Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palautteen antaminen ja vastaanottaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Aija Hietanen,

2 Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-perusteiden kertausta PLE (blogi) opiskelijoiden ohjauksessa

3 Sain ohjaajaltani säännöllistä palautetta
”Kaikki antavat palautetta – kukaan ei saa sitä”  Palautteen henkilökohtaistaminen

4 Palautteen antaminen on tavoitteellinen tapahtuma
Sovi opiskelijan kanssa palautekäytännöt Anna palaute välittömästi, jos se vain on mahdollista. Käytä konkreettisia havaintoja esimerkkeinä Älä yleistä ("unohdat aina asioita” ”et koskaan tule ajoissa”) Anna palautetta sellaisesta asiasta, jolle vastaanottaja voi tehdä jotakin. Kysy selventäviä kysymyksiä ja pyydä lisätietoja. Kysy opiskelijan omaa näkemystä asiasta Tarkista, ymmärsikö opiskelija viestisi. Erota henkilö ja hänen käyttäytymisensä toisistaan ("olet huolimaton" sijaan: "olet tehnyt tämän asian huolimattomasti").

5 RAKENTAVA PALAUTE Tavoite: auttaa toista selventämään omat kehittymistarpeensa Rakentava palaute on sellaisten KYSYMYSTEN esittämistä, jotka saavat opiskelijan pohtimaan oman toimintansa perusteita

6 Yhdessä oppimista DIALOGISUUS vuoropuhelua
yhdessä etsimistä ja löytämistä molemmat oppivat toisen kunnioittaminen, tasa-arvoisuus

7 OHJAAVA PALAUTE Vieläkin – kun ! , MUTTA kaiken kaikkiaan olet
Tavoite: kehittämisehdotuksen/vinkin antaminen Ja-sanat yhdistää ja vahvistaa Olet hyvä/taitava siinä ja siinä, ja siinä ja…. Ja vieläkin paremmaksi, taitavammaksi tulet , KUN.. Vieläkin – kun ! MUTTA sana vahvistaa Yhteenveto, kokoava.. , MUTTA kaiken kaikkiaan olet taitava, osaava, kehittynyt erinomaisesti…

8 PALAUTTEEN VASTAANOTTAMINEN
Kerro, millaista palautetta haluat / tarvitset Ota se, minkä tarvitset Suodata Älä suostu yleistyksiin: ”sinä olet aina myöhässä” – ainako ? Ihan ainako? ”kaikki ovat sitä mieltä..” – kaikkiko? Ihan kaikkiko? Ketkä tarkalleen ottaen? Älä puolustele itseäsi tai syyllistä palautteen antajaa: ”olet ymmärtänyt käyttäytymiseni väärin..”  ”Mikä käyttäytymisessäni sai sinut ymmärtämään noin?” Ota vastaan aktiivisesti ! - pyydä tarkennuksia ,kysy !  Toista palaute omin sanoin

9 PLE-henkilökohtainen oppimisympäristö (personal learning environment)
Opiskelijan itsensä hallinnoima – täysin! Formaali- ja informaali oppiminen Verkostot Practise tree – ammatillinen kasvu Arvioinnit ja palautteet Portfolio, CV

10 Moodle PLE Wordpress Googledocs Diigo Verkostot Opettajat
Teoriaopinnot Harrastukset Harjoittelut Oppimismateriaalit Ohjaajat Kaverit Arvioinnit Työpaikat CV Facebook wikispaces

11


Lataa ppt "Palautteen antaminen ja vastaanottaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google