/OPM aloittaja- ja tutkintotavoitteet KESU-arviointiryhmä OPH/OPM 6/07Luonnos KESUn valtakunnallisista ja alueellisista aloittaja- ja tutkintotavoitteista (OPM) aloittaja- ja tutkintotavoitteet maakuntahallitus OPM 10/07Koulutustarjonta valmisteluryhmä jättää Opetusministeriölle esityksen KESU tavoitteista MITKÄ HALLITUKSEEN?
Tarjontaennusteessa arvioitiin, mitä tavoitteellinen väestökehitys ja tasapainoinen työvoimakehitys edellyttävät muuttoliikkeen, työssäkäynnin ja työpaikkojen kehitykseltä. TULOMUUTTO NUORENEE JA MONINKERTAISTUU TYÖSSÄKÄYNTI MAAKUNNASTA MUUALLE LISÄÄNTYY Työpaikkaennuste laadittiin niin, että työvoiman kokonaiskehitys on suotuisa työvoiman vähenemisestä huolimatta.
Väestöennusteen toteutuminen edellyttäisi, että maakunnan vuosittaisen tulomuuton tulisi keskimäärin vähintään kolminkertaistua nykyisestään olettaen, että lähtömuutto ei samanaikaisesti enää lisääntyisi. Kasvuoletukset on tällöin laskettava voimistuvan maahanmuuton varaan.
Ennusteen työvoima- ja työpaikkakehitys voisi olla periaatteessa mahdollinen maakunnan bruttokansantuotteen 2,2 prosentin vuotuisella kasvuvauhdilla ja työn tuottavuuden 1,9 prosentin vuotuisella kasvuvauhdilla. Lähivuosien valtakunnallista kasvua ennustetaan huomattavasti suuremmaksi.
Laskelman rajoitteita ja ratkaisuja: ministeriöt ja maakunnat sopivat, että tällä kierroksella ei käytetä maakuntakaavojen mitoituslukuja väestöennusteina väestöennuste = kuntien ennusteiden summa tavoitteet v : väkiluku ja työttömyysaste 4,5 % väestöennuste passattu muuttoerolla muuttoeron ikäprofiili nykyinen, mutta positiivisempi naisten ja miesten ikäryhmittäiset työvoimaosuudet yhtyvät valtakunnalliseen keskiarvoon v mennessä työttömyysasteet passattu pendelöinnillä työpaikkaennuste ETLA:n trendin suuntainen, mutta volyymi poikkeaa –vuosi 2020 passattu työministeriön tavoitelaskelman vauhtiin suurilla toimialoilla kasvatti työpaikkamäärää –korjattu toimialaennustetta mm. e.verkoston palautteen perusteella kasvatti työpaikkamäärää –työpaikkojen määrä kasvaa 6 % v