Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAri-Pekka Virtanen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto 12.10.2011
2
-Samat periaatteet kuin yleisopetuksen opiskelijoiden arvioinnissa -Kriteeriperustaista: oppimista ja osaamista verrataan aina ammattitaitovaatimuksiin ja atto- aineissa tavoitteisiin -Opiskelijalla on oikeus oppia ennen kuin osaamista arvioidaan ja osoittaa osaamisensa hänelle sopivalla tavalla -Kaikkien arvointiin osallistuvien tulee ymmärtää kriteerit samalla tavalla Perusteet
3
-Näytöt ovat usein loistava mahdollisuus erityisopiskelijalle näyttää osaamistaan -Koulutuksen järjestäjä huolehtii siitä, että opiskelija saa riittävästi tukea ja ohjausta näyttöjen suorittamiseen -Opiskelijalle annetaan tukea ja ohjausta ennen näyttöä, näytön aikana ja ohjaavana palautteena näytön jälkeen -Opiskelijaa harjoitetaan itsearviointiin koko koulutuksen ajan Näytöt
4
-Opiskelijoille selvitetään, mitä on oppimisen ja osaamisen arviointi -Tarvittaessa myös huoltajille selvitetään kyseiset asiat -Oppimisen arviointia suullisesti tehtäessä tulee tarkistaa, että opiskelija on ymmärtänyt palautteen esim. pyydetään häntä kertomaan saamansa palaute omin sanoin Arvioinnin erot
5
-Jos opiskelija ei jossain tutkinnon osassa saavuta T1- tasoa, voidaan opetus mukauttaa -Mukautuksesta on tehtävä merkintä todistukseen - Opiskelija saa tutkintotodistuksen, vaikka tutkinnon osia olisikin mukautettu Mukauttaminen ja todistus
6
-Mukautetuista ammattitaitovaatimuksista tai tavoitteista tehdään alaviitemerkintä sekä päättötodistukseen että näyttötodistukseen -Arviointi tehdään suhteutettuna mukautettuihin arviointikriteereihin, jotka koulutuksen järjestäjä laatii -Näytöt voidaan arvioida myös sanallisesti: kuvataan lyhyesti se, mitä opiskelija osaa, ei sitä, mitä hän ei osaa Todistus
7
-Mukautetut tutkinnon osat merkitään M-viitteellä -Opiskelijalle ja huoltajalle kerrotaan mukautuksia tehtäessä, että mukautukset voivat vaikuttaa jatko- opintoihin pääsyyn ja niissä menestymiseen -Jos osaaminen jää olennaisilta osin puutteelliseksi, annetaan todistus suoritetuista opinnoista -Sen lisäksi annetaan opiskelijalle selvitys siitä, mitä hän parhaiten osaa Todistus
8
-Opiskelija voidaan vapauttaa sellaisten tutkinnonosien opiskelusta, joiden katsotaan olevan hänelle kohtuuttoman haasteellisia -Vapautusten merkitystä tulee harkita tapauskohtaisesti -Vapautusten tilalle järjestetään opiskelijan ammatillista kasvua tukevia opintoja Vapautus
9
Kiitos mielenkiinnosta ja motivaatiota onnistuneeseen erityisopetustyöhön!
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.