Liikuntaluokat ja Urheiluakatemia Sami Vastamäki, LiTM, Urheilupuiston koulu, liikuntaluokat
N. 150 liikuntaluokkalaista luokilla Lajikirjo: jääkiekko, jalkapallo, ampumahiihto, hiihto, yleisurheilu, cheerleading, paini, lentopallo, sirkus jne… Akatemiavalmennusta (esiakatemiaryhmiä) Koripallo Jalkapallo Jääkiekko Lentopallo Liikuntaluokat urheilupuistossa
7 luokille ke aamu Koripallo (Jyri Haikonen, Kouvot/Akatemia), Jalkapallo (Jukka Lindström, Akatemia/Sudet) Jääkiekko (Samu Suurnäkki, Pokli/Akatemia) 8 luokille ma aamu Jääkiekko (Samu Suurnäkki, Pokli/Akatemia) Jalkapallo (Jukka Lindström, Akatemia/Sudet) 9 luokille to aamu Akatemiaryhmien mukana jalkapallo, lentopallo Jääkiekko, 2 akatemiaryhmän mukana, esiakatemiaryhmä (Samu Suurnäkki) Muilla valmentajan/opettajan tekemän suunnitelman mukaan Esiakatemiaryhmät
Lajivalmennustunnit 3 viikkoa laji 1 viikko yhteinen Akatemia- / seuravalmentajat mukana arjessa Yhteinen missio, punainen lanka Liikuntaluokkalaisten tunnit osa kokonaisharjoittelua Jatkuva yhteydenpito akatemiavalmentajien kanssa ja osan seuravalmentajien kanssa Koulun ja seuran yhteistyö
Liikuntaluokilla pystytään toimimaan homogeenisten ryhmien kanssa Vaatimustaso kovempi kuin yleisopetuksen luokilla Tunnit seuraharjoittelun ja koululiikunnan välimaastossa Seuratoiminnan tukiharjoittelua Kehonhallinta, telinevoimistelu, yksilö- / lajikohtaisiin haastealueisiin pureutuminen Esim. 8-9 luokkalaisten kanssa pojilla painopistealueena tällä hetkellä jalkanopeus/-koordinaatio, liikkuvuus (lonkka, takareisi, pakara) Koulun ja seuran yhteistyö
Seuratoiminnan tukiharjoittelu jatkuu Havaintomotoriikka, päätöksenteko Henkilökohtaiset suunnitelmat Osa aamutreeneistä voidaan ottaa henk.koht ominaisuuksien harjoitteluun, puutteiden parantaminen Pelitaktisten osa-alueiden treeni (pelikäsitys, leveys-syvyys, lentoradat, hahmottaminen) Vammat riesana Kuntouttava/huoltava harjoittelu tunneilla Tavoitteena YLEISTAITAVUUS Luonteva liikkuminen tilaan – aikaan nähden Harjoittelun yksipuolisuuden rikkominen Koulun ja seuran yhteistyö
Mukana Olympiakomitean akatemia/- esiakatemiasuunnittelussa Kansalliset painopisteet Valintatestit Harjoittelun painotukset Paikalliset ratkaisut Resurssit Koulupuoli Akatemian valmennusresurssi tärkeässä roolissa Lisäresurssia koulupuolelta lisää (valmennuksen suunnittelu, seuravalmentajien kanssa yhteydenpito ja toiminnan suunnittelu) Esiakatemiaohjelma
Vanhempien rooli urheilevan yläkoululaisen tukena Valintojen aikaa
Tuki, kannustus Seuranta, havainnoiminen Kokonaisrasituksen taso Henkinen tila / jaksaminen Ravinto Lepo Koulumenestys Yhteiset arvot Vanhempien rooli
Valinnan aika – tuleeko minusta urheilija? Harjoitusmäärät kasvavat, tehot kasvavat, kisamatkat pitenevät Rahallinen panos? Entäs jos kaikki ei menekään niin kuin Strömsössä? Kuinka pitää innostus / palo urheiluun hengissä? Vammat ja niistä palautuminen? Murrosiän aiheuttamat haasteet? Keskustelu nuoren kanssa / nuoren kuuntelu Yhteisten pelisääntöjen luominen / noudattaminen Haluaako nuori itse menestyä vai haluaako vanhemmat? Drop out – mitäs sitten tehdään? Elämänhallinnan suunnittelua Vanhempien rooli
Sekä seuran, koulun että vanhempien yhteinen tavoite: Terve nuori - urheilijan alku Sosiaalisesti, arvoiltaan, psyykkisesti, fyysisesti Vanhempien rooli
Kiitos!