Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LUONNONTIETEIDEN OPETUKSEN TURVALLISUUS

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LUONNONTIETEIDEN OPETUKSEN TURVALLISUUS"— Esityksen transkriptio:

1 LUONNONTIETEIDEN OPETUKSEN TURVALLISUUS
Työturvallisuusopas käytäntöön Eeva Toppari, opettajien työsuojeluvaltuutettu, Helsingin opetusvirasto Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

2 LUONNONTIETEIDEN OPETUKSEN TILAT JA VÄLINEET
toimittanut opetusneuvos Marja Montonen (OPH 1997) valtaosin käyttökelpoinen, osin tarvetta päivitykseen MAOL:n hallitus huolissaan luonnontieteiden opetuksen turvallisuudesta => uudistaminen yhteistyössä OPH:n, TTK:n, OAJ:n ja BMOL:n kanssa => SUOSITUKSET JA SÄÄDÖKSET KERTAUKSENA JA OSIN UUDISTETTUNA KESKUSTELUNAIHEEKSI ALAN OPETTAJILLE, REHTOREILLE, TILOJEN SUUNNITTELIJOILLE JA KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJILLE Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

3 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Miksi päivitys? työturvallisuuslaki (738/2002) koskee oppilaita harjoitustöissä =>työturvallisuusosion päivitys ja nimeen TURVALLISUUS mukaan ryhmäkoot suurentuneet ryhmien heterogeenisuus tilojen puuttuminen ja puutteellisuus toteutuuko ops:n edellyttämä kokeellisuus uudet TVT- ym. välineet (mm. tilantarve, tilojen suunnittelu) tilojen turvallisuuden uudelleen tarkastelu (väkivalta, tulipalo, varkaudet…) vaarojen selvittäminen ja arviointi tekemättä tai tehty huonosti jätteiden säilytys ja keruu epämääräistä ylläpitäjien, rehtorien ja opettajien huomion kiinnittäminen vastuuseensa Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

4 Mitä on tehty päivityksen suhteen?
sovittu pääosin työnjaosta BMOL ja MAOL laativat käsikirjoitukset osuuksistaan syyskuun 2009 loppuun mennessä (OPH:n rahoitus) TTK:n asiamies Timo Suurnäkki, OAJ:n asiamiehet Marjatta Pitkänen ja Kai Kullaa sekä ET laativat pääosin turvallisuusosion käsikirjoituksen mm. jätteiden käsittelyn, pohjapiirustuksien tekijät sopimatta ja rahoitus puuttuu Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

5 työturvallisuuslaki (738/2002)
Vaara- ja haittatekijöiden selvittäminen ja arviointi 10 § selvitettävä riittävän järjestelmällisesti ensisijaisesti vaarat poistettava arvioitava jos vaaraa ei voida poistaa käytettävä tarvittaessa asiantuntijoita arviointi työnantajan hallussa ajan tasalla pito voi olla osa muuta työnantajan selvitystä työpaikkaselvityksen tuloksena syntyvän asiakirjan oltava nähtävänä työpaikalla Työturvallisuuslaissa edellytetään, että työnantaja selvittää ja tunnistaa työn haitta- ja vaaratekijät. Tarkoituksena on tietenkin niiden poistaminen tai pienentäminen mahdollisimman vähäisiksi. Jos vaaraa tai haittaa ei voida poistaa, on arvioitava sen merkitys työntekijöiden terveydelle ja turvallisuudelle. Työnantaja ei saa tyytyä tilanteeseen, ennen kuin hänen arvionsa osoittaa, että lain vastainen vaara tai haitta on poistettu. Silloin työnantaja voi päättää, että hän voi hyväksyä saavutetun tason. Selvitys, tunnistaminen ja arviointi tehtävä työn ja toiminnan luonne huomioon ottaen. Useissa tapauksissa asetuksilla on annettu siitä tarkempia määräyksiä. Lain 10 § 1 momentissa on viisikohtainen esimerkkiluettelo niistä seikoista, jotka selvityksessä, tunnistamisessa ja arvioinnissa on otettava huomioon. Niitä ovat kyseiselle työlle ominaiset vaaranuhat, todetut turmat, työntekijän henkilökohtaiset ominaisuudet, työn kuormitustekijät ja mahdolliset lisääntymisterveyden vaarat. Selvityksen kohteena ovat siis myös esimerkiksi työyhteisön huonon toimivuuden aiheuttamat ongelmat. Selvittäminen, tunnistaminen ja arviointi ei ole itseisarvo. Tarkoituksena on poistaa tai minimoida vaara- ja haittatekijät. Usein tunnistettu lain vastainen vaara tai haitta voidaankin poistaa ilman erityisempää arviointia. Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

6 Työntekijän velvollisuudet
velvollisuus noudattaa ohjeita huolehtia järjestyksestä ja siisteydestä huolehtia omasta ja työtoverien turvallisuudesta vältettävä muihin työntekijöihin kohdistuvaa häirintää ja epäasiallista kohtelua vikojen ja puutteellisuuksien poistaminen ja niistä ilmoittaminen (oikeus saada palautetta) käyttää ja hoitaa annettuja suojaimia ja varusteita käyttää sopivaa vaatetusta koneiden, laitteiden ja vaarallisten aineiden ohjeiden mukainen käyttö turva- ja suojalaitteiden käyttö Oikeus työstä pidättäytymiseen (Harkitse huolellisesti, sillä työstä kieltäytyminen voi johtaa irtisanomiseen!) Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

7 Työturvallisuustoiminnan perusasiat (Timo Suurnäkki TTK, Espoo 3.3.09)
työympäristön tilaa tarkkaillaan jatkuvasti ennakoidaan tulevien tilanteiden/ muutosten vaikutuksia todetut epäkohdat korjataan asianmukaisesti häiriö-, läheltä piti-, uhka- ja vaara-, vahinko- ja työtapaturmatilanteet raportoidaan yhteisesti sovittavalla tavalla ja tiedot käsitellään yhdessä työpaikalla kuuluu jokaisen tehtäviin (+ esimiesten erityisvastuu) Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

8 Onnettomuuden kuvaus reikäjuustomallilla (Reason 1991)
Lähde: Työsuojelun perusteet. (Työterverveyslaitos 2003) Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

9 Virheet päätöksenteossa Linjajohdon toiminnan Vaarallisen toiminnan
REIKÄJUUSTOTEORIA Virheet päätöksenteossa - piilovirheet VAARA Linjajohdon toiminnan puutteet Vaarallisen toiminnan edellytykset Vaarallinen toiminta - aktiiviset virheet Pysyvistä olosuhteista johtuvat aukot Riittämättömät suojaukset S u o j a u k s e t Tapaturma Vahinko Virheistä johtuvat aukot Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari Lähde: James Reason

10 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Prof. James Reason avainasemassa on läpi koko työorganisaation heijastuva turvallisuuskulttuuri, jonka avulla saadaan organisaation toiminnasta johtuvat tapaturmat hallintaan ( ei yksilökeskeinen tapaturmien torjunta) ylimmän johdon tulee sitoutua turvallisuusasioihin on vaikutettava ennen muuta töiden järjestelyihin ja joh-tamiseen tulee varmistaa, että työntekijät, töiden järjestelyt, ohjeet ja määräykset, työtavat ja valvonta ovat ajan tasalla ja ne voivat toimia "suojausketjuna", jos jokin pettää henkilöstö on valmis raportoimaan virheistä ja läheltä piti -tilanteista Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

11 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Yksittäisessä tapaturmassa tapahtumat etenevät Reasonin tapaturmamallin mukaan seuraavasti: 1. Syiden ja seurausten ketju alkaa organisaatio-tekijöistä, joita ovat johtaminen, strategiset päätökset, yleiset prosessit (suunnittelu, budjetointi jne.), 2. jotka muovaavat organisaatiokulttuuria, lausumat-tomia asenteita ja kirjoittamattomia sääntöjä, 3. joista syntyvät toimintatavat välittyvät mm. viestinnän avulla läpi organisaation yksittäisiin työpisteisiin (paikalliset tekijät työpaikalla), 4. joissa ne vaikuttavat vaarantavien tekojen (ei-turvallisten tekojen) todennäköisyyttä edistävinä tekijöinä (esim. aikapaine, puutteelliset välineet) ja 5. yhdistyvät inhimilliseen taipumukseen tehdä virheitä ja rikkeitä eli vaarantavia tekoja, mutta 6. vaarantavista teoista vain muutamat aiheuttavat aukkoja suojauksiin (joskus aukot voivat syntyä vaarantavista teoista riippumatta). Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

12 Työturvallisuushankkeita/ fyke
kokoelmienhoitajien kurssit/ MFKA, MAOL-kerhot, työnantajat Espoon veso-iltapäivä/ Turvallisuus Oulun koulukemian laatumäärittelytiimi Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

13 Tilat, välineet ja työturvallisuus
n. 2/3 tunneista soveltuvissa tiloissa tilojen pienuus <--> oppilasryhmän koko hätäsuihku  puuttuu kemian luokista välineitä ei riitä kaikille, välineitä liian vähän suurille ryhmille, välineet vanhanaikaisia liian vähän vetokaappeja vakavia puutteita kemikaalien säilytystiloissa vakavia puutteita sähköturvallisuudessa jätteiden käsittely ontuu pahasti (kemikaalien hävittämiseen pitäisi olla selkeä ohjeistus) kuka hoitaa kierrätettävät/kerättävät jätteet eteenpäin varastoinnin ongelma Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

14 Mitä on sattunut oppitunneilla
CuSO4-kide suuhun liukenemaan (vrt. irtokarkkien värjäys kaupassa) silmiin roiskumisia, kemikaaleja joutunut silmiin palovammoja johtimet pistorasiaan suoraan "tahalliset älyttömät temput" esim. kaasupolttimen hana auki ja äkkiä piiloon oppilas ottanut luvatta palan natriumia --> räjähdys pulpetilla edellisellä tunnilla jäänyt väkevä rikkihappo aiheutti vaara-tilanteen oppilaan ruiskuttaessa sitä pipetillä toisen päälle happoa roiskunut vaatteille oppilaat maistavat reagensseja oppilaat tekevät ilkivaltaa laitteille koeputki tipahti lattialle ja särkyi -->lasinsiru meni silmään roskiksen syttyminen palamaan Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

15 Asioita, joihin tulisi kiinnittää huomiota työturvallisuuden kannalta
ryhmäkoko opettajien ammattitaito (etenkin kemiassa) liian pienet varastot hätäsuihkuja puuttuu asialliset tilat, riittävät tilat, helppo liikkua integroitujen oppilaiden soveltuvuus fysiikan ja kemian yleisopetusryhmiin (erityisoppilaiden integrointi on turvallisuusriski) uusien opettajien työturvallisuuskoulutus koulun sisällä tai keskitetysti työnantajan tulisi taata meille koulutusta työturvalli-suuteen liittyen kuka vastaa jätteiden käsittelystä koulussa ja kaupungissa Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

16 Kaipaatko koulutusta/lisätietoja työturvallisuusasioista?
kuka vastuussa jos ja kun jotain sattuu esim. ylisuuressa ke/fy-ryhmässä työturvallisuustietojen päivitys kemikaalien asianmukainen keräys ja jätteiden käsittely kemikaalien varastoinnista koulutusta koulutusta kemikaalien käsittelyyn ja hävitykseen Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

17 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Kuka vastuussa? Rehtori – johtamansa yksikön toiminnan järjestelystä – tilojen ja välineistön asianmukaisesta kunnosta – työnantajan sijaisena johtamansa koulun työturval-lisuudesta (oikeus saada oikeaa tietoa oppilaista ja olosuhteista) Opettaja – opetuksen käytännön järjestelyistä – hänelle määrätyistä tehtävistä – opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta – opetuksensa turvallisuudesta harjoitustöissä opettaja vastaa omalta osaltaan, että työturval-lisuus toteutuu työturvallisuuslain hengessä (vrt. esimiesvastuu) opettajan tulee ilmoittaa esimiehelleen, jos hän ei pysty huoleh-timaan turvallisuudesta eikä ops:n toteutumisesta (tarvittaessa kirjallisesti) Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

18 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

19 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

20 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

21 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

22 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari

23 Kemian opetuksen päivät 2009 Eeva Toppari
Kemian opetuksen päivät Eeva Toppari


Lataa ppt "LUONNONTIETEIDEN OPETUKSEN TURVALLISUUS"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google