Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPentti Heikkinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
IR-yhdistys Ratassa 20.4.2004 Tulevia sääntelymuutoksia
2
Tulevia muutoksia EU-sääntelyssä 1.Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi (MAD) 2.Esitedirektiivi 3.Transparenssidirektiivi 4.IAS-siirtymä
3
Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi (MAD) saatettava Suomessa voimaan lokakuussa 2004 Esitedirektiivi saatettava Suomessa voimaan kesällä 2005 Transparenssidirektiivi saatettava Suomessa voimaan todennäköisesti syksyllä 2006 IAS-siirtymä
4
Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi Yhtiöiden tiedottaminen I Jatkuva tiedonantovelvollisuus Julkistettavat tiedot liikkeeseenlaskijaa ja sen toimintaa koskevat seikat ja päätökset omiaan olennaisesti vaikuttamaan arvopaperin arvoon Julkistamistapa julkistettava tiedotusvälineille julkisen kaupankäynnin järjestäjälle pidettävä tiedot yleisön saatavilla internet-sivuilla
5
Yhtiöiden tiedottaminen II Yhtiö voi lykätä tiedon julkistamista jos hyväksyttävä syy, esim. käynnissä olevat neuvottelut ja niihin liittyvät seikat jos tiedon julkistaminen todennäköisesti vaikuttaisi niiden kulkuun tai normaaliin tulokseen julkistamatta jättäminen ei vaaranna sijoittajien asemaa yhtiö pystyy varmistamaan tiedon luottamuksellisuuden Ilmoitettava Ratalle päätöksestä ei enää poikkeuslupamenettelyä Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi
6
Yhtiöiden tiedottaminen III tiedon luottamuksellisuus pystytään takaamaan sisäpiiritiedon hallinta järjestelyt tiedon rajoittamiseksi vain tehtävien hoitamista varten ohjeistus sisäpiiriläisille tiedon luonteesta valmius tiedon välittömään julkistamiseen, jos tieto vuotaa Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi
7
Yhtiöiden tiedottaminen IV Fair Disclosure –sääntö jos tieto kerrotaan sivulliselle on se myös julkistettava täydellisesti ja tehokkaasti samanaikaisesti tai viipymättä, jos tahatonta ei julkistamisvelvollisuutta, jos salassapitovelvollisuus Sisäpiiritietoa ei saa ilmaista sivulliselle jollei osana ilmaisijan työn tai tehtävän suorittamista Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi
8
Jatkuva sisäpiirirekisteri I Yhtiöillä oltava jatkuva sisäpiirirekisteri tapahtumista myös yhtiöiden puolesta tai lukuun toimivilla Toimitettava viranomaiselle pyydettäessä Rekisteriin laitettava henkilö, jolla sisäpiirintietoa säännöllisesti tai satunnaisesti Yhtiön kerrottava rekisterin piirissä oleville henkilöille sisäpiirisäännöksistä ja –velvoitteista Rekisteriä säilytettävä 5 vuotta sen laatimisesta Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi
9
Jatkuva sisäpiirirekisteri II Rekisteriin merkittävät tiedot henkilön nimi syy henkilön listalle laittamiseen rekisterin aloitus- ja päivityspäivä Rekisteri on päivitettävä listatun henkilön ”syy” muuttunut uusi henkilö lisätty listalle listatulla henkilöllä ei enää ole pääsyä sisäpiiritietoon Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi
10
Rekisteri arvopaperikaupoista I Koskee yhtiöiden johtohenkilöitä ja näiden lähipiiriä Omaan lukuun tehdyt liiketoimet yhtiön osakkeilla ja niihin liittyvillä johdannaisilla/rahoitusvälineillä Tiedot oltava helposti ja mahdollisimman nopeasti kaikkien saatavilla internet-sivuilla? tiedot säilytettävä 5 vuotta Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi
11
Rekisteri arvopaperikaupoista II Yhtiöiden johtohenkilöt hallinto- tai johtoelimen jäsen muu ylimpään johtoon kuuluva henkilö saa säännöllisesti sisäpiiritietoa valta tehdä liiketoimintaan vaikuttavia päätöksiä Johtohenkilöiden lähipiiri puoliso tai muu lainsäädännössä rinnastettu kumppani huollettavana oleva lapsi muu vakituisesti samassa taloudessa asuva perheenjäsen muu intressipiiri (määräysvaltayhteisö jne.)
12
Rekisteri arvopaperikaupoista III Ilmoitettavat tiedot henkilön tai hänen lähipiiriläisen nimi myös intressipiiri kyseinen rahoitusinstrumentti omistuksen määrä muutokset tiedoissa esim. muutos omistuksessa Ilmoitusaika 5 työpäivää liiketoimesta kun liiketoimien yhteismäärä saavuttaa 5.000 euroa Markkinoiden väärinkäyttödirektiivi
13
Esitteen laatimisvelvollisuus I Sovelletaan arvopaperien tarjoamiseen yleisölle sekä listaamiseen säännellylle markkinalle Arvopaperien tarjoaminen yleisölle mikä tahansa muoto tai kanava tarjouksen ehdoista ja tarjottavista arvopapereista riittävät tiedot sijoituspäätöksen tekemiseen soveltuu myös välitystilanteisiin Esitedirektiivi
14
Esitteen laatimisvelvollisuus II Poikkeukset esitteen julkistamisvelvollisuudesta mm: Tarjoaminen yksinomaan kokeneille sijoittajille kokeneet sijoittajat määritelty erikseen Tarjoaminen alle 100 ei-kokeneelle sijoittajalle lasketaan jäsenvaltiokohtaisesti Tarjoukset, joissa nimellisarvo vähintään 50.000 eur Muilta osin poikkeukset vastaavat käytännössä nykyisiä 50.000 eur rajana myös ns. tukkumarkkina-arvopapereille Esitedirektiivi
15
Esitteen muoto ja sisältö I Esitteen voi laatia 1- tai 3-osaisena yhtiön valinnan mukaan Yksiosainen esite selkeä ja yksityiskohtainen sisältöluettelo tiivistelmä riskitekijät muut vaadittavat tiedot yhtiön valitsemassa järjestyksessä Kolmiosainen esite tiedot vastaavalla tavalla perusesitteessä ja arvopaperiliitteessä tiivistelmässä Esitedirektiivi
16
Esitteen muoto ja sisältö II Ohjelmaesite tiedot vastaavalla tavalla eri arvopaperilajeja koskevat tiedot pitää olla eriteltyjä tarjouksen lopulliset ehdot tarvittaessa erillisenä asiakirjana ei hyväksyttämisvelvoitetta Mahdollinen täydennys kaikissa edellä mainituissa Esitedirektiivi
17
Esitteen muoto ja sisältö III PERUSESITE (registration document) tiedot yhtiöstä ARVOPAPERILIITE (securities note) tiedot arvopaperista tiedot tarjouksesta perusesitteen päivitys TIIVISTELMÄ (summary) Yhtiöstä ja arvopaperista: olennaiset tiedot olennaiset riskit Varoitus: vain osa esitettä Yhtiö päättää tarkan sisällön Lyhyt ja yleiskielinen TÄYDENNYS (supplement) merkitykselliset uudet seikat olennaiset asia- virheet tai epätarkkuudet ilmenee tarjous- aikana tai ennen listausta Esitedirektiivi
18
Esitteen muoto ja sisältö IV Viittaustekniikka (Incorporation by reference) esitteessä voidaan viitata asiakirjoihin muualla viitattavat asiakirjat lueteltu, esimerkiksi: tilinpäätökset ja osavuosikatsaukset yhdistysmissopimukset yhtiöjärjestys aikaisemmat esitteet viranomainen on hyväksynyt tai sille on toimitettu asiakirjat ei saa vaarantaa esitteen ymmärrettävyyttä tai tiedon saatavuutta viittauksen oltava esitteen kielellä Esitedirektiivi
19
Esitteen kieli I Tarjous/listaus vain kotivaltiossa esite kotivaltion viranomaisen hyväksymällä kielellä Tarjous/listaus muussa/muissa jäsenvaltioissa kohdevaltioiden viranomaisten hyväksymällä kielellä tai perusesite ja arvopaperiliite englanniksi + tiivistelmä kunkin kohdevaltion kielellä liikkeeseenlaskijan valinnan mukaan Esitedirektiivi
20
Esitteen kieli II Tarjous/listaus kotivaltiossa ja muussa valtiossa kotivaltion viranomaisen hyväksymä kieli ja kunkin kohdevaltion viranomaisen hyväksymä kieli tai englanti liikkeeseenlaskijan valinnan mukaan Tarkastuskieli kotivaltiossa: kotivaltion viranomaisen edellyttämä kieli tai englanti liikkeeseenlaskijan valinnan mukaan Esitedirektiivi
21
Vuosiasiakirja Listayhtiöiden julkistettava kerran vuodessa asiakirja, jossa annetaan tai viitataan vuoden aikana julkistettuihin tietoihin yhtiöoikeudelliset tiedot (yhtiöoikeusdirektiivit) arvopaperimarkkinaoikeudelliset tiedot (2001/34/EY) tilinpäätöstiedot (IAS-asetus) Asiakirja toimitettava viranomaiselle tilinpäätöksen julkistamisen jälkeen Esitedirektiivi
22
Esitetarkastus Esitteen tarkastava viranomainen Kotivaltion viranomainen oman pääoman ehtoinen arvopaperi ”non-equity” arvopaperi nimellisarvoltaan alle 1.000 eur rekisteröintivaltio ”non-equity” arvopaperi nimellisarvoltaan vähintään 1.000 eur derivatiivi-instrumentti joku listausvaltioista, tarjouksen kohdevaltioista tai rekisteröintivaltio yhtiön valinnan mukaan Esitedirektiivi
23
Direktiiviluonnos Soveltamisala arvopaperi listattu EU-alueella säännöllinen tiedonantovelvollisuus liputusvelvollisuus yhtiön hallintotapa tiedotteiden jakelu ja kieli listayhtiön kotivaltio valvova viranomainen Maksimi-/minimiharmonisaatio Transparenssidirektiivi
24
Tiedonantovelvollisuus I Tilinpäätös tilinpäätöksen julkistamisaika: 4 kuukautta tilinpäätöksen sisältö tilinpäätösasiakirjat (IAS) toimintakertomus johtohenkilöiden vakuutus tilintarkastuskertomus Kaikki liikkeeseenlaskijat ei kuitenkaan ”wholesale” velkakirjat Transparenssidirektiivi
25
Tiedonantovelvollisuus II Puolivuotiskatsaus Puolivuotiskatsauksen julkistamisaika: 2 kuukautta puolivuotiskatsauksen sisältö lyhennetyt tilinpäätösasiakirjat (IAS) ”väli-toimintakertomus” johtohenkilöiden vakuutus Osakkeen ja velkakirjan liikkeeseenlaskija ei kuitenkaan ”wholesale” velkakirjat Transparenssidirektiivi
26
Tiedonantovelvollisuus III Neljännesvuositiedottamisen vaihtoehdot Kvarttaalikatsaus (Q1 ja Q3) ei tarkempaa sisältöä direktiivissä ”Johdon väliraportti” (H1 ja H2 aikana) verbaalinen selostus Osakkeen liikkeeseenlaskija Transparenssidirektiivi
27
Tiedotteet I Tiedotteiden jakelu Valvovalle viranomaiselle voi julkistaa nettisivuillaan Yhtiö itse julkistaa: viivytyksetön pääsy kaikilla toimittaa ”officially appointed mechanism” saatavaksi oltava jakelukanava: tehokas jakelu EU-alueella Tiedotteiden varastointi ja verkottaminen Jäsenvaltioiden luotava ”officially appointed mechanism” ”tietovarasto” kaikkien saatavilla Valvojien ”luotava” sähköinen verkko Transparenssidirektiivi
28
Tiedotteet II Tiedotteiden kieli Listaus vain kotivaltiossa: kotivaltion viranomaisen hyväksymä kieli Listaus kotivaltiossa ja isäntävaltiossa kotivaltion viranomaisen hyväksymä kieli ja yhtiön valinnan mukaan isäntävaltion edellyttämä kieli tai englanti Listaus vain isäntävaltiossa yhtiön valinnan mukaan isäntävaltion edellyttämä kieli tai englanti Transparenssidirektiivi
29
Valvova viranomainen Kotivaltio osake + velkakirja alle 1.000 eur rekisteröintivaltio velkakirja vähintään 1.000 eur ja muut arvopaperit joku listausvaltioista tai rekisteröintivaltio yhtiön valinnan mukaan valinta voimassa 3 vuotta Valvova viranomainen: kotivaltion viranomainen Transparenssidirektiivi
30
IAS-siirtymä I IAS-asetus 1.1.2005 tai sen jälkeen alkavasta tilikaudesta lähtien yhtiön laadittava konsolidoitu tilinpäätös IAS- muotoon jos tasepäivänä arvopaperi listattu säännellyllä markkinalla listautuvan yhtiön ei tarvitse olla IAS-muodossa huom. kuitenkin esitevaatimukset CESR:n suositus vaikutus siirtymävaiheessa IAS-siirtymä
31
IAS-siirtymä II CESR:n suositus: tiedottamistapa Vaiheittainen tiedottaminen: neljä ajankohtaa, jotka muodostuvat tilinpäätöksistä ja osavuosikatsauksista jokin muu tapa mahdollinen kuten erillinen tiedote informaation tason säilyttävä samana Siirtymäaikana säännöllinen tiedottaminen IAS-siirtymä
32
IAS-siirtymä III CESR:n suositus: tilinpäätös 2003 Kuvaus IFRS-standardien käyttöönottoprosessista ja sen vaiheesta Voidaan kuvata periaatteita, joilla hallitaan operatiivisia ja muita siirtymästä aiheutuvia riskejä sekä mahdollisia liiketoimintaan vaikuttavia epävarmuustekijöitä Keskeiset tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden muutokset: riittävä varmuus IAS-siirtymä
33
IAS-siirtymä IV CESR:n suositus: tilinpäätös 2004 Määrällistä tietoa siirtymän vaikutuksista niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista kun yritys pystyy laskemaan vaikutukset luotettavasti Täsmäytyslaskelmat IFRS 1 Ensimmäinen IFRS-standardien käyttöönotto mukaan IAS-siirtymä
34
IAS-siirtymä V CESR:n suositus: osavuosikatsaukset 2005 Osavuosikatsaukset suositellaan laadittavaksi IAS 34:n mukaan tai IFRS:n kirjaamis- ja arvostusperiaatteita noudattaminen Tilinpäätös 2005 IAS-muotoinen IAS-siirtymä
35
IAS-siirtymä VI CESR:n suositus: vertailutiedot Suositellaan neljän sarakkeen lähestymistapaa, kun vertailutiedoista osa on aikaisemman tilinpäätös-normiston mukaisia: 2005200420042003 IFRSIFRSLocal LocalGAAP IFRS- ja local GAAP -luvut voidaan antaa erillään toisistaan, mikäli mm. kaavat liian erilaiset IAS-siirtymä
36
IAS-siirtymä VII Esitedirektiivi siirtymävaiheessa: Jos muutos tilinpäätösperiaatteissa 2/1 viimeistä tilinpäätöstä esitettävä seuraavan tilinpäätöksen laadintaperiaatteilla tarvittaessa restatement ei IAS-restatement 1.1.2004 aikaisemmalta kaudelta IAS-siirtymä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.