Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palvelut lähelle ja kattavasti, kuntalaisten kokemuksia Pia Yliräisänen-Seppänen, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palvelut lähelle ja kattavasti, kuntalaisten kokemuksia Pia Yliräisänen-Seppänen, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus."— Esityksen transkriptio:

1 Palvelut lähelle ja kattavasti, kuntalaisten kokemuksia Pia Yliräisänen-Seppänen, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus

2

3

4 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille virtu.fi -palvelutarjotin kokoaa Lapin asukkaille sähköiset sosiaali- ja terveyspalvelut yhteen

5 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Lapin kunnatKuntayhtymätJärjestöt Posken koordinoimat Valtio virtu.fi – kansalaisille Virtu.fi -palveluita tuottavat:

6 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Palveluiden digitalisointi virtu.fi on innovaatioympäristö, joka sisältää toimintatavan, tukirakenteen, laitteet ja sovellukset sähköisten palveluiden toteuttamiseksi. Virtu.fi -hanke tukee palveluiden tuottajia innovaatioympäristön hyödyntämisessä ja sosiaali- ja terveyspalveluiden digitalisoinnissa Lapin alueella. Digitalisointi voi olla: olemassa olevan palvelun tehostamista olemassa olevan ehostamista kokonaan uuden palvelun luomista

7 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Digitalisoinnissa hyödynnettävät palvelumuodot: Laskurit ja mittarit Laskurit ja mittarit ovat kuntalaisen oman elämän hallintaan soveltuvia laskureita, mittareita ja itsearviointityökaluja, joiden avulla hän voi itse arvioida omaa elämäntilannettaan ja palveluntarvettaan. Sähköinen ajanvaraus Sähköisen ajanvarauksen avulla asiakas voi varata Internetissä itselleen sopivimman palveluajankohdan sosiaali- ja terveyspalveluihin. Verkkoneuvonta ja -asiointi Sähköisillä lomakkeilla ja verkkoneuvonnalla laajennetaan kuntalaisten mahdollisuuksia asioida terveys- ja sosiaaliviranomaisten kanssa sekä parannetaan heidän tiedonsaantiaan. Kuvapuhelinpalvelut Reaaliaikainen yhteys ja tuki asiakkaan kotiin tai Virtu- palvelupisteeseen

8 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Käyttäjien osallistuminen suunnitteluprosessiin Käyttäjien (=asiakkaiden ja ammattilaisten) osallistumisella suunnitteluprosessiin varmistetaan, että kehitettävä palvelu/tuote on tarkoituksenmukainen, helppo käyttää ja tarjoaa miellyttävän kokemuksen. Käyttäjien osallistuminen voi olla ennen suunnitteluprosessia tai/ja suunnitteluprosessin aikana. Ennen:Aikana: käyttäjien osallistuminen luo käyttäjäymmärrystä, jonka pohjalta päätetään millaisia palveluita/tuotteita kehitetään. käyttäjien osallistuminen tuo ymmärryksen käyttäjien tavoitteista ja toimintavoista osaksi suunnittelua. Lisäksi se auttaa tuomaan esille kohderyhmän piilevät tarpeet.

9 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Käyttökokemus Käyttökokemus tarkoittaa kokemusta, joka muodostuu ja muovautuu teknologian käytöstä. Se pitää sisällään käytettävyyden ja tarkoituksenmukaisen käytön, mutta siinä korostuu käyttäjän tarpeet, motivaatio ja tunteet. Käyttökokemuksen huomioiminen on merkityksen luomista käyttäjälle. Mitä?: Kokemuksen muodostumiseen liittyvät ominaisuudet Mitä käyttäjä tekee palvelulla? Kuinka?: Kokemuksen toteuttamisen tavat Kuinka palvelun käyttäminen on toteutettu? Miksi?: Kokemuksen merkitykset käyttäjälle Miksi käyttäjä on motivoitunut käyttämään palvelua?

10 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Verkkoneuvonta ja -asiointi Verkkoneuvonta ja -asiointi on tietoturvallinen tapa saada ohjausta ja neuvontaa ammattilaisilta. Sen kautta asiakas voi kysyä neuvoa, tietoa omista päätöksistä tai varata ajan. Asiakas kirjautuu palveluun käyttäen vahvaa tunnistautumista: Verkkopankkitunnuksia, puhelimeen saatavaa mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia Verkkoneuvonta

11 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Esimerkkejä verkkoneuvonnasta ja -asioinnista Perhe- ja sosiaalipalvelut Verkkoneuvonta Lasten ja perheiden palvelut Lastensuojelu Aikuissosiaalityö ja toimeentulo Vanhus- ja vammaispalvelut Päihdepalvelut Talous- ja velkaneuvonta Sosiaaliasiamies Sähköiset lomakkeet Terveydenhuolto Opiskelijaterveydenhuolto Suun terveydenhuolto Mielenterveyspalvelut Suun terveydenhuolto Vanhuspalvelut Tukiperheen hoitopalkkio- ja kulukorvauslaskelma Tilanne 5/2015

12 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Verkkoneuvonnan ja –asioinnin käyttömäärät Verkkoneuvonta

13 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Mittarit ja laskurit Laskurit ja mittarit ovat hyvinvointia tukevia palveluita, joilla voi arvioida omaa elämäntilannetta. Palvelut ovat maksuttomia ja niitä voi käyttää tietokoneen lisäksi myös tabletti-tietokoneella ja älypuhelimella. Kaikissa palveluissa ammattilainen voi toimia käyttäjän tukena. Käyttäjän luvalla ammattilainen pääsee näkemään käyttäjän syöttämät tiedot ja olemaan vuorovaikutuksessa hänen kanssaan. Mittarit ja laskurit Rahankäytön seuranta Oma tilannearvio Oma päiväkirjaArjen lukujärjestys

14 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Arjen lukujärjestyksen Tavoite: vahvistaa itsenäistymistä ja arjenhallintaa SuunnitteluvaiheOsallistujatKäyttäjätiedon kerääminen Tulos Käyttötilanteen ja käyttäjien ymmärtäminen Kolpeneen palvelukeskuksen, Roi vammaispalvelun ja Kemin aikuissosiaalityön ja MTT työntekijät sekä asiakkaat (hankkeen työntekijät fasilitoivat tiedon keruuta) Työntekijät keskustelivat ideasta omien asiakkaiden kanssa ja loivat käytöstä tarinamuotoiset kuvaukset Arjenhallinnan palvelun toteutuksen määrittely ja huomattiin tarve asiakkaan omalle tilanteen arviolle, jonka pohjalta toteutettiin Oma tilannearvio osaksi Arjen lukujärjestystä Graafisen käyttöliittymän ja sen toiminnallisuuksien suunnittelu Hankkeen graafinen suunnittelija, Kolpeneen asumispalvelukeskuksen työntekijät ja asiakkaat Graafinen suunnittelija havainnoi asiakkaiden arkea ja keskustelee asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa Käyttäjäryhmälle soveltuvia suunnitteluratkaisuja Prototyypin testaaminenNeuropsykiatrisia oireyhtymiä sairastavat henkilöt (hankkeen työntekijät suunnittelivat ja toteuttivat testauksen ) Havainnointi käyttötilanteessa Käyttävyyden arviointi ja kehitysehdotukset toiminnallisuuksien kehittämiseksi Mittarit ja laskurit

15 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Muista harrastus klo 14:00 Lukupiiri kirjastossa Muista harrastus klo 14:00 Lukupiiri kirjastossa Arjen lukujärjestys Mittarit ja laskurit

16 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisilleMittarit ja laskurit

17 2014 käyttötilanteita 77 203 kpl

18 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Toimintatavat kuvapuhelinpalveluiden toteuttamiseksi asiakkaalle Kuvapuhelinpalvelut Duodopahoidon aloituksen tarkkailun toteuttaminen Virtu- kotirepulla: ”Tekniikka oli helppo käyttää ja tuota se oli ihan kiva ja toimiva systeemi…Potilas oli myöskin hyvin tyytyväinen siihen että eí tarvinnut siis sehän on aika työlästä lähteä…… sairaan ihmisen tulla käymään se 15 minuuttia täällä. Tykkäsi kovasti.”

19 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Virtu-palvelupiste Virtu-palvelupiste on kuntalaisen sähköisen asioinnin paikka, jossa kuntalainen voi käyttää kuvapuhelinpalveluita ja muita Internet-palveluita. Palvelupiste sopii yksilö- ja ryhmäpalveluihin. Esimerkkejä kuvapuhelinpalveluista:Esimerkkejä muista palveluista: TE-palvelut Lapin ensi- ja turvakodin Rytmiryhmä Lapsiperheiden ja nuorten psykologi Vanhusneuvostojen kokoukset laskujen maksaminen lomakkeiden tulostaminen todistusten kopiointi asiakirjojen skannaaminen Kuvapuhelinpalvelut

20 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Kuvapuhelinpalvelu Virtu-palvelupisteessä Kuvapuhelinyhteydessä asiakas ja ammattilainen näkevät ja kuulevat toisensa ikään kuin olisivat samassa tilassa. Lisäksi asiakas pystyy näyttämään yhteyden aikana ammattilaiselle paperisia asiakirjoja dokumenttikameralla ja Internetistä verkkosivuja napin painalluksella. Ohjeet kuvapuhelinpalveluiden käyttämiseksi 1 Tule ajoissa paikalle ja laita ovi kiinni. Istu näytön eteen ja paina näytöstä vihreää Virtu- odotustila painiketta. Odota, että ammattilainen ottaa sinuun yhteyttä sovittuna aikana. Kun kuulet soittoäänen, ammattilainen avaa kuvapuhelinyhteyden ja voitte jutella keskenänne. 2 3 Palvelupisteet ovat helppokäyttöisiä. Palvelua testanneen ikäihmisen sanoin: ”Tätä on tosi helppo käyttää, eihän tätä tartte kuin tökkiä sormella!” Kuvapuhelinpalvelut

21 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Virtu-palvelupisteen kokoonpano Kaikissa Virtu-palvelupisteissä on samanlainen laitekokoonpano ja ohjelmisto. Laitteet ja ohjelmistot päivitetään ja huolletaan etäyhteydellä palveluntarjoajan toimesta. Kuvapuhelinpalvelut

22 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Virtu-palvelupisteiden pilottikunnat Enontekiö: kunnan virastotalo Kemijärvi: kuntoutusyksikkö Pelkosenniemi: kunnan virastotalo Posio: kirjasto Rovaniemi, Kauppatori, Asukastupa Rovaniemi, Kivitaipale: koulu Rovaniemi, Meltaus: koulu Rovaniemi, Muurola: kirjasto Rovaniemi, Vanttauskoski: Siula Rovaniemi, Vikajärvi: kirjasto Savukoski: kunnan virastotalo Sodankylä: kirjasto Utsjoki: kunnan virastotalo Ylitornio: kunnan virastotalo Virtu-palvelupisteet ovat kuntien tiloissa Tilanne 5/2015 Kuvapuhelinpalvelut

23 Virtu-palvelupisteet Rovaniemellä

24 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Mitä asioita haluaisit hoitaa Virtu-palvelupisteessä? Asioiden hoitaminen Veropalvelut TE-toimiston palvelut Kelan palvelut Vakuutuspalvelut Pankkipalvelut Terveyspalvelut Lääkäripalveluita Yhteydenotto terveyskeskuksiin Yhteydenotto sairaalaan Terveydenhoitajan etävastaanotto Nuorten palvelut Psykologin palvelut Nuorisotiloille etäohjaus nuoria kiinnostavissa asioissa Nuorille räätälöityjä palveluita Päihde- ja mielenterveyspalvelut Etävertaistukiryhmä Nettiterapia Vanhuspalvelut Senioripalveluita Koulutus Etäopetus Asiantuntijaluennot Kansalaisopiston kurssit Muut kuvapuhelinpalvelut Erityistä tukea tarvitsevien palveluita Tukipalveluita Etävertaistukiryhmät Muut palvelut Internet-palvelut Sähköposti Sosiaalinen media Ammattilaiset: Muiden ammattilaisten konsultaatiot Videoneuvottelut Etäkoulutukset Potilaiden/asiakkaiden etätapaamiset Kuvapuhelinpalvelut

25 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Mitä asioita haluaisit hoitaa Virtu-palvelupisteessä? Asioiden hoitaminen Veropalvelut TE-toimiston palvelut Kelan palvelut Vakuutuspalvelut Pankkipalvelut Terveyspalvelut Lääkäripalveluita (LSHPn neurologian poliklinikan palvelut etäyhteydellä) Yhteydenotto terveyskeskuksiin Yhteydenotto sairaalaan Terveydenhoitajan etävastaanotto Nuorten palvelut Psykologin palvelut (Lapsiperheiden ja nuorten verkkopsykologi ) Nuorisotiloille etäohjaus nuoria kiinnostavissa asioissa Nuorille räätälöityjä palveluita Päihde- ja mielenterveyspalvelut Etävertaistukiryhmä (Etävertaistuki psykiatrian klinikalle ) Nettiterapia Vanhuspalvelut Senioripalveluita (Omaishoitajien tilaisuuksia, geriatrin keskustelutilaisuus) Koulutus Etäopetus Asiantuntijaluennot Kansalaisopiston kurssit Muut kuvapuhelinpalvelut Erityistä tukea tarvitsevien palveluita (Virkistystuokioita) Tukipalveluita Etävertaistukiryhmät (Rytmi-ryhmä) Muut palvelut Internet-palvelut Sähköposti Sosiaalinen media Ammattilaiset: Muiden ammattilaisten konsultaatiot Videoneuvottelut Etäkoulutukset Potilaiden/asiakkaiden etätapaamiset Kuvapuhelinpalvelut

26 www.virtu.fi – sähköiset palvelut lappilaisille Yhteystiedot: Pia Yliräisänen-Seppänen virtu.fi - sähköiset palvelut lappilaisille Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus/ Lapin toimintayksikkö Rovakatu 3, 96100 Rovaniemi gsm: 040-1473371 videopuhelinnumero (AC) 700279051 pia.yliraisanen-seppanen@poskelappi.fi www.sosiaalikollega.fi www.virtu.fi


Lataa ppt "Palvelut lähelle ja kattavasti, kuntalaisten kokemuksia Pia Yliräisänen-Seppänen, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google