Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HOK työryhmä 19.4.2012. Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HOK työryhmä 19.4.2012. Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon."— Esityksen transkriptio:

1 HOK työryhmä 19.4.2012

2 Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen toteuttamisessa  KIIHDYTETTY CASE - sote-opiskelijan polku  TUETTU CASE - opintoihin palaaminen keskeyttämisen jälkeen? - tuen tarpeessa olevat opiskelijat 2+1-mallissa - tutkintoalaan tutustumiset/koulutuskokeilut yli tulosaluerajojen

3 AMMATTITAITOA TÄYDENTÄVÄT OPINNOT  Yhteiset opinnot, jotka eivät ole tutkinnon perusteiden mukaisesti pakollisia näyttötutkinnossa, mutta jotka tulee ottaa soveltuvin osin huomioon koulutuksen suunnitelmassa ja opetuksen järjestämisessä  Koulutuksen suunnitelmiin sisältyy tarpeen mukaan vaihteleva määrä ammattitaitoa täydentäviä opintoja henkilökohtaistamisen perusteella, korkeintaan 8 ov. Pirkanmaan aikuisopistossa on tarjolla yhteisesti kaikille opiskelijoille lukukausittain suunniteltu opetustarjonta.

4 Kevään 2012 yhteinen opetustarjonta : Suomi toisena kielenä –opintokokonaisuus, 1,5 ov – maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden oppimista tukemaan  Suomen kielen lähtötasokartoitus Kartoitus sopii parhaiten keskitason osaamisen mittaamiseen. Kartoitusosat ovat kuullun ymmärtäminen, kielioppiosa, luetun ymmärtäminen ja kirjoitustehtävä. Sanakirjaa ei voi käyttää.  Opettaja suunnittelee kartoituksen tulosten perusteella kevään 2012 kielioppikokonaisuudet sekä kirjoittamisen ja vuorovaikutuksen eli puhumisen harjoitteiden lähiopetukset.  Kielioppikokonaisuus 1  Kielioppikokonaisuus 2  Kielioppikokonaisuus 3  Kirjoittaminen, Tunneilla opitaan kirjoittamaan eri tekstejä. Kotitehtäväksi tulee kirjoittaa teksti koneella ja lähettää se opettajalle.  Vuorovaikutus, Tunneilla harjoitellaan muun muassa suomen kielen puhumista.

5 Matematiikan perusteet 1, 0,5 ov Peruslaskutoimitukset kokonais-, murto- ja desimaaliluvuilla Peruslaskut prosenteilla Perusyhtälöt. Tietotekniikka 1 ov Internet ja sähköposti Sähköposti ja selaimen peruskäyttö Tiedonhaku ja nettilähteiden käyttö Tekstinkäsittely Tekstinkäsittelyn perustoiminnot Asiakirja-asettelut Taulukot, luettelot ja kuvat tekstissä Pitkät asiakirjat, tulostaminen ja julkaiseminen

6 Case  Aikuisopiston horeca-opiskelijan hekosu keskustelussa on tullut esiin tarve englannin kieliopinnoille, preppaus aikaisempiin.  Ohjaava opettaja ottanut yhteyttä aikuispuolen koordinoivaan opinto-ohjaajaan. Opo tapaa opiskelijan ja selvittelee opiskelijan koulutustarpeen ja edellytykset/mahdollisuudet osallistua opetukseen.  Aikuispuolen koulutustarjottimella koulutustarpeeseen liittyvää opetusta ei ole, voisiko turvautua Paon kieltenopetustarjontaan?  Myös muut aineet

7 Opiskelijan HEKOSU Näyttötutkintojärjestelmässä ei atto-aineita, tarvetta kuitenkin ajoittain  hekosu välineenä + kartoitukset (luki-, matematiikka-, tietotekniikka-, kieli-) Osaamisvajeen ja tarpeen selvittäminen, opiskelija/ohjaava opettaja  YHTEYS OPINTO- OHJAAJA Tarpeen tarkennus, mahdollisuudet, edellytykset opintojen suorittamiseen Ammattitaitoa täydentävät opinnot OMA TARJOTIN (PAIKO) Ensisijainen vaihtoehto Koulutukseen suunnitelmiin sisältyy vaihteleva määrä ammattitaitoa täydentäviä opintoja henkilökohtaistamisen perusteella Aikuisopistossa lukukausittain suunniteltu opetustarjonta Vuosittain päivitettävä, sisällöt, kokonaisuudet Moodle, Areena, tiedote Atto aineet VAIHTOEHTOINEN TARJOTIN (PAO) Toinen vaihtoehto Selvitettävät asiat: Sopimukset Hinta, resurssien jako pt:jen kohdalla ei ongelma kun pienimäärä opintoja koskee vain muutamia (tästä liikkeelle..) Tarvittavat luvat, keneltä? Kuinka usein toteutetaan, esim. puolivuosittaiset kiintiöt?, sopimukset tästä Koordinoivat opinto-ohjaajat yhdyshenkilöinä VALITTU KOULUTUSPAKETTI Suoritukset Tieto ohjaavalle opettajalle TOTEUTTAMINEN -Kerätään mahdolliset opiskelijat tietyin ajanjaksoin, esim. 2 x vuodessa -henkilöstövaraukset - yhdyshenkilöinä koordinoivat opinto-ohjaajat Koulutuksen suunnitelmiin sisältyy vaihteleva määrä ammattitaitoa täydentäviä opintoja henkilökohtaistamisen perusteella. Pirkanmaan aikuisopistossa on tarjolla yhteisesti kaikille opiskelijoille lukukausittain suunniteltu opetustarjonta. OPS-PUU


Lataa ppt "HOK työryhmä 19.4.2012. Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google