Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta."— Esityksen transkriptio:

1 Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta

2 Esityksen sisältö Taustaa Opetussuunnitelma 2016
Mitä mistäkin seuraa? Wilma-merkintöjen hienouksia Lyhyesti perusopetuslakimuutoksesta Keskustelua ja kysymyksiä Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

3 Taustaa Rangaistuskäytänteitä on ollut tarvetta päivittää, myös oppilaiden toiveesta Tehty laaja kysely oppilaille Painopiste kasvatuskeskusteluissa ja huoltajayhteistyössä Perusopetuslaki muuttui 2014, vaati osaltaan muuttamaan koulun käytänteitä. 2015 syksyllä wilmamerkintöjä yhtenäistetty kunnassa 2016 uusi opetussuunnitelma ja uusi toimintakulttuuri Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

4 Opetussuunnitelma 2016 Uusi toimintakulttuuri
Opetussuunnitelmatyöskentely jatkuu Käytänteitä pohditaan ja tarkennetaan yhdessä oppilaiden kanssa lukuvuoden aikana Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

5 Yleisimmät wilma-merkinnät
Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

6 Yleisimmät wilma-merkinnät
Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

7 Yleisimmät wilma-merkinnät
Positiiviset merkinnät: aktiivinen oppitunnilla, hyvää työskentelyä ym. Myöhästymiset, unohtuneet kotitehtävät, yksittäiset luvattomat poissaolot, passiivinen tuntityöskentely -> korvaavia tehtäviä läksykerhossa (joka päivä klo ) Korvaaminen voi tulla jo saman päivän aikana, yksittäisestä kerrasta tai useammasta, riippuen siitä mitä tunnilla on tehty jne. Aineenopettaja seuraa oman aineen kohdalta, luokanvalvoja arvioi kokonaistilannetta. Tarvittaessa kasvatuskeskustelu, mikäli paljon neg. merkintöjä Mikä on kasvatuskeskustelu? Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

8 Työrauhan rikkominen Tunnilla häiritseminen: Painopistealueena
Opettaja varoittaa oppilasta ennen merkinnän laittamista. 3 merkintää: Kasvatuskeskustelu lv:n kanssa, 6 merkintää: Kasvatuskeskustelu lv:n ja huoltajien kanssa, seuraavasta: rehtorin puhuttelu ja jälki- istunto Luokasta poistamisesta seuraa aina merkintä ja keskustelu opettajan kanssa Jatkuvasta tunnilla häiritsemisestä myös mahdollinen seuraus jälki-istunto, kirjallinen varoitus, luokanvaihto jne. Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

9 Luvaton puhelimen käyttö
Puhelimen käyttö sallittua VAIN opettajan luvalla erikseen. Joskus luvallista esim. kuunnella musiikkia tehtäviä tehdessä. Opettajan ei tarvitse varoittaa ennen kuin laittaa merkinnän luvattomasta käytöstä. Kolmesta merkinnästä lv on yhteydessä kotiin ja suosittelee puhelimen kotiin jättämistä. Opettajilla oikeus ottaa oppilaalta kännykkä lopputunniksi tai päiväksi mikäli se häiritsee opiskelua. Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

10 Koulualueelta poistuminen
Miksi on kiellettyä? Seuraus: 1.kerta: lv:n puhuttaminen ja merkintä wilmaan, sen jälkeen kasvatuskeskustelu, keskustelu rehtorin kanssa, mahdollisesti jälki-istunto, huoltajapalaveri ja muut tarvittavat toimet. Vaikutus käytös-arvosanaan, sitä kautta esim. kesätöihin. Ottakaa eväät mukaan! Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

11 Tupakointi (ja nuuskan käyttö)
Koulualueella tupakkatuotteiden käyttö lain mukaan kiellettyä kaikilta (myös aikuisilta) Yleisesti tupakkatuotteiden käyttö kielletty alle 18-vuotiailta. (Lisäksi koulualueelta poistuminen kielletty) 1.kerta -> soitto kotiin, 2.kerta -> soitto kotiin, jälki-istunto ja rehtorin puhuttelu, 3.kerta -> yhteinen palaveri huoltajien kanssa ja muut tarvittavat toimenpiteet (lastensuojelu, poliisi) Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

12 Kiusaaminen Kiusaamiseen puututaan aina kun siitä saadaan tieto. Ensisijaisesti paikalla ollut opettaja, pidemmissä kuvioissa luokanvalvojat. Kiusaamiskysely vuosittain luokittain Tarvittaessa yhteisiä palavereita huoltajien kanssa. Jatkokäsittelyssä mukana tarvittaessa koulukuraattori Väkivaltaisuudesta seurauksena aina jälki- istunto Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

13 Lunttaaminen, epärehellisyys
Lunttaamisesta seurauksena aina jälki- istunto, viesti kotiin ja tilanteesta riippuen joko suorituksen hylkääminen tai kokeen uusinta seuraavassa jälki-istunnossa. Lisäksi tieto menee aina luokanvalvojalle ja rehtorille. Allekirjoituksen väärentämisestä ja opettajalle valehtelemisesta (räikeät tapaukset) jälki- istunto. Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

14 Ei kiinnosta Jälki-istunnot hoidettava seuraavana tiistaina tai sovittava erikseen lv:n kanssa Istumattomasta jälki-istunnosta seuraa välittömästi huoltajapalaveri Hoitamattomasta läksykerhosta wilma- merkintä, sovittava lv:n (tai erityisopettajan) kanssa hoitaminen. Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

15 Perusopetuslain muutoksia
Oikeus ottaa oppilaalta vaaraa aiheuttavat esineet ja tutkia tavarat mikäli selkeä epäilys siitä, että oppilaalla on hallussa vaaraa aiheuttavia esineitä. Oikeus ohjata oppilas siivoamaan jälkensä (esim. ruokalassa tms.) Jälki-istunnossa mahdollista vaatia oppilaalta kirjallisten tehtävien suorittamista Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

16 Oppilaan oikeudet Kaikilla oppilailla on oikeus:
turvalliseen koulupäivään työrauhaan saada tukea kasvamiseen ja oppimiseen olla osa kouluyhteisöämme Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

17 Keskustelua ja kysymyksiä
2. ja 4.jakson raporttiremontti Painotukset työrauhassa ja kohteliaassa puhetavassa Käytänteet tiedoksi myös huoltajille Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen

18 Kiitos! Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen


Lataa ppt "Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google