Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri"— Esityksen transkriptio:

1 LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri
Etäohjaaminen Ritva Hurskainen LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hyvinkään sairaala

2 Mikä etäohjaaminen? Fyysinen etäisyys
Face-to-face kohtaamiset hankala järjestää

3 Alunperin sovittu tilanne
Ohjaaja kaukana osaaminen ja erityistaidot Ohjattava kaukana yliopistopaikkakunnalta

4 Muutos ohjaustilanteeseen
Ohjaaja muuttaa Ohjattava muuttaa Työaikojen yhteensovittamattomuus

5 Tuntemuksia Ohjattavana Ohjaana Ahdistus -eteneekö työ?
Pelko selviänkö yksin? Petetyksi tuleminen –eihän tästä näin sovittu Ohjaana Ahdistus –miten tästä eteenpäin? Pelko -miten itse kestän oman uuden tilanteeni? Petänkö odotukset?

6 Edellytykset kunnossa Kasvaminen tutkijuuteen
Etäohjaaminen Edellytykset kunnossa -aika -rahoitus -motivaatio -ohjaajan tietotaito Visio Hyvä tutkimus Kasvaminen tutkijuuteen Uhkatekijät muutoksen hallinta -kommunikaatio -kehityksen edistäminen -palautteen anto -ohjaajan ajanpuute mitä tutkimme, mihin keskitymme Strategia mitä teemme Skenaariot pelisääntöjen luominen ajan hallinta vuorovaikutustaitojen hallinta ohjaajan itsetutkiskelu Missio Lisätä tiedon ja taidon määrää

7 Pelisäännöt Motivaatio Sovitaan yhteistyömenetelmät
Ketkä kuuluvat projektiin ja millä panoksella Sovitaan ohjauskäytännöt Tapaamiset, ajoitukset, ajan varaaminen Kommunikaatiomuodot Laaditaan “projektisuunnitelma” väliraportointi Huolehditaan tarvittavista resursseista Tehdään rahoitussuunnitelma Tehdään aikasuunnitelma Sopimus tiedottamisesta Motivaatio

8 Muutoksen hallinta Turvallisuus
Ohjaustilanteen muutos vaatii pelisääntöjen päivittämistä Kuka johtaa (vastuunjako) Ketkä toimivat yhdessä Tapa toimia (puhelin, sähköposti, tapaamiset) Millä tavalla kontrolloidaan työn eteneminen? Miten ja kuinka paljon varataan aikaa ohjaukseen? Turvallisuus

9 Ohjattavan kysymyksiä etäohjannassa
Onko mahdollisuus saada apua ja neuvoja? Kuinka hyvin ohjaaja on tavoitettavissa? Kuinka nopeasti ohjaaja toimii? Tarttuuko ohjaaja ongelmatilanteisiin aktiivisesti? Auttaa pääsemään eteenpäin pattitilanteista Auttaa artikkelin korjaamisessa Kenellä muulla on tutkimusta koskevaa asiantuntemusta ja miten se on hyödynnetty ja ohjeistettu? Miten työstä annetaan palautetta?

10 Ohjaajan kysymyksiä etäohjannassa
Onko mahdollisuus saada apua ja neuvoja? Onko toista ohjaajaa Onko muita asiantuntijoita Mikä on ohjattavan vastuu? Mikä on ohjattavan näkemys omasta tutkijan roolistaan? Miten työstä annetaan palautetta?

11 Ohjaajan itsetutkiskelua ja vuorovaikutustaitojen hallintaa etäohjantatilanteessa

12 Mitä ohjaaja edustaa väitöskirjaprosessissa?
Hänellä on kokonaisnäkemys jatkotutkinnon tavoitteista ja kehyksestä Hän hallitsee tieteellisen ajattelun ja tutkimusetiikan ja osaa välittää ne ohjattavalleen Hän on alan asiantuntija ja pystyy opastamaan niin erityiskysymyksiin kuin uuden tiedon alueille

13 Mitä ohjaaja edustaa väitöskirjaprosessissa?
Hän tuntee tutkimusprosessin eri tehtävät sekä tutkijakoulutettavan psykologiset kehitysvaiheet Hän edustaa tukea, turvaa ja myös haastetta Hän rohkaisee luovuuteen ja itsenäisyyteen ja tukee ohjattavaa juuri hänen tutkijanlaadulleen sopivalla tiellä

14 Sven Hesslen mukaan… Tutkijakoulutettavan kehitys tutkijaksi tapahtuu prosessina portaalta toiselle, jota voisi verrata ammattikehitykseen: amatööristä edetään besserwisseriin ja sisäisen kriisin kautta ammatillisuuteen. Jokainen vaihe vaatii ohjaajalta erilaista asennoitumista ja strategiaa

15 Ohjauspäiväkirja on hyvä itseohjauksen tuki
Sven Hesslen mukaan… Tutkijaidentiteetti kehittyy ja vahvistuu vuorovaikutuksessa ohjaajan kanssa. Myös ohjaaja syventää itsetuntemustaan, hän voi tunnistaa omia rajojaan ja keskeneräisyyksiään ja kehittää työroolejaan. Ohjauspäiväkirja on hyvä itseohjauksen tuki

16 Sven Hesslen mukaan… Ohjaajan rooli on kuunteleva ja tukeva, tekniikkaa ja tutkimuksen mallin välittävä. Ohjattavalle annetaan konkreettisia valmiuksia ja hänen persoonallisia ominaisuuksiaan, kuten kriittistä ajattelua, kykyä toimia vastapuolena ja antaa ja ottaa kritiikkiä, pyritään vahvistamaan.

17 Palautepelisäännöt Kun vastaanotan palautetta Kuuntelen loppuun saakka
En kiiruhda puolustautumaan Harkitsen ennakkoluulottomasti palautteen sisältöä Kysyn tarkennuksia

18 Palautepelisäännöt Kun annan palautetta
Vältän kiihtyneenä aloittamista Puhun suoraan ja rehellisesti Puhun rakentavasti Puhun asioista, en persoonista Ilmaisen muutostoiveeni

19 Mitä ihmiset toivovat voidakseen toimia tuloksellisesti?
Heihin luotetaan He saavat tukea, kun sitä tarvitsevat Ohjaaja kuuntelee heidän ajatuksiaan ja ideoitaan Toiminnan kehittämiseseksi kokeillaan uusia asioita Heitä arvostetaan kun siihen on aihetta Ohjaaja toimii rehellisesti ja eettisesti Asiat etenevät hyvin

20 Miten vuorovaikutusta toteutetaan?
Sovitut tapaamiset kalenteriin (1x/3kk?) Sovitut puhelinajat kalenteriin (1x/kk?) Sähköpostiviesteihin vastataan nopeasti Kiinnitetään huomiota kommunikoinnin laatuun

21 F.Y.I

22 Kiitos


Lataa ppt "LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google