Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yritysten välinen yhteistyö 30. 1

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yritysten välinen yhteistyö 30. 1"— Esityksen transkriptio:

1

2 Yritysten välinen yhteistyö 30. 1
Yritysten välinen yhteistyö Yritysten välisen yhteistyön ja verkostoitumisen teoreettinen viitekehys Heidi Tuominen

3 Yhteistyön teorioita Talous- ja organisaatioteoreettinen lähestymistapa (organisaatiotason tarkastelu) Transaktiokustannusteoria (Coase, Williamson) Resurssiriippuvuusteoria (Pfeffer & Salancik) Peliteoria Strategisen liikkeenjohdon lähestymistapa Resurssiperustainen teoria (Wernerfelt, Peteraf, Quinn et al., Hamel & Prahalad) Markkinoinnin suhdeteoria (Uppsalan koulukunta, Johansson, Håkansson) Verkostoteoria ja strategiset verkostot (Miles & Snow, Jarillo, Lorenzoni & Baden-Fuller) Sosiaali-psykologinen lähestymistapa (henkilötason tarkastelu) Community of Practice Sosiaalisen vaihdannan teoria, sosiaali-psykologinen verkostoteoria (Granovetter, Johannisson, MacNeil) Sosiaalisen pääoman teoria Heidi Tuominen

4 Transaktiokustannusteoria (Coase, Williamson)
Tee itse – osta – tee yhteistyötä -päätökset Kustannukset Vaihdantakustannukset yritysten välillä Valmistuskustannukset yrityksen sisällä Yhteistyökustannukset (Scott, 1988) Transaktioiden ja niihin liittyvien kustannusten optimointi Heidi Tuominen

5 Resurssiriippuvuusteoria (Pfeffer & Salancik)
Yritys riippuvainen ympäristöstään eli sieltä hankittavista resursseista Riippuvuus ja sen arviointi sekä valta Resurssin tärkeys, keskeisyys ja ainutlaatuisuus Vaihtoehtoisten resurssien määrä Verkostoasema ja siihen liittyvä valta Muuttuu suhteessa tarvittaviin resursseihin Luo epävarmuutta ja ennustamattomuutta johtuen organisaatioiden välisestä koordinoimattomuudesta Riippuvuutta pyritään hallitsemaan ja epävarmuutta korjaamaan luomalla ja koordinoimalla yhteistyösuhteita (lisää ulkopuolisten epävarmuutta) Vaihtoehtoiskustannukset kumppanin vaihdoksissa Ongelmat ympäristön muuttuessa Resurssien saatavuus muuttuu Yrityksen on sopeutettava toimintojaan, mikäli haluaa selviytyä Valta ja vaihtoehtoiskustannukset Heidi Tuominen

6 Peliteoria Hyödyn jakaminen ja odotukset sen suhteen määrittävät neuvottelu- ja päätöksentekotilanteita Kuka voittaa ja kuinka paljon? Nollasummapeli Win/loose Win/win Heidi Tuominen

7 Resurssiperustainen teoria (Hamel & Prahalad)
Yritysten luomat ydinosaamiset ja -kyvykkyydet (osaamisen hyödyntäminen) selittävät yrityksen kilpailukykyä Yrityksillä on heterogeeniset resurssit Erikoistuminen ja karsiminen / ulkoistaminen Yritysten toisiaan täydentävät ja yhteensopivat resurssit (compatibility) Resurssien siirrettävyys (transferability) Kilpailuedun ylläpidettävyys (sustainability) Kasvu resurssien suuntaan Heidi Tuominen

8 Markkinoinnin suhdeteoria
Teollisen markkinoinnin ja hankintatoimen näkökulma Tarkastelussa toimittajien ja asiakkaiden toimintastrategiat kahdenvälisen vaihdantasuhteen kehittämisessä Toimijat, resurssit ja toiminnot verkottuneita keskenään (Uppsalan malli) Erilaiset tuotantotavat johtavat erilaisiin yhteistyösuhteisiin Fyysinen ja sosiaalinen vaihdanta (kulkevat käsi kädessä) Asiakasyrityksen ongelmat Tarve-epävarmuus Markkinaepävarmuus Vaihdantaepävarmuus Toimittajayrityksen ongelmat Asiakkaan ongelmien tiedostaminen ja ratkaiseminen Toiminnan kehittäminen siten, että asiakkaalle pystytään tarjoamaan aitoa lisäarvoa tuottavaa teknistä / tuotannollista ja logistista palvelua Oppiminen ja verkon kehittyminen keskeistä Heidi Tuominen

9 Verkostoteoria ja strategiset verkostot
Yritykset tekevät yhteistyötä täydentääkseen osaamispohjaansa Yritysten välisten siteiden Vahvuus Lukumäärä Käytön intensiteetti Vastavuoroisuus Sijoittuminen verkostoon, organisaatioon, markkinoille Kestoltaan ja monimutkaisuudeltaan erilaisia suhteita Verkostojen välinen kilpailu (Jarillo, 1993) Koko verkoston kehittäminen Pitkäjänteisyys, sitoutuneisuus ja vastavuoroisuus Jaettu visio ja tavoitteet, verkostostrategia ja yhteiset toimintatavat Luottamus Koordinaatio- ja toimintarakenteet Heidi Tuominen

10 Sosiaali-psykologinen lähestymistapa
Tarkastelussa henkilöiden väliset suhteet (vaikkakin eri analyysitasoilla) Community of Practise (Lave & Wenger) Mielenkiinnon, taidon ja osaamisen perusteella yhteisön muodostavat ihmiset Yhteinen päämäärä, sitoutuminen, toiminta, välineet, vuorovaikutus ja ymmärrys Sosiaalisen vaihdannan teoria Vastavuoroisuus henkilötasolla Riippuvaisuus ja valta Hyötyminen Sosiaalisen pääoman teoria Henkilöiden välisten suhteiden laajuus ja laatu: rakenne (yhteydenpidon tavat), luonne (esim. luottamus) ja kognitiivinen (yhteinen näkemys) ulottuvuus (Nahapiet & Goshal, 1998) Omien tavoitteiden saavuttaminen Sos. pääoman generoituminen ja hyödyt eri analyysitasoilla (esim. resurssien saatavuus) Organisationaalisen oppimisen ja oppivan organisaation näkökulmat Yksilön oppimisprosessit ja niiden vaikutus eri tasoilla Verkostot oppijina Verkosto oppimisympäristönä Heidi Tuominen

11 Teoriat käytännössä ”There is nothing so practical as a good theory” (Kurt Lewin) Theory is the most practical thing to teach to students (Kuhn, 1970) Erilaiset näkökulmat vaikuttavat verkostoitumiseen Eri toimijoiden ja päätöksentekijöiden näkökulmat Henkilökohtainen tausta ja historia Rooli organisaatiossa ja käyttäytyminen rajapinnoilla Erilaiset näkökulmat vaikuttavat yhteisten tavoitteiden ja vision sekä ymmärryksen luomiseen Toisten näkökulmien ymmärtäminen yhteisen näkemyksen syntymisessä Heidi Tuominen

12 Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan? Minkälaiset tekijät selittävät erilaisia organisoinnin muotoja ja mitkä nämä organisointimuodot ovat? Miten yritysten väliset suhteet voivat parantaa verkostoon kuuluvien yritysten kilpailullista asemaa? Minkälaiset tekijät selittävät yritysten välisten suhteiden luomista ja jatkuvuutta? Minkälaisia strategisia seurauksia Jarillon mallilla on? Heidi Tuominen


Lataa ppt "Yritysten välinen yhteistyö 30. 1"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google