GIS-perusteet ja kartografia -tehtävät. Tehtävä 1 Tutustuminen ArcMap-käyttöliittymään – Avaa Suomen rajat ja asutuskeskukset - tasot (Maastotietokanta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuva kuvaan (MS Paint) Avaa molemmat kuvat esikatselusta muokkaustilaan – klikkaamalla hiiren väärällä napilla > Avaa sovelluksessa… > MS Paint Tässä vaiheessa.
Advertisements

Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 2 Kuvan lisäys ja muokkaaminen.
Image Gallery JavaScriptin avulla Juha Konttinen 1.
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Sähköpostiviestien uudelleenohjaus ohje Maks Larionov DP11LA.
Informaatioteknologian instituutti Esityksen tekeminen PowerPointilla Jouni Huotari.
Moodlen ohje opiskelijoille
Mikä on internet? b Kymmenien tuhansien yhteen liitettyjen tietoverkkojen kokonaisuus b Internetin palvelut ovat ilmaisia - liittymät ovat maksullisia.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Netbeans ja XAMPP Projektin luominen.
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Ohjelman jakaminen useampaan tiedostoon Olio-ohjelmointi (C++) KYAMK, Jarkko Ansamäki 2001.
 Käytä Internet Explorer-selainta. Valitse selaimeksi Internet Explorer.
Paikkatietoaineistot
JulkICTLab Tietojohtamisen karttapalvelun pilotointi Helsinki
Maaseutu.fi on uudistunut -
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
TUME II / Tilastollinen osuus
Koulun sähköpostin uudelleenohjaaminen Andreev Alexandeer.
Tiedon visualisointi Liitteiden laatiminen Proseminaari
KOULUN SÄHKÖPOSTIN UUDELLEENOHJAAMINEN Linus Laitinen 1 ooooooooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooooooooo.
…Raportit kuosiin… Näin teet sivunumeroinnin ja sisällysluettelon
E –oppikirjan käyttöönotto
Lounaispaikan teemakartasto Antti Vasanen Turun yliopisto, maanteiteen laitos.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Yliopiston suunnittelumalli Ohje: Näin tallennat suunnittelumallin käyttöösi omalle koneellesi.
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
Office –paketin ohjelmien linkitys 9. luokka. Luodaan 3 tiedostoa 1.Valitse jokin Teema (esim. urheilutapahtuma, valtio, bändi,…) 2.TEE WORD-tiedosto.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
JOPOX YLLÄPITÄJÄ Miten pääsen alakuun? …ja siitä sitten etiäpäin.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Tietojen hakeminen TILDAsta Opas käyttäjälle. SISÄLLYS Hakemistopuu & tilaston hakeminen Omat haut Tilaston tallentaminen / vieminen Exceliin Kuvaajan.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
Pedanet –oppilaan ohje Aleksanteri Kenan koulu
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
Väestö ja sen muutokset
Jos haluat muokata karttaa, toimi näin:
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Komponenttikirjaston muokkaus
Luokan OneNote -muistikirja
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
Finnan käyttäjäkysely 2016
Tilastokartan tulkinta
Polkuja työhön.
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Kuvien piirtäminen LibreOffice Draw.
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Paikkatiedon käyttötapoja
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
Ohjelman graafinen ilme ja sen soveltaminen
Kartta ei vastaa todellisuutta
Jos haluat muokata karttaa, toimi näin:
Teemakartat.
GIS-perusteet ja kartografia -tehtävät
PowerPoint-vinkkejä Jouni Huotari 11/16/2018 Jouni Huotari.
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Microsoft SharePointin mukauttaminen Verkkosivusto
Kuvagalleria Adobe Bridget -ohjelmalla
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
PaikkaOppi beta Lyhyt johdatus käyttöön.
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
Suomi.fi-viestit some-banneripohjat organisaatioille
Sosiaalisen median kuvamalli
(Esimerkkitapahtuma, muokkaathan alle oman tapahtumasi tiedot
Esityksen transkriptio:

GIS-perusteet ja kartografia -tehtävät

Tehtävä 1 Tutustuminen ArcMap-käyttöliittymään – Avaa Suomen rajat ja asutuskeskukset - tasot (Maastotietokanta > Suomi-kansio) – Kokeile erilaisia työkaluja – Muuta symboliasetuksia – Tarkastele ominaisuus-/attribuuttitaulukkoa

Tehtävä 2 Karttaesityksen luominen Luo Linnanmaan ympäristöä esittävä karttaesitys – Avaa karttaesitykseen Linnanmaan maastokohteet, rakennukset ja tiet (Maastotietokanta > Linnanmaa -kansio) – Muuta symboliasetukset sopiviksi – Luo asettelu- eli layout-näkymä, johon lisäät selitteen, mittakaavan, pohjoisnuolen, tarvittavat tekstit ja halutessasi Oulun yliopiston logon (kansiossa oy_logot) – Aineisto: MML 2010 – Tallenna karttaesitys työtilaksi (tarvitaan ensi kerralla) ja kuvaksi

Tehtävä 3 Kvalitatiivinen teemakartta Luo Oulun maankäyttöä ja maanpeitettä kuvaava teemakartta käyttäen Corine-aineiston tason 2 luokitusta – Avaa Corine-taso (Corine-kansio) – Teemoittele luokat ja käytä sopivia värejä – Koodeja vastaavat maankäyttötyyppien nimet löytyvät Corine- kansion CLC2006_luokat.pdf-tiedostosta – Esim. 11 = luokka 1.1 Asuinalueet – Luo asettelu- eli layout-näkymä, johon lisäät selitteen, mittakaavan, pohjoisnuolen, tarvittavat tekstit ja halutessasi Oulun yliopiston logon – Aineisto: SYKE 2006 – Kuvaile maankäyttötyyppien esiintymistä Oulun seudulla: mitä maankäyttötyyppiä on paljon/vähän, mikä on niiden alueellinen jakautuminen, miksi ne ovat jakautuneet näin? Onko CORINE- maankäyttötyyppien luokkien sisältö helposti ymmärrettävissä? – Tallenna karttaesitys työtilaksi ja kuvaksi

Tehtävä 4 Kvalitatiivinen teemakartta Avaa viime tunnilla tallennettu Linnamaa-työtila – Teemoittele tiet ja maastokohteet Luokka-muuttujan mukaan – Koodeja vastaavat kohteiden nimet löytyvät maastotietokanta- kansion Maastotietokohteet.pdf-tiedostosta – Ctrl + F  etsi luokkanumeroa vastaava muuttuja – Käytä sopivia väriasetuksia – Nimeä karttaan kohteita (esim. yliopisto, kirkko, liikuntahalli, koulu) – Luo asettelu- eli layout-näkymä, johon lisäät selitteen, mittakaavan, pohjoisnuolen, tarvittavat tekstit ja halutessasi Oulun yliopiston logon – Aineisto: Maanmittauslaitos 2010 – Kuvaavatko maastotietokannan luokkien nimitykset hyvin muuttujia – mitä muita nimityksiä kohteille voisi antaa? – Tallenna karttaesitys työtilaksi ja kuvaksi

Kvantitatiivinen symboliteemakartta Tehtävä 5 Luo Kainuun vuoden 2010 väestön määrää kuvaava karttaesitys – Avaa Kainuun kartta (Kuntadata  kunnat  Kainuu2011) – Käytä asianmukaista teemakarttatyyppiä – Huomioi symboliasetukset: kokeile, mikä on paras vaihtoehto – Lisää kuntien nimet ja sijaintikartta – Luo asettelu- eli layout-näkymä, johon lisäät selitteen, mittakaavan, pohjoisnuolen, tarvittavat tekstit ja halutessasi Oulun yliopiston logon – Aineisto: Tilastokeskus 2011 – Millaisissa yhteyksissä tämänkaltainen kartta sopii väestön määrän esittämiseen? – Tallenna karttaesitys työtilaksi ja kuvaksi Tehtävä 6 Luo Pohjois-Pohjanmaan ja yli 60- vuotiaiden määrää kuvaava karttaesitys – Avaa PohjoisPohj2011-taso (Kuntadata  Kunnat) – Luo tarvittavat muuttujat (hyödynnä v väestöaineistoa) – Käytä asianmukaista teemakarttatyyppiä – Huomioi symboliasetukset: kokeile, mikä on paras vaihtoehto – Lisää kuntien nimet ja sijaintikartta – Luo asettelu- eli layout-näkymä, johon lisäät selitteen, mittakaavan, pohjoisnuolen, tarvittavat tekstit ja halutessasi Oulun yliopiston logon – Aineisto: Tilastokeskus 2011 –Millaisissa yhteyksissä tämänkaltainen kartta sopii esim. ikäryhmien esittämiseen? Miten tarkasti ikäryhmiin kuuluvien henkilöiden määrää pystyy kartasta arvioimaan? – Tallenna karttaesitys työtilaksi ja kuvaksi

Koropleettiteemakartta ja vertailukelpoinen karttaesitys Tehtävä 7 Luo teemakartta Suomen kuntien väestöllisestä huoltosuhteesta vuonna 2010 (väestöllinen huoltosuhde kertoo lasten ja vanhusten määrän suhteessa työikäisiin) – Avaa kunnat2011-taso (Kuntadata > Kunnat) ja käytä HUOLTOSUHD-muuttujaa – Tarkastele aineistoa ennen teemakartan luontia > onko puuttuvia tietoja? – Valitse oikea teemakarttatyyppi – Muokkaa luokittelu- ja väriasetukset sopiviksi – Luo asettelu- eli layout-näkymä, johon lisäät selitteen, mittakaavan, pohjoisnuolen, tarvittavat tekstit ja halutessasi Oulun yliopiston logon – Aineisto: Tilastokeskus 2011 – Mitä voit päätellä karttasi perusteella Suomen kuntien väestöllisestä huoltosuhteesta? – Tallenna karttaesitys työtilaksi ja kuvaksi Tehtävä 8 Luo vertailukelpoinen teemakarttaesitys alkoholin myynnistä (100 % alkoholia litroina asukasta kohden) Suomessa vuosina 1990 ja 2010 – Avaa tarvittavat aineistot (Kuntadata > Tilastot ja Kunnat -kansiot) – Tee liitokset – Tarkastele aineistoa ennen teemakartan luontia > onko puuttuvia tietoja? – Käytä asianmukaista teemakarttatyyppiä – Huomioi luokittelu- ja väriasetukset: kokeile, mikä on paras vaihtoehto, muista myös yhtenäiset luokat – Luo asettelu- eli layout-näkymä, johon lisäät selitteen (huom. yksi riittää), mittakaavan, pohjoisnuolen, tarvittavat tekstit ja halutessasi Oulun yliopiston logon – Aineisto: Tilastokeskus 2011 – Tulkitse karttaa. Keksitkö syitä alkoholin myynnin alueelliselle vaihtelulle? – Tallenna karttaesitys työtilaksi ja kuvaksi

Tehtävä 9 Digitointi Digitoi Oulun alueen peruskartalta R4414 valitsemasi pieni alue – Luo tarvittavat uudet shapefile-muotoiset tasot Aloita ”tausta”-tasosta ja luo kartalle suorakaiteen muotoinen tausta, joka rajaa digitoitavan alueen tiet, rakennukset, vesistöt, muut maastokohteet jne. – Digitoi eri karttaelementit, muokkaa värit sopiviksi – Luo esimerkiksi tietasoon eri tietyyppejä, jotka koodataan omilla koodeillaan, esim. paikallistie =1, pyörätie=2, polku=3 ja teemoitellaan koodin mukaan – Ilmoita teiden yhteispituus ja vesistöjen yhteispinta-ala karttaesityksessä – Voit tarvittaessa nimetä kohteita (järvet, joet, taajamat…) – Luo asettelu- eli layout-näkymä, johon lisäät selitteen, mittakaavan, pohjoisnuolen, tarvittavat tekstit ja halutessasi Oulun yliopiston logon – Tallenna karttaesitys työtilaksi ja kuvaksi

Tehtävä 10 Interpolointi Interpoloi erään Suomessa sijaitsevan alueen maastonkorkeus korkeuspisteiden avulla – Avaa korkeuspisteet-taso (Interpolointi  Korkeuspisteet) – Kokeile eri interpolointimenetelmiä eri arvoilla selkeimmän ja kuvaavimman tuloksen saamiseksi ja vertaa menetelmiä keskenään – Lataa taustalle Basemap-kartta: File > Add data > Add Basemap  Miksi tietyillä alueilla ei ole korkeuspisteitä? – Luo interpolointirasterista viimeistelty karttaesitys – Aineisto: MML 2010 – Huomioi lopullisessa rasterissa luokittelu- ja väriasetukset – Miksi valitsit käyttämäsi interpolointimenetelmän ja siihen liittyvät asetukset?