Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hypermedian perusteet, 14.11.2001 Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hypermedian perusteet, 14.11.2001 Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio."— Esityksen transkriptio:

1 Hypermedian perusteet, 14.11.2001 Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio

2 eLearning, e-Learning, mLearning, eOppiminen... em ? © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

3 ”Ostaisin yhden eLearning-ratkaisun…” Teknisen välineen hankinta on luonnollinen kysymys, koska ilman välinettä ei voida verkko-opetusta harjoittaa. Ilman käytännön kokemusta ei ole konkreettista tietoa käyttötarpeista. Ilman tietoa käyttötarpeista on välineen soveltuvuutta vaikea arvioida. Mikä tässä tilanteessa olisi tarkoituksenmukainen ratkaisu? © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

4 ”Ostaisin yhden eLearning-ratkaisun…” Mihin kysymyksiin tai ongelmiin Internet -pohjainen opiskelu on vastaus? Väline -> sisältö -> pedagogiikka -> ? Siirtyminen verkkopohjaisia oppimisympäristöalustoja hyödyntävään opetukseen ei ole ainoastaan tekninen tai pedagoginen kysymys. Käytännössä kyseessä on organisaation kehittämisprosessi, jonka laadukkuus on osoittautunut kestävän organisaatio- kulttuurin muutoksen tekijäksi (Huber&Hameyer 2000). Prosessia ei voi ostaa kaupan hyllyltä, vaan se vaatii työtä. © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

5 (Hautakangas, S. & Pohjolainen S. & Ranta, P. 2001) © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio... Konteksti opiskelijat opettajat ja muut toimijat toiminta- tavat fyysinen ympäristö verkko- ympäristö opiskeltava sisältö Tavoitteet Menetelmät Toteutettu opetus Arviointi Oppimisympäristöalusta ops/ strategia Kulttuurit...

6 Tarkoituksenmukaisuuden tekijöitä Olennaista on löytää organisaation ja sen eri toimijoiden kannalta merkityksellisimmät tekijät, jotka vaikuttavat verkko- opetukseen ja -opiskeluun. Organisaatio muuttuu siihen kuuluvien ihmisten muuttaessa toimintatapojaan. Mikä on tarkoituksenmukainen tavoitetaso? Edellytykset verkko-opetuksen kehittämiseksi osaksi organisaation arkipäivää ovat suhteessa henkilöstön sekä opiskelijoiden valmiuksiin. Tiikerinloikka vai pienten askelten politiikka? - Yhdessä avainasemassa muutoksen toteuttamisessa ovat opettajat ja kouluttajat © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

7 Siirtyminen verkkoympäristöjen käyttöön opetuksessa Nykyiset toimintatavat ja kulttuuri - Vetävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset • tekniset • pedagogiset • taloudelliset -Työntävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset •... Tavoiteltavat toimintatavat ja kulttuuri - Vetävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset • tekniset • pedagogiset • taloudelliset -Työntävät tekijät • yksilölliset • rakenteelliset • sosiaaliset •... © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio

8 Alullepano Organisaation kehittämisprosessin vaiheet (Hameyer 2001) Käytännön toteutus Juurruttaminen Organisaation kehittämisprosessien koulutusorganisaatioilla on havaittu kestävän tyypillisesti n. 3-5 vuotta. Siirtyminen verkkoympäristöjen käyttöön opetuksessa

9 Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio MÄÄRITTELYTESTAUS TOTEUTUSSUUNNITTELU Välineiden suunnittelun näkökulmasta kuvattua etenemistapaa vastaa prototyyppimalli. (Boehm 1988)

10 Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio Yhteys omaan/ yhteistyökumppanin toimintastrategiaan/ liikeideaan 1. Lähtökohtien kartoitus/ määrittely Tavoitteet eri osapuolten näkökulmista Kenelle oppimisympäristö suunnattu? Toimijoista profiilit Käsitekartta toimijoista ja toiminnoista Kuvaukset eri käyttötavoista Organisaation tieto t&k- prosesseista Muut taustatiedot

11 Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio 2. Pedagoginen profiili menetelmät, mediat, välineet 1. Lähtökohtien kartoitus/ määrittely Tavoitteet eri osapuolten näkökulmista Kenelle oppimisympäristö suunnattu? Toimijoista profiilit Käsitekartta toimijoista ja toiminnoista Kuvaukset eri käyttötavoista

12 Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio 4. Iteratiivinen suunnittelu/ käsikirjoittaminen Tekniset ratkaisut Käyttöliittymän suunnittelu& käytettävyystestaus Pedagoginen käsikirjoittaminen Arvioinnin suunnittelu Oppimisympäristö Protoilu 5. Käyttötestit

13 Pienestä suureen -näkökulma © Sami Hautakangas & Pekka Ranta, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristö 7. Tulokset Tietoa oppimisympäristön jatkokehitykseen Tietoa suunnitteluprosessista Tieteellistä tietoa ilmiöstä Innovaatioita työkaluihin, menetelmiin ja prosessiin. Hiljaista tietoa Asiantuntijuutta 6. Arviointi ja analyysi


Lataa ppt "Hypermedian perusteet, 14.11.2001 Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google