Energiatehokkuuden rooli energiahaasteisiin vastaamisessa Kaisa Kosonen, ilmastovastaava
IEA: World Energy Outlook 2004
Nykykehitys Tarvittavat päästövähennykset Globaali päästövähennyshaaste
Energy [R]evolution Greenpeace Internationalin & European Renewable Energy Councilin (EREC) teettämä skenaario Mallintamisen teki saksalainen DLR (Institute of Technical Thermodynamics), käyttäen MESAP/PlaNet-mallia Arvio energiatehokkuuspotentiaalista perustuu hollantilaisen Ecofysin skenaarioihin Löytyy:
IEA, World Energy Outlook 2006 Alternative Policy Scenario
IEA: Alternative Policy Scenario Energia- tehokkuus- toimet
IPCC, Neljäs arviointiraportti
Päästövähennysmahdollisuudet vuonna 2030 Alin arvio – vähennykset voivat olla jopa 5- kertaisia!
Päästövähennysmahdollisuudet vuonna uutta reaktoria = lähes 20 vuodessa …
EU Energy Action plan Tavoitteena 20 % pienempi primäärienergiankulutus vuonna 2020, kuin mitä se olisi ilman toimia. “The plan also looks to reinforce Europe’s position as a world leader in energy efficiency. It intends to mobilise the general public, market actors and policymakers, transforming the EU energy market so as to provide citizens with the most energy-efficient infrastructure, buildings, appliances, and means of transport possible.”
TEM: Primaarienergian kulutus Baseline-skenaariossa vuosina , PJ Lähde: KTM:n esitelmä Baseline-seminaarissa , löytyy
TEM: S ä hk ö n kulutus Baseline-skenaariossa vuosina , TWh TWh Lähde: KTM:n esitelmä Baseline-seminaarissa Löytyy:
Suuria eroja arvioissa sähköntarpeen kasvusta (esim. 2020) Energiateollisuus: 107 TWh TEM: 100 TWh VTT:n Energy use -skenaariot: TWh Vrt. -Loviisa 1:n vuosituotanto < 4 TWh -Olkiluoto 1:n vuosituotanto 7 TWh -Kaikki Suomen kivihiililauhdetuotanto: n. 10 TWh
Case palmuöljy Neste: "Perinteiseen dieseliin verrattuna Neste Green -dieselin kasvihuonekaasupäästöt ovat noin viisi prosenttia pienemmät.“ Uusien henkilöautojen päästöt Suomessa v. 2007: 177g/km. V maaliskuussa ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 163 g/km. Esim. Toyota Prius (päästöt 104 g/km) tuottaa 36 % vähemmän päästöjä, kuin Suomessa nyt keskimäärin ostettava uusi auto. Johtopäätös: VAIKKA Nesteen väite pitäisi paikkansa välttäisi uuden auton ostaja seitsemän kertaa enemmän päästöjä ostamalla keskimäärisen auton sijaan energiapihin, kuin tankkaamalla keskimääräiseen autoon biodieseliä. HUOM: Palmuöljytonnin tuotanto suosademetsään raivatulla plantaasilla aiheuttaa 3-10 kertaisesti päästöjä dieseltonnin tuottamiseen nähden.