Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä"— Esityksen transkriptio:

1 Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Ilkka Sutinen Kehittämiskeskus Tyynelä

2 Perusajatuksena on arvostava ja kumppanuuteen pohjautuva yhteistyö.
| Jalkautuva työ Jalkautuvan työn viitekehyksenä on voimavara- ja ratkaisukeskeinen työskentely sekä päihdetyö. Jalkautuvalla työllä tarkoitetaan työntekijän tavoitteellista työskentelyä yhteistyössä asiakkaan kanssa hänen omassa elinpiirissä ja ammattilaisverkostoissa. Perusajatuksena on arvostava ja kumppanuuteen pohjautuva yhteistyö.

3 Toiminta ohjautuu asiakkaan arjesta ja omasta elinpiiristä.
| Toiminta ohjautuu asiakkaan arjesta ja omasta elinpiiristä. Jalkautuva työ on matalan kynnyksen kohtaamista, asiakaslähtöistä tukemista ja auttamista palveluverkostoissa. Jalkautuvan työn keskeisimmät työtavat ovat dialoginen kohtaaminen, yksilö- ja ryhmätyöskentely sekä vertaistoiminta. Jalkautuva työ ovat luonteeltaan yksilöllistä palveluohjauksellista työtä perustuen asiakkaan ja työntekijän väliseen sopimukseen, luottamukselliseen suhteeseen, määräaikaisuuteen ja ammatilliseen tukihenkilöön.

4 Asiakkaan asiantuntijuus
| TASAVERTAISUUTTA Asiakkaan asiantuntijuus Arjen keskellä toimiminen lisää asiakkaan ja työntekijän tasavertaisuutta. Asiakkaan osallisuus ja sitoutuminen pohjautuu tasavertaisuuden kokemukseen. Erilaisten asiantuntijuuksien tasavertaisuutta. Kumppanuuden rakentamista erilaisten ihmisten kanssa, se vaatii erilaisuuden tunnistamista, erilaisuuden käyttöä voimavarana ja erilaisuuden sietämistä.

5 | LUOTTAMUSTA Asiakkaana voin vaikuttaa asioihini ja saan parasta mahdollista asiantuntijuutta tuekseni. Luottamusta siihen, että kukin verkoston jäsen hoitaa oman osuutensa ja yhdessä syntyy jotain parempaa asiakkaan hyväksi kuin yksin. Luottamus vaatii rehellisyyttä, vastuuta, kannustusta, sitoutumista, jakamista ja suostumista.

6 Yhteistä ymmärrystä arvoista, joiden mukaan tehdään työtä.
| YHTEISTÄ YMMÄRRYSTÄ Yhteistä ymmärrystä arvoista, joiden mukaan tehdään työtä. Yhteistä ymmärrystä edistää yhteinen kieli. Yhteisestä ymmärryksestä syntyy tahtotila edetä kohti yhteistä päämäärää. Yhteinen ymmärrys on myös ymmärrystä siitä, missä on kokonaisvastuu. Esityksen nimi | Tekijätiedot

7 | YHTEINEN PÄÄMÄÄRÄ Kohtaaminen arjen keskellä auttaa yhteisen päämäärä, tavoitteen ja näkymän luomisessa. Yhteistä päämäärää edistää ajatus avoimesta ilmapiiristä ja avoimuus toiminnassa sekä yhteiset pelisäännöt. Yhteinen päämäärä on myös yhteistä kasvua ja kehittymistä avopalvelujen yhteisöissä. Esityksen nimi | Tekijätiedot

8 Asiakkaan asiantuntijuuden ylläpito. Palvelujen tasapuolisuus.
| HAASTEITA Asiakkaan asiantuntijuuden ylläpito. Palvelujen tasapuolisuus. Vaihtuvuus työntekijöissä ja verkostoissa. Työntekijä on osana monia verkostoja. Työntekijän selkänoja. Työskentely ja muutos vaatii aikaa. Mikä on avopalveluiden kyky tuottaa muutoksen mahdollisuutta tukevia toimintoja asiakkaan arjen keskelle? Onko avopalveluilla aidosti merkittävyyttä?

9 Arjen keskellä toimiminen on kohtaamista parhaimmillaan.
| KOHTAAMISTA Kohtaaminen avopalveluissa lisää yhteisöllisyyttä: asiakkaiden, lähiverkostojen ja muiden ammattiryhmien. Kohtaaminen avopalveluissa on rajojen ylitystä, kuulemista ja vuorovaikutusta. Arjen keskellä toimiminen on kohtaamista parhaimmillaan. Kohtaamisessa auttaa kyky kohdata erilaisuutta, sallivuus, huumori ja hyväksyminen.


Lataa ppt "Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google