Eli moi kaikille... Dobrý den. Minun nimeni on Titta Hänninen Olen Erasmus-työharjoittelijana (lehtorina) täällä tämän lukukauden Olen suomen kielen opiskelija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pieniä hetkiä.
Advertisements

KIELENTUNTEMUS Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Kappale 8: Onnea uuteen kotiin!
Kielioppi 1 Ssu112 Luento
FIBS Pyhäinpäivä 31. lokakuuta 2015 Pyhä => Pyhäin (mon. gen.) >< arki Suomessa aina lauantai Pyhäpäivä: kaupat ovat kiinni Kekri: traditionaalinen.
SUOMEN KIELEN OMINAISPIIRTEET Suomi kuuluu uralilaiseen kielikuntaan, suomalais- ugrilaisten kielten ryhmään, ja sen sukukieliä ovat mm. viro, unkari ja.
FIBS Kirjasto: Helsinki, Espoo, Vantaa
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Aiotko lukiolaiseksi ?. Lukio-opinnot kaikissa lukioissa perustarjonta ja opetussuunnitelma suunnilleen sama opiskelu kurssimuotoista: suoritetaan vähintään.
Suomi 2B Maanantai neljäs huhtikuuta 2016 Eero Järnefelt: Kaski, 1893.
Suomi 1A Tiistai 21. kesäkuuta 2016 Juhannus. Juhannus – Midsummer Yötön yö Juhannustanssit (We love Helsinki) Mökki Kokko.
FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
Suomi 2B Sanna Rämö. Hei! Kuka sinä olet? Kuka? Mikä? Mitä? Missä? Mistä? Mihin? Millainen? Minkänäköinen? Minkävärinen? Kuinka? Milloin? Miksi?
Suomi 2A Kotitehtävä: Harjoitus 11 1.Meidän täytyy soittaa Kristiinalle. 2.Minun täytyy matkustaa laivalla. 3.Sinun täytyy ajaa autoa. 4.Heidän.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
Suomi 1A Torstai Kysy parilta: 1.Mikä sun (sinun) nimi on? 2.Miten se kirjoitetaan? 3.Mitä sulle (sinulle) kuuluu? 4.Mistä sä (sinä) olet kotoisin?
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Suomi 2A Maanantai Kirsti Forssen. Siskonpeti Suomalainen komediasarja
Suomi 1B Perjantai 18. maaliskuuta 2016 Pääsiäisnoita – Easter witch.
Suomi 2B Suullinen testi Teemat Työ ja opiskelu (SM1: Kappale 9) Vapaa-aika ja harrastukset (SM2: Kappale 4) Matka/matkustaminen (SM 1: Kappale.
Suomi 2B 13. Huhtikuuta 2016 Kuva: Bubble gum and sweetie pie.
Suomi 2A Mitä kuuluu? Oliko sinulla hyvä viikonloppu? Mitä sinä teit viikonloppuna?
POSIT. PASSIIVI, PREESENS
Lauseet.
Keskustele kaverin kanssa:
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Suomi 1B
Tervetuloa kurssille Suomi 3A!
Passiivin aikamuodot Passiivin preesens.
Passiivi S
1. Monimuotoinen terveys
Heippa taas! Kiva nähdä!.
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Keskiviikko 18. toukokuuta 2016
The 9 block vision processing model
Suomi 2A
Kertausta tärkeimmistä asioista
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Miten kerrotaan tekemisestä?
FIBS
Titta Hänninen MOI KAIKILLE!
Suomi 2A Keskiviikko
Verbien taivutus.
Tekstinhuoltoa 3.
Verbin aikamuodot.
FINSKÝ INTENSIVNÍ 3. MOIMOI!
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
Terveystiedon ainereaali
Finský intensivní Titta Hänninen.
Suomi 2A
Suomi 1B Maanantai 29. elokuuta 2016.
Perfekti: mitä on tapahtunut have/has + pääverbin 3. muoto
Suomi 2A
Etelä-Hervannan koulu
Vieraiden kielten opiskelusta
Infinitiivi ATT GÖRA något lätt som en plätt!!!.
Dia 1: Esittele itsesi, kerro, että olet Luonto-Liitosta ja että Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luontojärjestö.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että
OSAAMISKANSIO Nimi.
YO-info Syksy 2019.
Esityksen transkriptio:

eli moi kaikille... Dobrý den

Minun nimeni on Titta Hänninen Olen Erasmus-työharjoittelijana (lehtorina) täällä tämän lukukauden Olen suomen kielen opiskelija Jyväskylän yliopistosta Tady u č ím finštinu a taky studuju č eštinu Jatketaan eteenpäin kirjaa Finština nejen pro samouky Olen kuullut, että te osaatte jo paljon!

Jos on jotain epäselvää, aina saa keskeyttää ja kysyä!...Jos en kuitenkaan osaa vastata, selvitän asian ja palaan siihen myöhemmin Tänään keskustellaan vapaasti – enimmäkseen. Ehkä teemme joitain harjoituksiakin

Haluaisin tietää jotain teistä! Esimerkiksi... - Nimi - Ikä - Mitkä asiat ovat sinun mielestäsi suomen kielessä helppoja, mitkä vaikeita? - Oletko unohtanut kaiken kesällä?...Vai oletko käyttänyt suomen kieltä kesälläkin?

Oletko koskaan käynyt Suomessa? Milloin viimeksi olet käynyt Suomessa? Mitä paikkoja Suomesta tunnet? Mitä ajattelet suomalaisista ihmisistä? Millaisia he ovat sinun mielestäsi verrattuna tšekkiläisiin? ALKAA TEHDÄ EI NÄIN: alkaa opiskelemaan

Demonstratiivipronominit NOMtämätuose GENtämäntuonsen PARTtätätuotasitä INEStässätuossasiinä NOMnämänuone GENnäidennoidenniiden PARTnäitänoitaniitä INESnäissänoissaniissä Kirjoita 10 lausetta demonstratiivipronominien ympärille! Valitse 5 yksikkömuotoa ja 5 monikkomuotoa. Mihin demonstratiivipronominit osoittavat? Mitkä osoittavat lähelle, mitkä kauemmas?

Verbien pääluokat Aktiivi ja passiivi!

I partisiippi AKTIIVI Muodosta näin: 1. infinitiivikuulla Monikon 3. persoonakuulevat Jätä lopusta -t poiskuuleva Tyttö, joka kuulee  kuuleva tyttö Muodosta aktiivin I partisiippi näistä verbeistä: juosta, seisoa, ilmeillä, lukea, haistaa, haista, juonitella, nähdä, ymmärtää, tuntea, itkeä, leipoa, silmäillä, niellä, päättää, keskustella, sukeltaa, kokea

I partisiippi PASSIIVI Muodosta näin: 1. Aktiivimuoto (I partisiippi – jos et tiedä, muodosta se ensin) 2. Lisää passiivin tunnus -(t)ta/-(t)tä ennen I partisiipin –va/-vä-tunnusta: kuuleva + passiivin tunnus -(t)ta: *kuulTAeva  kuultava itkevä + passiivin tunnus -(t)tä: itkeTTÄvä  itkettävä Muodosta passiivin I partisiippi näistä verbeistä: hengittää, kuunnella, kävellä, ehdottaa, nähdä, lukea, suorittaa, kirjoittaa, tehdä, ilmoittaa, tuntea, tietää, taistella, mussuttaa

II partisiippi AKTIIVI Muodosta näin: Tunnus -nut/-nyt, eli sama kuin verbien perfektin aikamuodossa, yksikön kaikissa persoonissa: I have eaten – olen syönyt You have seen – olet nähnyt He has said – hän on sanonut 1. Lisää tuo tunnus verbin vartaloon: sano-nut Pozor! Assimilaatiotapaukset -lut, -rut, -sut Muodosta aktiivin II partisiippi näistä verbeistä: kiusata, säätää, hermostua, riidellä, nauraa, hymyillä, miekkailla, soittaa, laulaa, supista, lukea, nähdä, ajaa, matkustaa, odottaa

II partisiippi PASSIIVI Muodosta näin: 1. Verbin I infinitiivikuunnella 2. Jätä infinitiivin tunnus –a/-ta (/-ä/-tä) poiskuunnell 3. Lisää passiivin partisiipin tunnus –(t)tu/-(t)ty Huomioi assimiloituminen kuunneltu Muodosta passiivin II partisiippi näistö verbeistä: si la, nähdä, lukea, opiskella, ymmärtää, sietää, seisoa, katsoa, ihmetellä, neuvotella, jutella, puhua, kuunnella, kuulla, sepittää

Děkují, My se uvidíme za týden! M ě jte se hezký! DOMACÍ UKOL!:  Lue teksti s. 260 eteenpäin, kappale 25! Kertaa partisiipit! Kertaa partisiippien lisäksi vuorokaudenajat, kuukauden- & viikonpäiviennimet, ajanilmaukset (ennen, aikaisemmin, myöhemmin, eilen, ensi viikolla jne.)  Partisiipeista ja ajanilmauksista seuraavalla tunnilla ”sanakoe” (kokonaisia lauseita!)