Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Advertisements

Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Hyvää Suomalaisen Kirjallisuuden ja Aleksis Kiven Päivää AMKIT-konsortio Nyt.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortioryhmän kokous
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Opiskelijapalautekyselyt Arvo - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelulla Jonna Korhonen
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Jyväskylän yliopiston auditoinnin tulokset Johtaja Kari Seppälä Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon hyödyntäminen ARVO - opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelussa: yliopistojen kandipalautteen toteutus,
Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän.
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Kv-liikkuvuustietojen siirto VIRTA-opintotietopalveluun Tilannekatsaus Paula Merikko
Jyväskylän yliopiston johtosääntöluonnos Tiedotustilaisuus
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Arvo – opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja AVOP-kysely
Kotilava Kotimaiset tieteelliset lehdet avoimiksi ja vaikuttamaan
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
VIRTA-opintotietopalvelu ja oppijan tietovirrat Tilannekatsaus
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Vaatetusalan jatko-opintovaihtoehtoja
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Karvi arviointitiedon tuottajana
Infopäivä opoille – studiehandledardag
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) aloitti toimintansa Toimipaikat Helsingissä ja Jyväskylässä Yhteensä n. 40 henkeä 2 Kuva: Gustav Welin, Arkkitehtuurimuseo Kuva: Jyväskylän yliopisto

Karvin tehtävät Arvioi opetuksen ja koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen toimintaa Tukee koulutuksen järjestäjiä ja korkeakouluja Kehittää koulutuksen arviointia 3 Kuva: Touko Apajalahti

Esikouluista yliopistoihin Esi- ja perusopetuksen Lukio-koulutuksen Ammatillisen koulutuksen Vapaan sivistystyön Taiteen perusopetuksen Aikuiskoulutuksen Korkeakoulutuksen arviointeja 4 Kuva: Rodeo Kuva: Taideyliopisto / Heikki Tuuli

Organisaatio (toistaiseksi) 5 Johtaja Neuvottelu- kunta Korkeakoulutus Yleissivistävä koulutus Neuvosto Ammatillinen koulutus Yhteiset palvelut: talous, viestintä, kirjasto, tietohallinto, metodiset palvelut, henkilöstöpalvelut Johtoryhmä Muut jaostot Johtaja Neuvottelu- kunta Neuvosto Ammatillinen koulutus Korkea- koulu- jen arv. jaosto Johtoryhmä Muut jaostot Arvioinnit Menetelmien kehittäminen Koulutuksen järjestäjien tukeminen

Toimintaperiaatteet Päätöksenteko riippumatonta ulkopuolisista tahoista Noudattaa kehittävän arvioinnin periaatetta Viestii aktiivisesti arviointien tuloksista Oman toiminnan ulkoinen arviointi 6

Korkeakoulutuksen arviointeja Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen laatujärjestelmien auditoinnit Teema- ja koulutusala-arvioinnit Akkreditoinnit – Tekniikan alan koulutusohjelma-arvioinnit (EUR- ACE) 7

Toisen auditointikierroksen aikataulu kevät Novia (pohjoismainen) Kymenlaakson amk syksy Jyväskylän amk (kv) Mikkelin amk kevät University of Graz syksy Hanken (kv) Tampereen teknillinen yo syksy Helsingin yo (kv) Kajaanin amk Lappeenrannan tekn. yo (kv) Tampereen yo Turun yo (kv) Vaasan amk (kv) kevät Jyväskylän yo syksy Satakunnan amk Savonia-amk Seinäjoen amk (kv) Tampereen amk (kv) Lapin yo Åbo Akademi (pohjoismainen) kevät Turun amk (kv?) Aalto yo (kv) Centria amk (kv) Lahden amk, Laurea amk ja Hämeen amk (FUAS) (kv) syksy Arcada (pohjoismainen) Metropolia Amk (kv) Diakonia-amk Itä-Suomen yo (kv) Saimaan amk Maanpuolustuskorkeakoulu kevät HAAGA-HELIA amk (kv) Lapin amk syksy Oulun yo (kv) ___________________________ Humanistinen ammattikorkeakoulu (kv?) Karelia-ammattikorkeakoulu (kv) Oulun seudun amk Poliisiammattikorkeakoulu (kv?) Taideyliopisto (Kuva, SibA ja TeaK) kevät Högskolan på Åland

Mitä auditoinnissa ja auditointivierailun aikana tapahtuu?

Jyväskylän yliopiston auditoinnin vaiheet Auditointi- sopimus Auditointi- ryhmän nimittä- minen Auditointi- aineisto Kansalliseen koulutuksen arviointi- keskukseen Tiedotus- ja keskustelu- tilaisuus Vierailuun valmistau- tuminen  Auditointi- vierailu Korkea- koulujen arviointi- jaoston päätös tuloksesta Raportin julkistami- nen Toukokuu 2015 Päätös- seminaari yliopistossa Kesä 2015

Auditointivierailun tavoitteet Todentaa ja täydentää kirjallisen aineiston perusteella saatua kuvaa yliopiston laatujärjestelmästä Tukea yliopiston laadunhallinnan kehittämistä Luoda vuorovaikutteinen tilaisuus 11

Vierailujärjestely t Kaikissa auditoinneissa vierailut noudattavat auditointikäsikirjan mukaista yhtenäistä kehystä Vierailun kesto 3-5 päivää korkeakoulun ja auditointitehtävän laajuudesta riippuen (JY: 3 pv) Auditointiryhmä päättää auditointivierailun ohjelmasta ja haastateltavista ryhmistä Auditointiryhmä voi halutessaan päättää yhdestä tutustumiskohteesta vasta vierailulla Yliopisto vastaa haastateltavien henkilöiden kutsumisesta paikalle 12

Ensimmäinen vierailupäivä Huomion kohteena laatujärjestelmän kokonaisuus Haastateltavat toimijat:  Yliopiston johto  Dekaanit  Opiskelijat  Opetus- ja tutkimushenkilöstö  Tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan laadunhallinta  Kansainväliset opiskelijat  Ulkoiset sidosryhmät 13

Toinen vierailupäivä Haastateltavat toimijat:  Yliopiston hallitus  Ekologian ja evoluutiobiologian osaston perustutkintoon johtava kokonaisuus  Opetus- ja tutkimushenkilöstö  Opiskelijat  Student Life –konsepti  Opiskelijoiden näkökulma  Konseptin kehittäminen ja toteuttaminen, henkilöstön näkökulma  Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden laadunhallinta 14

Kolmas vierailupäivä  Vierailulla päätettävä vierailukohde?  Kasvatustieteiden tiedekunnan tohtorikoulutus Opetus- ja tutkimushenkilöstö Tohtorikoulutettavat  Kielten laitoksen peruskoulutus  Opetus- ja tutkimushenkilöstö  Opiskelijat  Tuki- ja palvelutoiminnot  Erillislaitokset: avoin yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Koulutuksen tutkimuslaitos, Kielikeskus, Educluster Finland Oy  Laatujärjestelmän tuki ja toimivuus kansainvälisen opetus- ja tutkimushenkilöstön näkökulmasta  Johdon loppuhaastattelu ja alustava palaute 15

Vuorovaikutteisuus haastatteluissa Haastattelutilanteet pyritään pitämään keskustelunomaisina: – Kysymykset pyritään esittämään korkeakoulun ja sen toimijoiden ”omalla kielellä” Olemme kiinnostuneita tavallisesta arjesta, esimerkiksi: – Miten voit kehittää pedagogisia taitojasi opettajana? – Miten voit antaa palautetta opinnoistasi? Haastattelut eivät ole tenttitilaisuuksia, joissa testataan "laatutietous" - ei ole vääriä vastauksia – Asioiden ulkokohtaisesta "pänttäämisestä" ei ole apua haastattelutilanteessa 16

Karvi.fi