Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Si Liikunnan did. II Tavoitteet: Opiskelija perehtyy teoriassa ja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Si Liikunnan did. II Tavoitteet: Opiskelija perehtyy teoriassa ja"— Esityksen transkriptio:

1 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
Si Liikunnan did. II Tavoitteet: Opiskelija perehtyy teoriassa ja käytännössä liikunnan   suunnitteluun   toteutukseen arviointiin ©

2 Kurssin suorittaminen
  Essee tai tentti  1 – 3 (50%)   Oppimispäiväkirja  1 – 3 (50%) Läsnäolo ryhmätunneilla   Kurssimerkintä tulee, kun kaikki osa-alueet on suoritettu, myös leirikoulu toukokuussa. Esseen suorittaminen hyväksytään vain, jos kaikki tunnit paikalla jos palautus tapahtuu ennen 30.10, klo ©

3 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
Itsenäistä opiskelua Essee Wetton, P.:Physical Education in the early years. 2. Oppimispäiväkirja sisältäen Ryhmissä tehdyt vuosi-, jakso- ja tuntisuunnitelmat Ryhmässä vedetyn lapsiryhmätilanteen analysointi Opponointiryhmältä saatu kirjallinen palaute Päiväkodissa yksin/pareittain vedetyn liikuntatuokion suunnitelma ja analysointi ©

4 1. Liikunnan opetus päiväkodissa
TAVOITTEET ARVIOINTI SUUNNITTELU TOTEUTUS LOOGINEN TOIMINTA ©

5 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
1.1. Ohjeiden antaminen VISUAALINEN - Ihanteelinen mallisuoritus Huom. näytön suunta ja ydinkohdat - Ohjaaja, toinen lapsi, valokuvat, videot jne. VERBAALINEN Selkeät, yksinkertaiset ohjeet Vanhemmat lapset ymmärtävät ohjeita ilman näyttöä Nuorimmilla myös ohjeita näytön yhteyteen puheen ymmärtäm. kehittyy Ohjeiden kuuluvuus ja ilmeikäs esittäminen ©

6 1.2. Suorituksen tarkkailu
Tarkkailu jatkuvaa Ohjaajan paikka niin, että näkee vuorotellen kaikki lapset Kiinnitä huomiosi vain olennaiseen Opeta lapset tarkkailemaan itse itseään sekä toisia lapsia ©

7 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
1.3. Palaute Suoritusta koskevaa informaatiota Annetaan suorituksen aikana tai sen jälkeen Suorituksen seurauksena  sisäinen palaute Suorituksen tuloksena  ulkoinen palaute Palautteen laatu ja antotapa määräävät hyödyn ©

8 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
1.4. Opetusmenetelmät Toimet ja järjestelyt  ohjataan tarkoituksenmukaista oppimista Ulkoinen puoli Opetusmuodot Sosiaalimuodon Järjestysmuodon (esim pareittain, ryhmässä, yksin / piirissä, rivissä, jonossa, ympäri salia, puolikaaressa jne) Sisäinen puoli Teht.edellyttämän henkisen työskentelyn tason Mihin opp.prosessin osaan opetuksella vaikutetaan ©

9 1.4. Opetusmuodot eli työtavat
Ohjaajakeskeinen Komentotyyli harjoitustyyli Lapsikeskeinen vuorovaikutustyyli ongelman ratkaisu ohjattu oivallus lasten omat esitykset Yhteistoiminnallinen ©

10 2. Eri ikäisten liik.kasvatus päiväkodissa
Renate Zimmer (2001) Liikuntakasvatuksen käsikirja: Didaktis-metodisia perusteita ja käytännön ideoita ©

11 2.1. Liikunta päiväkodissa
1. AVOIN LIIKUNTATARJONTA 2. OHJATTU LIIKUNTATARJONTA ©

12 2.1.1.AVOIN LIIKUNTATILANNE
Mahdollisuus kehittää ja tyydyttää uteliaisuutta ja kiinnostusta Kokeilla laitteita ja materiaaleja Löytää uutta ©

13 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
Toteutus Lapsen oikeus itsemääräämiseen  itsenäistymisen tukeminen Omatoimisuuden tukeminen Lapsi saa kokea spontaania liikuntaa ja toimintaa ©

14 2.1.2. OHJATTU LIIKUNTATUOKIO
Spontaanisti opittujen asioiden esiin houkutteleminen uusissa tilanteissa aikaisemmin opittujen taitojen laajentaminen kohti uusia toimintoja liikunnallista varmuutta ©

15 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
jatkuu….. Lapsen tulee nähdä itsessään edistymistä Lapsella on halu edistyä ilman vertailua muihin ©

16 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
jatkuu….. MIELIHYVÄÄ TUOTTAVAT LIIKUNTAKOKEMUKSET VAATII SENSORISTA INTEGRAATIO ©

17 2.2. Liikuntakasvatuksen tavoitteet
Valmiudet oppia tuntemaan ja käsittelemään liikunnan avulla  omaa itseään  kanssaihmisiä  omaa ympäristöä, tilaa ja materiaalia ©

18 2.2.1.Miten tavoitteet pyritään saavuttamaan?
lapsilähtöisyys joustavuus vapaaehtoisuus elämyksellisyys päätäntämahdollisuus omatoimisuus ©

19 2.3. Anna lapselle mahdollisuus…..
oman kehon kokemiseen minän kokemiseen aistikokemuksiin sosiaalisiin kokemuksiin materiaalien kokemuksiin ©

20 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
3.Suunnittelu Luento Aloitustason määrittäminen Vuosisuunnitelma Jaksosuunnitelmat Jaksosuunnitelma Jaksosuunnitelma Tuokio -nitelma Tuokio -nitelma Tuokio- nitelma ©

21 3.1.Tuokiosuunnitelman sisältö
Jakson nimi Teeman nimi Opetuksen sisältö (opetettavat asia) Opetuksen (lapsen ja opettajan) tavoitteet ( kognitiivinen, sosiaalis-emotionaalinen, motorinen) Käytettävät välineet ja telineet sosiaali-ja järjestysmuodot Ajankäyttö Tunnin arviointi ©

22 3.2. Liikuntatuokion sisältö
Lämmittely ( 5 – 7 min). Yhteenveto (alle 10 min) Uuden asian esittäminen (5 – 10 min) Harjoittelu (15 – 25 min) ©

23 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
3.3. Eriyttäminen Lapsen / ryhmän tietoista erilaista käsittelyä opetustilanteessa Tukee lapsen yksilöllistä kykyjen ja lahjojen kehittämistä Hallinnollinen ja opetuksellinen eriyttäminen Auttaa tavoitteiden saavuttamisessa, rikastuttaa opetusta ja lisää lasten aktiivisuutta ©

24 satu.s.lehto@helsinki.fi ©
3.4. Arviointi Arvioidaan kasvatuksellisia tavoitteita Arvioidaan opettajan itselleen asettamia tavoitteita Arvioidaan tuokion etenemistä, organisointia, eri harjoitteiden tarkoituksen mukaisuutta, jne.lasten reaktioita Laita muistiin heti omat ja lasten ideat Perusteellisenkin tuokion jälkeen arviointi on erittäin tärkeä  Oppimispv-kirja arvioin´nilla suuri merkitys  MIKSI? Oppii kokemuksistaan, kehittää työtään Ohjaajan Reflektiivisen ajattelun avulla  Ohjaajan ajattelu ja tunnetoiminnat  pyrkii oppimaan kokemuksistaan. Esim. mitähän työtapaa käytin? Työtapa oli sopiva. / Ei sopinut Mikolle? Mitä työtapaa käyttäisin seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa? Kehittyy kokemusten myötä OHJATUSSA ELI DYNAAMISESSA ARVIOINNISSA Tietoa lapsen yksilöllisestä oppimisesta ja kehittymisestä KEHITTÄVÄ ARVIOINTI  Sekuntteista ja senttimetreistä  taidon laadullisiin arviointeihin. A ©


Lataa ppt "Si Liikunnan did. II Tavoitteet: Opiskelija perehtyy teoriassa ja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google