Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat."— Esityksen transkriptio:

1 Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat kirjallisesti määriteltyä kertynyttä aineistoa voidaan käyttää työntekijöitä koulutettaessa ja perehdyttäessä toimittajat saavat tietoa organisaation laatuvaatimuksista

2 Laadunhallintajärjestelmän dokumentaatio 1. Ohjeet joilla ohjataan toimintoja ja menettelyjä - perehdytyskansiot- ja oppaat, prosessikuvaukset, tuotekuvaukset, menettely-, toiminta ja -työohjeet, laitteiden käyttöohjeet, hoitokäytännöt, potilasohjeet ja esitteet, laatupolitiikka ja laatutavoitteeyt, toimintamallit jne. 2. Tallenteet ovat dokumentteja jo toteutuneesta toiminnasta ja niillä varmistetaan jäljitettävyys - potilasasiakirjat, kokousmuistiot, työvuorolistat, asiakaspalautteet, valitukset, koulutussuunnitelmat ja -rekisterit, erilaiset mittaustulokset, erilaisten arviointien tulokset, tilinpäätökset jne.

3 Laadunvarmistus Toimintosarja, jolla pyritään estämään poikkeavuudet asetetuista laatuvaatimuksista

4 Arvioinnin muotoja Asiakasarviointi Itsearviointi Esikuva-arviointi Vertaisarviointi Sisäinen arviointi Ulkoinen arviointi

5 Asiakasarviointi Palautetta palveluja käyttäviltä tai niitä ostavilta asiakkailta Palautteen avulla opitaan tuntemaan ja ymmärtämään asiakkaiden tarpeet, odotukset, vaatimukset ja kokemukset

6 ITE Työyksikkö arvioi toimintaansa tavoitteena järjestelmällinen toiminnan laadun parantaminen ja varmistaminen Toimii sekä itsearvioinnin että laadunhallinnan menetelmänä

7 Esikuva-arviointi = benchmarking, joka tarkoittaa hyvistä esimerkeistä oppimista Oman toiminnan tehokkuutta, laatua ja työprosesseja verrataan parhaisiin kilpailijoihin tai muihin kehityksen kärjessä oleviin organisaatiohih Edellyttää johdon sitoutumista ja kykyä nalysoida oma toiminta

8 Vertaisarviointi Samaa alaa edustavat henkilöt tai ryhmä arvioi järjestelmällisesti toistensa toimintaa Tähän tarvitaan mittaristoa

9 Sisäinen arviointi (auditointi)‏ Organisaation itsensä suorittamia Sisäisten arviointien tehtävänä on  Varmentaa toimintatapoja  Todeta lupausten, sitoumusten ja vaatimusten toteutuminen  Yhtenäistää toimintatapoja  Parantaa toimintatapoja

10 Ulkoinen arviointi Ulkopuolinen antaa palautetta toiminnan laadusta tai siitä, miten laadunhallinnassa on edistytty (ovatko organisaation laatutoiminnot ja tulokset suunnitelmien mukaiset, toteutetaanko suunnitelmia tehokkaasti ja ovatko ne tarkoituksenmukaiset)‏ Sertifiointi on toimi, jolla asianosaisista riippumaton elin tai henkilö todistaa, että hyödyke,organisaatio tai järjestelmä on yhdenmukainen määriteltyjen vaatimusten kanssa. Sertifiointi osoitetaan yleensä todistuksella tai merkillä, jolloin asiakas saa varmuuden siitä, että hyödyke täyttää ennalta määritellyt laatuvaatimukset. Akkreditointi on toimi, jolla valtuuttava elin toteaa organisaation tai henkilön päteväksi tiettyyn toimintaan. Akkreditoinnin avulla organisaatio osoittaa toimintansa ja antamisensa todistusten ja raporttien olevan uskottavia ja luotettavia. Akkreditointielimet ovat kansallisia toimielimiä, niitä on yksi kussakin maassa.

11 Laadun mittaaminen Mittaamalla tunnistetaan kehittämiskohteita suunnataan kehittämistyötä arvioidaan kehittämistyön tuloksia ja vaikutuksia


Lataa ppt "Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google