Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tpk- hankkeen työseminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tpk- hankkeen työseminaari"— Esityksen transkriptio:

1 Tpk- hankkeen työseminaari
Vaihmalan Hovi, Lempäälä

2 …oli toimintaa greenillä sekä Vaihmalan kammareissa
Mukana Kolmas Persoona: Tanja Verho ja Anna Kulonen

3 Työseminaarin kooste Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus?
TaY tutkimushankkeet Työpaikkakouluttajan ammatillinen kasvu (luonnos) (TaY:n malli opiskelijan ammatillisesta kasvusta on tulostetuissa kokousmateriaaleissa) Asiakaskuunteluiden purkaminen kuunteluiden muistiinpanot toimitettu sähköpostilla kooste purusta valmistuu 5.6 jälkeen Vaihmalan Hovin työpaikkakouluttajien kuuleminen Työpaikkakouluttajan evoluutio – kehikko tpk:n ja työyhteisön kehittymiselle Jaon suunnitelma verkostotyön käynnistämiselle k Tpk- koulutuksen hyvien käytäntöjen keräämistä Nuorisohankkeiden kuulumisia Osahankkeiden työsuunnitelmat – ohjeita

4 Missio: Yhtenäinen ohjausnäkemys (nuorten) oppisopimuskoulutukseen
Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Mikä on ohjaamisen rooli tpk:n toiminnassa ? Työyhteisön rooli kouluttamisessa Löydämmekö yhteisiä, alasta riippumattomia periaatteita työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen? Miksi yhteisiä periaatteita tarvitaan?

5 Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Ammatti-identiteetin kehittyminen
Nuorten koulutuksen erityispiirteet Ohjaus- osaaminen/ käytännöt Kasvatus- tiede Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Ammatti-identiteetin kehittyminen Ohjauksen asema / rooli Työpaikka oppimisympä-ristönä Työyhteisön sitoutuminen Teoria Käytäntö Opson ohjausnäkemys YHTEINEN OSA työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Organisaatio- tieteet Työelämän realiteetit, käytännöt Sovellukset ala-yrityskohtaiset

6 Next Move (NeMo) tutkimushanke TaY: Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset ( ) Tampereen kaupunki

7 Tpk:n ammatillinen kasvu (luonnos)
AMMATILLISEN KASVUN TUKEMINEN Itsesäätelytaidot, kontrolli Motivaatio, ulkoinen, sisäinen Sitoutuminen , oma kypsyys TUNNIS-TAMINEN VAHVISTA-MINEN TAIDOT Opettaja OHJAAMINEN Valmentaja KYVYT Läheisyys Etäisyys Noviisi Ekspertti TUNNIS-TAMINEN Koulutus/Harjoittelu YRITYKSEN PROSESSIT Yrityksen tarpeet TUNNIS-TAMINEN Tpk:n käsitys kokonaisuudesta Työelämätaidot Työyhteisötaidot Mm. perehdytys Työkalupakki

8 Mitä tämä merkitsee nuorten oppisopimuksessa ?
Työpaikkakouluttajan rooli nuoren ammatillisen kasvun tukijana korostuu Kaksi prosessia: opiskelijan ja työpaikkakouluttajan ammatillinen kasvu Työpaikkojen sitouttaminen: tpk-palvelujen yhteys yrityksen prosesseihin

9 Huomioitavaa ? Nuorten työpaikkakouluttajlla on kasvatusvastuu
Jos ohjaaminen palastellaan pienemmiksi elementeiksi > prosessimaisuus, nyt tiedon kaato vain opson alussa > mitä kaikkea muuta tpk:n rooliin sisältyy Työpaikkakouluttaja tarvitsee tunnistamisen taitoa Työpaikkakouluttajan oman ammattiosaamisen tunnustaminen > motivaatio > merkitys Tpk- koulutusten sisällöt tukemaan tpk:n omaa ammatillista kasvua Tpk- koulutuspalvelut yritysten rakenteiden mukaisiksi, ei erillisiksi toiminnoiksi

10 Mitä päivitetään / uudistetaan
Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? * Ohjausnäkemys Palveluiden laatu ja kriteerit *Tavoitekuva ja palveluiden kriittiset pisteet Konkreettiset palvelutuotteet * Monimuotoiset koulutusratkaisut

11 Vaihmalan Hovin työpaikkakouluttajien kuuleminen
Muistiinpanot löydät täältä ja liitteestä. Muiden kuunteluiden muistiinpanot 1. I Stadin kuuntelu 2. II Stadin kuuntelu 3. Espoon kuuntelu 4. I Tredun kuuntelu 5. II Tredun kuuntelu 6. Tredun ja Jyväskylän yhteiskooste

12 Kehikko työpaikkakouluttajan ja työyhteisön kehittymiselle Työnimi: työpaikkakouluttajan evoluutio
Käynnistys Jyväskylässä, koko tpk- verkosto mukana Ennakkotehtävä tulossa, palautus mennessä Kerätään olemassa olevat palvelut, välineet, mihin kohdistuvat? Toiveet, mitä puuttuu? Otetaan mukaan työnantajia ja sidosryhmäedustaja (Jkylä kutsuu) Jokainen toimija hakee myös itse asiakkaistaan hyviä kontakteja jatkoa varten

13 Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen suunnittelu
Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Oppipoika: Startti, TOS- ja arviointipaja netissä tai kasvokkain Kisälli: Työpaikka-kouluttajakoulutus (OPH 3 ov) Mestari: Näyttötutkin-tomestari Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen suunnittelu Työpaikka-ohjaajan valinta Väliarviointi Väliarviointi Loppuarviointi TOS-paja Arviointi paja Alkupala-verit Video-ohjeet ja materiaalit Työpaikka-kouluttaja-tapaaminen Puhelin, sähköposti, chat, acp Startti-perehdytys Työpaikka-käynti Puhelin, sähköposti, chat, acp Työpaikka-kouluttaja-tapaaminen ARJEN ohjaus ja tuki Työpaikka-käynti Puhelin, sähköposti chat, acp Oppisopimuksen päättäminen Koulutuksen toteutus Edellytysten varmistaminen Suunnittelu ja sopi- muksen solmiminen

14 Tehtävä: hyvät käytännöt työpaikkakouluttajien koulutuksessa
Kaksi hyvää käytäntöä. Miksi ovat toimivia? Kaksi kehitettävää käytäntöä ? Pohjataan seminaaripäivien keskusteluun ja asiakkaiden tarpeisiin / asiakaskuunteluihin. Kts. Seuraavista dioista vastaukset

15 Hyviä käytäntöjä purkua
Esimerkki Keudan toteutuksesta Toiminnallisuus, konstruktivistinen ote, tiedon rakentaminen 2 pv toteutus, lämmittelyä keskustelun aikaan saamiseksi, asiakkailla on tarve puhua, kutsutaan keskusteluun, osallistujien omia esimerkkejä Lehtileikekollaasi: Millainen on hyvä ohjaaja? Tuotokset arvioidaan ristiin. Haastavia ohjaustilanteita esiin. Ei painettua materiaalia. Teemat: Ohjaus- suunnittelu-arviointi, väljä toteutus, ryhmä ratkaisee toteutuksen Tunnukset moodleen, jossa materiaalit Osallistujat harjoittelevat arviointia, tuetaan keskustelua ja luottamuksen syntymistä, osaamisen esiin kaivaminen Lisätietoja Keuda/ Päivi Ranto ja Jorma Käyhkö

16 Hyviä käytäntöjä jatkuu
Verkkokursseja on jo olemassa Peruspakettiin lisämoduleita jo olemassa (nuorten ohjaaminen), kansio Tuijalla Lisätukea työpaikoille järjestetty : opsin, ohjaamisen ja tutkinnon suorittamisen välillä, henkilökohtaiset käynnit Vertaistapaamiset, yrityskohtaisia, yhteinen teema, ihmetellään ääneen yhdessä Koko opso-henkilöstö vetää vuorotellen tpk-koulutuksia Opiskelija ja tpk osallistuvat yhdessä starttivalmennukseen ”seurantakäynti” 4 kk opson alkamisen jälkeen, opastetaan myös arviointiin, Salpauksen opson nettisivut, laaja tietopaketti, päivitys hoidettu Motivaatiotaso, opiskelijan ja tpkn yhteinen keskustelu Teemat käydään läpi tpk:n oman kokemuksen kautta Tpk osana työyhteisöä, kuvastaa omaa työpaikkaansa Vertaisten merkitys, voimaannuttava vaikutus (tpk-verkostot) Ratkaisukeskeinen koulutusmalli (Furman)

17 Kehitettäviä käytäntöjä
Kutsukirje koulutukseen ei houkuttele, kiitosta tulee kuitenkin toteutuksesta Tpk:iden aamubrunssit ja vertaistapaamiset koulutuksen jatkoksi Työyhteisön kehittämispalvelut Lisää prosessimaisuutta, mitä tapahtuu opson keston aikana ? Vaikuttavuuden arviointi , taustatietoa on , osallistujamääriä kerätään Lähdetään kokoamaan valtakunnallisesti yhteistä materiaalia Etäisyydet pitkät, vaikea saada osallistumaan koulutuksiin, tarvitaan monimuotoisia toteutuksia Tpk:n työn huomioiminen ja arvostaminen myös työpaikalla Metropolialueen koulutuskalenteri / tarjotinmalli valtakunnalliseksi?

18 Mitä lisätään, mitä vähennetään
Mitä lisätään, mitä vähennetään? työpaikkakouluttajat, nuorten oppisopimus Lisätään Vähennetään Työnantajan, esimiesten sitouttaminen Yhteiset, valtakunnalliset materiaalit, käytännöt Työpaikkakouluttajan työ näkyväksi, arvostetuksi Prosessimaisuutta, vuosikello tpk:lle Kuuntelua Päällekkäistä työtä koulutuksen toteuttamisessa Kieltä, jota ei ymmärretä työpaikoilla Koulumaisuutta, luennointia, sanelua Byrokratiaa Toimenpiteitä (työpaikoilla) joiden tarkoitusta ei ole avattu/ perusteltu Tehdään pareittain

19 Osahankkeet: työsuunnitelmat 1. vuodelle
Lomake: osahankkeet tpk-hankkeessa Toimenpiteiden suunnittelu loppuvuodelle 2014 Palautus ennen kesälomille lähtöä Huomioitavaa Hankkeen tavoitteiden toteutuminen Kuvaa asiakkaiden mukana olo kehitystyössä Suunnitelma projektiryhmän ryhmän säännöllisille tapaamisille (miten, kuinka usein) Niveltäminen muihin osahankkeisiin

20 Osahankkeiden vaiheistus ja vastuutahot 1. vuosi
Yhtenäisen ohjausnäkemyksen luominen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen (Tredu+ Jao) Työpaikkakouluttajan osaamisen asteittainen kehittäminen (Jao ) Arviointi 1 ja 2 Ohjausnäkemys työseminaarit touko - ja lokakuussa - pääpartnerit ja ulkokehä Arviointi 3 Tpk kehikko / koulutuspolku - pääpartnerit ja ulkokehä Monimuotoiset koulutusratkaisut, palvelukokonaisuudet työpaikoille (Metropolialue) Palveluiden ja työkalujen sisältöjen suunnittelu Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä Toimijoiden koulutus palveluiden käyttöön Palveluiden vienti työpaikoille Mobiilityökalut (Salpaus) Palvelujen vieminen työpaikoille mobiilissa muodossa Täydentämään muita työkaluja Arviointi 1 Arviointi 2

21 Mitä golfista jäi mieleen…
Lähipeli ~ asiakastyötä, maaston, asiakkaan tarpeiden lukemista, asiakaskentän hahmottamista, aina ei pääse yhdellä lyönnillä perille ! Chip ~ haastavia tilanteita, koulutuksen aikana, tavoitteena päästä takaisin väylälle, asiakkaan luo, vaikka aina asiakas ei haluakaan… Yleistä: nykyinen asetelma: me täällä – asiakkaat tuolla, tavoitteena päästä asiakkaan lähelle, kehitetään välineet yhdessä ja harjoitellaan, testataan tekniikkaa yhdessä Valitaan sopivat – parhaimmillaan jalkaudutaan asiakkaan luo, käydään läpi 9 tai 18 reikää … tai jotain siltä väliltä Ihannetulos on aina yksilöllinen !

22 Tarkkaa työtä….mallia näyttävät Ritva, Tarmo ja Anne

23 Hyvä me! Tpk- joukkueessa mukana


Lataa ppt "Tpk- hankkeen työseminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google