Liikuntaluokat ja Urheiluakatemia Sami Vastamäki, LiTM, Urheilupuiston koulu, liikuntaluokat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLÄKOULUTOIMINTA JA KOUVOLAN URHEILUAKATEMIA
Advertisements

URHEILUN JA KOULUN YHDISTÄMINEN PERUSKOULUSSA Lajin tahtotila, rooli ja kokemuksia so far… Marko Viitanen, nuorisopäällikkö.
Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
URHEAN yläkouluverkon seminaari 17. 9
ETELÄ-POHJANMAANURHEILUAKATEMIAYLÄKOULUTYÖPAJA JYVÄSKYLÄ Maarit Laitinen.
Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia
Seura- ja lajiliittoyhteistyö koulun näkökulmasta
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Tampereen urheiluakatemia I-vaihe Paikallisen verkoston rakentaminen ja toiminnan käynnistäminen •opiskelun ja urheilun yhdistäminen (korkeakoulu.
STLL:n Seuraparlamentti
TAUSTAA – mitä tapahtuu? – lajien kilpailu: miten pidetään harrastajat – olympialaji ja olympiakomitean tuki 2012 Lontoo – perinteet → kasvatus: kurinalaisuus,
Talvikauden harjoittelu
Odotukset seuratoiminnalta eri elämänvaiheissa
LYKIN U-LUOKAT KOKONAISVALTAISEN VALMENNUKSEN MAHDOLLISTAJINA
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
Valmennusosaamisen malli
Pääkaupunkiseudun Urheiluakatemia
PERUSASTE VARSINAIS-SUOMESSA
Valmennusosaamisen malli
Etelä-Karjalan Urheiluakatemia
VALMENNUSLUOKAT Kuninkaanhaan koulu, Pori
Yläkouluyhteistyö. Koordinoidaan yhteistyössä Pohjois-Savon urheiluakatemian ja Kuopion kaupungin koululiikunnan kanssa Useamman vuoden suunnittelu ja.
PELIMIEHEN HARJOITUSPÄIVÄKIRJA BJRS 02 WHITE Kesä 2014.
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
JOUKKUEEN KAUSISUUNNITELMA
Valmennusosaamisen malli
JOUKKUEJELPPI Harjoittelukulttuurin kehittäminen Mäntyharjun Virkistyksessä.
Valmentajana kehittyminen
Ka-Ki D98 PÄIVÄKIRJA KESÄ TERVEHDYS PELIMIES! Jääkiekko on nopea peli, jossa tarvitaan monipuolisia taitoja. On tärkeätä että liikut myös kesällä.
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Edustusurheilu Espoon kaupungin vetovoimatekijäksi - Kuinka taklaamme haasteet yhdessä? Vai jääkö historiaan 10-luku jolloin edustusurheilu loppui Espoossa?
SAANKO LUVAN? …esitellä… Voionmaan lukion urheilulinja: ”urheilulukio”
VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Sykettä liikunnasta Sykettä liikunnasta Virtaa TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä.
EKS Ringettevisio Jäsenmäärän kasvattaminen n.10% kausi Miten?  yleinen näkyvyys Espoossa, hyvä taustatyö, toimiva seura ja ringettekoulu.
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
JOUSTAVA PERUSOPETUS ELI JOPO LUKUVUOSI
1. Kasva urheilijaksi Oulussa URHEILIJAN / LIIKKUJAN POLKU.
TALENTTIPELAAJAN VUOSIKELLO JÄRVENPÄÄN PALLOSEURASSA Lahjakkaiden pelaajien kehittäminen yksilöllisemmin Vuosikello on valmentajan tukena yksilövalmennuksessa.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
Yläkoulutoiminta Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
Schildtin lukio/Voionmaa Urheilulukio Opiskelun ja urheilun yhdistäminen naQ&feature=youtu.be.
Urheiluakatemiaohjelma
BJR / EKS / EPS C-juniorit Infotilaisuus Matinkylä
Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
MASU 08 VANHEMPAINPALAVERI
Liikkuva koulu –seminaari
Liikuntapainotteisen yläkoulun suunnitelma
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2017
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2016
Visiotyöpajat Alueparlamentin kokous ti
VALMENTAMISEN ETIIKKA
VALMENTAJIEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN
Urheiluakatemiaohjelma
Turun toverit ry.
Liikuntapainotteisen opetuksen kokeilu
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2018
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Urheiluakatemiaohjelma
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2019
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Suomalaisen urheilijan urapolku
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Esityksen transkriptio:

Liikuntaluokat ja Urheiluakatemia Sami Vastamäki, LiTM, Urheilupuiston koulu, liikuntaluokat

 N. 150 liikuntaluokkalaista luokilla  Lajikirjo: jääkiekko, jalkapallo, ampumahiihto, hiihto, yleisurheilu, cheerleading, paini, lentopallo, sirkus jne…  Akatemiavalmennusta (esiakatemiaryhmiä)  Koripallo  Jalkapallo  Jääkiekko  Lentopallo Liikuntaluokat urheilupuistossa

 7 luokille ke aamu  Koripallo (Jyri Haikonen, Kouvot/Akatemia),  Jalkapallo (Jukka Lindström, Akatemia/Sudet)  Jääkiekko (Samu Suurnäkki, Pokli/Akatemia)  8 luokille ma aamu  Jääkiekko (Samu Suurnäkki, Pokli/Akatemia)  Jalkapallo (Jukka Lindström, Akatemia/Sudet)  9 luokille to aamu  Akatemiaryhmien mukana jalkapallo, lentopallo  Jääkiekko, 2 akatemiaryhmän mukana, esiakatemiaryhmä (Samu Suurnäkki)  Muilla valmentajan/opettajan tekemän suunnitelman mukaan Esiakatemiaryhmät

 Lajivalmennustunnit  3 viikkoa laji  1 viikko yhteinen  Akatemia- / seuravalmentajat mukana arjessa  Yhteinen missio, punainen lanka  Liikuntaluokkalaisten tunnit osa kokonaisharjoittelua  Jatkuva yhteydenpito akatemiavalmentajien kanssa ja osan seuravalmentajien kanssa Koulun ja seuran yhteistyö

 Liikuntaluokilla pystytään toimimaan homogeenisten ryhmien kanssa  Vaatimustaso kovempi kuin yleisopetuksen luokilla  Tunnit seuraharjoittelun ja koululiikunnan välimaastossa  Seuratoiminnan tukiharjoittelua  Kehonhallinta, telinevoimistelu, yksilö- / lajikohtaisiin haastealueisiin pureutuminen  Esim. 8-9 luokkalaisten kanssa pojilla painopistealueena tällä hetkellä jalkanopeus/-koordinaatio, liikkuvuus (lonkka, takareisi, pakara) Koulun ja seuran yhteistyö

 Seuratoiminnan tukiharjoittelu jatkuu  Havaintomotoriikka, päätöksenteko  Henkilökohtaiset suunnitelmat  Osa aamutreeneistä voidaan ottaa henk.koht ominaisuuksien harjoitteluun, puutteiden parantaminen  Pelitaktisten osa-alueiden treeni (pelikäsitys, leveys-syvyys, lentoradat, hahmottaminen)  Vammat riesana  Kuntouttava/huoltava harjoittelu tunneilla  Tavoitteena YLEISTAITAVUUS  Luonteva liikkuminen tilaan – aikaan nähden  Harjoittelun yksipuolisuuden rikkominen Koulun ja seuran yhteistyö

 Mukana Olympiakomitean akatemia/- esiakatemiasuunnittelussa  Kansalliset painopisteet  Valintatestit  Harjoittelun painotukset  Paikalliset ratkaisut  Resurssit  Koulupuoli  Akatemian valmennusresurssi tärkeässä roolissa  Lisäresurssia koulupuolelta lisää (valmennuksen suunnittelu, seuravalmentajien kanssa yhteydenpito ja toiminnan suunnittelu) Esiakatemiaohjelma

Vanhempien rooli urheilevan yläkoululaisen tukena Valintojen aikaa

 Tuki, kannustus  Seuranta, havainnoiminen  Kokonaisrasituksen taso  Henkinen tila / jaksaminen  Ravinto  Lepo  Koulumenestys  Yhteiset arvot Vanhempien rooli

 Valinnan aika – tuleeko minusta urheilija?  Harjoitusmäärät kasvavat, tehot kasvavat, kisamatkat pitenevät  Rahallinen panos?  Entäs jos kaikki ei menekään niin kuin Strömsössä?  Kuinka pitää innostus / palo urheiluun hengissä?  Vammat ja niistä palautuminen?  Murrosiän aiheuttamat haasteet?  Keskustelu nuoren kanssa / nuoren kuuntelu  Yhteisten pelisääntöjen luominen / noudattaminen  Haluaako nuori itse menestyä vai haluaako vanhemmat?  Drop out – mitäs sitten tehdään?  Elämänhallinnan suunnittelua Vanhempien rooli

Sekä seuran, koulun että vanhempien yhteinen tavoite: Terve nuori - urheilijan alku Sosiaalisesti, arvoiltaan, psyykkisesti, fyysisesti Vanhempien rooli

Kiitos!