Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAune Lahtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Avohoidon potilasryhmitys (APR) - tuotteistus johtamisen työkaluna
Outi Elonheimo Dosentti, LKT Yleislääk. ja th:n erikoislääkäri Mats Brommels Professori, LKT Sisätautien erikoislääkäri
2
Johtamista, suunnittelua ja seurantaa varten tarvitaan
Sairausryhmiin perustuva potilasryhmitys Tuotteistus, joka yhdistää tietyn potilaan saman ongelman hoidon hoitoprosessikuvaukseksi (hoitoepisodiksi) Jolla pystytään kuvaamaan resurssien käyttöä eli tuotannon määrää Lähtökohtana potilaskontaktilta kirjatut tiedot
3
Terveydenhuollon tuotteistuksen erityisominaisuudet
Kuvaa hoitoprosessia Vertailtavissa oleva tuote Ymmärrettävä kliininen määritelmä Mittaa resursseja
4
Tuotteistamisen (potilasryhmityksen) on
oltava kliinistä työtä tekevälle yksinkertaista Työntekijät kirjaavat käynnin syyt ja tekemänsä toimenpiteet Ryhmittely tapahtuu automaattisesti annettava johtamisen, toiminnan kehittämisen ja seurannan kannalta tarpeellista tietoa Raportointi tapahtuu automaattisesti Potilaskuntaa ja toimintaa kuvaavat vakioraportit Toiminnan sisältöä kuvaavat vuosiraportit Johdon ongelmiin suunnitellut räätälöidyt raportit
5
TERVEYSKESKUKSEN TUOTE (APR-ryhmä) = Toimintaprosessin kuvaus
Potilaan tietyn sairauden tai yhteen liittyvien sairauksien hoitokokonaisuus (hoitoprosessi, -episodi), joka koostuu useista eri työntekijöiden tekemistä toiminnoista (toimenpiteistä) Ongelma + toiminnot = APR-tuote (Käynti ei ole tuote!) Tuotteen voimavarojen käyttö ilmaistaan siihen kohdistuvien toimintojen kustannuspainojen summana (kust.painot määritetty työajankäytön ja palkkakustannusten mukaan)
6
APR-ryhmittely APR-ryhmittelijä jakaa terveyskeskuksen potilaat potilasryhmiin (episodeihin) sairauksien ja niiden hoitamiseksi tehtyjen toimintojen mukaan Yksi potilas voi päätyä useampaan episodiin sairauksistaan riippuen Yhdellä kontaktilla voidaan hoitaa useamman episodin ongelmia Kuvaus terveyskeskuksen potilaskirjosta eli potilaiden hoitoepisodeista sekä palvelutuotannon määrästä 6
7
EpisodiAPR-ryhmien (tuotteiden) muodostuminen yhden potilaan hoitokontakteista
8
Toimintojen kustannuspainojen avulla lasketaan tuotanto
Toiminnoille on määritelty keskimääräiset kustannuspainot niiden suorittajan (ja mahd. avustajan) työajankäytön ja ammattiryhmän km. palkkakustannus-ten mukaan Laskemalla kustannuspainot yhteen saadaan yhden potilaan resurssien käyttö, APR-pisteet, tietyssä potilasryhmässä Laskemalla saman potilasryhmän potilaiden APR-pisteet yhteen saadaan tk:n kunkin potilasryhmän resurssien kulutus eli palvelujen tuotanto Terveyskeskuksen palvelujen kokonaistuotanto (=kokonaisresurssien käyttö) on kaikkien potilasryhmien APR-pisteiden summa
9
APR-piste, tuotannon mitta
APR-piste yhteismitallistaa eri ammattiryhmien työajan käytön APR-piste huomioi sen, että lääkärin työaika on kalliimpaa kuin hoitajan työaika 1 APR = 1 minuutti ”keskimääräisen tk-työntekijän” työaikaa
10
Tuloksena tiedot Minkälaisia potilaita terveyskeskuksessa käy
Mitä näiden potilaiden hoitamiseksi tehdään Toimintakäytännöt ja niiden vertailu Mitä potilaiden hoitaminen maksaa Yksittäisten potilaan kuluttamat resurssit Koko potilasryhmän resurssinkulutus Minkälainen on ammattiryhmien välinen työnjako Samat asiat voidaan raportoida myös terveysaseman, yksikön tai yksittäisen kliinikon työnä Vertailu muihin terveyskeskuksiin (benchmarking)
11
MITÄ POTILAITA MEILLÄ HOIDETAAN?
POTILASKIRJO MITÄ POTILAITA MEILLÄ HOIDETAAN? Palvelujen kokonaistuotanto PALJONKO PALVELUJA TUOTETAAN?
12
Palveluiden kokonaistuotannon tarkastelua
Strateginen johtaminen Terveyskeskuksen painopistealueet ja resurssien kohdentaminen (ks. Potilaskirjo) Ajankohdan tai ulkoisten tekijöiden vaikutus toimintaan ja tuotantoon Ulkoistuksen seuranta Tasapuolisten palveluiden takaaminen väestölle, yhtenäiset hoitokäytännöt Toimintayksiköiden työn vaikutus toisiin yksiköihin: esim. vastaanotot vs. päivystys
13
Kouvolan tk:n avopalvelutuotannon (=resurssien käytön) jakauma sairaustyypeittäin vuonna 2011
MIHIN TK:N RESURSSIT KÄYTETÄÄN?
14
Terveysasemien tuotannon vertailu
15
Kouvolan terveyskeskuksen avohoidon palvelutuotannon (=resurssien käytön) jakauman muutos vv sairaustyypeittäin
16
Koko Kouvolan tk 2011
17
Koko Kouvolan tk 2011
18
Koko Kouvolan tk 2011
19
Ehkäisevän terveydenhuollon yksiköiden ehkäisevästä th:sta lähtöisin olevien hoitoepisodien tuotannon vertailut Kouvolan tk:ssa v Sitä tehdään, mitä mitataan… … siis täytyy mitata kokonaisuutta!
20
Ulkoistuksen vaikutusten seuraaminen, yhtenäisen tuotannon määrittäminen
Syys-marraskuu 2009 terveysasemien kaikkien potilasryhmien kokonaistuotanto SLL 2011; 66:
21
Tuotetaanko väestöille saman verran palveluita?
Toimintayksiköiden kokonaistuotanto / 1000 hoitovastuulla olevaa asukasta, tk-tuottavuustutkimus vuoden 2011 tuotannon vertailua terveyskeskusten välillä Tuotetaanko väestöille saman verran palveluita?
22
Kouvolan tk:n hoitotuotannon jakautuminen toimintayksiköiden toiminnaksi eri kuukausina v. 2011
23
Eri ikäisille tuotetaan erilaisia palveluita, tk-tuottavuustutkimuksen 8 terveyskeskusta
24
Sairauden hoidon toimintakäytäntöerot terveyskeskusten välillä (lähde: tk-tuottavuuustutkimus)
Erot havaitaan km. resurssien käytöistä ja muista indeksiluvuista
25
Yksittäisen potilasryhmän hoidon tarkastelua
Toimintakäytäntöjen kehittäminen Poikkeamien etsiminen Hyvät käytännöt muutoksen pohjaksi Muutoksen seuranta
26
Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin km
Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin km. resurssien käytön vertailu (yhden potilaan hoitamiseksi vuoden aikana käytetyt km. resurssit) Terveysasemien toimintakäytäntöjen vertailu
27
Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin kokonaisresurssien käyttö terveysasemittain
Potilasryhmän kokonaistuotanto
28
Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin resurssien käyttö / 1000 as vertailu
Väestöön suhteutettu resurssien käyttö
29
Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin työnjako
Työnjaon vertailu
30
Terveysasemien yksiköiden toimenpiteiden tuotantoerot
Yksikön toimenpiteiden resurssit / 1000 asukasta Eri määrä ja panostus Eri toimenpiteet
31
Diabetes ja elinkomplikaatiot -episodin hoitoprosessiin osallistuneiden yksiköiden tuotanto-osuudet
32
Oman työn sisällön tarkastelu
Päivittäistoiminnan kehittämisen väline: Työntekijöiden oman työn kuvaus Vakioraportit terveysasemien ja toimintayksiköiden työn seurantaan kuukausittain netissä Terveysasemien ja toimintayksiköiden työn ja toimintakäytäntöjen analysointi potilasryhmittäin Esimiesten kehittämiskoulutus ja keskeisten potilasryhmien toimintakäytäntöjen kaksivuotiset muutos- ja kehittämishankkeet Esimiehet koulutetaan seuraamaan ja analysoimaan runsasta toimintatietoa Toimintakäytäntöjen muutosten toteuttaminen omissa yksiöissä henkilökunnan kanssa, muutosjohtamiskoulutusta
33
Kliinikon vuoden potilaat (lkm)
Kliinikon potilaat
34
Saman lääkärin toimenpiteet (lkm) 1 vuoden aikana
Kliinikon toimenpiteet
35
Saman lääkärin vuoden aikana toimenpiteisiin käyttämät resurssit (APR-pisteinä)
Resurssien käyttö
36
Saman lääkärin työmäärän jakautuminen sairausryhmittäin (1 vuosi)
Potilaskirjo
37
Kontaktien lkm ≠ resurssien käyttö
Potilaskirjo Kliinikon potilaat
38
APR-analyysin pohdinta ja sairausryhmien valinta
Yhteisten kehittämis-/työseminaarien sarja Hiiden alueen terveyskeskuksilla APR-analyysin pohdinta ja sairausryhmien valinta Volyymiltaan tai resurssien käytöltään merkittävät potilasryhmät Toimintakäytännöissä huomattavaa poikkeamaa (=kehitettävää) Seurantajaksosta ja -mittareista sopiminen
39
Yhteisten kehittämis-/työseminaarien sarja (2)
Yhteisistä hoito- ja toimintakäytännöistä sopiminen Terveyskeskuskohtaisten toimeenpanosuunnitelmien laadinta Toimintamuutokset omissa yksiköissä
40
Toiminnan seuranta
41
Toiminnan seuranta Kokonaistuotannon muutos kuukauden aikana.
Vapautunut resurssi käytettävissä muiden sairauksien hoitoon. 112 tuntia 32 tuntia
42
APR:n hyödyt terveyskeskuksen johtamisessa
Vuosiraportointi osana toimintakertomusta Eri tarkkuustasot eri kohdeyleisölle Kustannuslaskenta todelliseen potilastyön tuotantoon perustuen Potilasryhmien tuotantokustannusten seuraaminen terveysasemittain Kuntalaskutus (vrt. potilaiden valinnanvapaus) PTH:n ja ESH:n toiminnan yhteinen suunnittelu ja seuraaminen
43
APR-tuotteistus Nopea ja helppo tapa kuvata terveyskeskuksen potilaskirjo ja saada arvio sen tuotannon määrästä Potilaskäyntitiedot AvoHILMOn mukaiset ptj:stä vain käynnin syyt (ICD10- tai ICPC-diagnoosit tai ASL) Raportointi sairausryhmittäin Palvelutuotannon määrä ”valtakunnallinen keskiarvo” omien potilaiden hoidossa Potilaat ryhmitellään sairaus-ammattiryhmä-kontaktityyppi –ryhmiin Ryhmille annetaan palvelutuotantoa kuvaava kustannuspaino APR-terveyskeskusten keskimääräisen resurssien käytön mukaan
44
APR-tuotteistus kuvaa (1)
Mitä sairauksia tk:ssa hoidetaan Antaa (arvioidun) kuvan siitä, mihin tk:n avotoiminnan resurssit käytetään Minkälainen on näiden sairauksien hoidon ammattiryhmien välinen työnjako tk:ssa Miten toimintamallit eroavat yksiköiden välillä
45
APR-tuotteistus Ulkopaikkakuntalaskutushinnasto
46
APR-tuotteistus kuvaa (2)
Paljonko potilaiden hoitaminen ”maksaa”? (Arvioidun) palvelutuotannon määrän sairausryhmittäin ja kokonaistuotantona Potilaiden hoitamiseksi käytettyjen resurssien määrä arvioituna muiden terveyskeskusten resurssien käytön mukaan Mahdollistaa tuotannon määrän vertailun tk:ten tai yksiköiden välillä Tuotannon määrän arvio tuottavuuden laskemiseksi Mahdollistaa sairauksien hoidon kustannuslaskennan ja hinnoittelun (mm. ulkokuntalaskutus) Mahdollistaa episodikuvauksen, APR-fullaAPR-eAPR, EPR
47
Hinnoittelussa on käytetty terveysasemien omia tuotantokustannuksia.
Erot johtuvat poikkeavista hoitokäytännöistä.
48
Kuvataan tuotanto läpi koko julkisen terveydenhuollon
Koko terveydenhuollon tuotannon kuvaus Episodipotilasryhmitys EPR = APR+DRG Kouvolassa speksattu potilaskohtaisella tuotantotiedolla: APR + tk-vuodeosastoHILMO + esh:n poliklinikkatuotanto (APR) + esh-vuodeosastoHILMO APR:n episodiryhmät laajennetaan kattamaan myös erikoissairaanhoidon potilaskirjon => EPR
50
Tärkeää Kirjaamisen kattavuus, yhdenmukaisuus ja järjestelmällisyys
APR on tarkoitettu jatkuvaan tuotannon kuvaamiseen Kattavuutta seurattava järjestelmällisesti Henkilökunta motivoitava mm. kuvaamalla omaa toimintaa Perusluokitukset: käynnin syyt ja toimenpiteet Tiedot saatava potilastietojärjestelmästä Jatkossa = avoHILMO-luokitukset Vaatii jämäkkää johtamista, mutta myös mahdollistaa sitä Kaikilla tk:n johtamisen tasoilla suunniteltava tarkkaan mitä tietoa seurataan ja milloin, miten raportoidaan henkilökunnalle ja mitkä ovat kehittämistoimenpiteet
51
Lisätietoja www.apr.fi/kampanja2012
Anne Puumalainen (asiakasprojektipäällikkö) p Outi Elonheimo (toimitusjohtaja) p
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.