Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen."— Esityksen transkriptio:

1 Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta Opintori 15.05.2014

2 Johdanto Opetusharjoittelun koostumus: Osa 15 opintopisteen lääketieteellisen biokemian ja molekyylibiologian kurssista (n. 2/15) – Demonstraatioesityksen ideointi ja toteutus kurssiin kuuluvissa laboratorioharjoituksissa – 12 tuntia luennointia aiheista biologiset oksidaatiot (4h), vitamiinit (6h) ja mineraalit (2h) – Biokemian paneelikeskusteluiden vetäminen (2 x 3h)

3 Laboratoriokurssin opiskelijoiden motivoiminen demonstraatioluennolla Viikon kurssi perus biokemian ja molekyylibiologian perustutkimusmenetelmistä – Mm. Plasmidi DNA:n restriktio, ligaatio, bakteerisolujen tranformaatio, DNAn eristys, agaroosigeelielektroforeesi, DNA:n monistus polymeraasiketjureaktiolla (PCR)…

4 Käytännön laboratoriotyön motivoiminen demonstraatioluennolla – Tavoite Motivoida opiskelijoita esittelemällä miten biokemian ja molekyylibiologian menetelmiä voidaan soveltaa: – Rintasyövän diagnostiikassa – Rintasyövän tutkimuksessa – Tutkimuksesta poikivien uusien molekyylibiologisten hoitokeinojen kehityksessä

5 Käytännön laboratoriotyön motivoiminen demonstraatioluennolla – Toteutus N. 45 minuutin esitys aiheesta laboratoriopäivän aikana Loppuun kertaava tehtävä – opiskelijat prosessoivat oppimaansa oikean rintasyöpäpotilaan diagnoosin ja hoidon pohjalta http://www.cancer.gov

6 Palaute + _

7 Biokemian massaluennon rytmittäminen parikeskusteluilla ja pohdintatehtävillä Parikeskustelut/pohdintatehtävät – Esimerkiksi: Mitä seurauksia on foolihapon puutoksesta? kun on ensin käyty läpi foolihapon tehtäviä aineenvaihdunnassa Tavoite – pohdinta-aika opiskelijoille, interaktiivisuuden lisääminen, luennoijan puheen keskeytys (lepoa myös luennoijalle)

8 Luento-opetuksen tukeminen opiskelijaa aktivoivalla paneelikeskustelulla - Tavoite Kurssin luennoilla opiskellaan aineenvaihdunnan biokemiallisia reaktioreittejä, niiden vuorovaikutuksia ja merkitystä Paneelikeskustelun tarkoitus: – Tukea luennoilla opetetun asiasisällön sisäistämistä opiskelijoita aktivoivalla menetelmällä ja linkittämällä teoreettinen sisältö populaareihin aiheisiin (kuten karppaaminen, aikuistyypin diabetes etc.)

9 Luento-opetuksen tukeminen opiskelijaa aktivoivalla paneelikeskustelulla - Toteutus Opiskelijat jaetaan pienryhmiin (6 henkilöä) – Jokaiselle ryhmälle annetaan aiheet ja 3 syventävää ala- aihetta joista ryhmä valmistelee johdantoesityksen (kestoltaan n. 15 min) – Esityksen jälkeen ryhmä toimii panelisteina keskustelutilaisuudessa (kestoltaan n. 20 min), jossa loput ryhmät esittävät kysymyksiä panelisteille (etukäteen mietittyjä) – Yhdessä paneelikeskustelutilaisuudessa on aina kerrallaan 30 opiskelijaa (eli 5 ryhmää) – Keskustelu pääosassa! Havainto: ryhmädynamiikka vaikuttaa huomattavasti keskustelun sujumiseen!!

10 Kommentteja? Miten aktivoida suuressa luentosalissa oppilaita osallistumaan pohdinta/parikeskustelutehtävän purkuun? Paras keino opiskelijoiden aktivointiin massaluennolla?

11 Kiitokset Mikko Vuorela, FT (Mentori) Joni Mäki, FT (Oppiaineen opetusvastaava) Merja Maikkola Hubi-ryhmä (YPE vertaisryhmä) Koko YPE kurssi


Lataa ppt "Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google