Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Mikko Nikkanen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Mikko Nikkanen"— Esityksen transkriptio:

1 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Mikko Nikkanen mikko.nikkanen@helsinki.fi

2 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Kehitys- ja suunnitteluprosessin kulku Tiedonkeruu Ideointi Alueen kartoitus, tiedon ja innoituksen kerääminen alkavan suunnittelun perustaksi Lopputulosta suuntaavat tärkeät valinnat Luotujen ideoiden toteutus ja arviointi Kehitys ja arviointi

3 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Käyttäjän kokemusta huomioivia tutkimus- ja suunnittelumenetelmiä Kontekstiselvitys Skenaariot Prototyypit Heuristinen arviointi Käytettävyystesti

4 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Kontekstiselvitys (contextual inquiry) Yhdistää haastattelun ja havainnoinnin Auttaa ymmärtämään käyttäjää, hänen ympäristöään, tarpeitaan, tapojaan, arvojaan, toimintaan liittyviä ongelmia Tuo esiin käyttäjän toimintatavan tai tuotteen käyttötavan sekä näihin liittyviä ongelmia Käyttö yleensä kehitys- ja suunnitteluprosessin alkuvaiheissa Tarvitaan käyttäjä ja hänen normaali ympäristönsä työkaluineen N = 10…20, tulokset rikkaita, tehokas menetelmä Tallennus mahdollisesti videokameralla

5 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Skenaariot Tarinoita, jotka kuvaavat käyttötilannetta Konkreettisia, keskittyvät yksityiskohtiin: tästä syystä tehokkaita kuvaamaan todellista tilannetta Käyttö hyödyllistä kehitys- ja suunnitteluprosessin kaikissa vaiheissa alussa auttavat huomaamaan käyttäjän kohtaamia ongelmia ja ymmärtämään hänen fyysistä ja sosiaalista ympäristöään myöhemmin mahdollistavat vielä toteuttamistaan odottavien palveluiden visualisoinnin ja täten myös arvioinnin; konkretisoivat Voidaan muodostaa keräämällä käyttäjien kertomia kokemuksia tai kuvittelemalla tärkeiksi katsottuja tilanteita Toteutusta odottavia palveluita kuvaavien skenaarioiden mielekkyys ja toimivuus arvioidaan käyttäjäpalautteen avulla

6 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Prototyypit Konkreettisia, ei välttämättä viimeistellyn oloisia esityksiä kehitettävästä tuotteesta Voivat olla esim. piirrosluonnoksia, laatikkomalleja, simulaatioita tai osittain toteutettuja tuotteita erilaiset prototyypit eri tarkoituksiin (toiminnan läpikäynnit, vuorovaikutuskokeilut, käyttötestit) Käyttö sen jälkeen kun on suoritettu kartoitus käyttöalueesta, käyttötarpeista ja käyttöön liittyvistä ongelmista Tuloksena saadaan tietoa siitä miltä tuotteen tulisi näyttää, miten sen tulisi toimia ja miten sitä tulisi voida käyttää Mahdollistavat vielä valmistumistaan tai toteuttamistaan odottavan palvelun visualisoinnin

7 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Heuristinen arviointi Käytettävyyttä tunteva henkilö vertaa tuotetta ennalta määrättyihin yleisiin suunnitteluperiaatteisiin ja merkitsee ylös kohdat, joissa periaatteita ei ole noudatettu "asiantuntijamenetelmä" Ei tarvita käyttäjiä, nopea toteuttaa Soveltuu käytettäväksi siitä lähtien kun tuotteesta on tehty ensimmäiset käyttöliittymäkuvat valmista tuotetta kannattaa kuitenkin arvioida muillakin menetelmillä Tarvitaan 3-5 käytettävyyttä tuntevaa arvioijaa Tuloksena lista ongelmakohdista sekä arviot ongelmien vakavuudesta, voidaan hyödyntää jatkokehityksessä

8 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Käytettävyystesti Käyttäjä suorittaa tutkittavalla tuotteella ennalta valmisteltuja tehtäviä käytettävyyslaboratoriossa, yleensä yksi käyttäjä kerrallaan Testitilassa käyttäjä ja ohjaaja, lisäksi valvomossa 1-2 henkeä Tallennetaan videolle, analysoidaan yksityiskohtaisesti Tarvitaan valmis tuote tai osittain toimiva prototyyppi, 3-6 käyttäjää sekä testaukseen sopiva tila laitteineen Tehokas menetelmä, tuloksena saadaan selville suuri osa vakavimmista käyttöä vaikeuttavista tekijöistä Soveltuu opittavuuden, muistettavuuden, virhetilanteiden määrän ja käyttötehokkuuden arviointiin

9 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Käytettävyystesteihin usein sisällytettäviä osia Ennen testin alkua Haastattelu, jossa kartoitetaan käyttäjän taustaa sekä käyttökokemusta tutkitun tuotteen kaltaisten tuotteiden parissa Kerrotaan kehystarina joka sijoittaa käytön sopivaan kontekstiin Testin aikana Käyttäjä "ajattelee ääneen" eli kertoo mitä tekee ja miksi Ohjaaja voi keskeyttää käyttäjän ja kysyä miksi tämä teki toimenpiteen Testin jälkeen Haastattelu, jossa voidaan esim. kartoittaa käyttäjän tekemiä ratkaisuja Kyselylomakkeet joilla kerätään mielipiteitä tuotteesta ja sen käytöstä

10 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Käytettävyystestin muunnelmia Pari- tai ryhmätestaus: kaksi tai useampi käyttäjää suorittavat tehtäviä yhdessä Vapaa läpikäynti: ei ennalta annettuja tehtäviä vaan "vapaata käyttöä" pidetään kuitenkin huolta että kaikki käyttäjät käyvät läpi ainakin ennalta tärkeimmiksi katsotut osiot Simulointi: luodaan todellista muistuttava käyttötilanne Kontekstiselvitys, kun tehtävää ei voida erottaa todellisesta ympäristöstään tai simuloida mielekkäästi käytettävyyslaboratoriossa

11 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Esimerkki kontekstiselvityksen käytöstä Kahden internetportaalin käyttäjätarpeiden selvittäminen

12 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Tutkimuksen tavoitteet Asiakasrajapinnassa toimivien Elisa Communicationsin työntekijöiden tarpeiden ja tavoitteiden kartoittaminen Tutkittavien portaalien, Intron ja PlusNetin, käytön kartoittaminen millaisissa tilanteissa käytetään mitä halutaan saada aikaan Painopiste työtilanteissa tapahtuvassa käytössä

13 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Intro

14 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 PlusNet

15 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Menetelmät Käyttäjät N = 12, 6 yrityslinjalaista, 6 kotiasiakaspuolelta yrityslinjalaiset käyttävät Introa ja PlusNetiä, kotiasiakaspuolella käytetään vain PlusNetiä työpisteitä call centerissä, myymälässä, myynnin tuessa 7 miestä, 5 naista, ikä 23-41 v, keski-ikä 30 v Tutkimusmenetelmä Kontekstiselvitys, tallennus nauhurilla ja videokameralla Haastattelua ja havainnointia yhteensä 2-3 h / käyttäjä Suoritettiin käyttäjän normaalissa työympäristössä Tavoitteena ensisijaisesti laadullinen tieto (pieni N)

16 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Tutkimustulokset Työtehtävien kuvaus osaston ja työpisteen mukaan mitä työkaluja käytetään ja ei käytetä mihin työaika kuluu mitä ongelmia ja vaikeuksia työskentelyyn liittyy Tutkittujen järjestelmien käyttö mihin Introa ja PlusNetiä käytetään, kuinka usein ja kuinka kauan mitä osioita käytetään eniten, mitä vähiten tutkittujen järjestelmien hyvät ominaisuudet - molemmat järjestelmät palvelevat tarkoitustaan kohtuullisen hyvin mitä ongelmia ja vaikeuksia järjestelmien käyttöön liittyy

17 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Havaitut ongelmat Intro Päivitys hidasta Tärkeä tuotteet ja palvelut -osion aakkosellinen listaus liian kaukana pääsivusta Pdf-tiedostojen käsittely hankalaa Hakukoneet huonoja PlusNet Pdf-tiedostojen käsittely hankalaa Hakukone huono Mainosten yhteydessä ei myynnin kannalta tärkeää tietoa Otsikot ja linkkien nimet eivät kuvaa hyvin sisältöä Sivun sisältö ei ole hahmotettavissa yhdellä silmäyksellä

18 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Intro Päivitys nopeammaksi Tuotteet ja palvelut -osion aakkosellinen listaus lähemmäs pääsivua Tarpeetonta pdf-tiedostojen käyttöä vältettävä Hakukoneita kehitettävä PlusNet Pdf-tiedostoille vaihtoehdoiksi tekstiversiot Hakukonetta kehitettävä Myynnin kannalta olennaiset tiedot mainosten yhteyteen Otsikot ja linkkien nimeämiseen kiinnitettävä huomiota Sivun sisältö helposti hahmotettavaksi Muutosehdotukset

19 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Intro Päivitys nopeammaksi Tuotteet ja palvelut -osion aakkosellinen listaus lähemmäs pääsivua Tarpeetonta pdf-tiedostojen käyttöä vältettävä Hakukoneita kehitettävä PlusNet Pdf-tiedostoille vaihtoehdoiksi tekstiversiot Hakukonetta kehitettävä Myynnin kannalta olennaiset tiedot mainosten yhteyteen Otsikot ja linkkien nimeämiseen kiinnitettävä huomiota Sivun sisältö helposti hahmotettavaksi Ainoa luova muutosehdotus

20 Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Yhteenveto Sekä Intro että PlusNet palvelevat tarkoitustaan varsin hyvin Eniten käytetyt osiot kohtalaisen helposti saatavilla Vakavimmat ongelmat tiedon päivityksen hitaudessa, usein käytettyjen tietojen hankalassa saavutettavuudessa, hakukoneiden heikkoudessa ja tiedon sijoittelussa Kontekstiselvitys osoittautui toimivaksi menetelmäksi portaalien käytön, tähän liittyvien ongelmien sekä yleisten työtehtävien kartoittamisessa Asiakaspalaute Tuloksia käytetään konkreettisten kehitystointen lähteenä Intron sisällöstä vastavan yksikön tehtäväkuvia tarkistetaan portaalin toiminnan tehostamiseksi


Lataa ppt "Mikko Nikkanen - Ckt-iltapäivä 19.4.2002 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Mikko Nikkanen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google