Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yritysten välinen yhteistyö 6.2.2013 Yritysyhteistyön perusmallit Yhteistyön kehittyminen Heidi Tuominen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yritysten välinen yhteistyö 6.2.2013 Yritysyhteistyön perusmallit Yhteistyön kehittyminen Heidi Tuominen."— Esityksen transkriptio:

1

2 Yritysten välinen yhteistyö 6.2.2013 Yritysyhteistyön perusmallit Yhteistyön kehittyminen Heidi Tuominen

3 Yritysyhteistyön perusmallit

4 Mitä tarkoittaa yritysten välisen yhteistyön malli? −Yritysten välisen suhteen laillinen ja taloudellinen (muodollinen) muoto (Contractor, 2005) −Mallin/rakenteen osa-alueita −Equity vs. Non-Equity eli pääomasidonnaisuus −Hybridit ja yhdistelmät −Rutiinit ja rutinoitunut vuorovaikutus? −Missä määrin verkostot ovat rakennetta ja miten rakenne todellisuudessa muodostuu? −Prosessinäkökulmat (esim. Contractor, 2005; Doz, 1996; Ring & Van de Ven, 1994), sosiaali-psykologiset näkökulmat (esim. Tuominen et al. 2012) Heidi Tuominen6.2.20144

5 Yhteistyömallin valinta −Rakennetta määrittävät yhteistyön tavoitteet ja yhteistyöstä saatavat mahdolliset hyödyt (Parkhe,1993; Teng & Das, 2008) −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Synergia −Uuden liiketoiminnan luominen ja riskin jakaminen −Uskottavuus ja imago Heidi Tuominen6.2.20145

6 Yritysyhteistyön perusmalleja −Kehittämisrengas −Yhteistyörengas −Projektiryhmä −Yhteisyritys −Yhteisyksikkö 6.2.2014Heidi Tuominen6

7 Kehittämisrengas −Tiedonkulku ja oppiminen −Tiedonvaihtotapaamiset, mutta muuten toimitaan omillaan 6.2.2014Heidi Tuominen7

8 Yhteistyörengas −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Yhteisen resurssin jakaminen kunkin omaan toimintaan 6.2.2014Heidi Tuominen8

9 Projektiryhmä −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Synergia −Yhteisen projektin perustaminen oman toiminnan oheen 6.2.2014Heidi Tuominen9

10 Yhteisyritys −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Synergia −Uuden liiketoiminnan luominen ja riskin jakaminen −Joint venture, yhteisen toiminnan luominen 6.2.2014Heidi Tuominen10

11 Yhteisyksikkö −Tiedonkulku ja oppiminen −Kustannussäästöt ja kriittinen massa −Synergia −Uuden liiketoiminnan luominen ja riskin jakaminen −Uskottavuus ja imago −Oman toiminnan tuominen yhteisen kuoren alle −Näkyvyys ulospäin muuttuu -> fuusio 6.2.2014Heidi Tuominen11

12 Allianssit ja strategiset allianssit −Allianssi on monimuotoinen, kehittyvä ja vuorovaikutteinen yhteistyöorganisaatio (Das & Teng, 1998; Doz, 1996; Ring & Van de Ven, 1994; Zeng & Chen, 2003) −Vapaaehtoinen sopimus kahden tai useamman yrityksen välillä (Parkhe, 1993) −Alliansseiksi voidaan lukea monenlaisia yhteistyöhön perustuvia organisaatiomuotoja, joiden tarkoituksena on kumppaneiden yhteisten tavoitteiden saavuttaminen (Das & Teng, 1998) ja joihin sisältyy tuotteiden, teknologioiden tai palveluiden vaihtamista, jakamista tai yhteistä kehittämistä (Gulati, 1998) −Allianssi vs. strateginen allianssi: tiedon ja resurssien jakamisen sekä luottamuksen aste (Ståhle & Laento, 2000) −Esim. yhteisyritykset, strategiset hankintajärjestelyt sekä T & K - kumppanuudet (Das & Teng, 1998) 6.2.2014Heidi Tuominen12

13 Kumppanuus, partnership −Strateginen allianssi −Joint venture −T & K –yhteistyö −Vientiyhteistyö 6.2.2014Heidi Tuominen13

14 Muita yhteistyön malleja? −Tuottajaosuuskunnat −Markkinointiosuuskunnat −Perheyrittäjien allianssit −Industrial district −Toimialaklusterit −Osaamisklusterit −Alueelliset ekosysteemit −Vientirengas −Virtuaaliorganisaatio 6.2.2014Heidi Tuominen14

15 Yhteistyön kehittyminen

16 Yhteistyön kehittymisen kaari −Yhteistyösuhteen luominen −Yhteistyösuhteen ylläpito −Yhteistyösuhteessa hyötyminen −Yhteistyösuhteen kehittäminen −Yhteyksien rakentaminen −Yhteistyösuhteen lopettaminen Heidi Tuominen6.2.201416

17 Verkostomallien kehittyminen (Vesalainen) 6.2.2014Heidi Tuominen17

18 Verkoston kasvutekijät (Pihkala) −Vahvat polkuriippuvuudet −Keskinäisen liikevaihdon volyymien kasvu −Verkoston matalat ulkoreunat: uusien yritysten on helppo liittyä verkostoon −Yritysten ja liiketoimintojen tilannetekijät, jotka mahdollistavat yritysten prosessien ja resurssien linkittämisen 6.2.2014Heidi Tuominen18

19 Verkoston kasvureittejä (Pihkala) 6.2.2014Heidi Tuominen19 Verkoston kvanti- tatiivinen kasvu 1. Verkosto ei kehity laadullisilla mittareilla, mutta kasvaa määrällisesti. 2. Verkosto kehittyy sekä laadullisilla että määrällisillä mittareilla. 3. Verkosto ei kehity laadullisilla eikä määrällisillä mittareilla. 4. Verkosto kehittyy laadullisilla mittareilla, mutta ei kasva määrällisesti. Verkoston kvalitatiivinen kasvu/kehittyminen

20 Kehittyminen kohti kokonaisuutta ja systeemiä (Pihkala) 6.2.2014Heidi Tuominen20 Verkoston kvalitatiivinen kasvu/kehittyminen Verkoston kvantitatiivinen kasvu Markkinaehtoinen liiketoiminta ja/tai vertikaalisesti integroitunut yritys Kahden välisten ja monenkeskisten suhteiden kehittyminen Erikoistumisen lisääntyminen sekä kriittisen massan, osaamisen ja resurssien määrällinen kasvu verkostossa Verkosto strategisena entiteettinä ja operatiivisena systeeminä

21 Verkoston kasvun mittareita (Pihkala) 6.2.2014Heidi Tuominen21 Mittarimerkitys osallistujien määräverkoston koko yhteenlaskettu liikevaihtoverkoston koko yhteenlaskettu taseverkoston koko yhteenlaskettu työntekijämääräverkoston koko keskinäisen liikevaihdon määrä verkoston intensiteetti ulkopuolisten käyttöasteverkoston intensiteetti verkoston tuottama lisäarvoverkoston tehokkuus toisiinsa sidoksissa olevien investointiensitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin määrä verkoston tavoitteiden strategisuusstrateginen intensiteetti koordinoinnin tasoverkoston johtaminen verkoston tiheysverkoston integrointi dynamiikkamuutoskyky, oppiminen luottamusmuodollisuuden vähentynyt tarve win/winkyky hakea yhdessä hyötyjä ja jakaa niistä syntyvää tulosta avoimesti ja oikeudenmukaisesti suhteessa panostuksiin yrittäjäkyvykkyyskyky haravoida mahdollisuuksia verkosto-osaaminenkyky yhteistyöhön ja kyky kehittää sitä

22 Ryhmätehtävä −Miles, R. E. & Snow, C. C. 1995. The New Network Firm: A Spherical Structure Built on a Human Investment Philosophy. Organizational Dynamics, 22: 5 – 18. −Kysymykset 1.Mitä tarkoittaa Spherically Structured Firm? 2.Minkälaisia hallintotapoja Spherically Structured Firm voi käyttää? 3.Minkälainen johtamisfilosofia tukee Spherically Structured yritystä? 4.Minkälaisia käytännön vaikutuksia mallilla on johtamiseen? Heidi Tuominen6.2.201422


Lataa ppt "Yritysten välinen yhteistyö 6.2.2013 Yritysyhteistyön perusmallit Yhteistyön kehittyminen Heidi Tuominen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google