Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rakenteellinen sosiaalityö hyvinvointitiedon tuottajana

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rakenteellinen sosiaalityö hyvinvointitiedon tuottajana"— Esityksen transkriptio:

1 Rakenteellinen sosiaalityö hyvinvointitiedon tuottajana
Tuusulan työkokous

2 Mistä on kysymys? Syrjäytyminen ja muut ”pirulliset” (wicked) sosiaaliset ongelmat liittyvät usein yhteiskunnan rakenteisiin eivätkä ole ratkaistavissa yksinkertaisilla toimenpiteillä eivätkä pelkästään sosiaalihuollon keinoin Palvelujärjestelmä osaa ratkaista kesyjä, yksinkertaisia ja selvärajaisia ongelmia Sosiaalinen raportointi tuottaa tietoa, kuvaa (ja pyrkii siten selkiyttämään) näitä ongelmia

3 7§ Rakenteellinen sosiaalityö
Asiakastyöhön perustuvan tiedon tuottamista asiakkaiden tarpeista ja niiden yhteiskunnallisesta yhteyksistä ja tarpeisiin vastaavien sosiaalipalvelujen ja muun sosiaalihuollon vaikutuksista. (= sosiaalinen raportointi) Tavoitteelliset toimet ja toimenpide-ehdotukset sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseksi ja korjaamiseksi sekä kunnan asukkaiden asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämiseksi Sosiaalityön asiantuntijuus osaksi muiden toimialojen suunnittelua sekä yhteistyö yksityisten palveluntuottajien ja järjestöjen kanssa paikallista sosiaalityötä ja muuta palvelu- ja tukivalikoimaa kehittäen

4 Sosiaalinen raportointi pähkinänkuoressa
Menetelmänä systemaattinen tiedonkeruu asiakastyötä tekeviltä työntekijöiltä Pohjautuu asiakastyön dokumentointiin (esim. palvelutarpeen arvio) ja työntekijöiden asiantuntijuuteen Laadullista tietoa muokataan ja täydennetään tilasto- ja tutkimustiedolla siten, että se on helposti hyödynnettävissä Yhteistyössä Tietokeskuksen kanssa, julkaisukanavana kaupungin internet-sivut Sosiaalisen raportoinnin avulla tuotettua tietoa hyödynnetään päätöksenteossa ja palvelujen kehittämisessä sekä virasto- että kaupunkitasolla Tieto poliittisten päättäjien käyttöön ja osaksi kaupungin strategian suunnittelua

5 Esimerkkejä sosiaalisen raportoinnin teemoista
Palvelut on suunnattu hyväkuntoisille ja motivoituneille asiakkaille Eri toimijoiden välinen tiedonkulku ja yhteistyö ei toimi Lastensuo-jelun ja psykiatrian välinen työnjako Huolto- ja tapaamis-riidat Palvelujärjestel-mä opettaa avuttomuuteen, tt on ensisijainen etuus Asuminen: edullisten asuntojen puute Velkaantuminen ja talouden hallinnan ongelmat Lastensuojelu-perheiden aikuisten kanssa työskentely Lisää kriisi-majoitus-paikkoja Työn-tekijöihin kohdistuva väkivallan uhka Ylisukupolvi-nen huono-osaisuus Jumiutu-minen lähiöihin TE-toimistojen rooli on heikentynyt Sosiaalisten kontaktien puute, yksinäisyys Kannabis Osallisuuden puute Työmarkki-noiden sulkeutuminen Maahan-muuttajien heikko kielitaito

6 Esimerkkejä ratkaisuehdotuksista - Osattomuus
Kaupunkitaso Työelämään ja koulutukseen pitäisi pystyä osallistumaan joustavammin Kaupunkilaisten vaikutusmahdollisuuksia pitäisi vahvistaa (oman asuinympäristönsä suhteen, päätöksenteon suhteen) Kaupunkilaisille tulisi olla tarjolla erilaisia matalan kynnyksen tiloja, jotka mahdollistaisivat yhteisen tekemisen ja sosiaalisten suhteiden luomisen

7 Esimerkkejä ratkaisuehdotuksista - Osattomuus
Sosiaali- ja terveydenhuolto Yksinäisyys pitäisi tunnistaa ja ottaa puheeksi Palvelujen tulisi vahvistaa asiakkaiden osallisuutta Palvelujen pitäisi mahdollistaa erilaisten yhteisöjen toimiminen Palvelut voisivat toimia yhteensaattajina esimerkiksi vertaistukitoiminnalle Sosiaalista kuntoutusta ja erilaista ohjattua ryhmätoimintaa pitäisi olla tarjolla enemmän ja sitä pitäisi tehdä moniammatillisessa yhteistyössä  Järjestöyhteistyö osallisuuden lisääjänä on erittäin tärkeää ja sitä pitäisi hyödyntää. Keinoina ovat mm. tukihenkilöt, vapaaehtoistyö Etsivän työn muotoja pitäisi lisätä ja palveluiden reunamilla olevat asiakkaat tunnistaa Esimerkkinä toimeentulotuessa pelkästään kirjallisesti asioivat asiakkaat, terveyspalveluita satunnaisesti tai vain päivystysluonteisesti käyttävät asiakkaat

8 Sosiaalisen raportoinnin tiedon hyödyntäminen
Tiedon tuotanto ja hallinta Asiakasrajapinnasta kerätty tieto Työyhteisöjen koosteet Kokoava raportti ja toimenpide-ehdotukset Tiedon tulkinta ja käyttö toiminnan kehittämisessä Työyhteisöt ja verkostot Asiakasraadit Johtoryhmät Kaupunkiohjelmat ja hankkeet Kunnan hyvinvointiraportointi Tieto johtamisessa ja päätöksenteossa Palvelujen uudistaminen Poliittinen päätöksenteko Sosiaali- ja terveyslautakunta Valtuuston strategiaseminaari

9 Sosiaalisen raportoinnin hyödyt Helsingin sosiaali- ja terveysvirastossa
Tuottaa entistä parempaa asiakastyöhön pohjautuvaa tietoa helsinkiläisistä sosiaalisista ilmiöistä ja ongelmista Kehittää tiedon hyödyntämistä johtamisessa ja palveluiden kehittämisessä Voidaan seurata, miten uusi sosiaalihuoltolaki vaikuttaa esim. palveluiden saatavuuteen ja oikea-aikaisuuteen Lisää työntekijöiden osallisuutta ja työhyvinvointia Edistää asiakasosallisuutta

10


Lataa ppt "Rakenteellinen sosiaalityö hyvinvointitiedon tuottajana"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google