Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kazakstan Kazakstanin koulutusjärjestelmä. UNESCO, 2010/11, 6.)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kazakstan Kazakstanin koulutusjärjestelmä. UNESCO, 2010/11, 6.)"— Esityksen transkriptio:

1 Kazakstan Kazakstanin koulutusjärjestelmä. UNESCO, 2010/11, 6.)

2 Kazakstan: ammatillinen koulutus Yleistä: Kazakstanin osalta keskeisitä koulutusjärjestelmän uudistaminen ja sitä kautta tavoite kohentaa ammatillisen koulutuksen imagoa Kehitellään NQF systeemiä parhaillaan Vertailua EQF tasoihin ei löytynyt Ammatilliseen koulutuksen voi hakeutua suoritettuaan peruskoulun yhdeksän (ammatillisen koulutuksen kesto 3-4 vuotta) tai yksitoista (ammatillisen koulutuksen kesto 2-3 vuotta) luokkaa Tarjoaa polun korkea-asteen opinnoille: 2-3 vuoden tutkintoja ammatillisissa aineissa Vocational schools, vocational lycea ja colleges

3 Kazakstan: ammatillinen opettajankoulutus Ammatilliset opettajat ovat käytännön osaajia eri aloilta – yhdistävät työn ja opettamisen osa-aikaisesti Erittäin alhainen palkkataso Ammatilliseen opettajankoulutukseen ei ole erillisiä oppilaitoksia, esim. jotkut oppilaitosverkostot järjestävät omaa päivityskoulutusta pitääkseen opettajien taidot ajantasaisina Päivityskoulutuksia suositellaan viiden vuoden välein, mutta sitä on hankala löytää

4 Kiina Kuvio 7. Kiinan koulutusjärjestelmä (UNESCO 2010/2011, 7.)

5 Kiina: ammatillinen koulutus Yleistä: Ammatillinen koulutus saanut viime vuosina enemmän huomiota --> tiedostettu vaikutus työllistämiseen ja sitä kautta Kiinan talouden kasvuun. Ammatillisen koulutuksen asema on erilainen eri väestöryhmien / maaseudun ja kaupunkien välillä. Vuonna 1993 luotu ammatillisen koulutuksen tutkintojen laatua ja vaatimustasoa määrittelevät tasot (Vocational Qualification Certificate System) – viisi tasoa Ammatillista koulutusta tarjotaan kolmella koulutusasteella: 1.Vocational Junior Middle School – kuuluu oppivelvollisuuden piiriin ja valmistaa perustehtäviin 2.Toisen asteen ammatillinen koulutusta (EQF 2-4) tarjotaan kolmenlaisissa oppilaitoksissa: erikoisoppilaitoksissa (korkein ammatillinen koulutus 3-4 vuotta, harjoittelu), ammatillisissa oppilaitoksissa (3 vuotta ja voi jatkaa korkea-asteelle) ja ammattitaitoisten työntekijöiden oppilaitoksissa (2-3 vuotta, kouluttaa työntekijöitä yritysten tarpeisiin) 3.Korkea-asteen ammatillinen koulutus, esim. korkea-asteen teknologiset oppilaitokset (higher vocational technology institutions), oppilaitokset jotka tarjoavat viisi vuotta kestäviä ammatillisen korkea-asteen opintoja ja yliopistot

6 Kiina: ammatillinen opettajankoulutus Määritelty laissa mm. vaatimukset eri opettajille, testit pätevyyden saamiseksi, opettajan pätevyyden vahvistaminen ja opettajan oikeudelliset velvollisuudet Opettajan pätevyydet ammatillisessa koulutuksessa: Ammatillinen opettaja perusasteella (junior middle schools, general aca- demic/specialised courses in primary vocational schools): valmistunut 2-3 vuotta kestävästä lukiotasoisesta koulutuksesta (specialized higher normal school or other colleges) Ammatillinen opettaja toisella asteella (senior middle schools, general aca- demic/specialised courses in senior vocational schools, technical schools, vocational high schools): valmistunut normaalikoulusta, yliopistosta tai nelivuotisesta korkeakoulusta (normal college, other universities of 4-year college) Ammatillinen opettaja aikuiskoulutuksessa: valmistunut toisen asteen oppilaitoksesta (graduate from institutions of higher learning or secondary schools) Opettajankoulutusta järjestetään oppilaitoksissa, joissa opettajat työskentelevät. Ammatillisia opettajia vaaditaan viettämään aikaa työelämässä.

7 Malesia Malesian koulutusjärjestelmä (UNESCO 2010/2011, 7.)

8 Malesia: ammatillinen koulutus Alemman toisen asteen (lower secondary) koulutuksen jälkeen (vrt. Suomen yläkoulu) oppilaat voivat kansallisen testin läpäistyään hakea ammatilliseen, yleissivistävään tai tekniseen ylempään toisen asteen koulutukseen Ammatillinen ylemmän toisen asteen koulutus (EQF taso 4) on lähinnä pohja jatkokoulutukselle eikä niinkään valmista työelämään Kaikissa kolmessa ”linjassa” korostuu koulutuksen yleissivistävä luonne Myös yleissivistävällä ja teknisellä linjalla pitää valita vähintään yksi oppiaine ammatillisen koulutuksen puolelta Yrityksiä otetaan vahvemmin mukaan, kehitetään työssäoppimista Korkea-asteella voi opiskella joko opistoissa, ammattikorkeakouluissa tai yliopistoissa: opistoissa ja ammattikorkeakouluissa opinnot kestävät 1-2 vuotta ja näissä koulutetaan myös opettajat (EQF tasolla 5)

9 Malesia: ammatillinen opettajankoulutus Selkeää opettajankoulutusta ei ole Tavoitteena on että kaikilla opettajilla olisi vähintään kandidaatin tutkinto Pyrkimyksenä on kehittää opettajankoulutusta

10 Saudi-Arabia Saudi-Arabian teknisen ja ammatillisen koulutuksen muodolliset, ei-muodolliset [non-formal] ja epämuodolliset [informal] koulutusjärjestelmät on kuvattu yllä olevassa kuviossa Teknisen ja ammatillisen koulutuksen kaavio (Technical and Vocational Training Corporation, Saudi- Arabia, 2011)

11 Saudi-Arabia: ammatillinen koulutus EQF vertailua ei ole saatavilla, selvityksessä on Saudi-Arabian tutkintokehikko Tekninen and ammatillinen koulutus on kolmevuotinen toisen asteen koulutus Opetussuunnitelmissa konsultoidaan yrityksiä ja suunnitelmia muokataan yritysten tarpeen mukaan Kansallinen yhteiskoulutusjärjestelmä (National System for Joint Training) ns. oppisopimusjärjestelmä, jossa 25% teoriaa ja 75% käytäntöä – kesto vaihtelee muutamasta kuukaudesta kahteen vuoteen Saudi-Arabiassa voi jatkaa ammatillisella tutkinnolla korkea-asteelle Ammatillinen koulutus sukupuolen mukaan jakautunutta, esim. naisopettajat koulutetaan ensiksi toisen asteen opettajankoulutuksena jota pitää täydentää opinnoilla opistoissa ja yliopistoissa

12 Saudi-Arabia: ammatillinen opettajankoulutus Kaikille koulutustasoilla opettajan pätevyysvaatimuksena on kandidaatin tutkinto Toisella asteella tutkinto voi olla miltä alalta tahansa, mutta siihen tulee sisältyä joitain kursseja opetukseen liittyen.

13 Vietnam Vietnamin koulutusjärjestelmä (Cimo 2008)

14 Vietnam Yleistä: Koulutuksen laatu ja tehokkuus on huono eikä vastaa työelämän tarpeita, moni jättää koulutuksen kesken Alueelliset erot koulutuksen laadussa ja koulutukseen osallistumisessa ovat suuret Koulutukseen liittyy epärehellisyyttä (esim. tutkintojen ja arvosanojen myyntiä) Ammatillisen koulutuksen erityishaasteita: – Ammatillista koulutusta ei arvosteta, se mielletään ”toiseksi vaihtoehdoksi”. – Sekava ja tehoton hallinto Monia isoja tavoitteita: lisätä koulutuksen vastaavuutta työelämän tarpeisiin, lisätä koulutukseen osallistumista, kehittää opettajien osaamista ym. Ammatillisen koulutuksen erityistavoitteena on kehittää koulutuksen ja työelämän yhteyttä, mm. harjoittelua ja yritysyhteistyötä.

15 Vietnam: ammatillinen koulutus Kaksitoistavuotiaana on mahdollista hakeutua ammatilliseen koulutukseen (primary education luokat 1-5 jälkeen) tai sitten yleissivistävän koulutuksen jälkeen Ammatillista koulutusta tarjotaan kolmella eri tasolla: Primary Secondary (EQF taso 2/3) College Selvityksestä löytyy kaavio josta voi löytää eri polut ammatilliseen koulutukseen. Ammatillista koulutusta tarjoavat ammatilliset korkeakoulut, ammatilliset oppilaitokset ja ammatilliset harjoittelukeskukset (vocational training-related centres)

16 Vietnam: ammatillinen opettajankoulutus 60% Vietnamin ammatillisista opettajista on vähintään alempi korkeakoulututkinto 13% on opistotasoinen koulutus 26% on joko toisen asteen koulutus tai muu koulutus Opettajille tarjotaan kuusi kuukautta kestävä kurssi (teaching certification course) joka suoritetaan korkeakoulututkinnon päälle Palkkataso on alhainen – osaajat eivät halua opettajiksi Tyypillistä että esim. teknisten alojen opettajilla ei ole yhtään alan työkokemusta Teollisuuden osallistuminen teknisten alojen ammatilliseen koulutukseen on vähäistä Vietnamissa tiedostetaan opettajien pätevyyteen liittyvät ongelmat – yliopistot ja opettajankoulutuslaitokset järjestävät puoli vuotta kestäviä kursseja niille jotka haluavat opettajiksi Viisi moduulia: Ammatillisen koulutuksen psykologia Pedagogiset taidot Opetusohjelmien johtaminen Opetustaidot Ainekohtaiset opetusmetodit

17 Lisätietoja Maaret Viskari Manager, Global Education Hämeen ammattikorkeakoulu Ammatillinen opettajakorkeakoulu Puh. +358 3 646 4277 maaret.viskari@hamk.fi


Lataa ppt "Kazakstan Kazakstanin koulutusjärjestelmä. UNESCO, 2010/11, 6.)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google