Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”"— Esityksen transkriptio:

1 ”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Krisse Lipponen, CP-terapiayhdistys Arvostavaa vuorovaikutusta perheiden kanssa ”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?” Intialainen sanonta

2 Kaikki lapset haluavat
Vanhempiensa olevan ylpeitä heistä Miellyttää vanhempiaan ja muita aikuisia Tulla hyväksytyiksi ryhmän jäseniksi Osallistua toimintoihin muiden kanssa Oppia uusia asioita Yllättää ja tulla yllätetyiksi Tehdä valintoja Kertoa mielipiteistään ja valinnoistaan

3 Kaikki vanhemmat haluavat
Olla ylpeitä lapsestaan Että heillä on positiivinen vaikutus lapseensa Kuulla asioista, joissa heidän lapsensa on hyvä Antaa lapselleen mahdollisuuden onnistua Että heillä on hyvä suhde lapseensa Olla toiveikkaita lapsensa suhteen Tuntea itsensä hyväksi vanhemmaksi

4 Ratkaisukeskeisiä oletuksia
Älä korjaa toimivaa. Mikä on jo riittävän hyvin? Miten siihen on päästy? Mitä juuri nyt ei kannata muuttaa? Lisää sellaista, mikä toimii. Pienetkin teot ja asiat ovat oleellisia! Ehkä niitä on ollut vähän aikaa sitten? …tai kenties juuri äsken? Tee jotain muuta kuin sitä, mikä ei toimi. Päätä ei kannata lyödä seinään uudestaan. Jo lopettaminen helpottaa (ei kuitenkaan riitä).

5 Annatko toisen puhua rauhassa loppuun ennen kuin itse puhut?
Kuunteletko, mitä toinen sanoo ja yritätkö ymmärtää, mitä hän tarkoittaa? Kun et ymmärrä toisen puhetta tai kysymystä, pyydätkö häntä selventämään sanomaansa? Jos keskustelun kokonaisuutta kuvattaisiin ympyrällä, miten paljon puhut itse, miten paljon aikaa annat toisille? Miten luontevasti annat kiitosta ja tunnustusta toisille?

6 Työntekijän roolit suhteessa asiakkaaseen
asiantuntija tasavertainen one down

7 Asiakkaan arvostaminen
eli miten löytää asiakkaan tapa tehdä yhteistyötä tennis nelinpeliksi ei tarvitse olla kaikesta samaa mieltä, mutta voimme tehdä yhteistyötä

8 Yhteistyötä rakentavan näkökulman löytäminen
Ei sight seeingiä asiakkaan elämässä / patologiassa Yhteisen tavoitteen näkökulma Arvostava silmä ja korva Mitä hyvää, kaunista, arvokasta näen – kuulen? Asiakkaan näkeminen parhaimmillaan

9 Taustaoletuksia arvostavalle vuorovaikutukselle
Kommunikaatio on arvostavaa, joustavaa ja spontaania Kaikki osalliset ovat voimavaroja käsiteltävälle asialle Luodaan ilmapiiri, jossa erilaiset näkökannat voivat tulla esiin Etsitään ja hyödynnetään yhteistyötahojen ratkaisunrakentamistaitoja Yksimielisyys ei ole välttämätöntä Valituksessa soi muutoksen ääni

10 Hyödyllisiä kielitaitoja
Tunnusteleva, neuvotteleva, yhteistyökykyinen kieli Vältetään patologisoivaa kieltä tai kielteisiä selityksiä eli syyllistämistä Yes set:n rakentaminen ja sen ylläpitäminen Osallistujien sanavalintojen käyttäminen Not knowing –taidot

11 TULKINTOJA VAI HAVAINTOJA?
150 vuotta psykologiaa opettanut, että toisen käyttäytymisen syiden arvailu on mahdotonta. Syiden tutkiminen johtaa helposti arviointiin ja / tai tuomitsemiseen. On hyvä kysyä suoraan jos on kysyttävää, syiden arvailu johtaa henkilö koskeviin tulkintoihin.


Lataa ppt "”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google