Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) aloitti toimintansa Toimipaikat Helsingissä ja Jyväskylässä Yhteensä n. 40 henkeä 2 Kuva: Gustav Welin, Arkkitehtuurimuseo Kuva: Jyväskylän yliopisto
Karvin tehtävät Arvioi opetuksen ja koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen toimintaa Tukee koulutuksen järjestäjiä ja korkeakouluja Kehittää koulutuksen arviointia 3 Kuva: Touko Apajalahti
Esikouluista yliopistoihin Esi- ja perusopetuksen Lukio-koulutuksen Ammatillisen koulutuksen Vapaan sivistystyön Taiteen perusopetuksen Aikuiskoulutuksen Korkeakoulutuksen arviointeja 4 Kuva: Rodeo Kuva: Taideyliopisto / Heikki Tuuli
Organisaatio (toistaiseksi) 5 Johtaja Neuvottelu- kunta Korkeakoulutus Yleissivistävä koulutus Neuvosto Ammatillinen koulutus Yhteiset palvelut: talous, viestintä, kirjasto, tietohallinto, metodiset palvelut, henkilöstöpalvelut Johtoryhmä Muut jaostot Johtaja Neuvottelu- kunta Neuvosto Ammatillinen koulutus Korkea- koulu- jen arv. jaosto Johtoryhmä Muut jaostot Arvioinnit Menetelmien kehittäminen Koulutuksen järjestäjien tukeminen
Toimintaperiaatteet Päätöksenteko riippumatonta ulkopuolisista tahoista Noudattaa kehittävän arvioinnin periaatetta Viestii aktiivisesti arviointien tuloksista Oman toiminnan ulkoinen arviointi 6
Korkeakoulutuksen arviointeja Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen laatujärjestelmien auditoinnit Teema- ja koulutusala-arvioinnit Akkreditoinnit – Tekniikan alan koulutusohjelma-arvioinnit (EUR- ACE) 7
Toisen auditointikierroksen aikataulu kevät Novia (pohjoismainen) Kymenlaakson amk syksy Jyväskylän amk (kv) Mikkelin amk kevät University of Graz syksy Hanken (kv) Tampereen teknillinen yo syksy Helsingin yo (kv) Kajaanin amk Lappeenrannan tekn. yo (kv) Tampereen yo Turun yo (kv) Vaasan amk (kv) kevät Jyväskylän yo syksy Satakunnan amk Savonia-amk Seinäjoen amk (kv) Tampereen amk (kv) Lapin yo Åbo Akademi (pohjoismainen) kevät Turun amk (kv?) Aalto yo (kv) Centria amk (kv) Lahden amk, Laurea amk ja Hämeen amk (FUAS) (kv) syksy Arcada (pohjoismainen) Metropolia Amk (kv) Diakonia-amk Itä-Suomen yo (kv) Saimaan amk Maanpuolustuskorkeakoulu kevät HAAGA-HELIA amk (kv) Lapin amk syksy Oulun yo (kv) ___________________________ Humanistinen ammattikorkeakoulu (kv?) Karelia-ammattikorkeakoulu (kv) Oulun seudun amk Poliisiammattikorkeakoulu (kv?) Taideyliopisto (Kuva, SibA ja TeaK) kevät Högskolan på Åland
Mitä auditoinnissa ja auditointivierailun aikana tapahtuu?
Jyväskylän yliopiston auditoinnin vaiheet Auditointi- sopimus Auditointi- ryhmän nimittä- minen Auditointi- aineisto Kansalliseen koulutuksen arviointi- keskukseen Tiedotus- ja keskustelu- tilaisuus Vierailuun valmistau- tuminen Auditointi- vierailu Korkea- koulujen arviointi- jaoston päätös tuloksesta Raportin julkistami- nen Toukokuu 2015 Päätös- seminaari yliopistossa Kesä 2015
Auditointivierailun tavoitteet Todentaa ja täydentää kirjallisen aineiston perusteella saatua kuvaa yliopiston laatujärjestelmästä Tukea yliopiston laadunhallinnan kehittämistä Luoda vuorovaikutteinen tilaisuus 11
Vierailujärjestely t Kaikissa auditoinneissa vierailut noudattavat auditointikäsikirjan mukaista yhtenäistä kehystä Vierailun kesto 3-5 päivää korkeakoulun ja auditointitehtävän laajuudesta riippuen (JY: 3 pv) Auditointiryhmä päättää auditointivierailun ohjelmasta ja haastateltavista ryhmistä Auditointiryhmä voi halutessaan päättää yhdestä tutustumiskohteesta vasta vierailulla Yliopisto vastaa haastateltavien henkilöiden kutsumisesta paikalle 12
Ensimmäinen vierailupäivä Huomion kohteena laatujärjestelmän kokonaisuus Haastateltavat toimijat: Yliopiston johto Dekaanit Opiskelijat Opetus- ja tutkimushenkilöstö Tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan laadunhallinta Kansainväliset opiskelijat Ulkoiset sidosryhmät 13
Toinen vierailupäivä Haastateltavat toimijat: Yliopiston hallitus Ekologian ja evoluutiobiologian osaston perustutkintoon johtava kokonaisuus Opetus- ja tutkimushenkilöstö Opiskelijat Student Life –konsepti Opiskelijoiden näkökulma Konseptin kehittäminen ja toteuttaminen, henkilöstön näkökulma Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden laadunhallinta 14
Kolmas vierailupäivä Vierailulla päätettävä vierailukohde? Kasvatustieteiden tiedekunnan tohtorikoulutus Opetus- ja tutkimushenkilöstö Tohtorikoulutettavat Kielten laitoksen peruskoulutus Opetus- ja tutkimushenkilöstö Opiskelijat Tuki- ja palvelutoiminnot Erillislaitokset: avoin yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Koulutuksen tutkimuslaitos, Kielikeskus, Educluster Finland Oy Laatujärjestelmän tuki ja toimivuus kansainvälisen opetus- ja tutkimushenkilöstön näkökulmasta Johdon loppuhaastattelu ja alustava palaute 15
Vuorovaikutteisuus haastatteluissa Haastattelutilanteet pyritään pitämään keskustelunomaisina: – Kysymykset pyritään esittämään korkeakoulun ja sen toimijoiden ”omalla kielellä” Olemme kiinnostuneita tavallisesta arjesta, esimerkiksi: – Miten voit kehittää pedagogisia taitojasi opettajana? – Miten voit antaa palautetta opinnoistasi? Haastattelut eivät ole tenttitilaisuuksia, joissa testataan "laatutietous" - ei ole vääriä vastauksia – Asioiden ulkokohtaisesta "pänttäämisestä" ei ole apua haastattelutilanteessa 16
Karvi.fi