Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PERHETERAPIAKOULUTUKSEN TYÖNOHJAUS AMMATILLISEN REFLEKTION KÄYNNISTÄJÄNÄ - WORKSHOP PERHETERAPIAN KOULUTTAMISESTA Jukka Harmainen Tapio Ikonen Aarno Laitila.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PERHETERAPIAKOULUTUKSEN TYÖNOHJAUS AMMATILLISEN REFLEKTION KÄYNNISTÄJÄNÄ - WORKSHOP PERHETERAPIAN KOULUTTAMISESTA Jukka Harmainen Tapio Ikonen Aarno Laitila."— Esityksen transkriptio:

1 PERHETERAPIAKOULUTUKSEN TYÖNOHJAUS AMMATILLISEN REFLEKTION KÄYNNISTÄJÄNÄ - WORKSHOP PERHETERAPIAN KOULUTTAMISESTA Jukka Harmainen Tapio Ikonen Aarno Laitila

2 Workshopin sisältö JH, TI, AL: oma käyttöteoria – minkä kuvittelemme itseämme ohjaavan AL: Työnohjauksen teoriasta ja orientaatioista JH: Koulutustyönohjaukset struktuuri ja oppimisen mahdollistuminen sen sisässä TI: Työnohjaajan roolin rakentuminen ja ohjattavan identiteetin suojelu agendan rakentumisessa Osallistujat: Mitä toimivia käytäntöjä itselle on matkan varrella karttunut: Mitä tarvitaan omaa työskentelyä koskevan reflektion käynnistämiseen – mitkä asiat sitä edistävät ja mitkä estävät?

3 Työnohjauksen teoriasta ja orientaatiosta
työnohjauksen teoria ja orientaatiot käyttöteoria – artikuloitu teoria, ilmaistu teoria suhteessa funktioihin – Caplan joitakin tutkimustuloksia työnohjaajan toimenpiteistä

4 Teoriaa ja orientaatiota
Kaksi yritystä määritelmäksi Työnohjaus on oman työn tutkimista, arviointia ja kehittämistä, joka tapahtuu koulutetun työnohjaajan avulla. Se on työhön, työyhteisöön ja omaan työrooliin liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden yhdessä tulkitsemista ja jäsentämistä. Työnohjauksessa ohjattava pohtii suhdettaan työhönsä. Ohjaaja ja mahdolliset muut osallistujat auttavat ohjattavaa näkemään itsensä ja työnsä entistä tarkemmin ja selvemmin. Työnohjaus on vuorovaikutusta, jossa sekä ohjaaja että ohjattavat oppivat toisiltaan. Työnohjaus auttaa jaksamaan työssä ja pysymään terveenä. = TYÖNOHJAUS ON OMAAN TYÖHÖN KOHDISTUVAA REFLEKTIOTA

5 Teoriaa ja orientaatiota
”Työnohjaus on työhön, työyhteisöön ja omaan työhön liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden tarkastelua ja jäsentämistä koulutetun työnohjaajan avulla. Työnohjauksen tavoitteena on vapauttaa voimia, luovuutta ja ajattelua työhön ja sen rajojen tunnistamiseen.” (Suomen Työnohjaajat ry, 2011) Super videre -> supervision -> työnohjaus Kun käsite kumpuaa paremmin näkemisestä, niin yhteistoiminnallisuus on iso haaste ja riskinä ohjaajan osaamisen korostuminen ja ohjattavan avuttomuuden lisääntyminen Ohjattavan toimijuuden tunnon tukeminen Työnohjaus ja sen lähityömuodot työnohjaus vrt konsultaatio työnohjaus vrt terapia

6 Teoriaa ja orientaatiota
Työnohjauksen kolme agendaa/funktiota Opetuksellinen Tukeva Työn laadun varmistaminen Samalla tavalla kuin 3R-mallin osat nämäkin kietoutuvat toisiinsa, toteutuvat samanaikaisesti, mutta saattavat silti painottua eri tavoin eri vaiheissa ohjausprosessia Kaikki kolme funktiota ovat myös mahdollistamassa ja edistämässä ammatillista kehittymistä

7 Teoriaa ja orientaatiota
Työnohjauksella on perinteisesti kaksi kontekstia eli oma työn yhteydessä toteutuva tai koulutukseen (esim. psykoterapeuttikoulutus, työnohjaajakoulutus) kuuluva työnohjaus Työnohjaus toteutuu yksilö-, työryhmä- tai työyhteisötyönohjauksena Yksilö- ja työryhmätyönohjauksessa tavallisimmin kaikki agendat ovat läsnä Työyhteisötyönohjauksessa taas opetuksellinen agenda on sivussa ja tukeva ja työn laadun varmistamisen agenda korostuvat

8 Teoriaa ja orientaatiota
Asiakastyön työnohjausta tehdään lähinnä yksilötyönohjauksessa ja työryhmätönohjauksessa – suorana tai välillisenä Koulutuksen työnohjaus painottaa potilas-/asiakastyön prosessia Esim. Caplanin teos 1970-luvulta korosti vastuukysymysten erottavan työnohjausta ja konsultaatiota toisistaan siten, että työnohjaajan vastuu työnohjauksessa syntyvien ajatusten toteuttamisesta on suurempi kuin konsultin vastuu

9 Käyttöteoria ja ilmaistu teoria
Kuten kaikessa auttamis- ja ihmissuhdetyössä todellisuus on kuvauksia ja kuvausyrityksiä rikkaampi Jos ohjaustilanteessa ohjattavan saa pohtimaan työtapaansa vaihtoehtoisista (≠ yhdestä oikeasta) näkökulmista, niin tarjoutuu mahdollisuus myös kuvausten rikastumiseen ja käyttöteorian muovaamiseen

10 Mitä tutkimus sanoo ohjaajasta
Caplanin mainitsemat kolme funktiota toteutuvat työnohjausprosesseissa Johdonmukaisuus ja pitkäjänteisyys teemojen työstämisessä Uusi ymmärrys, positiiviset konnotaatiot ja ei-tietäminen Avoimilla kysymyksillä saa aikaan osallistuvaa pohdintaa Ohjaajien puheenvuorojen moniselitteisyys Huumori ja itsestä kertominen Oman aseman aktiivinen muuttaminen Lähde: Antikainen Reetta (2011) Työnohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa. Psykologian pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto)

11 Jukan käyttöteoria ”Työnohjaajan tehtävä on tulla ajoissa paikalle, huolehtia työskentelyn ja keskustelun (”työnohjausrituaalin”) etenemisen rakenteista ja huolehtia työskentelyilmapiiristä” Koulutustyönohjauksissa myös erityisesti muistettava perustehtävä: Asiakkaan hyvä palvelu.

12 Perheterapian koulutustyönohjaus
Koulutustyönohjaukset strukturoituneimpia omista työnohjauksista Perinne Jyväskylässä v lähtien kouluttajayhteisö kehitellyt osana koulutusmallia työnohjauskäytäntöjä (yli 20 koulutusta) Koulutusmallin perusideana erilaisten terapiakoulukuntien vertailu, jolloin koulutettavien henkilökohtaisen integraation merkitys korostuu - tavoitteena tukea omaa hk tapaa tehdä perheterapiaa.

13 Ammatillisen reflektion aktivointi koulutustyönohjauksessa
Tavoitteena aktivoida teorian, työnohjauksen ja oman terapian aineksien tiivistyvää vuoropuhelua koulutuksen edetessä Edellyttää a) työnohjausryhmien hyvää ryhmäytymistä, turvallista ilmapiiriä ja b) kouluttajayhteisön hyvää yhteispeliä

14 Reflektiota aktivoivat työmuodot
HOPS Pakottaa tietoisemmin jäsentämään omia ammatillisia tavoitteita, vahvuuksia ja kehittämisalueita Auttaa suuntaamaan palautetta itselle merkityksellisiin teemoihin SUORA TYÖNOHJAUS Työ tulee avoimeksi, kaksoiskuvaus –asetelma / julkilausuttu vs. käyttöteoria. Syntyy monenlaisia reflektiivisiä positioita Toiminnan, ajattelun, elämysten yhdessä tutkiminen – palvelee monenlaisia oppijoita Edistää ryhmäytymistä

15 Reflektiota aktivoivat ..2
TYÖNOHJAUSLOMAKE Ohjaa systeemiseen havainnointiin Eri agendojen tutkiminen rinnakkain Suuntaa palautetta Intensifioi työnohjaustapahtumaa (esityöskentelystä seurantaan) PALAUTERAKENTEET Strukturoitu palautekierros (ohjattavan tunnelmat, case –analyysi, ohjattavan työskentely, kytkös teoriaan) Reflektiivinen palaute; ”Jos itse olisin ollut työntekijänä olisin…”)

16 Reflektiota aktivoivat…3
OPPIMISPÄIVÄKIRJA Mahdollistaa sisäisen dialogin tulemisen tietoisemmaksi Auttaa oman opiskeluprosessin kokonaisuuden hahmottamista OMA TERAPIA TYÖNOHJAUSRYMISSÄ Näyttää parhaimmillaan mahdollistavan henkilökohtaisten kokemusten ja reaktiotapojen tutkimisen erityisesti ammatillisessa kontekstissa

17 Reflektiota aktivoivat …4
ERILAISET TYÖNOHJAUSTEKNIIKAT Suora työnohjaus Nauhoitteiden katsominen Videoavusteinen mieleenpalauttaminen KOULUTUS- JA TYÖNOHJAUSPÄIVÄKIRJO- JEN PITÄMINEN Kouluttajat pysyvät ajan tasalla eri osioiden teemoista ja käydystä keskustelusta – mahdollistaa teorian ja käytännön sitomisen tiukemmin toisiinsa

18 Työnohjaajan kannalta
Koulutustyönohjauksissa on samaan aikaan koetettava seurata asiakastyön prosessia, koulutettavan työskentelyä, koulutusryhmän toimintaa, opetuksellista prosessia ja omaa suhdetta työskentelyyn. Tehtävää helpottavat edellä kuvattujen työvälineiden ja työtapojen soveltaminen.


Lataa ppt "PERHETERAPIAKOULUTUKSEN TYÖNOHJAUS AMMATILLISEN REFLEKTION KÄYNNISTÄJÄNÄ - WORKSHOP PERHETERAPIAN KOULUTTAMISESTA Jukka Harmainen Tapio Ikonen Aarno Laitila."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google