Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta."— Esityksen transkriptio:

1 mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta jukka.haveri@pispala.net jukka.haveri@tampere.fi havaintoja kentältä ja kentän laidalta jukka.haveri@pispala.net jukka.haveri@tampere.fi

2 mediataidoista

3 AV-media - elokuvat, TV, radio, videot - vuorovaikutteinen media; multi-, verkko- ja langaton media, pelit Audiovisuaalinen media vaikuttaa AISTIEN välityksellä siis alueella, joka on ominta juuri lapsille ja nuorille. Vaikutusta voidaan vahvistaa käyttämällä draamallisia keinoja mm. samaistumista ja eläytymistä. AISTIKAS MEDIAMAAILMA

4 AV-media käsittelee nuorille olennaisia asioita tarpeita - OLLA JOTAIN ja - KUULUA JOHONKIN. Median vaikutus lapsen herkissä kehitysvaiheissa voi olla voimakas. Olennasta on millainen merkitys av- medialla ja sen käytöllä on luotaessa kuvaa maailmasta. Jos media on merkittävä tarpeiden tyydyttäjä (sen lisäksi että se luo tarpeita), luo media riippuvuutta. ME JA MUUT

5 lupa Vaikuttua -mahdollisuus vaikuttaa Toiminnallinen, media toimintatapoihon perehdyttävä opetus tarjoaa mahdollisuudeen omaan oivallukseen ja kokemukseen median hallinnasta. (TYÖTAPA TARKEMMIN) Säännölliset työpajat tai teemat tarjovat mahdollisuuden kehittää omia mediataitoja. Järjestelyissä kannattaa hyödyntää yhteistyötä mm. median-ja koulujen välillä. “Laatu” ennen määrää. Taitojen soveltaminen on olennaista. VUOROVAIKUTUS

6 Teknologialla on VAIN välinearvo Koulu on harvoin teknologian kehittäjien pääkohde. Koulun mediatekniikka; - havainnollinen, luotettava, looginen, ergonominen Teknologia tutuksi toiminnan välityksellä. - kestävä osaaminen (toiminta) - teknologiakeskeinen osaaminen sitoutuu aikaan (esim. ohjelmaversiot) TIETO(tekniikka) - TAITO (mediatekniikka) - TUOTANTO (tuotantotekniikka) TOIMIVA TEKNOLOGIA

7 OTE KAAOKSESTA ymmärrettävää TIETOA mahdollisia TAITOJA vaikuttavaa ILMAISUA TIETO - TAITO -ILMAISU

8 media ja kasvatus artikkeli kasvatus 2/2006

9

10 1. Median työtavat ja ilmaisu tutuksi - toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa omia töitä esim. animaatioita, minielokuvia, lehtiä, TV-ohjelmia 2. Media pyrkii kasvattamaan - oppimateriaalia esim. koulu-TV 3. Median vaikutuskeinot ja rakenteet auki - tavoitteena kriittinen medialukutaito 4. Mediavälineet opetuksen apuna - havainnollistaminen - vuorovaikutus, oppimisympäristöt

11 toiminnallinen opetus -oma havainto luo pohjan oivallukselle

12 1. Havainto, elämys, aistit 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

13 1. Havainto, elämys, aistit 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

14 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

15 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

16 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

17 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

18 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

19 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

20 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

21 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

22 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi 6. Soveltaminen

23 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi 6. Soveltaminen

24 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen

25 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen

26 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta

27 1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta

28 esimerkkejä

29 ANIMAATIO Lentäväniemen koulu 5 lk

30 ANIMAATIO Pispan koulu 6 lk

31 ANIMAATIO TAITE “Kuvat kivessä”

32 MULTIMEDIA Vuorentaustan koulu 2 lk

33 MULTIMEDIA Pyynikin koulu 9 lk

34 MAINONTA Kanjonin koulu 5 lk

35 FIKTIOT ( Näkymättömästä Elinasta näkyväksi ) Pispan koulu 3-6 lk

36 FIKTIOT (sarjakuvan pohjalta) ilmaisuopetus (yhteistyössä Roiskiksen kanssa)

37 DOKUMENTTI Tammerkosken koulu

38 TRIKIT Tammerkosken koulu

39 TV-studio Hatanpään lukio

40 Pupuanimaatio Essi 5 v.


Lataa ppt "Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google