Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: OPPIMISTYYLIT, OPPIMISNARRATIIVIT Andragogiikan näkökulmia perheterapian.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: OPPIMISTYYLIT, OPPIMISNARRATIIVIT Andragogiikan näkökulmia perheterapian."— Esityksen transkriptio:

1 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi OPPIMISTYYLIT, OPPIMISNARRATIIVIT Andragogiikan näkökulmia perheterapian opettamiseen Oulu 30.3.-1.4.06

2 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi ANDRAGOGIIKKA Aikuisten ja heidän oppimisensa erityispiirteitä tutkiva tiede Aikuisten ja heidän oppimisensa erityispiirteitä tutkiva tiede Viisi perusoletusta aikuisoppijasta Viisi perusoletusta aikuisoppijasta Kehitys riippuvuudesta itseohjautuvuuteenKehitys riippuvuudesta itseohjautuvuuteen Aiemmin opittu uuden perusta/rikastajaAiemmin opittu uuden perusta/rikastaja Oppiminen sos. roolien rakentamistaOppiminen sos. roolien rakentamista Tiedon välitön soveltaminen, ongelmakeskeisyys aikuiselle tärkeääTiedon välitön soveltaminen, ongelmakeskeisyys aikuiselle tärkeää Sisäiset motivaatiotekijät tärkeimpiäSisäiset motivaatiotekijät tärkeimpiä (Ruohotie 2000)

3 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi TERAPIAOPETUKSEN KRITIIKKI Aikuisopetuksen tietoa ei hyödynnetä Aikuisopetuksen tietoa ei hyödynnetä oppimistyyleistäoppimistyyleistä taitojen oppimisestataitojen oppimisesta oppimisnarratiiveistaoppimisnarratiiveista

4 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi OPPIMISTYYLEISTÄ Oppiminen kokemuksellista, kollaboratiivista, organisoituu eri tasoille (=oppimaan oppiminen) ja tapahtuu vuorovaikutuksessa (Kolb 1984) Oppiminen kokemuksellista, kollaboratiivista, organisoituu eri tasoille (=oppimaan oppiminen) ja tapahtuu vuorovaikutuksessa (Kolb 1984) Olennaista refleksiivisyys ja palaute Olennaista refleksiivisyys ja palaute Oppimistyylit tietämisen muotoja tai tapoja, joissa elementteinä ruumiillisuus, tunteet ja ajattelutavat (Kolb 1984) Oppimistyylit tietämisen muotoja tai tapoja, joissa elementteinä ruumiillisuus, tunteet ja ajattelutavat (Kolb 1984) Oppimistyylit ovat taipuisia, ajan mukaan vaihtuvia, kontekstisidonnaisia ja niitä muokkaavat hk kiinnostukset, koulutus- ja ammattivalinnat ja asema työpaikalla. Oppimistyylit ovat taipuisia, ajan mukaan vaihtuvia, kontekstisidonnaisia ja niitä muokkaavat hk kiinnostukset, koulutus- ja ammattivalinnat ja asema työpaikalla.

5 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi TAITOJEN OPPIMINEN Taitojen oppimisen tapa on ehkä parhaiten kuvattavissa yksilökohtaisesti, joskin luultavasti on myös yleisempiä oppimisprofiileja (Street 1997)-- Taitojen opetuksessa siis pitäisi tavoittaa yksilölliset oppimistyylit Taitojen oppimisen tapa on ehkä parhaiten kuvattavissa yksilökohtaisesti, joskin luultavasti on myös yleisempiä oppimisprofiileja (Street 1997)-- Taitojen opetuksessa siis pitäisi tavoittaa yksilölliset oppimistyylit Tarvitaan lisää tutkimusta siitä miten koulutettavat oppivat terapeuttisia taitoja ja kuinka he integroivat itselleen soveltuvaa tapaa tehdä terapiaa (Street 1997) Tarvitaan lisää tutkimusta siitä miten koulutettavat oppivat terapeuttisia taitoja ja kuinka he integroivat itselleen soveltuvaa tapaa tehdä terapiaa (Street 1997) Opettajan/työnohjaajan pitäisi osata sovittaa tyylinsä lähelle ohjattavan tyyliä Opettajan/työnohjaajan pitäisi osata sovittaa tyylinsä lähelle ohjattavan tyyliä

6 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi OPPIMISNARRATIIVIT Koulutustyönohjauksissa työnohjaajan haasteena seurata montaa prosessia; Asiakastyön sisältöä, yhteistyöprosessia, ohjattavan ryhmän toimintaa, ohjattavan yksilön oppimisprosessia ja omaa toimintaa ohjaajana. Koulutustyönohjauksissa työnohjaajan haasteena seurata montaa prosessia; Asiakastyön sisältöä, yhteistyöprosessia, ohjattavan ryhmän toimintaa, ohjattavan yksilön oppimisprosessia ja omaa toimintaa ohjaajana. Aiemmin asiakastyön analysointia hallinnut syntyvien ilmiöiden kytkeminen asiakassysteemin piirteisiin (isomorfisuus) tai ohjattavan perhetaustaan. Aiemmin asiakastyön analysointia hallinnut syntyvien ilmiöiden kytkeminen asiakassysteemin piirteisiin (isomorfisuus) tai ohjattavan perhetaustaan.

7 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi OPPIMISNARRATIIVIT 2 Agget ín (2004) mukaan pitäisi oppia myös enemmän huomioimaan ohjattavien oppimiskokemuksia, -tyylejä; koska myös ne vaikuttavat heidän toimintaansa ryhmän jäseninä. Agget ín (2004) mukaan pitäisi oppia myös enemmän huomioimaan ohjattavien oppimiskokemuksia, -tyylejä; koska myös ne vaikuttavat heidän toimintaansa ryhmän jäseninä. Ehdottaa käsitettä oppimisnarratiivi(t), koska se kattaa oppimistyyliä paremmin oppimistapojen erilaisuuden ja henkilökohtaisuuden Ehdottaa käsitettä oppimisnarratiivi(t), koska se kattaa oppimistyyliä paremmin oppimistapojen erilaisuuden ja henkilökohtaisuuden

8 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi OPPIMISNARRATIIVIT 2 Oppimisnarratiivit auttavat hahmottamaan teemoja opiskelijan aiemman oppimisen ja nykyisen ryhmässä tapahtuvan oppimisen kehittymisen välillä. On tärkeää olla tietoinen siitä että sekä ohjaajan että ohjattavan uskomukset omasta oppimisestaan ovat usein tulosta kovista otteluista ja monista elämänkokemuksista eri konteksteissa ja ko uskomukset voivat myös olla esteenä uuden oppimiselle työnohjausryhmän tapaisessa keskustelevan oppimisen kontekstissa (conversational learning setting). Oppimisnarratiivit auttavat hahmottamaan teemoja opiskelijan aiemman oppimisen ja nykyisen ryhmässä tapahtuvan oppimisen kehittymisen välillä. On tärkeää olla tietoinen siitä että sekä ohjaajan että ohjattavan uskomukset omasta oppimisestaan ovat usein tulosta kovista otteluista ja monista elämänkokemuksista eri konteksteissa ja ko uskomukset voivat myös olla esteenä uuden oppimiselle työnohjausryhmän tapaisessa keskustelevan oppimisen kontekstissa (conversational learning setting).

9 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi OPPIMISNARRATIIVIT 3 Oppimis- tai prosessointityylit toteutuvat keskustelunomaisissa mikro-prosesseissa ja ne pohjautuvat pidempiin yksilöllisiin sekvensseihin = oppimisnarratiiveihin. Kolbin kuvaama yksilöllisten prosessointityylien ja esim. gender- tutkimuksen esiin nostama yksilöllisten oppimisnarratiivien kehittyminen muodostavat hedelmällisen pohjan systeemisen työnohjauksen jatkotutkimukselle, erityisesti kuinka em kaksi elementtiä ovat vuorovaikutuksessa ja kehittyvät yhdessä ryhmäkeskusteluissa. Oppimis- tai prosessointityylit toteutuvat keskustelunomaisissa mikro-prosesseissa ja ne pohjautuvat pidempiin yksilöllisiin sekvensseihin = oppimisnarratiiveihin. Kolbin kuvaama yksilöllisten prosessointityylien ja esim. gender- tutkimuksen esiin nostama yksilöllisten oppimisnarratiivien kehittyminen muodostavat hedelmällisen pohjan systeemisen työnohjauksen jatkotutkimukselle, erityisesti kuinka em kaksi elementtiä ovat vuorovaikutuksessa ja kehittyvät yhdessä ryhmäkeskusteluissa.

10 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi OPPIMISNARRATIIVIT 4 1. Perehdy oppimisnarratiiveihin 1. Perehdy oppimisnarratiiveihin 2. Perehdy aikuisopetus/oppimiskirjallisuuteen: 2. Perehdy aikuisopetus/oppimiskirjallisuuteen: Esim. Kolbin ajatus oppimisprosessien sekventiaalisuudesta ja yksilöllisyydestä; joku oppii ensin tekemällä, sitten luomalla siitä visuaalisia analogioita ja vasta sitten siirtyy reflektioon. Toinen voi aloittaa reflektiosta, sitten siirtyä käsitteellistämiseen ja siitä toimintaan. Antaa ohjaajalle uutta kieltä kuvata ja ymmärtää ryhmässä esiintyviä erilaisia prosessointi- ja keskusteluun osallistumistapoja. 3. Luo siltaa vanhan ja uuden oppimisen välille: 3. Luo siltaa vanhan ja uuden oppimisen välille:

11 Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: jukka.harmainen@pp.inet.fi LÄHTEET Agget, P. (2004) Learning narratives in group supervision; enchancing collaborative learning. Journal of Systemic Therapies, 23:36-50 Agget, P. (2004) Learning narratives in group supervision; enchancing collaborative learning. Journal of Systemic Therapies, 23:36-50 Laitila, A. (2004) Dimensions of Expertice in Family Therapeutic Process. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Sosial Research 247. Jyväskylän yliopisto. Laitila, A. (2004) Dimensions of Expertice in Family Therapeutic Process. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Sosial Research 247. Jyväskylän yliopisto. Ruohotie, P.(2000) Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Juva WSOY Ruohotie, P.(2000) Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Juva WSOY Storm, C.& Bacigalupe, G. (2004) A Focus on Participatory Learning; an improvisation. Journal of Systemic Therapies, Vol. 23, No. 3, 2004 Storm, C.& Bacigalupe, G. (2004) A Focus on Participatory Learning; an improvisation. Journal of Systemic Therapies, Vol. 23, No. 3, 2004 Stratton, P. (2005) A model to coordinate understanding of active autonomous learning. Journal of Family Therapy (2005) 27: 217-236. Stratton, P. (2005) A model to coordinate understanding of active autonomous learning. Journal of Family Therapy (2005) 27: 217-236.


Lataa ppt "Jukka Harmainen Primtask Oy puh 0400 867262 s-posti: OPPIMISTYYLIT, OPPIMISNARRATIIVIT Andragogiikan näkökulmia perheterapian."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google