Tiedonhaku Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen- 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Advertisements

Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
 Monella tiedonalalla on oma erikois- tai oppilaitoskirjasto.  Suuri osa kirjastoista on kaikille avoimia.  Joissain kirjastoissa käynnistä on sovittava.
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Internet-tiedonhaussa tarvitaan  Hakukone tai tietokanta  Hakusanoja tai asiasanoja  Hakulause.
 Monella tiedonalalla on oma erikois- tai oppilaitoskirjasto.  Suuri osa kirjastoista on kaikille avoimia.  Joissain kirjastoissa käynnistä on sovittava.
Slideshare koonti Mervi Isola.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
Joel-niksit Keskivertoa paremmaksi tiedonhakijaksi 15 minuutissa KARELIA AMK, Kirjasto.
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
Kokoelmakartta KyAMK:n kirjastossa Eeva Savolainen Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kirjasto
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIETOA JA TIEDONHANKINTAA YRITYSTOIMINTASI TUEKSI: Tehoa tiedonhankintaan ja kirjastojen palveluita yrittäjille.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT. Sisällöt artikkeliviitetietokannat Arto ja Aleksi Elektroniset lehdet ePress, PressDisplay, Suoma ja Googlen lehdet.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4. (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Tekijänoikeudet Etsitään pareittain vastaukset eri tilanteisiin, käyttäkää lyijykynää! Katsotaan yhdessä, keskustellaan Kootaan tilanteet ja selitykset.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Kirjastosuunnistus tabletilla lukuvuosi Tehtävien ratkaisut
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Joku muu on voinut jo löytää saman
Tutkielman teko-ohjeet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Sähköiset yo-kirjotukset
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
ESSEE.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Artikkeli päivässä pitää mielen virkeänä
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Työpaja: englanninkielisiä tiedonlähteitä mediatekniikan opiskelijoille Kevät 2014, Kaisu Sallasmaa.
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Turvallisuuspankki FINVET.fi
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Madetojan musiikkilukion Veso-päivä
Esityksen transkriptio:

Tiedonhaku Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen- 1

Aihealueet 1 ● Tiedonhaun käsite ● Tiedonlähteet ● Tiedonhaun menetelmät ● Hakutulosten ja lähteiden arviointi ● Oikeudelliset asiat tiedon käytössä

Tehtävät 1 ● Oppimistehtävä ● Kohteena jokin oppilaitoksen kurssi ● Tehdään koko kurssin ajan ● Tuntitehtäviä

Arviointi 1 ● Omasta aiheesta tehty työ 50% ● Tunneilla läpi käytyjen osaamisalueiden itsenäinen hyödyntäminen omassa työssä 10% ● Pienryhmissä käydyn keskustelun aktiivisuus 15% ● Ryhmätentin tulos 15% ● Aktiivisuus tunneilla ja oman osaamisen arviointi 10%

Tehtävä 1 1 ● Tutustu oppilaitoksen opetussuunnitelmassa esitettyihin kursseihin ● Valitse kursseista yksi kiinnostavin ● Kurssin pitää olla Ammatillisiin aineisiin liittyvä ● Lähetä tieto valitsemastasi kurssista opettajalle sähköpostilla

Tehtävä 2 1 ● Mieti seuraavaa tuntia varten seuraavia asioita ● Millä tavalla haet tietoa internetistä? ● Kuinka paljon käytät kirjastoa? ● Luetko lehtiä? – Jos luet niin paperiversiona vai vain internetissä

Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2

Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua vai miten etsitte tietoa? ‒ kuinka helposti mielestänne löydätte tarvittavan tiedon? ‒ mitä kirjaston palveluita käytätte hyväksi

Ryhmätyön purku 2 ● Käydään yhdessä läpi tuloksia kirjaamalla ne taululle ● Luodaan keskiverto henkilö, jolle listataan tavat käyttää internetiä hyväksi

Määritelmät 2 ● Selailu ● ei etsitä mitään erityistä tietoa. ● työstä puuttuu järjestelmällisyys ● ajanvietettä

Määritelmät 2 ● Pikahaku ● nopea ja yksinkertainen ● hakusanoja 1-3 ● yhteystietoja, verkko-osoitteita, tilastoja, lukuja, lakeja, aikatauluja, lippujen hintoja ● ei suunnittelua ● yleensä jonkin sanahakupalvelun käyttö

Määritelmät 2 ● Aiheenmukainen systemaattinen tiedonhaku ● Useampaan vaihe – Aiheen rajaus – Hakusanojen miettiminen – Hakupalvelut ja tietokannat – Monipuoliset lähteet (netti, kirjat, lehdet) – Luotettavuuden arviointi – Tiedon käyttö

Keskustelun pohjaksi 2 ● Yksinkertaiset vastaukset (haetaan tunnilla) ● Mikä on Suomen pääkaupunki? ● Kuinka monta vuotta kestää merkonomin opinnot? ● Milloin lähtee seuraava juna Tampereelle? ● Kuka on Suomen presidentti?

Keskustelun pohjaksi 2 ● Moniselitteisemmät vastaukset ● Muodostetaan pienryhmät alustavaan keskusteluun ● Tehtävänä on selvittää – Miksi Afrikassa on nälänhätä? – Miksi osa Euroopan valtioista on taloudellisissa vaikeuksissa? – Miksi Yhdysvallat oli sodassa Irakia vastaan?

Keskustelun purku 2 ● Keskustellaan yhdessä ja mietitään ● mitä asioita liittyy kolmeen edelliseen kysymykseen? ● miten aiheita voisi rajata? ● miten mielipiteet vaikuttavat tiedon oikeellisuuteen?

Tiedonhaku Sanahakupalvelut 3

Yleistä 3 ● Erilaisia sanahakupalveluita ● Google 65.4% ● Yahoo 17.4% ● Microsoft Live/Bing/MSN11.1 % ● Ask 3.8 % ● AOL 2.3 % – Elokuu

Toiminta 3 ● Sanahakupalveluita ylläpitää ● robotti – verkossa liikkuva ohjelma, joka käy verkossa olevia sivuja läpi ● sivun tekijä ilmoittaa sivun olemassa olosta – hakupalvelu käy tarkistamassa sivun

Toiminta 3 ● Molemmilla tavoilla tiedot tallennetaan hakupalvelun tietokantaan ● Käyttäjän tekemä haku kohdistuu oikeasti tietokannassa olevaan materiaaliin, ei internetissä olevaan tietoon.

(Toiminta) 3 ● Tutustutaan Googleen ja sen välimuistitoimintoon ● Käydään esimerkkejä ja nähdään käytännössä kuinka tietokannassa oleva tietoa hyödynnetään ● Hyödyt niillä sivuilla, jotka on jo poistettu varsinaisesta netistä

(Toiminta) 3 ● Tutustutaan Googleen ja sen välimuistitoimintoon ● Käydään esimerkkejä ja nähdään käytännössä kuinka tietokannassa oleva tietoa hyödynnetään ● Hyödyt niillä sivuilla, jotka on jo poistettu varsinaisesta netistä

Tehtävä 3 ● Hae sanahakupalvelun avulla valitsemaasi kurssiin liittyviä verkkosivustoja ● Sivustoja pitää olla vähintään viisi ● Tallenna sivustoista – sivuston osoite – kirjoita lyhyt kuvaus sivuston sisällöstä

Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4

(toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin (3-4 henk) kolmen teoksen viitetiedot ● tehtävänä on paikallistaa kirjastosta kirjojen sijainti

Aineistojen luokittelu 4 ● yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL ● 0 Yleisteokset. Kirja-ala. Kirjastotoimi. Yleinen kulttuuripolitiikka. Joukkotiedotus ● 1 Filosofia. Psykologia. Rajatieto ● 2 Uskonto ● 3 Yhteiskunta ● 4 Maantiede. Matkat. Kansatiede

Aineistojen luokittelu 4 ● yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL ● 5 Luonnontieteet ● 6 Tekniikka. Teollisuus. Käsityö. Maa- ja metsätalous. Kotitalous. Liiketalous. Liikenne ● 7 Taiteet. Liikunta ● 8 Kaunokirjallisuus. Kirjallisuustiede. Kielitiede ● 9 Historia

Aineistojen luokittelu 4 ● Asiasanat ● kirjojen, artikkeleiden, elektronisen aineiston ja muiden aineistotyyppien indeksointi ● Asiasanasto auttaa tietojen tallentajia ja tiedonhakijoita käyttämään yhteistä kieltä.

(toiminta) 4 ● Asiasanat ● Tutustutaan yhdessä asiasanastojen hakemiseen ●

Tietokannat 4 ● Viitetietokannat ● eivät sisällä varsinaisia dokumentteja, vaan niitä kuvaavia viitteitä ● tiedot kirjoittajasta, otsikosta, julkaisuvuodesta jne. ● Viitetietokannasta ei siis saa alkuperäistä tietoa käytettäväksi, mutta sen avulla voi löytää alkuperäisen tiedonlähteen kirjastosta

Tietokannat 4 ● Faktatietokannat ● vastaus tiettyyn kysymykseen suoraan ● yleisimpiä faktatietokantoja ovat erilaista numerotietoa sisältävät tietokannat – Suomen Tilastokeskuksen StatFin -tietokannat.

Tietokannat 4 ● Kokotekstitietokannat ● julkaisut ovat kokonaan mukana ● luettavissa tietokoneen näytöltä ● määrä kasvaa koko ajan – esim. Helsingin Sanomien arkisto

Boole 4 ● JA (AND) ● kaikkien hakusanojen on esiinnyttävä tuloksissa eli rajaava haku ● esim. asiakaspalvelu JA/AND laatu

Boole 4 ● TAI (OR) ● vähintään yhden hakusanoista on esiinnyttävä tuloksissa ● haun laajentaminen ● esim. käytösoppaat TAI/OR etiketti

Boole 4 ● EI (NOT) ● ei-toivotun hakusanan estäminen tuloksissa ● haun rajaaminen ● esim. käyttöjärjestelmät EI/NOT Windows

(toiminta) 4 ● Käydään yhdessä läpi oppilaitoksen ja kunnan/kaupungin kirjastojen toimintaperiaatteet tiedonhakemisessa ● tietojen lähettäminen sähköpostiin? ● korvausmerkit

Tehtävä 4 ● Käytä hyväksi kirjaston verkkopalvelua ● etsi vähintään viisi kirjaa, jotka koskettavat valitsemaasi aihetta ● tallenna kirjojen viitetiedot tekstinkäsittelydokumenttiin

Tiedonhaku Artikkeli päivässä pitää mielen virkeänä 5

Alustusta 5 ● Keskustelu/kysely tunnin aluksi ● Minkälaisia erilaisia tietokantoja on olemassa? ● Mitä tarkoittaa Boolen hakuoperaattorit?

Artikkelit 5 ● Käydään yhdessä läpi Aleksin tai Arton toimintaa ● Katsotaan kuinka löydetyn artikkelin/lehden löytyminen omasta kirjastosta varmistetaan ennen kirjastoon menoa

Tehtävä 5 ● Käytä hyväksi Aleksia/Artoa ● Etsi vähintään viisi aiheeseesi liittyvää painettua artikkelia ● Käytä hyväksi sanahakupalvelua ● Etsi vähintään viisi verkossa julkaistavaa lehteä, joka liittyy aiheeseesi ● Tallenna painettujen artikkelien viitetiedot ja verkkojulkaisujen osoitteet tekstinkäsittelydokumenttiin

Tiedonhaku Joku muu on voinut jo löytää saman 6

Alustusta 6 ● Tutustutaan yhdessä Makupalat- hakemistopalveluun ● ● Pohditaan yhdessä mitä hyötyä palvelusta voisi olla ja kenelle? ● Voisiko palvelusta olla hyötyä omassa aiheessa?

Alustusta 6 ● Tutustutaan yhdessä Tiedonhaunportti-palveluun ● ● Mitä hyötyä taas tämänkaltaisesta palvelusta voisi olla? ● Onko apua oman työn tekemiseen?

(toiminta) 6 ● Jokainen hakee omaan ammattialaan liittyviä www-sivuja vähintään 10 ● sivuista tallennetaan tekstitiedostoon sivun osoite ja 1-3 lauseen kuvaus sisällöstä ● tiedoista luodaan johdetusti www-sivu jollakin wysiwyg-editorilla

(toiminta) 6 ● www-sivuun lisätään aikaisemmin kurssilla haetut linkit www-sivuihin ja artikkeleihin ● valmis sivu julkaistaa oppilaitoksen sisäisessä verkossa ● lopputuloksena on pienimuotoinen linkkihakemistopalelu ● tutustutaan toisten tekemiin linkkilistoihin

Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan ei ole mitään takeita – eikä myöskään mielipiteiden perusteista.” Ilkka Niiniluoto 7

Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Tiedon ajantasaisuus ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● Tiedon varmistettavuus

Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Mitä tietoa kirjoittajasta on saatavissa ● Löytyykö sivustolta tekijän tai organisaation sähköpostiosoite tai muita yhteystietoja ● Karta piilottelevaa tekijää!

Luotettavuus 7 ● Tekijän auktoriteetti ● Onko tekijä aihepiirin auktoriteetti? – selvitä onko hän julkaissut alalta kirjoja tai artikkeleita ● Voiko www-sivun osoitteesta (URL) nähdä kuka/mikä on tiedon tuottaja? ● Verkkosivut, joiden osoitteessa on ~merkki, ovat yleensä yksityishenkilöiden kotisivuja

Luotettavuus 7 ● Tiedon ajantasaisuus ● Milloin löytämäsi dokumentti on julkaistu ● Milloin ja miten tiedot on ­kerätty. ● Verkkosivujen ajantasaisuutta on vaikea arvioida, koska niistä puuttuu usein julkaisuajankohta ● Vihjeitä voivat antaa erilaiset luonti-, julkaisu- ja päivityspäivämäärät, tiedot ylläpidon tiheydestä sekä linkkien toimivuus

Luotettavuus 7 ● Tiedon ajantasaisuus ● Verkkoaineiston pysyvyys ja jatkuvuus on ongelma, muista aina kirjata ylös lukupäivä ● Julkaisun iän merkitys riippuu myös tiedonhaun aihepiiristä. Esimerkiksi kansantalouden teoriatietieto tuskin vanhenee yhtä nopeasti kuin tietotekniikkaan liittyvä tieto.

Luotettavuus 7 ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● Miksi tekijä on halunnut julkaista aineistonsa? ● Onko teksti sisällöltään objektiivinen vai subjektiivinen? ● Ovatko tiedot faktatietoja vai tekijän omia mielipiteitä?

Luotettavuus 7 ● Sisältö ja julkaisun tavoite ● On tärkeää erottaa www-sivut jotka sisältävät faktatietoa tai ovat väitteitä/keskustelutyyppisiä, mielipiteitä tai propagandaa jne. ● Onko sivut tehnyt järjestö, joka haluaa myönteistä julkisuutta itselleen ja asialleen? ● Yritysten kotisivut ovat markkinointiviestintää!

Luotettavuus 7 ● Tiedon varmistettavuus ● Voidaanko tietoa verrata toisiin saman aihepiirin lähteisiin? ● Onko lähteiden tietojen välillä yhteneväisyyksiä vai ovatko ne erilaiset? ● Onko lähde- tai viiteluettelo? ● Onko sivuston on tarkistanut kolmas osapuoli, kuten julkaisija, toimittaja tai vertaisarvostelija?

(toiminta) 7 ● Opiskelijat käyvät läpi löytämänsä verkkosivustot, lehtiartikkelit ja kirjallisuuden luotettavuuden näkökulmasta. ● Opiskelijat valitsevat löytämästään aineistosta yhden kirjan, yhden lehtiartikkelin, verkkolehden ja verkkosivuston perustellen valintaansa luotettavuuden näkökulmasta.

Tiedonhaku Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua 8

(toiminta) 8 ● Opiskelijat ovat saaneet edellisen tunnin päätteeksi linkkejä, joiden avulla voi tutustua tekijänoikeuksiin liittyviin asioihin ● ● ●

(toiminta) 8 ● Opiskelijat jaetaan ryhmiin 4-5 henkilöä ● 1. kierros ● Jokaiselle ryhmälle annetaan väittämiä, jotka liittyvät tekijänoikeuteen ● Ryhmien tehtävänä on valita puolensa (oikein/väärin) ja perustella valintansa

(toiminta) 8 ● Opiskelijat jaetaan ryhmiin 4-5 henkilöä ● 2. kierros ● Edelliset ryhmät sekoitetaan niin, että aikaisemmista ryhmistä on aina 2-3 henkilöä mukana uudessa ryhmässä ● Uudet ryhmät käyvät samat kohdat läpi – mahdollisesti uusia tuloksia?

(toiminta) 8 ● Kysymykset ja väittämät käydään läpi yhdessä opettajan johdolla ● Varmistetaan tekijänoikeustiedon oikeellisuus

Kiteytys 8 ● Tekijänoikeus tarkoittaa, että esimerkiksi kirjan kirjoittajalla tai muulla luovan työn tekijällä on oikeus määrätä mm. teoksensa käyttötavoista ● Yksinoikeuteen kohdistuu tiettyjä rajoituksia ● Jos omalla tekstilläsi ja käyttämälläsi lähteellä on asiallinen yhteys keskenään, voit hyödyntää lähdettä ● tiedonlähde on kuitenkin aina mainittava

Kiteytys 8 ● Miten välttää plagiointia? ● Merkitse selkeästi itsellesi muistiin mistä jonkin ajatuksen löysit. ● Kirjaa täydelliset lähdetiedot kaikesta käyttämästäsi aineistosta. ● Käytä lainausmerkkejä osoittamaan, että lainaat suoraan toisen tekijän tekstiä

Kiteytys 8 ● Miten välttää plagiointia? ● Anna aina tunnustus alkuperäiselle tekijälle hänen esittämistään ajatuksista ● Jos on vaikea erottaa, mikä idea on oma, mikä taas lainattu, on parasta viitata aiemmin julkaistuun lähteeseen

(toiminta) 8 ● Opiskelijat valmistelevat omaa esitystään ottaen huomioon tekijänoikeuden rajoitukset

Tiedonhaku Omin käsin aina kauniimpaa 9

(toiminta) 9 ● Opiskelijat esittävät omat esityksensä noin 5 min/opiskelija

Tiedonhaku Inkvisitio 10

(toiminta) 10 ● Ryhmätentti ● Opiskelijat jaetaan max. 4 henkilön ryhmiin ● Tehtävänä on pohtia mitä kaikkia asioita hyvän tiedonhakijan pitäisi hallita?

Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11

(toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii kuinka hyvin suoriutui kurssin tehtävästä? ● Opiskelija pohtii mitä asioita tekisi toisin, jos aloittaisi työn uudestaan? ● Opiskelija pohtii mitä hyötyä kurssista on omaan opiskeluun?

(toiminta) 11 ● Opettajan arviointi ● Opiskelija arvioi opettajan onnistumista kurssilla ● Opettajan antama arviointi ● Opettaja kiteyttää kurssin aiheet ja kertoo yleisellä tasolla positiivisen palautteen koko ryhmälle ● Henkilökohtainen palaute annetaan erikseen