Välkommen att utveckla undervisningen i svenska 1. Tutustu vähintään 2 uuteen kollegaan 2. Miettikää yhdessä hankkeelle nimiehdotuksia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taina Juurakko-Paavola  Pääpaino integrointiteemassa ◦ Vastuuopettajatapaaminen helmikuussa ◦ Tiimin kokoukset keväällä  kokoukset pääasiassa.
Advertisements

OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
kehittämispäivän ryhmätyöt. Ryhmät  Kalle -ryhmä: mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, asumispalvelut, avopalvelut, sos.kuntoutus (Satakunta,
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN/ AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä.
WALKABOUT KÄYTÄNTÖLÄHTÖINEN NUORISOTYÖN OPPIMIS-JA TUTKIMUSHANKE
ROKK-HANKE Kevään 2015 työskentelystä Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)
ROKK-hanke Yhteinen verkkokokous Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Viestinnän tilanne kesä 2016
Arviointi osana oppimisprosessia
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Järjestöverkoston tapaaminen
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Infoa tutoropettajille
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Posteritilaisuus – HX-ryhmä
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Kuntoutusverkosto KUVE:n 12.kokous Säätytalo
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjelma 6.2. klo aamukahvi ja kuulumiset
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
THL:n tuki kehittämishankkeille
MIELENTERVEYS-KUNTOUTUJIEN TYÖHÖNVALMENNUS
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Hankkeesta ja koulutuksista saa lisätietoja
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Laadukas verkkototeutus -valmennus Syksy 2018
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Järjestökoulutuksen kehittäminen
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
Voit tulostaa tämän mallin ja käyttää sitä seinäkalenterina
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Osaamisen ennakointifoorumi
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Välkommen att utveckla undervisningen i svenska 1. Tutustu vähintään 2 uuteen kollegaan 2. Miettikää yhdessä hankkeelle nimiehdotuksia

Innovaatiota ja uutta ajattelua Rohkeita avauksia Hur kan vi bli ännu bättre? Keskitytään löytämään ratkaisuja Vi blickar framåt Det finns bara bra eller bättre idéer

RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN YLIOPISTOJEN KIELIKESKUKSISSA JA AMMATTIKORKEAKOULUISSA Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)

Taustaa  Kansalliskielistrategiassa (2012, 45) todetaan valtioneuvoston suosittelevan, että korkeakoulut kehittävät opetus- ja kulttuuriministeriön tuella menetelmiä, joilla turvataan korkeakoulututkinnoista annetuissa valtioneuvoston asetuksissa vaadittava suomen ja ruotsin kielen taidon saavuttaminen  Neuvottelut OKM:ssä syksyllä 2013, suunnitelman tarkennus ja myönteinen rahoituspäätös

Tavoitteet 1) Opetuksen kehittäminen: ruotsin opetuksen kokonaisvaltainen pedagoginen kehittäminen korkeakouluopetuksessa 2) Verkostoituminen: verkostoitumisen ja konkreettisen yhteistyön lisääminen yliopistojen kielikeskusten ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajien välillä -> toive yhteistyön jatkumisesta myös hankkeen päätyttyä 3) Osaamisen kehittäminen: Oman osaamisen kehittäminen ja jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa 4) Konkreettiset tuotokset: suosituksia ja malleja

Kehittämisen painopisteet 1) Joustavien oppimispolkujen luominen 2) Integrointimallien kehittäminen 3) Arviointikäytänteiden kehittäminen

Joustavien oppimispolkujen luominen  Tavoitteena on laatia valtakunnalliseen käyttöön erilaisia malleja korkeakoulujen ruotsin kielen opetuksen perustaksi ja opiskelumateriaalia  Työelämätarpeiden pohjalta  Erilaisia oppimispolkuja

Joustavien oppimispolkujen luominen: yksi mahdollinen malli

Integrointimallien kehittäminen  Tavoitteena on kehittää erilaisia integrointimalleja, kokeilla niitä käytännössä ja täten selvittää niiden hyviä ja huonoja puolia käytännön kokemusten avulla  Integroinnin vahvuuksia:  työelämälähtöisyyden korostuminen  autenttiset sisällöt ja menetelmät  kielitaidon siirtovaikutukset muuhun oppimiseen vahvistuvat  kielen käyttö oppimisen ja viestinnän välineenä

Arviointikäytänteiden kehittäminen  Tavoitteena on laatia yhteiset suositukset siitä, millä menetelmillä ruotsin kielen suullista ja kirjallista kielitaitoa tulisi arvioida korkeakouluopinnoissa  KORU-hankkeessa (ks. tark. Elsinen & Juurakko-Paavola 2006) luotiin yhteiset arviointikriteerit, tarpeen vaatiessa päivitys  Opintojakson arviointi vs. työelämässä tarvittavan kielitaidon arviointi  ruotsin kurssin/opintojakson arvioinnin eriyttäminen korkeakoulujen tutkintotodistukseen vaadittavan ruotsin kielen taidon osoittamisesta

Porinatehtävä  Miksi halusit mukaan tähän hankkeeseen?  Miksi valitsemasi työryhmän teema kiinnostaa/innostaa sinua?

Työskentelyn aikataulu ja tavoitteet Lv Lv Syksy 2016 Välisemi- naari Loppusemi- naari lokakuu 2016 Ohjausryhmätyöskentelyä Koordinaattorityöskentelyä TYÖRYHMÄTYÖSKENTELYÄ

Aikataulu  syys-joulukuu 2013: Hanke-esitys opetus- ja kulttuuriministeriölle  tammikuu 2014: Päätös rahoituksesta  kevät 2014: tiedotus hankkeen aloituksesta, ohjausryhmän nimeäminen, työryhmien jäsenten valinta  syksy 2014: hankkeen tarkempi suunnittelu, taustatiedon kerääminen, ohjaus- ja työryhmätyöskentelyn aloitus  kevät 2015: ohjaus- ja työryhmätyöskentelyä, 1. koulutustilaisuus kaikille ruotsin opettajille  syksy 2015: ohjaus- ja työryhmätyöskentelyä  kevät 2016: ohjaus- ja työryhmätyöskentelyä  Syksy 2016: raportointi hankkeen tuotoksista, 2. koulutustilaisuus kaikille ruotsin opettajille

Hankekokonaisuus KokonaisuusTyöryhmätTyöparit Hankesuun- nitelma Työryhmä 1. Joustavat oppimispolut Työryhmä 2. Integrointi Työryhmä 3. Arviointikäytän -teet Työ- pari 1 Työ- pari 3 Työ- pari 2 Työ- pari 4

Työryhmätyöskentelystä  Resurssi 80 t/lv, yhteensä 160 t  Lv : tavoitteena tehdä pieniä opetuskokeiluja/- uudistuksia esim. tuntitasolla (esim. työparitaso), joita voi esitellä toukokuun 2015 seminaarissa sekä suunnitella lv  Lv : tavoitteena tehdä jokin isompi opetuskokeilu/-uudistus/-muutos esim. opintojaksotasolla (esim. koko työryhmän tasolla), jonka voi esitellä hankkeen loppuseminaarissa ja jonka tulokset voi jakaa jollakin tavalla

Työryhmätyöskentelystä  Ehdotus on, että jokaisessa työryhmässä muodostettaisiin 2-4 työparia/pientyöryhmää sen mukaan, mitä mahdollisia yhteisiä alateemoja/kehittämiskohteita löytyy  Työryhmät saavat työskennellä haluamassaan ympäristössä, mutta työn tulokset kootaan hankkeen Moodle-alustalle

Tavoitteet ja aikataulu: syksy 2014 KuukausiTavoiteTyöryhmätOhjausryhmä Elokuu Hankkeen tarkempi suunnittelu Tapaaminen 26.8 klo Syyskuu Kokonaiskuva, ryhmäytyminen, kehittämistavoitteiden tarkennus, työparien muodostaminen Kick off -päivä 18.9 Kick off –päivä Verkkokokous klo Lokakuu Kehittämishankkeiden suunnittelu työpareittain Verkkokokous viikot Hankesuunnitelma valmis mennessä Verkkokokous klo 9-11 Palaute suunnitelmista mennessä Marraskuu Työskentelyä Yhteinen verkkokokous, ulkopuolinen asiantuntija JoulukuuTyöskentelyä, väliraportointi 1 Verkkokokous tarpeen mukaan Verkkokokous klo 14-15

Tavoitteet ja aikataulu: kevät 2015 KuukausiTavoiteTyöryhmätOhjausryhmä Tammikuu Kehittämishankkeen toteutusta Yhteinen verkkokokous Viikko 3 Verkkokokous Viikko 2 Helmikuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkkokokous Maaliskuu Kehittämishankkeen toteutusta, jatkon suunnittelua Verkkokokous HuhtikuuVäliraportointi 2Yhteinen verkkokokous Verkkokokous ToukokuuKehittämistyön tuloksien jako Seminaari Seminaari

Mihin hankeresurssia käytetään syksyllä 2014? (n. 30 t)  Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 8 t)  Kick off (6 t)  Verkkokokous marraskuussa (2 t)  Oman työryhmän yhteiset tapaamiset (n. 3 t)  Verkkokokouksia n. kerran kuukaudessa 1 t  Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 19 t)  ideointi työparin kanssa ja ideapaperin laatiminen (n. 4-6 t)  suunnitelman tarkent. saadun palautteen perust. (n. 4-6 t)  konkreettisen toteutuksen valmistelu (n. 4-6 t)  Muu mahd. yhteinen työskentely

Mihin hankeresurssia käytetään keväällä 2015? (1) n. 50 t  Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 10 t)  Verkkokokous tammikuussa (2 t)  Verkkokokous huhtikuussa (2 t)  Seminaari (6 t) - Oman työryhmän yhteiset tapaamiset (n. 5 t) - Verkkokokouksia n. kerran kuukaudessa 1 t

Mihin hankeresurssia käytetään keväällä 2015? (2) - Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 35 t) - Syksyllä 2014 yhdessä työparin kanssa suunniteltujen opetuskokeilujen/-uudistusten toteutus, mukana voi olla myös oman korkeakoulun kollegoita (n. 25 t) - Yhteydenpito työparin kanssa (n. 5 t) - Esityksen valmistelu toukokuun seminaariin (n. 5 t)

Budjetti OKM:n rahoitusTyöpanos/tuntejaKustannukset/€ Koordinaattorit400 t/vx Ohjausryhmä40 t/vx Työryhmät60 t/vx Ohjausryhmän ja työryhmien jäsenten matkakulut 200 euroa/v Koulutustilaisuudet -asiantuntijoiden luentopalkkiot - koulutusmateriaalit - kahvitarjoilut 2500 euroa/pv Yhteensä

Budjetti Oma vastuu Työryhmät20 t/vx Matkakustannukset/ koulutustilaisuudet 300 euroa/osallistuja Työtunnit/ koulutus- tilaisuudet 16 t/osallistuja x Yhteensä Yhteensä

Käytettävissä oleva resurssi/työryhmätyöskentely lv  60 t hankkeen maksamaa + 20 t oman työnantajan kustantamaa: eli ¾ hankerahoituksella, ¼ omarahoitusosuutta  Palkkioperuste 60 euroa/t, sisältää sosiaalikulut  Palkkiot maksetaan kaksi kertaa vuodessa: joulu- ja kesäkuussa koordinattoreille toimitettujen projektituntikirjanpitojen mukaisesti (allekirjoitetut paperiversiot) ja laskutuslupa sen jälkeen  Palkkio maksetaan vain työnantajalle  Tärkeää että hanketyöskentelylle varattu aikaa työaikasuunnitelmissa

Matkakustannusten korvaus  Matkakustannukset korvataan halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan  Laskuttaa voi osallistuja itse viim. 2 kk:n kuukauden kuluessa matkan päättymisestä tai hänen työnantajansa