Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine 20.3.2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine 20.3.2012."— Esityksen transkriptio:

1 R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine 20.3.2012

2 1. Hyvä muutos kuljettaa eteenpäin Koulutusjohtaja Maarit Kuosa, Koulutuskeskus Salpaus Hyvät käytänteet ja toimintamallit • Käänteinen malli: – Yrittäjät tulevat oppilaitokseen pitämään työpajoja opiskelijoille • 2+1: Malli: – kolmas vuosi oppisopimuksella (työnantajan etu) • Työpajatoiminta Kriittiset pisteet ja kehittämiskohteet • Työyhteisön asiantuntijuudella merkitys – ei yksilön, miten tähän päästään? • Laatu ja vaikuttavuus työssäoppimisesssa: – Mitä opettaja tekee työpaikkakäynnilla? • Välittämistä opiskelijan mahdollisuuksista yksilöllisiin opintopolkuihin • Työssäoppimisen johtaminen Hyvät ideat ja uudet ajatukset • Poisoppimista ! • Yrittäjät tuntiopettajina => aitoa yrittäjän työtä oppilaitoksen työksi

3 2. Asiakaslähtöinen verkosto – toimintaa ja tuloksia yhdessä yritysten kanssa Opettajankouluttaja Satu-Maaria Aksovaara, JAMK/AOKK, Palvelupäällikkö Hannu Fyhr, SAMIedu, Koulutusvastaava Kari Laine, WinNova KOLME TAPAA SUUNNITELLA ASIAKASLÄHTÖISIÄ KOULUTUSPALVELUJA • Käyttäjiä ei kuunnella, oppilaitos suunnittelee ja toteuttaa palvelun. Suunnitellaan omista lähtökohdista tarjontaperusteisesti perustuen ennakointitietoon. Tutkinto- ja lyhytkurssitarjotin • Käyttäjiä kuunnellaan, oppilaitos suunnittelee ja toteuttaa palvelun. Suunnittelu perustuu asiakkaiden kuulemiseen. Ryhmille suunnitellut koulutukset, kurssitarjotin • Kumppaneita kuunnellaan ja palvelua suunnitellaan yhdessä. Yritystä, henkilöstöä ja kumppaneita kuunnellaan ja palvelu toteutetaan yhdessä asiakkaan ja verkostotoimijoiden kanssa. Asiakaslähtöiseen tarpeeseen tuotetut koulutuspalvelut.

4 KOULUTUSPALVELUN TUOTEKEHITYKSEN PROSESSI Lähtötilanne Tutkintotarjonta Kehitystavoite: Malli asiakaslähtöiselle koulutuspalvelulle Vaikutus: Kannattavat ja laadukkaat asiakaslähtöiset koulutuspalvelut Usean asiakasyrityksen sertikoulutus Asiakaskumppanien sertikoulutus Eri koulutusalat ja sertit Asiakaskumppanien ja uusien seutujen sertikoulutus Toimiva malli asiakasyritysten sertiosaamisen toteuttamiseksi Eri organisaatiot JOHTAMINEN !!!!! Asiakaslähtöisiä koulutuspalveluja ei voida tuotteistaa täysin valmiiksi ja monistettaviksi tuotteiksi. Asiakastoteutukset ovat osaltaan tuotekehitysprosesseja. Suunnitelmallisen ja dokumentoidun tuotekehityksen tavoitteena on synnyttää toimintamalleja ja toteuttajaverkostoja. Ne mahdollistavat tehokkaan ja taloudellisen, asiakkaan tarpeen täyttävän sekä kilpailukykyisen tuotteen toteuttamisen huomioiden markkinatilanteen. Onko oppilaitos kouluttaja vai osaamisen kehittämisen yhteistyökumppani ? TUTKINTOTARJONTA JÄLKIHOITONA!

5 • Toteutuuko palveluntuottajan asiakaslupaus ja millainen on • palveluntuottajan koulutustakuu asiakkaalle? • Mitä asiakas haluaa? • - Henkilöstön osaamista; asiantuntemusta laadukkaan liiketoiminnan takaamiseksi • Saako asiakas kaikissa vaiheissa -Saman tuotteen -Saman laadun -Saman hinnan -Saman vaikuttavuuden -JA … yhden luukun periaatteella?=> SAA, jos verkosto toimii

6 Yritysten ja organisaatioiden On opittava tuottamaan koulutuspalvelua tarvelähtöisesti …

7 OPETTAJAN OSAAMISESTA ON HUOLEHDITTAVA -oman organisaation tunteminen -neuvottelu- ja viestintätaidot -Verkottuminen ja rajoja ylittävä toiminta -Kehittämistyön hallinta -Substanssiosaaminen -Taito puhua yhteistä kieltä -Kyky dialogiin ja kyky ajatella toisen etua ESITYKSISTÄ POIMITTUNA: - Tutkinnon suorittaminen oikeasti työpaikoilla - Tehokkain ennakoinnin tuntosarvet ovat jalkautuvat opettajat = > Hiljaisen tiedon ”keräämisen malli” 3. K OMMENTTIPUHEENVUORO O PETUSNEUVOS S EPPO H YPPÖNEN, O PETUSHALLITUS


Lataa ppt "R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine 20.3.2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google