Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OpinTori 10.5.2012 Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OpinTori 10.5.2012 Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti."— Esityksen transkriptio:

1 OpinTori 10.5.2012 Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti

2  Opetus perustuu tutkimukseen  Kaikki yliopisto-opettajat ovat tutkijoita ja kaikki tutkijat myös osallistuvat opetukseen ja ohjaukseen.  Näkyykö tutkimus opetuksessa?

3  1) uudistaa tapaa opettaa kielioppia  2) haastaa opiskelija tutkijan asemaan:  Vertailemaan erilaisia kielenrakenteita ja niiden kuvaustapoja  Hakemaan itse annetusta materiaalista tiettyjä kielenilmiöitä  Lukemaan tieteellisiä artikkeleita  Pohtimaan tutkijan etiikkaa  Innostuttaa opiskelija tutkimaan

4  Kurssi perustui tekemääni tutkimukseen.  Sama kielenrakenne, mutta erilainen kuvaustapa = vertailevan tutkimuksen haaste  Mu (GEN) lei váttis (PREDVI) dovdát su (S).  Minun (GENS) oli vaikea tunnistaa häntä.  Opettajan ja opiskelijoiden haaste: kaikki opiskelijat eivät osanneet saamea

5  Alkutesti ja sama testi kurssin lopussa  Kurssin läpäisy harjoituksilla, ryhmätöillä ja kotitehtävillä  Jokaisen luentokerran ydinaineksen merkitseminen esim. värikoodilla.  Seuraavan luentokerran aiheeseen liittyvän materiaalin (artikkeli) jakaminen etukäteen kotona luettavaksi.  Jatkuva arviointi

6  Jotain luennon aiheeseen liittyvää:  Kun aiheena oli koloratiivikonstruktio eli ”värittynyt kielenrakenne”:  1) Aloitin virittäytymisen päivään kertomalla Rovaniemen opettajuus 2020 päivästä ja tähtitieteilijä Esko Valtaojan luennosta opettajuus 2200. Hän aloitti luentonsa ja kävellä köpötti samalla kertoen, että ei saa tuojottaa vain omiin jalkoihinsa.  2) Tein dioista koristeellisemmat kuin tavallisesti;

7  VÄLIPALAT  Tukimuksen tekemiseen liittyviä tehtäviä, esim.  Posterin teko pareittain  Tietyn kielenrakenteen haku autenttisesta materiaalista. Materiaalia oli sekä saameksi että suomeksi  Tieteelliset artikkelit

8  Tutkimuksen teon etiikkaan aasinsilta:  Kertasimme toiseksi viimeisellä luentokerralla koko kurssin keskeisempiä teemoja satutehtävän avulla.  Olin laatinut saamelaisen kansallissadun perusteella infinitiivitehtävän.  Affektinen infinitiivirakenne kerrattiin De Bonon ajatushatut -tehtävän avulla.

9  SAIN PALJON PALAUTETTA  - hyvät luentomateriaalit, powerpoint + muu materiaali, selkeytti vaikeita asioita  - kiva kun oli paljon autenttista materiaalia  - välipalat olivat mukavia hengähdystaukoja, ihania piristeitä luennon lomassa  - kurssin intensiivinen tahti (2 x viikossa) palveli hyvin oppimista  - kaksikieliset lause-esimerkit selvensivät hyvin vertailevaa näkökulmaa kielten välillä

10  Ei voi kuin kehua: todella selkeät luentomateriaalit. Jotkut artikkelit olivat hankalia, mutta pp-matskut avasivat niitä.  Pääasioiden korostusväritys helpotti ydinasioiden hahmottamista.  -Kiva kun sai usein seuraavan luennon materiaalia etukäteen luettavaksi.

11  -Palautteen kirjoittaminen joka tunti oli tosi hyvä juttu!  -Olet ennakkoluuloton opettaja, kun kokeilet aina uusia metodeja, etkä ole kangistunut kaavoihin.  -Kurssin oli ihmeen tarkkaan ja hyvin suunniteltu. Tiedä sitten, johtuiko opettajan innokkuudesta vai siitä, että luentoja oli seuraamassa muut opettajat.

12 Kiitos! Giitu!


Lataa ppt "OpinTori 10.5.2012 Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google