FINSKÝ PRAKTIKUM 5.10.2011 Titta Hänninen. 1. Tarkistetaan...  A. Ovatko kaikki paikalla!  B. Kotitehtävät!  S. 275 tehtävä 1 & s. 276 tehtävä 2!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Advertisements

Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Anssi Heinonen - Melon Arbus Productions
Vuorovaikutuksesta voimaan
EGradu ja Oodi Opintohallinnon palvelut ja Oodi-tuki Katja Pura.
Preppaus ENA 4.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
VERSOLAn etusivu Työnhakukeskus 2.4. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt?/ Suomalainen pomo 2.5. Hiki laiskan syödessä?/ Tauolla työkavereiden.
ENA 6 Prep lesson. Lukusanat Kertaa kirjan sivut Ole tarkkana a + hundred, million, billion etc 1st, 2nd, 3rd likimääräiset luvut: hundreds of.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Yhdyssanat, jotka kirjoitetaan erikseen
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen. Sanakoe kappaleista 27 ja 28! Sarjakuva ”Kramppeja ja nyrjähdyksiä” – mikä on sarjakuvan vitsi? Tehtäviä,
3. luokan englanti Vanhempainilta
Funktio.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
TITTA HÄNNINEN MOI! Finský intensivní.
FINSKÝ Intensívní Vau 1: Olemme jo joulukuussa! / Meillä on jo joulukuu! Vau 2: Joulu on pian! Titta Hänninen.
FIBS Paikallissijapeli Olla, käydä (2)+ MISSÄ? Tulla (3), lähteä (1)+ MISTÄ? Mennä (3), saapua(1)+ MIHIN?
SUOMEN KIELEN OMINAISPIIRTEET Suomi kuuluu uralilaiseen kielikuntaan, suomalais- ugrilaisten kielten ryhmään, ja sen sukukieliä ovat mm. viro, unkari ja.
Tero Karvinenwww.iki.fi/karvinen Rivi-ilmoitus vai valomainos Näkyykö opiskelijan työ opettajalle, kurssille vai maailmalle? Haaga-Helia, Tiko-Info.
Eli moi kaikille... Dobrý den. Minun nimeni on Titta Hänninen Olen Erasmus-työharjoittelijana (lehtorina) täällä tämän lukukauden Olen suomen kielen opiskelija.
Suomi 2A Keskiviikko 10. helmikuuta Ystävänpäivä 14. helmikuuta.
Suomi 1B Harjoitus 23 A (s. 102) Kuunteluharjoitus 14 Kotitehtävä: harjoitus 18 & 21, 22.
Suomi 2A Mielipideopinion Mitä mieltä sinä olet…?  Minusta…  Minun mielestä…  Minä ajattelen, että…(ajatella, 3)
Suomi 1B Sanatesti (1) 1.Pedro juo 2.Alex tekee ruokaa / grillaa 3.Antti ja Ville syövät / juovat / keskustelevat 4.Matti soittaa kitaraa.
BMI = painoindeksi= paino/(pituus x pituus metreinä) Body Mass Index eli painoindeksi on ainoastaan viitteellinen väline painon arvioimiseen. Se ei ole.
Suomi 2B Maanantai Mitä sinä teit ja et tehnyt viikonloppuna? Mitä sinä teit viime viikonloppuna: kerro parille 1 asia. Mitä sinä et tehnyt.
Suomi 2A Missä kissa on? Missä lintu on? Kissa on laatikon alla.
Tervetuloa kurssille Suomi 3A! Sanna Rämö
Suomi 2B Sanna Rämö. Leevi and the Leavings MITÄ KUULUU MARJA-LEENA? Etsi imperfektit Mikä on infinitiivi?
Suomi 1B Mistä? Missä? Mihin? Where? Mistä sinä olet kotoisin? (where from) – Olen kotoisin Saksasta. Missä sinä asut? (where in) – Asun Espoossa.
YOJOO-jakso 1. viikko Arvosanat 5-6 (osaan perusasiat)) Tee seuraavat tehtävät, osa yksin osa parisi kanssa, ohjeen mukaisesti. Etene ohjeen mukaisessa.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
SANALUOKAT. substantiivit ovat ihmisten, asioiden, esineiden, olioiden nimiä verbit ilmaisevat tekoja ja toimintaa adjektiivi vastaa kysymykseen millainen.
Oppikirjana Magnet 5 (WSOY), (käytetyt kirjat (valmiit vastaukset-1 arvioinnissa, e-kirja) tuntiaktiivisuuden arviointi asteikko O=osallistunut, 4-10)
Sähköpostit: hyvä! Huomenna, torstaina, on orientaatio. Minun tutorin nimi on Ali. Minun asunto on ihan uusi. Se ei.
Suomi 1B Torstai 1. syyskuuta 2016.
Suomi 3A Maanantai 17. lokakuuta 2016.
Suomi 2A
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
Syntaksin harjoituskurssi
Kuume ja flunssa Mika ja Eerik.
Mitä on kongruenssi?.
Keskiviikko 30. maaliskuuta 2016
Suomi 1B Torstai 21. huhtikuuta 2016 Sinivuokko.
Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
FIBS
Sanaluokat 5-6 luokat
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
1. Huhtikuuta 2016 Aprillipäivä
FINSKÝ INTENSIVNÍ 3. MOIMOI!
Poslední () FINSKÝ INTENSÍVNÍ
3. luokan englanti Vanhempainilta
Suomi 1B Torstai 18. elokuuta 2016 Helsingin juhlaviikot
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Finský intensivní Titta Hänninen.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Kansallisuussanat Nationalities.
Finský praktikum  Titta Hänninen.
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Suomi 4B 3. luento Hurraa!.
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Esityksen transkriptio:

FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen

1. Tarkistetaan...  A. Ovatko kaikki paikalla!  B. Kotitehtävät!  S. 275 tehtävä 1 & s. 276 tehtävä 2!

2. Agenttipartisiippi  Toiminnan tuloksena syntyvä tila! - Syksyn värittämät lehdet  Tilanne voi olla alkanut aiemmin, mutta on edelleen jatkuva - Lähettämäni kirje on tulossa  Samaa tarkoittava merkitys joskus ns. yleisyydestä kertovissa asioissa tai tilaverbien partisiipissa - Kaikkien syömä herkku  usein syöty herkku - Kaikkien ihailema laulaja  (paljon) ihailtu laulaja

- Aikatulkinta on joskus monimerkityksinen - Migreenin aiheuttama päänsärky talttuu särkylääkkeellä -  Migreenistä aiheutuva / migreenistä aiheutunut -  Molemmat mahdollisia tulkintoja

3. Adjektiiviasiaa -maton / -mätön -adjektiivit Muodostakaa verbeistä - SyödäOdottaa - Nähdä(näkyä)Tuntea - KärsiäHiipua – hiipumaton - LukeaJärkähtää – järkähtämätön - Ajatella

-ton / -tön -adjektiivit Muodostakaa substantiiveista - SieluMieli – mieletön - Äly - SydänHenki – hengetön - Sana – sanaton Työ – työtön - Ilo – iloton Vene – veneetön - Suunta – suunnaton

3 skupiny!  Kaikki ryhmät tekevät kaikki 3 asiaa. Reiluus ennen kaikkea!  1 ryhmä tekee päättelytehtävää lapuilla joka-pronominin käytöstä  1 ryhmä tekee partisiippitehtäviä  1 ryhmä lukee minulle ääneen kappaletta 25

Seuraavalla viikolla... ...JATKAMME RYHMÄTYÖSKENTELYÄ!  KOTONA – DOMACÍ UKOL: Lue puhekielinen dialogi huolellisesti, merkitse, jos on jotakin, mitä et ymmärrä!