Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Alueellinen kysely ja haastattelut Espoossa, marraskuu 2010 Erikoissuunnittelija Erja Pietiläinen Kehitysvammaliitto ry. Tapiola 10.2.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Alueellinen kysely ja haastattelut Espoossa, marraskuu 2010 Erikoissuunnittelija Erja Pietiläinen Kehitysvammaliitto ry. Tapiola 10.2.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Alueellinen kysely ja haastattelut Espoossa, marraskuu 2010 Erikoissuunnittelija Erja Pietiläinen Kehitysvammaliitto ry. Tapiola 10.2.2011

2 Kyselyn ja haastattelujen toteuttaminen Kysely – Verkkopohjainen: P2i:n yhteinen kyselylomake, joka suomennettiin – informaatiokirje sähköpostilla 123 Espoon alueella toimivalle opetusalan henkilölle jaettavaksi eteenpäin – Uusintapostitus kaksi viikkoa ennen lopullisen vastausajan umpeutumista – Vastanneita 27 ja vastausprosentti laskettuna lähetettyjen kyselyjen määrästä on 21,95 % eli alhainen – Raportissa kuvattavat tiedot suuntaa antavia Haastattelut – Auroran koulun opetushenkilöstöä ja oppilaita – P2i:n yhteinen haastattelurunko

3 Koulu/organisaatiof% Alakoulu1344.4 Ammattikorkeakoulu13.7 Ammattioppilaitos13.7 Lukio13.7 Yhtenäiskoulu414.8 Yläkoulu13.7 Työväenopisto tai vast.311.1 Muu314.8 Yhteensä27100.0 Kyselyyn vastanneiden taustaorganisaatio

4 Inkluusiota edistävät lisäresurssit organisaatiolle: (14 vastaajaa): - ammattitaitoiset opettajat ja lisä- ja täydennyskoulutus - koulunkäynti- ja henkilökohtaiset avustajat - työnohjaus - 1,5 tuntia viikossa lisätuen antamiseen - erityisopettajaresurssit ja laskennallinen resurssi erityisopettajan palkkaamiseen - mahdollisuus apuvälineiden hankkimiseen asiantuntijalausuntoa vastaan - tietokone, tuoli ym. välineet ja fyysisen oppimisympäristön muokkaaminen - haastavimmissa opetusryhmissä joko resurssiopettaja tai enemmän jakotunteja kuin tavallisella luokalla - Espoo kaupungin maksama lisämääräraha integroiduista oppilaista Kymmenen (10) vastaajaa: lisäresursseja ei ole saatavilla

5 Inklusiivisen opetuksen tarvef% En osaa arvioida kyseistä asiaa 1244.4 Inklusiivista opetusta on riittävästi 13.7 Odotan kasvavaa kysyntää tulevaisuudessa 1037.0 Tällä hetkellä on merkittävästi enemmän kysyntää 13.7 Tällä hetkellä on merkittävästi enemmän kysyntää /Odotan kasvavaa kysyntää tulevaisuudessa 27.4 Yhteensä26100.0 Inklusiiivisen opetuksen tarpeen kehitys

6 Inkluusiokeskustelua ylläpitävät Vammaiset henkilöt itse ja/tai heidän omaisensa Koulun/organisaation sisältä tulevat kehittämisajatukset ja ideat Vähemmän Poliittiset päättäjät ja vaikuttajat YK Vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva asiakirja Ei tärkeä keskustelunaihe 7 vastaajaa Inkluusiokeskustelu koulussa/organisaatiossa

7

8 Alakoulut - tilojen muokkaaminen ja eriyttävien pienryhmä- ja työskentelytilojen lisääminen - erityisopettaja-, opettaja-, avustaja- ja sijaisresurssien turvaaminen ja varmistaminen - koulutuksen lisääminen - paljon lisää materiaalihankintoja - suunnittelutuntien lisääminen opettajille Muut oppilaitokset - tilojen muutostyöt - asenteisiin vaikuttaminen ja henkilöstön kouluttaminen - avustajien täsmäkoulutus - yhdenvertaisuusohjelman vieminen toimenpiteiksi ja - rahoituksen saattaminen kuntoon siten, että tarvittavat tukitoimet olisivat mahdollisia. Yksi vastaajista korosti, ettei vaikeimmin vammaisten inklusiivinen opetus ole oppilaiden kannalta tarkoituksenmukaista. Kiireellisimmät muutostarpeet, jotta inklusiivinen opetus voisi onnistua?

9

10 Osaatko kuvitella? Vammaisten henkilöiden opetus tavallisissa opetusryhmissä ja oppilaitoksissa onnistuu viiden vuoden kuluessa. (50-50 %) En, koska kaikki huoltajat eivät halua lapselleen täyttä inklusiivista opetusta, vaan suosivat osittaista inklusiivista opetusta kokemukset inkluusiivisen opetuksen toteuttamisesta ovat vielä vähäiset ja muutos tapahtuu hitaasti kaikki erilaiset oppilaat eivät hyödy inklusiivisesta opetuksesta esteenä myös sopivien tilojen puute, liian suuret opetusryhmät, avustaja- ja taloudellisten resurssien niukkuus. esteenä asenteet, jotka ovat kovat ja kovenevat opetushenkilöstöllä on vahva kammo vammaisen oppilaan aiheuttamaa lisätyötä kohtaan päättäjät osoita inklusiiviseen opetukseen riittävästi taloudellisia resursseja vammaisten henkilöiden opetukseen ei saada riittävästi tukirakenteita, pätevää opetushenkilöstöä eikä henkilökohtaisia avustajia.

11 Osaatko kuvitella? Vammaisten henkilöiden opetus tavallisissa opetusryhmissä ja oppilaitoksissa onnistuu viiden vuoden kuluessa. (50-50 %) Kyllä, koska eli jos ja kun resurssit saadaan kohdalleen henkilökunta koulutetaan asiaan tehdään paljon asennetyötä annetaan henkilöstölle riittävästi opastusta ja oikeita todellisia resursseja. lisätään tiedottamista, vaikuttamista ja pohdintaa, joilla lisätään ymmärrystä vammaisia opiskelijoita ja inklusiivista opetusta kohtaan omaksutaan tasavertainen suhtautuminen kaikkiin opiskelijoihin ymmärretään vammaisuuden laaja kirjo opetustilat suunnitellaan tarkoituksenmukaista varmistetaan oppilaan edun mukaiset tukipalvelut konkretisoidaan mahdollisuuksia lisätään koulutusta tehdään enemmän yhteistyötä.

12 http://pathwaystoinclusion.eu Suomenkielinen yhteenvetoraportti löytyy P2i –hankkeen sivuilta 14.2.2011 alkaen


Lataa ppt "Alueellinen kysely ja haastattelut Espoossa, marraskuu 2010 Erikoissuunnittelija Erja Pietiläinen Kehitysvammaliitto ry. Tapiola 10.2.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google