Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOnni Turunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Suorien tukien uudet tukimuodot ja yleiset ehdot Täydentävät ehdot
Versio 2 Mavin tukihakukoulutukset Tampere ja Oulu Valmistelutilanne Pia Lehmusvuori MMM/maatalousyksikkö
2
Esityksen sisältö 1) Nuorten viljelijöiden tuki 2) Viherryttämistuki 3) Aktiiviviljelijän määritelmä 4) Tukien alentamisen menettely 6) Täydentävät ehdot Valmistelutilanne
3
Säädökset Suorat tuet: Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1307/2013 Täydentävät ehdot: Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1306/2013 (ns. horisontaaliasetus) Alempiasteiset EU-säädökset valmisteilla, julkaisu kesäkuussa 2014? Valmistelutilanne
4
Nuorten viljelijöiden tuki
5
Nuorten viljelijöiden tuen tausta
EU:ssa huoli nuorten saamisesta maatalousalalle => CAP2020-uudistuksessa tavoitteena nuorten viljelijöiden tukeminen aiempaa enemmän tilan aloitusvaiheessa Tämän vuoksi v alkaen jäsenmaille pakollinen uusi nuorten viljelijöiden tuki suorien tukien järjestelmässä Valmistelutilanne
6
Nuorten viljelijöiden tuen määrä
Nuorten viljelijöiden tukeen enintään 2 % suorien tukien kansallisesta enimmäismäärästä Suomessa noin 10,5 milj.euroa/v Valmistelutilanne
7
Nuorten viljelijöiden tuen ehdot (1/2)
Tukea voi saada viljelijä joka on oikeutettu perustukeen; joka on perustanut enimmäistä kertaa tilan sen päävastuullisena yrittäjänä korkeintaan ensimmäisen perustukihakemuksen jättämistä edeltävien viiden vuoden aikana; ja joka on enintään 40-vuotias em. perustukihakemuksen jättövuonna Valmistelutilanne
8
Nuorten viljelijöiden tuen ehdot (2/2)
Tukea voidaan myöntää nuorelle viljelijälle viiden vuoden ajan Oikeushenkilön oikeudesta tukeen säädetään delegoidussa asetuksessa Valmistelutilanne
9
Nuorten viljelijöiden tuen tukitaso
Jäsenmaalla useita mahdollisuuksia valita tuen laskemistapa Alustava linjaus: nuoren viljelijän aktivoimien tukioikeuksien lukumäärä x 25 % jäsenmaan keskimääräisestä suorien tukien hehtaarituesta Alustava linjaus: tuki myönnetään enintään 90 tukioikeudelta Valmistelutilanne
10
Viherryttämistuki
11
Viherryttämistuen tausta
Viherryttämistuki = Tuki ilmaston ja ympäristön kannalta suotuisiin maatalouskäytäntöihin CAP2020-uudistuksessa tavoitteena ympäristö- ja ilmastonäkökulman vahvempi huomioon ottaminen Tämän vuoksi v otetaan käyttöön jäsenmaille pakollinen uusi viherryttämistuki suorien tukien järjestelmässä Valmistelutilanne
12
Viherryttämistuen toimenpiteet
Kolme toimenpidettä: viljelyn monipuolistaminen pysyvän nurmen säilyttäminen ekologinen ala Luomutilat oikeutettuja tukeen ilman kolmen toimenpiteen täyttämistä Viljelijä voisi täyttää viherryttämistoimet vastaavilla ympäristökorvauksen toimilla, jos jäsenmaa ei rajoita tätä mahdollisuutta (alustava linjaus: Suomessa tämä ei mahdollista) Valmistelutilanne
13
Viherryttämistuen määrä
Viherryttämistukeen on käytettävä 30 % suorien tukien enimmäismäärästä, Suomessa noin 157 milj. euroa/v Tukitaso Suomessa arviolta keskimäärin noin 70 euroa/ha Tuki viljelijän aktivoimien tukioikeuksien lukumäärän perusteella Valmistelutilanne
14
Viljelyn monipuolistaminen
Tilalla ha peltoalaa viljeltävä kahta kasvia – pääkasvia ei yli 75 % peltoalasta Tilalla yli 30 ha viljeltävä kolmea kasvia – pääkasvia ei yli 75 % peltoalasta – kahta pääkasvia ei yhteensä yli 95 % C-tukialueella kahden kasvin viljely riittää Vapautus tiloille, joilla yli 75 % peltoalasta nurmella ja/tai kesannolla ja jos muussa käytössä oleva peltoala ei ole yli 30 hehtaaria Valmistelutilanne
15
Pysyvän nurmen säilyttämisvaatimus
Kaksi vaatimusta: 1) Natura-alueiden pysyvät nurmet säilytettävä + jäsenmaa voi päättää nimetä myös muita herkkiä alueita, joilla pysyvät nurmet säilytettävä (alustava linjaus: Suomessa ei nimetä muita alueita) 2) Pysyvän nurmen alan suhde maatalousmaan kokonaisalaan ei saa vähentyä yli 5 % Tarkastelu koko maan tasolla Pysyvä nurmi = v pysyvät laitumet ja v ilmoitettavat pysyvät nurmet Valmistelutilanne
16
Ekologinen ala (1/2) Yli 15 ha peltoalaa –> ekologista alaa 5 % peltoalasta v (mahd. 7 % v alkaen) Jäsenmaa päättää, mitä aloja hyväksytään ekologiseksi alaksi asetuksessa mainituista ekologisen alan tyypeistä (Suomessa alustavasti suunniteltu kesannot, kerääjäkasvit ja viherpeite, typensitojakasvit) Vapautus tiloille, joilla yli 75 % peltoalasta nurmella, kesannolla ja/tai palkokasveilla ja jos muussa käytössä oleva peltoala ei ole yli 30 hehtaaria Valmistelutilanne
17
Ekologinen ala (2/2) Ns. metsäisyyspoikkeus = Jäsenmaa, jossa yli 50 % kokonaismaa-alasta on metsää, voi päättää, että ekologisen alan vaatimusta ei sovelleta tiloihin, jotka sijaitsevat luonnonhaitta-alueilla, joilla alueen maa-alasta yli 50 % on metsää ja metsän suhde maatalousmaahan on korkeampi kuin 3:1 (alustava linjaus: otetaan käyttöön Suomessa, alueet eivät vielä selvillä) Valmistelutilanne
18
Aktiiviviljelijän määritelmä
19
Aktiiviviljelijän määritelmän tausta
EU:ssa ollut tapauksia, joissa tukia myönnetty tahoille, joiden tarkoituksena ei ole ollut lainkaan maataloustoiminnan harjoittaminen Tämän vuoksi v alkaen aktiiviviljelijän määritelmä seuraavien tukimuotojen edellytykseksi: suorat tuet luonnonhaittakorvaus luomukorvaus eläinten hyvinvointikorvaus Valmistelutilanne
20
Aktiiviviljelijän määritelmä (1/2)
Jäsenmaille pakollisia ja vapaaehtoisia vaatimuksia Jäsenmaille pakollinen: Suoria tukia ei myönnetä sellaiselle luonnolliselle tai oikeushenkilölle, joka hallinnoi kiinteistöyhtiöitä, pysyviä urheilukenttiä, vapaa-ajan alueita, lentoasemia, rautatieyhtiöitä tai vesiyhtiöitä Tuet kuitenkin myönnetään tällaiselle toimijalle, jos se osoittaa jäsenmaan edellyttämät todisteet esim. siitä, että maataloustoiminta ei ole merkityksetöntä Em. ei koske vähäisessä määrin suoria tukia saavia Valmistelutilanne
21
Aktiiviviljelijän määritelmä (2/2)
Jäsenmaille vapaaehtoinen: Suoria tukia ei myönnetä sellaiselle luonnolliselle tai oikeushenkilölle, jonka maataloustoiminta on vain vähäinen osa sen koko taloudellisesta toiminnasta ja/tai pääasialliseen toimintaan ei kuulu maataloustoiminnan harjoittaminen (Suomessa tästä ei vielä linjausta) Em. ei koske vähäisessä määrin suoria tukia saavia Yksi osa määritelmästä koskee jäsenmaita, joissa on maatalousmaata, joka pysyy luontaisesti laitumeksi tai viljelyyn soveltuvassa kunnossa (alustava linjaus: Suomessa ei tällaisia alueita) Valmistelutilanne
22
Tukien alentamisen menettely
23
Tukien alentamisen menettely
Tausta: EU:ssa huoli siitä, että suuri määrä tuista on myönnetty varsin pienelle määrälle paljon tukea saavia Tämän vuoksi v alkaen jäsenmaan on vähennettävä perustukea vähintään 5 %:lla euroa/vuosi ylittävältä osalta Jäsenmaalle vapaaehtoista: perustuesta voidaan vähentää viljelijän edellisenä vuonna maksamat maataloustoiminnan palkat sekä niihin liittyvät verot ja työnantajamaksut (Suomessa ei tästä vielä linjausta) Valmistelutilanne
24
Maataloustukien täydentävät ehdot
25
Mitä ovat täydentävät ehdot? (1/2)
Täydentävien ehtojen noudattaminen on seuraavien viljelijätukien ehtona: EU:n kokonaan rahoittamat suorat tuet Maaseudun kehittämisen viljelijätuet: ympäristökorvaus, luonnonhaittakorvaus, luomukorvaus ja eläinten hyvinvointikorvaus Osittain rakennetukien ja kansallisten viljelijätukien ehtona Valmistelutilanne
26
Mitä ovat täydentävät ehdot? (2/2)
Hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksia (GAEC) sekä Lakisääteisiä hoitovaatimuksia: direktiivejä ja asetuksia, jotka liittyvät ympäristöasioihin, kansanterveyteen, kasvien terveyteen sekä eläinten terveyteen ja hyvinvointiin Valmistelutilanne
27
Täydentävät ehdot v. 2015 alkaen
7 hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimusta (GAEC) (nykyään 13) 13 lakisääteistä hoitovaatimusta (nykyään 18) Vaatimukset perustuvat Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1306/2013 liitteeseen II Valmistelutilanne
28
Muutokset lakisääteisissä hoitovaatimuksissa v. 2015 (1/2)
Poistuu puhdistamolietedirektiivi ja eläintautien ilmoittamiseen liittyvät kolme direktiiviä Jo v pohjavesien suojeluvaatimukset lakisääteisistä vaatimuksista GAEC-vaatimuksiin Valmistelutilanne
29
Muutokset lakisääteisissä hoitovaatimuksissa v. 2015 (2/2)
Näiden EU-säädöksistä johtuvien muutosten lisäksi myös kansallisista säädöksistä johtuvia muutoksia (esim. nitraattiasetuksen muutokset tulossa voimaan keväällä 2015) Huom. Pysyvän laitumen säilyttämisvaatimus täydentävissä ehdoissa v Valmistelutilanne
30
Merkittävimmät muutokset GAEC:ssa v. 2015
Poistuu kasvinvuorottelua koskeva vaatimus, koska viherryttämistukeen tulee viljelyn monipuolistamisvaatimus Poistuu koneiden asianmukaista käyttöä koskeva vaatimus GAEC-vaatimusten yksityiskohdat säädetään kansallisesti Siirretään joitain nykyisistä GAEC-vaatimuksista suorien tukien asetukseen perustuvaan maatalousmaan säilyttämisvaatimukseen Valmistelutilanne
31
Ei tulossa GAEC:iin Komission ehdottamat vesipuitedirektiivi ja torjunta-ainedirektiivi jäivät pois (mukaan myöhemmin, kun kaikki jäsenvaltiot ovat toimeenpanneet direktiivit). Pakollisena maatilojen neuvontajärjestelmään v alkaen Komission ehdottama turvemaiden ensimmäisen kynnön kielto jäi pois Valmistelutilanne
32
KIITOS! puh
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.