Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija."— Esityksen transkriptio:

1 W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija

2 Tanja Lapinlampi W5W 2005 Walmiiksi Wiidessä Wuodessa Tutkintorakenneuudistuksen tukihanke 2004-2006 W5W Oulu - Toimiva opetussuunnitelma: OPS:ien kehittäminen ja opintojen mitoittaminen  Opetussuunnitelmatyön malleja  Avainhenkilöiden valmennusta ja koulutuksia  Yhteistyösuhteita kotimaassa ja ulkomailla  Jatkuva arviointi ja työelämäpalaute

3 Tanja Lapinlampi W5W 2005 Yhteinen ymmärrys keskustelun ja yhteisten päätösten kautta aika, oppiminen sekä opettaminen ymmärtävä oppiminen

4 Tanja Lapinlampi W5W 2005 Tärkeää on myös puitteiden tunnistaminen oman organisaation toimintatavat resurssit aika, raha, osaaminen lähtötaso; mihin nykyinen mitoitus perustuu?

5 Tanja Lapinlampi W5W 2005 Mitoitus – uusi mitoitus – verkkko- opintojen mitoitus I  Eri aloilla erilaisia tulkintoja ajasta, oppimisesta ja opettamisesta suosituksia, päätöksiä, mietintöjä jne jne suosituksia, päätöksiä, mietintöjä jne jne  Jo tämä positiivista –> asioita on mietitty työtapojen merkitys yleisten kompetenssien oppimiseen tunnustetaan työtapojen merkitys yleisten kompetenssien oppimiseen tunnustetaan oppimaan ohjaaminen – ”vanha asia” verkko- opetuksessa oppimaan ohjaaminen – ”vanha asia” verkko- opetuksessa pohditaan todella opintojen tavoitteita, kuormittavuutta ja oppimista pohditaan todella opintojen tavoitteita, kuormittavuutta ja oppimista

6 Tanja Lapinlampi W5W 2005 Mitoitus – uusi mitoitus – verkko- opintojen mitoitus II  Verkko-opintojen mitoitus vielä vähällä huomiolla  Perinteisen opiskelun ja opetuksen tuntipohjainen mitoitus nostaa sen verkko-opetuksen tasolle Mitä tapahtuu, jos ymmärtävän oppimisen kautta myös perinteisen opiskelun rima nousee? Mitä tapahtuu, jos ymmärtävän oppimisen kautta myös perinteisen opiskelun rima nousee? Onko verkko-opetuksen oppimistuloksia verrattu perinteiseen? Onko verkko-opetuksen oppimistuloksia verrattu perinteiseen? Muuttaako uudistus oikeastaan verkko-opetuksen mitoitusta? Muuttaako uudistus oikeastaan verkko-opetuksen mitoitusta?

7 Tanja Lapinlampi W5W 2005 PORTFOLIOKURSSIN LÄPÄISYVAATIMUKSET Kurssin laajuus: 2 ov eli 80 tuntia opiskelijan työtä Kurssin arvostelu: asteikolla Hyväksytty / Hylätty Kurssin suorittamisen edellytyksenä ja arvosteluperustana on: 1) Osallistuminen lähitapaamisiin (5 kertaa) 2) Osallistuminen verkkokeskusteluihin (2 kpl) 3) Osallistuminen tuutorointiin (2-3 kertaa) ja oman ryhmän jäsenten näyteportfolioiden opponointiin (viimeisessä tuutoroinnissa). 4) Tehtävien suorittaminen 5) Esittämiskelpoisen näyteportfolion laatiminen Kurssikuvaus: Kurssin kuluessa opiskelija tuottaa perusportfoliomateriaalin, tutustuu viestinnän alan työllistymismahdollisuuksiin ja laatii lopuksi mallikelpoisen näyteportfolion. Kurssi on suunniteltu tukemaan viestinnän opintoja ja lisäämään ammattiorientoituneisuutta. Saadakseen merkinnän viestinnän opintokokonaisuudesta opiskelijalla täytyy olla portoliokurssi suoritettuna hyväksytysti ennen kesää.

8 Tanja Lapinlampi W5W 2005 Muutosvastarintaa havaittu 1. Ei ole aikaa tehdä tätä. 2. Tämä ei sovi meille. 3. Onko tunti 45 vai 60 minuuttia? 4. Opiskelija ei osaa mitään, jos hän opiskelee vain näin vähän tunteina (1600 x 4). 5. Hallinto ei ole ohjeistanut uudistusta tarpeeksi / ollenkaan. Hallinto on ohjeistanut liikaa. Hallinto on ohjeistanut liikaa. 6. Tämä uudistus ei ole minun tehtäväni, sitä tekee opintoneuvoja / amanuenssi / toimistosihteeri. 7. Ei oppimista voi mitata ajalla! 8. Ei voi sanoa mikä on keskimääräinen opiskelija. 9. Mihin oppimistuloksiin tällä mitoituksella muka pyritään, minimiin vai täydelliseen? 10. Tällä (ops-mallilla ja sen askeleilla) pyritään liikaan strukturointiin. 11. Jotain vanhaakin on voitava säilyttää. 12. TÄSTÄ EI OLE TIETEELLISTÄ NÄYTTÖÄ!

9 Tanja Lapinlampi W5W 2005 Tarjottuja apuvälineitä keskustelun virittäjäksi - w5w-kirjallisuus soveltuvin osin yhteistyön alustaksi - CoreEdit tms. mitoituksen konkretisoijaksi - laskuharjoitukset työhön avuksi - w5w-materiaalit: www.oulu.fi/w5w w5w-materiaalit


Lataa ppt "W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google