Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com The Future of Software Testing Testauksen koulukunnat.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com The Future of Software Testing Testauksen koulukunnat."— Esityksen transkriptio:

1 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com The Future of Software Testing Testauksen koulukunnat

2 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Mikä on koulukunta? Koulukunta EI ole tekniikka Koulukunta EI ole paradigma Koulukunnan määrittelevät Keskeisinä pidetyt asiat Kritiikin muodot Esimerkkimenetelmät Arvohierarkiat Esimerkki: jokainen koulukunta määrittelee riskipohjaisen testauksen eri lailla, perustuen koulukunnan omiin arvoihin Suurin osa opetuksesta kuuluu johonkin neljästä koulukunnasta [Pettichord 2003]

3 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Syitä testauksen jaottelulle koulukuntiin Selventää miksi testauksen asiantuntijat ovat eri mieltä Ei pelkkä persoonallisuus- tai kokemuskysymys Monet testaajat eivät ole tietoisia erimielisyyksien taustalla olevista syistä Parantaa väittelyn perustaa Ymmärtää kunkin omaa asemaa ja motivoida oppimaan [Pettichord 2003]

4 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Analyyttinen koulukunta: Ydinajatukset Ohjelmisto on looginen kokonaisuus Testaus on ohjelmistotieteen/ matematiikan sivuhaara Objektiivista, tiukasti määriteltyä, perusteellista Testaustekniikoilla pitää olla loogis- matemaattinen muoto “yksi oikea vastaus” Testaus on teknistä Avainkysymys: Mitä tekniikoita meidän pitäisi käyttää? [Pettichord 2003]

5 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Analyyttinen koulukunta: Esimerkki Koodikattavuus Myös tunnettu nimellä “rakenteellinen” testaus Lukemattomia koodikattavuusmittareita on suunniteltu ja vertailtu Tarjoaa puolueettoman “mittarin” testaukselle [Pettichord 2003]

6 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Analyyttinen koulukunta Tuntomerkkejä Tarkat ja yksityiskohtaisesti suunnitellut määritelmät ovat esivaatimuksena testaukselle Testaajat todentavat että ohjelmiston käyttäytyminen mukailee sen määritelmää Vallitsevin Yliopistomaailmassa Korkean luotettavuuden teollisuudessa (esim. Telecom) [Pettichord 2003]

7 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Tehdaskoulukunta: Ydinajatukset Ohjelmistokehitys on projekti Testaus on edistyksen mittari Testausta pitää hallita Ennustettavaa, toistettavaa, suunniteltua Testauksen pitää olla kustannustehokasta Vähemmän taidokkaat työntekijät vaativat ohjausta Testaus on sääntöjen seuraamista Avainkysymys: Mitä mittareita meidän pitäisi käyttää? [Pettichord 2003]

8 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Tehdaskoulukunta: Esimerkki Vaatimusten jäljitettävyys Varmista, että jokainen vaatimus on testattu [Pettichord 2003]

9 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Tehdaskoulukunta Tunnusmerkkejä Vaatii selkeitä rajoja testauksen ja muiden aktiviteettien välillä (aloitus-/ lopetuskriteerit) Vastustaa suunnitelmien muuttumista (monimutkaistaa edistyksen seuraamista) Taylorismi: testaus nähdään tehdasmaisena peräkkäisten vaiheiden putkena Hyväksyy johdon oletukset testauksesta Kannustaa standardoinnin, “huippukäytäntöjen” ja sertifioinnin käyttöön Vallitsevin Tietotekniikkaprojekteissa Julkishallinnon projekteissa [Pettichord 2003]

10 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Laadunvarmistuksen koulukunta: Ydinajatukset Ohjelmistolaatu vaatii kuria Testaus arvioi noudatetaanko kehitysprosesseja Testaajat voivat joutua toimimaan poliiseina ja vahtimaan, että kehittäjät tottelevat sääntöjä Testaajien pitää suojella käyttäjiä huonolta ohjelmistolta Avainkysymys: Tehdäänkö ohjelmisto hyvää prosessia noudattaen? [Pettichord 2003]

11 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Laadunvarmistuksen koulukunta: Esimerkki Portinvartijan rooli Ohjelmisto ei ole valmis ennen kuin laadunvarmistus sanoo että se on valmis [Pettichord 2003]

12 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Laadunvarmistuksen koulukunta Tunnusmerkkejä Mieluummin “Laadunvarmistus” kuin “Testaus”, testaus nähdään osana laadunvarmistusta Testaus vaihe matkalla prosessin parantamiseen Testauksen erillisyys kehityksestä korostettua Voi vieraannuttaa kehittäjät Vallitsevin Suurissa byrokraattisissa organisaatioissa Suurten paineiden alaisissa organisaatioissa [Pettichord 2003]

13 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Tilannevetoinen koulukunta: Ydinajatukset Ohjelmisto on ihmisten luomaa. Ihmiset määrittelevät tilanteen Testaus löytää virheitä. Virhe on mitä tahansa joka voi häiritä jotakin sidosryhmää Testaus tarjoaa tietoa projektille Testaus on kykyjä vaativaa, älyllistä toimintaa Testaus vaatii monipuolisia kykyjä Avainkysymys: Mitkä testit olisivat arvokkaimpia juuri nyt? [Pettichord 2003]

14 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Tilannevetoinen koulukunta: Esimerkki Tutkiva testaus Testitapausten suunnittelu ja testien suunnittelu yhdessä Nopea oppiminen [Pettichord 2003]

15 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Tilannevetoinen koulukunta Tunnusmerkkejä Muutosten hyväksyminen ja odottaminen. Mukauta testaussuunnitelmat testitulosten perusteella. Kyseenalaistamattomat oletukset ovat vaarallisia Käytännönläheisyys, hyödyllisyys Testausstrategioiden tehokkuutta voidaan arvioida vain kenttätutkimuksella Painopiste testaajan kyvyillä käytäntöjen sijaan Näkyvin Kaupallinen, markkinavetoinen ohjelmisto, ohjelmistotuotteet [Pettichord 2003]

16 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Neljä näkökulmaa riskipohjaiseen testaukseen Analyyttinen Käytä toiminnan profiileja Laske luotettavuutta Tehdas- Painopiste johdon käsityksellä riskistä Pseudo- matematiikkaa käytetään usein Laadunvarmistus- Paljastaa projektin riskit Todista että projekti on hallitsematon Tilannevetoinen Testaus kehittää ryhmän ymmärrystä riskeistä Kehittää testaajien kykyä suunnitella testejä tunnistetuille riskeille [Pettichord 2003]

17 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Ristiriita #1 Käytettävyystestaus PUOLESTA Tilannevetoinen koulukunta Ehdottomasti tee Käytettävyysvirheet ovat virheitä Tehdaskoulukunta Tee jos johto vaatii Laadunvarmistuksen koulukunta Haluton Vaikea todistaa epäsopivuutta VASTAAN Analyyttinen koulukunta Ei testauksen muoto Testauksen kykyjoukon ulkopuolella Anna jonkun muun tehdä se [Pettichord 2003]

18 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Ristiriita #2 Testaus ilman määrittelyjä PUOLESTA Tilannevetoinen koulukunta Tee mitä voit ollaksesi hyödyksi Kysy kysymyksiä jos tarpeellista Kaiva esiin “piilotetut” määritelmät VASTAAN Analyyttinen koulukunta Mahdotonta Tehdaskoulukunta Jonkunlainen määritelmä on pakko olla Laadunvarmistuksen koulukunta Pakota kehittäjät seuraamaan prosessia [Pettichord 2003]

19 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Ristiriita #3 Testaajien sertifiointi PUOLESTA Tehdaskoulukunta Tekee testaajien palkkaamisen, kouluttamisen ja hallinnan helpommaksi Laadunvarmistuksen koulukunta Parantaa statusta VASTAAN Tilannevetoinen koulukunta Olemassa olevat sertifikaatit perustuvat käytäntöihin, eivät kykyihin Analyyttinen koulukunta Ei erityistä kantaa puoleen eikä toiseen [Pettichord 2003]

20 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Ristiriita #4 Testaussuunnitelma Tehdas- ja laadunvarmistuskoulukunnat. Testaussuunnitelma on dokumentti. Jos sinulla ei ole dokumenttia, sinulla ei voi olla suunnitelmaa. Tämä oletus on rakennettu kyseisten koulukuntien testaussuunnitelman määrittelyyn. Tilannevetoinen koulukunta Testaussuunnitelma on kokoelma ideoita, jotka ohjaavat tai edustavat testausprosessia. Usein se on vain osin dokumentoitu ja hajautuu useisiin dokumentteihin sekä muuttuu projektin edetessä Analyyttinen koulukunta Testaussuunnitelma sisältää testitapaukset, ei testauksen projektisuunnitelmaa.

21 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Ristiriita #5 Testauksen tarkoitus Laadunvarmistuskoulukunta Testauksen tarkoituksena on varmistaa, että sovellus vastaa vaatimuksiaan Tilannevetoinen koulukunta Testauksella on monia mahdollisia tarkoituksia. Tarkoituksen ymmärtäminen tilannesidonnaisesti on kriittistä hyvälle testaukselle ko. tilanteessa. Ymmärtääkseen testauksen tarkoitus, pitää ymmärtää testauksen asiakkaita. Jokainen tarkoitus viime kädessä tulee testauksen asiakkailta.

22 © Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com Lähteet Bret Pettichord. Four Schools of Testing. Workshop on Teaching Software Testing. 2003.


Lataa ppt "© Conformiq Software Ltd. | www.conformiq.com The Future of Software Testing Testauksen koulukunnat."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google