Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettajuus ja taidon oppimisen perusteet L 4 / Haverinen 21.11.2005  Mitä opit taidon opetuksesta tekstejä lukemalla?  Mikä jäi mietityttämään taidon.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettajuus ja taidon oppimisen perusteet L 4 / Haverinen 21.11.2005  Mitä opit taidon opetuksesta tekstejä lukemalla?  Mikä jäi mietityttämään taidon."— Esityksen transkriptio:

1 Opettajuus ja taidon oppimisen perusteet L 4 / Haverinen 21.11.2005  Mitä opit taidon opetuksesta tekstejä lukemalla?  Mikä jäi mietityttämään taidon opetuksesta kun luit tekstejä etukäteen?

2 Opettajuus ja taidon oppimisen perusteet L 4 / Haverinen 21.11.2005  Kolme erilaista pedagogista ratkaisua taidon opetuksessa  Pedagogisten ratkaisujen arviointia

3 Käytännön pedagogiset ratkaisut  Tänään tarkastellaan käytännön tason ratkaisuja:  miten hahmottaminen, tekeminen ja tulkinta vaihtelevat taidon opetuksessa  ________________________________________  Miten oppimiskäsitys heijastuu tavalla tai toisella käytännön tason ratkaisuihin  Joskus tietoinen oppimiskäsitys voi olla eri kuin käytännön pedagogisessa toiminnassa näkyvä oppimiskäsitys !

4 Mitä on pedagoginen sisältötieto tarkoittaa? (Syrjäläinen, 2003, 72-92)  Opettajan työskentelyn vaikutuksesta oppiaineen sisällöt käyvät ”pedagogisen seulan” läpi, jonka tuloksena syntyy pedagogista sisältötietoa.  = tietämisen ja ymmärtämisen tapa, joka erottaa opettajat muista sisällön alan asiantuntijoista.

5 Pedagoginen sisältötieto käsittää neljä keskeistä komponenttia (Borko & Putnam 1996)  1 Opettajan käsitys oppiaineen opettamisesta  2 Opettajan tietoa opetussuunnitelmasta ja opetuksellisesta materiaalista  3 Opettajan tietoa tiettyjen asioiden opettamiseen liittyvistä strategioista ja representaatioista  (ts. työtavoista)  4 Opettajan tietoa oppilaiden kyvystä ja vaikeuksista ymmärtää oppiaineeseen liittyviä asioita ja tietoa-> oppilaantuntemus  Esimerkkinä paitapuseron silitys

6 Kolme erilaista pedagogista ratkaisua hahmottamisen tueksi  1 Työn/ taitosuorituksen etenemisen näyttäminen vaiheittain selkeyttäen keskeisiä vaiheita ja käsitteitä.  2 Taidon taustana olevan yleisperiaatteen opettaminen ja sen soveltamisen harjoitus  3 Kertomuksen /tarinan käyttäminen pedagogisena apukeinona

7 Työn/ taitosuorituksen etenemisen näyttäminen keskeisiä vaiheita ja käsitteitä korostamalla Esimerkkinä paitapuseron silitys: 1 Silitä ensin kaulus ja kalvosimet nurjalta ja oikealta 2 Silitä ensin vasen hiha ja sitten oikea hiha 3 Silitä hartiaosat laudan pyöreää päätä hyväksi käyttäen 4 Silitä peräjälkeen oikea etukappale, selkäosa ja vasen etukappale __________________________________ Tämän jälkeen oppilaat saavat merkitä kalvolla olevaan paidan kuvaan oikean silitysjärjestyksen Sen jälkeen jokainen silittää paidan

8 2 Taidon taustana olevan yleisperiaatteen opettaminen ja sen soveltamisen harjoitus  Opettaja selittää tai oppilaat lukevat kirjasta:  Aloita silittäminen pienistä osista ja etene suurempiin  Tämä periaate estää vaatteen rypistymisen työn aikana  _____________________________  Sovellusharjoituksena erilaisia vaatteita: pitkähihainen paitapusero, röyhelöhame, esiliina  -> Kirjoita työkirjaan, millainen on oikea silitysjärjestys?

9 3 Kertomuksen käyttäminen pedagogisena apukeinona Edessäni silityslaudalla on puhdas, mutta ryppyinen paitapusero. Haluan saada sen sileäksi mahdollisimman kätevästi. Kun katson sulavalinjaista höyryrautaa, päätän harjoitella silitystä ikään kuin olisin luistinradalla. Aloitan paidan pienistä osista. Sujautan sulavalla liikkeellä ensin kauluksen nurjaa puolta ja sitten oikealta puolen kärjistä keskustaan päin. Sitten annan raudan liukua hihojen jotka muistuttavat kaksosia – hipaisen pienet kalvosimet ensin ja sitten hihojen isot alueet. Pyöräytän sitten hartiaosan laudalle ja kuljetan rautaa notkeasti viivytellen molempien hartioiden päällä. Sitten rennosti siirto ison etukappaleen päälle, hidastelua nappilistan päällä - pyöräytys selkäpuolelle ja sen jälkeen toisen etukappaleen päälle rauhallisia yhdensuuntaisia liikkeitä toistaen. Nyt luistelu päättyy - paita näyttää sileältä!

10 Miten hahmottaminen toteutui esimerkeissä?  Näyttäminen  Selittäminen jäsentäminen  Kirjallinen ohje  Mallina oleminen  Mielikuvien metaforien käyttö  Toiminnallinen tuki  Metakognitiivinen tuki  Peukalosäännöt  Esimerkit  Analogiat

11 Miten tekeminen voisi toteutua paitapuseron silitystä harjoiteltaessa?  Vihjeiden antaminen:  verbaalinen vihje  visuaalinen vihje  kinesteettinen vihje  sanaton vihje  Tarkkaavaisuuden suuntaaminen kysymysten avulla  Tavoitteesta keskusteleminen ja korjaavien kommenttien antaminen (kuten: ajattelepa sitä, katso)  Kyky ajoittaa eri vaiheiden tekemistä

12 Miksi tulkintaa tarvitaan taidon opetustilanteessa?  Tulkinnalla vahvistetaan siirtovaikutusta siihen,  miten oppilaat tiedostavat taidon oppimisen  miten käsityön/kotitalouden merkittävyys koetaan omassa elämässä myöhemminkin  Tulkinnan avulla hiljainen tieto muuttuu tiedostetuksi tiedoksi.  Käsityön/kotitalouden oppiminen on sekä yksilöllistä että yhteisöllistä. Lopputulos itsessään usein tyydyttää yksilöllisiä tarpeita, mutta kokemukset käsityöstä/kotitaloudesta voidaan jakaa yhteisesti

13

14 Pedagogisten ratkaisujen tulkintaa  Miten sinä opit parhaiten?  Mitkä seikat ohjaavat pedagogisen ratkaisun valintaa opetustilanteessa?  Kohderyhmä, mitä taitoa, resurssit, materiaalit, open omat taidot, ei jämähdä kaavoihinsa, mikä on tavoite, open jaksaminen


Lataa ppt "Opettajuus ja taidon oppimisen perusteet L 4 / Haverinen 21.11.2005  Mitä opit taidon opetuksesta tekstejä lukemalla?  Mikä jäi mietityttämään taidon."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google