Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti."— Esityksen transkriptio:

1 GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti

2 GISEL 2 VIDEO c:\dokumentit\video\astel\kokeilu1_kokeellinen.rm kohta 13:30 – 16:30 Kirjatkaa luokan tapahtumia luetelmaviivoin

3 GISEL 3 SEX - GENDER Sisällöllinen erottelu: –ominaisuudet, jotka kuuluvat gender-luokkaan (mentaaliset piirteet, käyttäytymispiirteet –Ominaisuudet, jotka kuuluvat sex-luokkaan (geneettiset, hormonaaliset, elimelliset piirteet) Muodollinen erottelu: –Ainoastaan kriteerit luokkiin kuulumiselle –Gender: mikä tahansa sukupuolipiirre, joka määräytyy yhteiskunnasta tai kulttuurista käsin –Sex: viittaa sukupuoliominaisuuksiin, joiden määräytymistä kuvaavat yksilöbiologiset säännönmukaisuudet –Luokkien sisältö jää empiirisen tutkimuksen ratkaistavaksi

4 GISEL 4 SEX – GENDER 2 Biologinen determinismi Radikaali sosiaalinen konstruktivismi sex – gender erotteluun nojautuessa joudutaan ottamaan kantaa ongelmalliseen mieli – ruumis erotteluun Alunperin gender määriteltiin mentaaliseksi Osoittautui alkuperältään sosiaaliseksi Sosiaalinen alkuperä on vakiintunut määritelmä

5 GISEL 5 SEX – GENDER 3 Feministibiologit hylänneet kausaaliketjun geneettiset, hormonaaliset, elimelliset, käyttäytymistä koskevat erot Tutkimukset osoittavat vain korrelaation, ei syy – seuraussuhdetta Vaihtoehto: lapsen ympäristö määräytyy syntymästä alkaen, riippuen, kumpaan luokkaan lapsen ajatellaan kuuluvan. Kyse ei ole vanhempien tietoisista valinnoista vaan lähes huomaamattomista eroista tavoissa, joilla lapsia käsitellään, vuorovaikutuksessa

6 GISEL 6 Gender-sensitiivisyys, näkökulmia tasa-arvoon Sukupuolen kieltävä, yksilöllinen näkökulma, epätasa- arvon selittää raha, valta, yms. Stereotypinen näkökulma, erilaisuus hyväksytään liioiteltuna, naiset heikompi erityisryhmä Sukupuolineutraali näkemys, tasa-arvo ymmärretään samanlaisuutena (miehisyytenä) ei hyväksytä erilaisuutta “pohjoismainen malli” Sukupuoliherkkä näkemys, erilaisuus hyväksytään, tasa-arvoa edistetään aktiivisesti, erilaisesta kokemusmaailmasta kumpuavia ideoita arvostetaan yhtälailla

7 GISEL 7 Millaisia kokemuksia Kyselyssä kysytty oppilailta: Mitä olen tehnyt koulun ulkopuolella Usein, Harvoin, En koskaan Pojilla kokemuksia mekaanisista laitteista ja elektroniikasta (lamput, paristot), aseista Tytöillä kokemuksia kotitaloudesta, eläimistä Saman verran kokemuksia asteikkojen lukemisesta ja mittalaitteiden käytöstä (vaaka, lämpömittari, …), kodin elektroniikasta, retkeilystä

8 GISEL 8 Näkökulmia sukupuolen huomioonottamiseen Opettajan käyttäytyminen luokassa Oppilaan käyttäytyminen luokassa Oppilaiden tuotokset Oppilaan asenteet ja uskomukset Opettajan asenteet ja uskomukset (koulutustausta) Aikaisemmat kokemukset sosiokulttuurisessa kasvatuskontekstissa.

9 GISEL 9 Miksi oppilaat vastustavat sukupuolisensitiivistä opetusta Mitä enemmän kiinnitetään huomiota sukupuolikysymykseen, sitä vähemmän opiskellaan luonnontieteitä Sukupuolen huomioon ottaminen liian päälleliimattua  hienovaraisuus Käyttäytymismallit eivät tue oppilaan minäkuvaa (tytöt haluavat käyttäytyä naisellisesti, ja pojat miehisesti) Opettajan asennoitumisen vaikutus (esimerkki ruotsalaisesta tutkimuksesta)

10 GISEL 10 Videossa Pojat kiipeilevät pöydillä (mustat paidat) Tytöt askartelevat lattialla Pojat pitävät kovaa ääntä Tytöt ovat hiljaa MUTTA On myös lattialla olevia poikia (vaaleat paidat) On myös kovaääninen tyttö

11 GISEL 11 Onko koskaan näin

12 GISEL 12 Kiitos


Lataa ppt "GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google