Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Itämeren ohjelman 2. hakukierros Aikataulu, erityispiirteitä Itämeren ohjelman tiedotustilaisuus Helsingissä 9.2.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Itämeren ohjelman 2. hakukierros Aikataulu, erityispiirteitä Itämeren ohjelman tiedotustilaisuus Helsingissä 9.2.2009."— Esityksen transkriptio:

1 Itämeren ohjelman 2. hakukierros Aikataulu, erityispiirteitä Itämeren ohjelman tiedotustilaisuus Helsingissä 9.2.2009

2 Aikataulu (1) •Seurantakomitea päätti toisen hakukierroksen avaamis- ja sulkemispäivistä kokouksessaan 24.10.2008 •Toisen hakukierroksen hakuilmoitus ja –aineisto julkaistiin ohjelman kotisivuilla 19.1.2009 (tarkistettiin 2.2.2009) •Päähakijaseminaareja ja konsultointitilaisuuksia 27.-28.11.2008 (Tallinna), 10.-11.12.2008 (Gdansk) ja 4.-5.2.2009 (Rostock) •Sihteeristön hankekohtaista konsultointia Rostockissa (11.2, 18.2, 5.3, 11.3) ja Riikassa (10.2, 12.2, 19.2, 10.3, 12.3) •Suomen valtion vastinrahan hakemisen määräaika 9.3.2009, päätökset v. 12/13 •Hakemusten jättäminen sihteeristölle 31.3.2009 mennessä

3 Aikataulu (2) •Hakemusten vastaanottokelpoisuuden arviointi vv. 15-16 •Hakemusten laadullinen arviointi vv. 17-30 •Liikennehankkeita koskevien sihteeristön arviointien/ehdotusten toimittaminen seurantakomitean jäsenille v. 20 •Suomen kansallisen neuvoa-antavan komitea kokous (v. 22?) •Seurantakomitean kokous, jossa päätetään liikennehankkeista 8.-9.6.2009 Vilnassa •Muita hankkeita koskevien sihteeristön arviointien/ehdotusten toimittaminen seurantakomitean jäsenille v. 30 •Suomen kansallisen neuvoa-antavan komitean kokous (v. 36/37) •Seurantakomitean kokous, jossa päätetään muista hankkeista 15.-16.9.2009 Oslossa

4 Rahoitus, erityispiirteet •Ensimmäisen hakukierroksen jälkeen ohjelmassa on jäljellä 136,6 M€ EAKR-rahaa hanketoimintaan jakaantuen seuraavasti: •Toimintalinja 143,9 M€ •Toimintalinja 237,5 M€ •Toimintalinja 333,8 M€ •Toimintalinja 421,4 M€ •Ensimmäisellä hakukierroksella asetettiin tavoitteeksi sitoa 50-70 M€ ja sidottiin lopulta 59 M€. Seurantakomitea ei ole toistaiseksi asettanut sitomistavoitetta toiselle hakukierrokselle. Valmisteilla olevan EU:n Itämeristrategian toteuttamiseen liittyvistä tarpeista johtuen on kuitenkin todennäköistä että varojen sitomiselle asetetaan katto. •Toisella hakukierroksella kaikki toimintalinjat avoinna, ei muodollisia rajoitteita. •Toisella hakukierroksella on kuitenkin eräitä erityispiirteitä verrattuna ensimmäiseen kierrokseen: toimintalinja 4, ENPI-rahoitus, liikennehankkeiden käsittely

5 Toimintalinja 4 •Toimintalinja 4:n EAKR-rahoituksesta sidottiin ensimmäisellä hakukierroksella jo 45 % ja useat toimintalinjan alaiset teemat ovat siten jo hyvin katettu •Siksi toisella hakukierroksella haetaan erityisesti hankkeita sellaisten teemojen alla, jotka ovat riittämättömästi katettuja: •Increased BSR identity and its recognition outside the formal borders •Strengthened social conditions and impacts of regional and city development focusing on challenges in Belarus and Russia •Increased use of renewable energy •Challenges caused by climate change (should complement already approved projects and focus especially on urban areas) •Improved waste management services •Promotion of female entrepreneurship

6 ENPI-rahoitus •Ohjelmassa on varattu ENPI-rahoitusta venäläisiä ja valkovenäläisiä kumppaneita varten, mutta koska ainoastaan Valko-Venäjä allekirjoitti ns. rahoitussopimuksen määräaikaan (31.12.2008) mennessä, rahoitus on vain valkovenäläisten kumppanien käytettävissä. •Ohjelman taholta suositellaan, että venäläiset partnerit otettaisiin mukaan ns. liitännäisorganisaatioina (associated organisations) •EAKR-rahoitusta saavat kumppanit voivat maksaa osan näiden venäläisten partnerien kuluista (esim. yhteisten seminaarien matkakustannukset) ns. 10 % -säännön perusteella. Tällaiset toimet tulee kuvata hakulomakkeessa (3.10.2). Toimien on tuotettava hyötyä yhteisön alueille.

7 Liikennehankkeet •Ensimmäisellä hakukierroksella ohjelmalle jätettiin useita suurehkoja liikennehankkeita koskevia hakemuksia, mutta loppujen lopuksi yhtään varsinaista liikennehanketta ei hyväksytty •Toisella hakukierroksella toimintalinjan 2 alaiset liikennehankkeet (2.1 ”Promotion of transport and ICT measures enhancing accessibility and sustainable socio-economic growth”, pl. ICT-hankkeet ilman ”transport”-kytkentää) tullaan arvioimaan ja käsittelemään erikseen nopeutetussa aikataulussa •Ensimmäisen kierroksen liikennehankkeista SCANDRIA, TransBaltic ja East-West Transport Corridor II saivat melko vahvaa tukea ja tulevat ilmeisesti hakemaan uudestaan. Edellisellä kierroksella niiden yhteensä hakema EAKR-rahoitus oli n. 17 M€, eli noin 45 % toimintalinja 2:n jäljellä olevasta EAKR-rahoituksesta.

8 Hakuaineisto •Kaikki hakemiseen liittyvä aineisto löytyy ohjelman kotisivuilta http://eu.baltic.net: http://eu.baltic.net •Hakuilmoitus (päivitetty 2.2.2009) •Hakulomake (2.2.2009) •Hakulomakkeen täyttöohje •Kumppani-ilmoitus (Partner Declaration) •Ohjelmaindikaattorien toteutuminen •Ohjelmamanuaali •Kumppaneiden oikeudellista asemaa koskeva tiedote

9 Ohjelmamanuaalissa on tietoa seuraavista asioista: •Hankekumppanuus (tukikelpoisuus, Lead Partner –periaate jne.) •Hankkeen kesto ja toimintasuunnitelma •Investoinnit •Hankkeen hallinnointi •Budjetti ja tukikelpoiset kustannukset (ml. valmistelukustannukset) •Strategiset hankkeet •Hankkeen tavoitteiden ja indikaattorien asettaminen •Tiedottaminen •Hankevalmistelun tuki •Hakukierrokset, arviointi, päätös, sopimus •Hankkeen käynnistys, raportointi, maksatus, muutokset •Hanketoteuttamisen tuki •Valvonta ja tarkastus

10 Valmistelukustannusten korvaaminen •Uudella kaudella ei enää käytössä erillistä siemenrahamenettelyä •Sen sijaan seurantakomitean hyväksymät hankkeet voivat saada valmistelukustannuksensa korvattua jälkikäteen •Korvaus on enintään 50.000 euroa tai 2 % hankkeen tukikelpoisista kokonaiskustannuksista (alempi vaihtoehto) •Toisella hakukierroksella valmistelukustannukset ovat tukikelpoisia ajalta 31.3.2008 – seurantakomitean päätöksen päivämäärä

11 Hakemuksen jättäminen, arviointi •Tällä kertaa hakija voi halutessaan liittää hakemukseen yhden enintään viisisivuisen pdf-muotoisen asiakirjan sisältäen graafista informaatiota (karttoja, kuvia, kaavioita) •Arviointimenettely, arviointikriteerit ja kategorisointi ovat samat kuin ensimmäisellä kierroksella •Sihteeristö vastaa teknisestä tarkastuksesta ja laadullisesta arvioinnista, ei ulkopuolisia asiantuntijoita •Sihteeristö soveltaa seurantakomitean hyväksymiä arviointikriteerejä •Laadullisen arvioinnin perusteella sihteeristö jakaa hankkeet neljään kategoriaa •Liikennehankkeiden laadullinen arviointi ja niistä päättäminen tapahtuu kuitenkin erikseen nopeutetussa aikataulussa •Seurantakomitean päätöksenteossa korostuu hankkeiden strategisen relevanssin arviointi eli komitea ottaa huomioon ohjelman tavoitteiden täyttymisen sekä kansalliset ja Itämeren tason (poliittiset) prioriteetit

12 Lopuksi … •Sihteeristön arvion mukaan kiinnostus ohjelmaa kohtaan on säilynyt suurena, hakemusmäärä voi olla samaa luokkaa kuin edellisellä kierroksella (yli 100) •Miten Venäjän ENPI-rahoituksen poisjääminen ja Baltian maiden kumppanien rahoitusvaikeudet vaikuttavat? •Tässä vaiheessa vielä epäselvää miten valmisteilla oleva EU:n Itämeristrategia tulee vaikuttamaan ohjelman toteuttamiseen – todennäköisesti enemmän vasta toisen hakukierroksen jälkeen. Mahdollista, että toisen hakukierroksen jälkeen hankkeiden valintakriteerejä tarkistetaan ja että ohjelmahallinnon ohjaavaa otetta toteuttamisesta pyritään vahvistamaan.


Lataa ppt "Itämeren ohjelman 2. hakukierros Aikataulu, erityispiirteitä Itämeren ohjelman tiedotustilaisuus Helsingissä 9.2.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google