Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKristiina Uotila Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous 26.9.2013 / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia
2
Viestintä YAMK-opinnoissa Kysely AMK:jen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivillä 2010 Seinäjoella Miten viestinnän opettaja mukana YAMK:ssa?18 AMK, 41 vastaajaa Ei mitenkään9 Ohjaa opinnäytetöitä kuten alemmassakin7 Lukee kypsyysnäytteet6 Muutama tunti luentoa opinnäytetöihin liittyen4 Ohjaa opinnäytetöitä ongelmatapauksissa3 Osallistuu seminaareihin3 Ei vastannut9 Yksittäisiä mainintoja kirjoittamisen tukipäivästä, yksilöohjauksesta palaverissa tai sähköpostilla, ohjauskeskustelusta, mentoroinnista. Joillain ammattikorkeakouluilla (esim. Lahdessa) on myös opintojaksoja.
3
Viestintä YAMK-opinnoissa Kysely Suvi-työryhmän aktiivijäsenille 2/2013 Vastauksia saatiin 8/10 Miten viestintää YAMK-opinnoissa?Monessako amk:ssa? Ei mitään1 Opinnäytetöiden ohjaus (yksilöohjaus, ryhmäohjaus, työpajaohjaus, klinikkaohjaus) 6 Kypsyysnäytteen/mediatiedotteen kieliasu2 Muutama tunti kirjoittamiseen liittyvää opetusta, tietoiskuja, tutkimusviestintää 6 Kirjoittamiseen liittyvää opetusta, tuottaa opintopisteitä 1 Itsenäisiä opintojaksoja, pakollisia2 (+1?) Itsenäisiä opintojaksoja, vapaaehtoisia1 Integroituja opintopisteitä (muu kuin kirj.)1
4
Osku-hankkeessa 2012 – 2013 ideoitua Opiskelijoiden viestintätaitoja tulisi kehittää erityisesti seuraavista näkökulmista: 1) Hankeviestintä Opiskelija ymmärtää viestinnän tarpeet hankkeissa ja osaa valita ja toteuttaa, mitä, miksi, milloin, kenelle ja miten on hyvä viestiä ja mitä siitä seuraa. 2) Verkostoviestintä Opiskelija osaa luoda, ylläpitää ja kehittää verkostoja ja hyödyntää niitä asiantuntemuksensa jakamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija osaa johtaa verkostoja. Erityisesti tietoverkkoja tulee hyödyntää. Viestinnän näkökulmasta kyse on kielitietoisuudesta ja aidosta vuorovaikutuksesta. 3) Tutkimusviestintä Opiskelija osaa kielentää ja käsitteellistää tutkimusongelmansa. Opiskelija osaa rakentaa tietoa yhdessä toisten kanssa esim. wiki- alustalla. Opiskelija osaa viestiä asiantuntemuksestaan erilaisille yleisöille. Toteutustapa: Sisältyy kehittämishankkeeseen. Suomen kielen ja viestinnän opettajan tietoiskut, ohjaus ja palaute. Opinnäytetyöllä voisi olla ohjausryhmä, johon kuuluisivat esim. työpaikan ohjaaja, korkeakoulun ohjaaja ja suomen kielen ja viestinnän opettaja.
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.